2013-11-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Angående en där fyndplatsen med stubbe, minns inte om det är fpl 1 eller 2. OM Vincent städade upp efter sig eller någon annan (bordellkund med lägenhet t.ex. ) så kan det där med stubben indikera att han backat en bil/lastbil och dumpat säckarna på stubben av misstag. Det kan ju också handla om att personen vet att det finns bra buskage där och medvetet gömmer säckarna vid stubben, som en riktpunkt.

Eller kanske något fällts där nyligen? Det här låter förstås överdrivet för Lawnie och Hagen men någon rationell tanke har ju personen som dumpar säckarna. Det ska gå fort, de ska gömmas och de är äckliga och hur gör man då. Och hur mycket rinner ut i bilen/lastbilen. Om personen är bekant med området så kan stubben fungera som ett spontant riktmärke.

Hade jag varit polis så hade jag undersökt marken inklusive stubben och letat efter färgavskrapningar eller objekt som kan ha använts för att flytta säckarna. Med tanke på hur det måste luktat och runnit ur säckarna så skulle det kunna förklara varför någon använder sig av lastbil/flak. Och att Vincent då skrotar en lastbil i juni 1984 är givetvis mycket intressant.

Ett scenario:

Om CdC dog i en lägenhet så kan kroppen styckats och hämtats med bil från lägenheten till Vinofs ställe på E-vägen. Med tanke på omständigheterna är det kanske inte så troligt att man dumpar omgående utan försöker bli av med problemet tills vidare. Eftersom det inte går att bära säckarna så körs de med flak andra gången. Det vore heller inte sista gången Vincent dumpade något (levande hästar vid Skeppsbron).

Det var en stubbe på fyndplats 2, och det var ca 1,5 m mellan säckarna, och detta kan man fundera över, ja. Båda dina teorier är mkt rimliga. Man kan också tänka sig att säckarna dumpades en i taget, att ngn gick en bit, kanske tvärs över vägen, tog en säck i taget, från en bagagelucka tex, eller ett flak, eller ngn gick från en byggnad på E-vägen. Men vettigast är väl att backa in till kanten.

Stubben kan också vara ett riktmärke, för ngn som gör en första grovsamling, ngn som ser till att få ut likdelarna ur en lokal först och sedan hämtar likdelar i vändor.

Man kan notera (vanskligt som fasen att gissa iofs) att man hittar 3 likdelar vid Talludden (lår + bäcken) men hela 6 likdelar på E-vägen: ben med fötter, armar, övre bålen med intakta organ samt ett bröst. Rätta mig om jag har fel, men säckarna på E-vägen verkar mer skrymmande och tyngre än de vid Talludden, vilket bör betyda ngt det med.

På E-vägen fanns också många ställen som hanterade plastsäckar och sopor, det fanns åkerier osv, och på ngt sätt så passar ju de svarta säckarna med likdelar på ngt makabert sätt, de passar praktiskt in i miljön, och kanske kunde ngn säck också smugglas med ordinarie hantering, när man baxade sopor osv.

Enligt polisen var säckarna "i stort sett hela", och de borde börjat lukta omgående, och det är rimligt att anta att likvätska dödade växtlighet under säckarna. Marken var svart.

Ja, jag hoppade till när jag såg det där med bilarna (en bil skrotad på sommaren, en i oktober 1984).

Man kan tycka att Vincent borde hållit klaffen, om bilarna nu var heta, kontaminerade, men 1986 (när Vincent nämnde bilarna i förhör) var ju bilarna borta, ljusår från ngn kriminalteknikers fingrar, och fanns det suspekta skäl att skrota bilarna så var ju Vincent trygg ändå.

2 år efter Catrines död, det skulle lika gärna kunna vara 50 år för en kriminaltekniker. Hopplöst. Att Vincent nämner 2 år gamla bilskrotningar 1986 säger ingenting om vad han visste om bilarna. Och han framstår ju som ärlig, han har inget förlora på att nämna bilarna.

Ja, E-vägen kan ha varit en tillfällig lösning, en mellanplats, och om man väl fått iväg likdelarna så kan man ju justera sedan, rekognosera, planera, köra vändor, men en likstyckares planer är nog sällan särskilt stabila.

