Flashback bygger pepparkakshus!
2011-12-13, 12:12
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengt
Spelar betygen (utöver godkänt dvs.) inte någon roll på sidomeriter?

Nej, det spelar ingen roll.
Citera
2011-12-13, 14:48
Bannlyst
Juristprogrammet i sverige verkar inte vara en höjdare direkt, känns som något för de som inte var tillräckligt duktiga för att komma in på en bra undergrad utomlands?

Baserar detta dels på att man lär sig svensk lagstiftning, samt vilka skituniversitet dom olika inbjudna gästprofessorerna verkar komma från som föreläser

Med bakgrund av att om man inte graduatar från top schools i t.ex USA kan man förvänta sig okvalificerat underbetalt arbete känns det ju inte jättegivande att genomföra dessa samarbeten med rena skitskolor.
Citera
2011-12-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mesorx
Juristprogrammet i sverige verkar inte vara en höjdare direkt, känns som något för de som inte var tillräckligt duktiga för att komma in på en bra undergrad utomlands?

Baserar detta dels på att man lär sig svensk lagstiftning, samt vilka skituniversitet dom olika inbjudna gästprofessorerna verkar komma från som föreläser

Med bakgrund av att om man inte graduatar från top schools i t.ex USA kan man förvänta sig okvalificerat underbetalt arbete känns det ju inte jättegivande att genomföra dessa samarbeten med rena skitskolor.

Ja, svenskar jurister borde verkligen inte läsa svensk lagstiftning. Det är bara ytterligare ett bevis på den svenska flumskolans förfall.
Citera
2011-12-13, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Ja, svenskar jurister borde verkligen inte läsa svensk lagstiftning. Det är bara ytterligare ett bevis på den svenska flumskolans förfall.

Jaså, det tycker du.

Själv syftade jag på nackdelen arbetsmarknadsmässigt då man blir låst till en liten marknad, och man verkar ju inte ha några större chanser till givande utbyten att döma av den extremt dåliga kvalitet som råder på gästföreläsare etc.

De inbjudna verkar f.ö alltid vara Sionistiska Anti-vit vurmande judinnor och ämnet genus och lika värde (väldigt användbart i ens karriär? )

Pga dessa anledningar får det mig att dra slutsatsen att Juristprogrammet i Sverige är rena skiten rent ut sagt. De som kan söker sig definitivt utomlands för sin undergrad t.ex King's college
Citera
2011-12-13, 15:08
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Jaså, det tycker du.

Själv syftade jag på nackdelen arbetsmarknadsmässigt då man blir låst till en liten marknad, och man verkar ju inte ha några större chanser till givande utbyten att döma av den extremt dåliga kvalitet som råder på gästföreläsare etc.

De inbjudna verkar f.ö alltid vara Sionistiska Anti-vit vurmande judinnor och ämnet genus och lika värde (väldigt användbart i ens karriär? )

Pga dessa anledningar får det mig att dra slutsatsen att Juristprogrammet i Sverige är rena skiten rent ut sagt. De som kan söker sig definitivt utomlands för sin undergrad t.ex King's college

Alla är inte intresserade av att dra utomlands utan trivs bra på hemmaplan. Vill man dessutom jobba inom t.ex. rättsväsendet blir det rent nödvändigt att läsa här i Sverige.

Var läser du?
Citera
2011-12-13, 15:16
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Jaså, det tycker du.

Det stämmer att man med en svensk juristexamen främst lär sig svensk (och EU-rättslig) juridik. Det leder till att de flesta arbetstillfällena kommer att finnas inom landet. Är du intresserad av att arbeta i exempelvis USA bör du söka dig till ett amerikanskt universitet. Det är inte svårare än så.
Citera
2011-12-13, 16:15
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb

Var läser du?
I följande inlägg https://www.flashback.org/sp34214418 insinuerar han/hon att det skall sökas till KTH/HHS med det nya HP-resultatet. Men i detta https://www.flashback.org/sp34142721 pratas det om som om denne redan har läst ett par terminer och dessutom varit och deltagit i utlandsstudier.