Blir man likstyckare så har man ju grava problem från början, och man får ju fundera på hur empatistörd gärningsmannen var också, hur knäpp han var, med tanke på att han lämnade de anhöriga åt ovissheten, ett rent helvete, och dessutom schavotterade Teet och Thomas, och under alla år höll den skyldige käften.

Det var säkerligen inte en sinnessjuk person som styckade Catrines kropp, men ngn form av grav störning hade nog personen. Dvs han fungerade normalt på det praktiska planet, men var känslomässigt mkt avtrubbad.

Enligt RS (som kände Vincent i ca 20 år) hade Vincent en bordellkoppling, och han kan ha hjälpt en kund med kroppen, absolut. Om den döda kroppen innebar ett praktiskt problem för busen Vincent så kan man tänka sig att han faktiskt styckade kroppen, eller iaf att han visste vem som gjorde det. Jag tror att han var kapabel, och som sagt var, de där hästmorden kan man fundera på länge. Detta var ingen normal person, så mkt vet vi.

Vincent sa också att han söp hårt 1984, att han gjort det sedan 1982, att han hade grava minnesluckor, att bekanta berättade saker han gjort som han inte hade koll på, och att han satt i konstiga lägenheter och söp 1984. Med tanke på hur Vincents liv såg ut och hur det slutade (i misär, på en camping) så finns det väl ingen anledning att betvivla att Vincent var på dekis 1984.

På våren 1984 anmäldes Vincent för olaga hot, vilket jag skrivit om, och enligt ett vittne så var Vincent fullt kapabel att verkställa hoten, dvs skada ngn allvarligt, kanske tom döda ngn. Vincent påstod själv att han suttit för mord, men jag har inga papper som bekräftar det. Ytterligare ett vittne har berättat om hot, att Vincent och hans hantlangare hade batong och andra grejer.

Att du sammankopplar hästmorden och fyndplatserna är intressant. Det är ju två krassa dumpningar, javisst. 1990 dränktes 3 hästar, och Vincent kom med ngn rövarhistoria, och motivet var uppenbarligen pengar, försäkringspengar. I andra fallet kasseras en människokropp. Kopplingen mellan hästmorden och fyndplatserna är väldigt besvärande. Jösses alltså.

Man kan också notera att Vincent har en koppling till båda fyndplatserna. Vid Talludden/FP1 stannade torskar sina bilar, och Vincent var torsk, enligt vittnen och enligt egen utsago.

Att Vincent hade styckarkunskaper är också mkt troligt. Han var norrlänning, kom från jägarsläkt, klädde sig i vargskinnspäls, jobbade som kökschef på 60-talet, växte upp på bondgård och var utpräglad djurmänniska, och hästproffs också.

Frågan är hur man ska tolka allt. Kan alla besvärande punkter nonchaleras, beror allt på slumpen? Är det bara en tillfällighet att Vincents punktlista innehåller precis allt man väntar sig finna hos ngn som är onblandad i Catrines död? Man kan grubbla ihjäl sig alltså ...

Jag förresten märkt att vissa personer inte vill prata om Vincent alls. Jag har hittat 4 mkt intressanta personkällor, personer som interagerat mkt med Vincent, men de är mkt fåordiga, eller så är det knäpptysta, vill inte alls utveckla vad de vet, trots att Vincent varit död i nästan 10 år ... mindboggling.

Och stubben borde ha undersökts, jag håller med.

Och jag säger som jag brukar: antingen så hade Vincent astronomisk, obeskrivlig otur när han samlade på sig så extremt många besvärande punkter eller så visste han vad som hänt Catrine. Ska allt tillskrivas slumpen eller ska man fortsätta gräva runt Vincent och på E-vägen, det är frågan ...
Senast redigerad av Eremona 2013-11-01 kl. 18:37.
Citera
2013-11-01, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona

Vincent sa också att han söp hårt 1984, att han gjort det sedan 1982, att han hade grava minnesluckor, att bekanta berättade saker han gjort som han inte hade koll på, och att han satt i konstiga lägenheter och söp 1984. Med tanke på hur Vincents liv såg ut och hur det slutade (i misär, på en camping) så finns det väl ingen anledning att betvivla att Vincent var på dekis 1984.

Tack! Det här med Vincents historier som han drar för polisen. Mitt intryck, och detta är givetvis bara en chansning, är att han "vet" när han behöver ge lite info eller när han vill ha polisen borta från sina affärer. Eller när han vill ge ett trovärdigt intryck. Att han spelar lite i förhören. Han erkänner att han skrotat två bilar varav en mycket mycket besvärande, lastbilen i juni 1984. Varför nämna en sådan sak? Han erkänner att han suttit i lägenheter och supit och att där fanns konstiga typer. Jag vet inget om hans kompisar eller vilka lägenheter han satt i men Vincent låter som någon som vill gardera sig utfall att någon får för sig att misstänka honom. Han slirar. Och ljuger. Det kan ju vara så att han helt enkelt hjälpte någon torsk mot betalning. Det skulle förklara varför Vincents bekanta fortfarande inte snackar.
Citera
2013-11-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Tack! Det här med Vincents historier som han drar för polisen. Mitt intryck, och detta är givetvis bara en chansning, är att han "vet" när han behöver ge lite info eller när han vill ha polisen borta från sina affärer. Eller när han vill ge ett trovärdigt intryck. Att han spelar lite i förhören. Han erkänner att han skrotat två bilar varav en mycket mycket besvärande, lastbilen i juni 1984. Varför nämna en sådan sak? Han erkänner att han suttit i lägenheter och supit och att där fanns konstiga typer. Jag vet inget om hans kompisar eller vilka lägenheter han satt i men Vincent låter som någon som vill gardera sig utfall att någon får för sig att misstänka honom. Han slirar. Och ljuger. Det kan ju vara så att han helt enkelt hjälpte någon torsk mot betalning. Det skulle förklara varför Vincents bekanta fortfarande inte snackar.

Ja, det stämmer, du har helt rätt. Han ger ett tydligt och slipat intryck, han verkar absolut vara en van skitsnackare, och han var ju också kriminell sedan tjugoårsåldern, sysslade med hot, ekobrott osv, och han var ingen dumskalle. Han hade faktiskt handelsutbildning, kom från en stabil familj och jobbade bla som köksmästare, på en jättefin krog på Östermalm, och det jobbet får inte ett blåbär.

Vincent adressdjungel och alla telefonnummer han strödde runt sig skvallrar ju också om skumma motiv, och beteendet är typiskt för en kriminell person som vill ha bakdörrar och villospår öppna. Han gillade iaf Vasastan med omnejd, och hade adress på Kungsholmen, på Karlbergsvägen 66 och på Upplandsgatan (60-talet), och skrev sig som sagt var på Eugenivägen 1984.

Uppgifterna om bilarna kommer från en förteckning som en advokatfirma gjorde, med anledning av Vincents konkurs. Vincents pärmar och papper och kvitton och bilar försvann på konstiga sätt hela tiden, och ville han kunde han lätt ha mörkat biluppgifterna. Han mörkade ju så mkt annat, och förhören med Vincent är bitvis mkt underhållande, för det är tydligt att Vincent lätt kollrar bort envisa frågor. Frågesessionen som gäller bilparken är riktigt snurrig Men uppgifter om 2 bilskrotningar 1984, mkt nära Catrines död, de uppgifterna mörkades inte ...

Jag förstår vad du menar med att han verkar gardera sig, och gjorde han det så var han duktig och slug, då spelade han korten helt rätt, och att Vincent kunde vara verbal, folklig och charmig, det råder det ingen tvekan om. Han var en entreprenörstyp och kunde tydligen starta om hur många ggr som helst, vilket tyder på affärssinne och intelligens. Efter 2 konkurser lyckades han etablera sig som stuteriansvarig, och efter hästmorden hade han en adress i Gamla stan osv ...