Får inte ihop allt detta, och det är väl inte meningen heller.
Citera
2011-12-13, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lukash
I följande inlägg https://www.flashback.org/sp34214418 insinuerar han/hon att det skall sökas till KTH/HHS med det nya HP-resultatet. Men i detta https://www.flashback.org/sp34142721 pratas det om som om denne redan har läst ett par terminer och dessutom varit och deltagit i utlandsstudier.

Får inte ihop allt detta, och det är väl inte meningen heller.

Är en Qute som är missad där i det inlägget du letat fram. Om du läser om det kan du nog se att det är användaren Acre som citeras.

Annars kan du bara kolla användaren Acre (som har läst utomlands på utlandstermin)

Ivrig att hitta fel?

Edit*

Du är ju icke-läskunnig. Det är två satser varav den översta är beskrivande och nämner studerande på utlandstermin och den andra satsen är en frågande sats.

Fråga: Brukar du fråga dig själv saker i text?

Edit igen*

Du är ju fullkomligt ordblind, har aldrig nämnt att jag ska söka till HHS.

Läs om inläggen du refererar till för helvete!
Senast redigerad av mesorx 2011-12-13 kl. 16:52.
Citera
2011-12-13, 17:06
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Jaså, det tycker du.

Med din logik skulle alltså alla som jobbar i Sverige vara sopor? Utgår du ifrån att jobba utomlands är allas dröm? Jag skulle inte vilja jobba utomlands ens om jag fick erbjudandet. Tror knappast mina studiekamrater vill lämna sina liv i Sverige för jobb i England eller USA. Varför är inte de som läser juridik i andra länder sopor? De läser ju om sitt lands lagar, och begränsar sig på samma sätt till att jobba i sina länder. Eller menar du att Sverige är det absolut sämsta landet i världen?

Känns snarare som att de (fåtalet) som läser juridik utomlands är de som inte kom in i Sverige, på samma sätt som att läkare som läser i Polen m.m. är såna som nekades inträde till KI.

Vill också passa på att invända att våra universitet skulle vara "skituniversitet" internationellt sett. Både LU och UU placerar sig så gott som alltid topp 100 på de tre stora universitetsundersökningarna, och då konkurrerar de med alla de 10000-tals universitet som finns runt om i världen. De som brukar spöa de svenska universiteten är så gott som uteslutande skolor som tar skyhöga avgifter, vilket gör att man knappast kan säga att alla de smartaste går där.
Citera
2011-12-13, 20:11
Medlem
Har hittat litteraturlistan. Har en liten fråga till. Behöver man verkligen den senaste lagboken på termin 1? Skulle 2011 funka? Det står att man ska ha en från 2012. Vet någon om det är några stora förändringar?
Citera
2011-12-13, 20:16
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyse
Har hittat litteraturlistan. Har en liten fråga till. Behöver man verkligen den senaste lagboken på termin 1? Skulle 2011 funka? Det står att man ska ha en från 2012. Vet någon om det är några stora förändringar?
Du lär klara dig med 2011. Det finns dock en fördel med att under T1 har den senaste förutom att den är mest uppdaterad. Har ni övningar med lagboken är det ju fördelaktigt att ha samma lagbok som läraren. Men det går säkert bra med en gammal lagbok, sidhänvisningarna kan dock tänkas bli lite fel ibland om de inte ger för båda. Det är upp till dig själv att bestämma, det är lättare men dyrare med den nya helt enkelt.
Citera
2011-12-13, 20:27
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Är en Qute som är missad där i det inlägget du letat fram. Om du läser om det kan du nog se att det är användaren Acre som citeras.
Annars kan du bara kolla användaren Acre (som har läst utomlands på utlandstermin)
Ivrig att hitta fel?
Edit*
Du är ju icke-läskunnig. Det är två satser varav den översta är beskrivande och nämner studerande på utlandstermin och den andra satsen är en frågande sats.
Fråga: Brukar du fråga dig själv saker i text?
Edit igen*
Du är ju fullkomligt ordblind, har aldrig nämnt att jag ska söka till HHS.
Läs om inläggen du refererar till för helvete!

Jamen dåså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in