Jag känner till Vincents umgänge lite grann, men de få namn jag fått tag på - anställda och affärsbekanta - hjälper oss inte ett dugg. De flesta namn är för vanliga för att spåras, och det irländska namnet (D*** M***) vet jag inte vad jag ska göra med. Echoes kanske kan göra en adresskoll. Ska jag PM:a namnet till dig?

Ja, varför låter Vincent känsliga uppgifter nå granskande jurister, varför förstörde han inte uppgifterna om bilarna, varför säger han att han varit på dekis och suttit i konstiga lägenheter, att han fått grava minnesluckor osv? Troligen vill han lägga en dimridå, det är ju skönt att kunna skylla på supandet om man glömmer osv, men samtidigt vet vi att Vincent hade allvarliga problem.

Hans liv befann sig i stadig nerförsbacke, han utreddes för allt möjligt, och hästmorden (1990) verkar ju vara ett totalt urkorkat brott, och Vincent dömdes ju också för det, och hans historier om en saboterad bil, ljus som bländade honom, trötthet osv, allt är ju rent skitsnack. En hästvan yrkesförare råkar inte bara köra ner hästar för flera miljoner i vattnet.

Mina källors ovilja att prata är intressant, och ingen har angett ngn orsak till sin tystnad och ordknapphet. De 5 personer jag fått tag i (jag glömde ta med en person tidigare) har helt olika erfarenheter av Vincent. Tre personer kände honom pga av hans brottslighet och/eller affärsband, en har intervjuat Vincent, och en person kände Vincent extremt väl, och levde med honom i flera år. Jag har fått några intressanta kommentarer, men ingen av dessa 5 personer har kommit med någon längre berättelse. Två personer, P*** och M***, har inte svarat alls när jag försökt kontakta dom.

Jag har fått höra att Vincent var ett naturbarn, en "tattare" (inte mitt ordval ska tilläggas), en dubbelnatur, att han var labil och slog om, var först snäll och charmig, men blev plötsligt "stirrig", och en källa har kallat Vincent "otäck och obehaglig". Sparsamma men tänkvärda beskrivningar ...

Och nu kan man iofs googla på Vincent, och direkt ser man ju vad han är ihågkommen för: hästmorden och en eventuell koppling till det rikskända Styckmordet, och att han kände Catrine är dokumenterat, det har Vincent själv sagt, och kanske är detta faktum tillräckligt brännbart, kanske skräms folk bort, jag vet inte ... jäkligt tråkigt är det iaf, att mina källor inte samarbetar, och jag är grymt besviken. De är inte skyldiga ngn att tala om Vincent, självklart inte, men med tanke på hur få källor som finns kvar så känns det ju bittert.

Inte för att jag vill sätta dig Vincent eller ngn annan, jag vill bara veta så mkt som möjligt.

Sen är ju Vincent intressant i sig, och det är inte uteslutet att det blir en bok om honom. Jag finner honom fascinerande på många sätt.

Jo, visst kan man tänka sig en torsk som behöver hjälp, och i Vincents och Catrines umgängeskretsar kunde man nog resonera mkt krasst. När Catrine väl var död var hon nog mest ett sanitärt problem, och fick folk välja mellan att tala med snuten (och riskera bostadsgenomsökningar och förhör) och att stycka kroppen, så skulle nog många välja styckningen, av egoistiska skäl.

Catrines värde som död var nog mkt ringa, och det kunde ju också finnas förakt, riktat mot den klantiga pundaren som dött på fel ställe, bråkat med fel personer, ngn som fick skylla sig själv osv ...

Hälare, langare, missbrukare, kåkfarare, fifflare, ekobrottslingar, våldsmän, torskar, psykfall, alla mer eller mindre ljusskygga personer som fanns runt Catrine och Vincent, de var nog inte alltid så storsinta, och i deras kretsar rådde nog djungelns lag för det mesta.
Senast redigerad av Eremona 2013-11-01 kl. 21:13.
Citera
2013-11-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona

Jag känner inte till Vincents umgänge alls, och de få namn jag fått tag på - anställdas namn alltså - hjälper oss inte ett dugg. Alla namn utom ett är för vanliga, och det irländska namnet (D*** M***) vet jag inte vad jag ska göra med. Echoes kanske kan göra en adresskoll. Ska jag PM:a namnet till dig?

Irländskt? Okej nu är nog fallet inte så lätt men frottéhandduken som hittades vid fyndplats 1 var ju av ett populärt märke i Irland, "Green Hills Fashion" som tillverkade olika saker för hushållet. Handduken såldes bla i en butik på Norrmalm, en tidigare patient på Sidsjöns sjukhus hade väl tipsat om att handdukar av detta fabrikat användes där bla Gonerka vårdades, men kanske den hör hemma i Vinofs värld...
Senast redigerad av echoesofglory 2013-11-01 kl. 21:17.
Citera
2013-11-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Irländskt? Okej nu är nog fallet inte så lätt men frottéhandduken var ju ett populärt märke i Irland, tillverkade olika saker för hushållet, "Green Hills Fashion towels". Såldes bla i en butik på Norrmalm, en tidigare patient på Sidsjöns sjukhus hade väl tipsat om att handdukar av detta fabrikat användes där bla Gonerka vårdades, men kanske den hör hemma i Vinofs värld...

Jo, tanken har slagit mig också: Irlandskopplingen. Jag skickar namnet till dig, hoppas du kan spåra. Tankarna går ju också lätt till en gemensamhetslokal, en toalett, ett duschutrymme ...
Citera
2013-11-01, 21:57
Medlem
Kort rättelse: Vincent nämnde inte de skrotade bilarna i förhör, som jag skrev i ett inlägg nyss. Vincents muntliga redogörelser för företagets bilpark i polisförhör är en enda röra, rätt hopplös, men en advokatfirma gjorde en förteckning över bilparken, och man skrev då att bilarna skrotats, enligt Vincent, så man frågade honom väl, utanför förhören.
Citera
2013-11-02, 00:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Det skulle verkligen vara intressant att ta del av alla tips som kommit in från 1999 och framåt.

"Efterlyst" har ju haft uppe fallet flera gånger.

Nej det skulle inte vara intressant att ta del av alla tips som kommit in från 1999, speciellt med tanke på hur ni läkarvänner systematiskt har dissat och förlöjligat alla de vittnen som hörde av sig redan 1987 & 1988 och avlämnade vittnesmål som var besvärande för läkarna.
Jag vet inte hur många olika inlägg som ni läkarvänner har postat där ni envist har upprepat att vittnena hörde av sig alltför sent för att vara trovärdiga, vittnena kunde omöjligt komma ihåg någonting av värde efter 3-4 år har ni fastslagit med bestämdhet

Så vad skulle tips inkomna efter 1999 har för trovärdighet då ?
Citera
2013-11-02, 00:50
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Sanningen om vad som hände CdC är förmodligen inte så makaber som vissa vill göra gällande, om man hade kollat hårdare i hennes närmiljö, t.ex Vinof eller Gonerka så hade förmodligen fallet varit löst.

Du menar att polisen skulle letat mer på Malmskillnadsgatan bland alla torskar ?
Stritan tillhörde väl i högsta grad Catrines "närmiljö" ?
Nu letade polisen där som bekant, mycket väl medvetna om att när en prostituerad hittas styckad (troligtvis mord) så är det nästan alltid en sexkund som är den skyldige.
Du nämner också Gonerka, tillhör han automatiskt de misstänktas skara bara för att han brukade besöka Malmskillnadsgatan ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-11-02 kl. 01:01.
Citera
2013-11-02, 08:29
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du menar att polisen skulle letat mer på Malmskillnadsgatan bland alla torskar ?
Stritan tillhörde väl i högsta grad Catrines "närmiljö" ?
Nu letade polisen där som bekant, mycket väl medvetna om att när en prostituerad hittas styckad (troligtvis mord) så är det nästan alltid en sexkund som är den skyldige.
Du nämner också Gonerka, tillhör han automatiskt de misstänktas skara bara för att han brukade besöka Malmskillnadsgatan ?

Han har ju ett ganska gediget bagage som gör att man borde kolla upp honom i ett tidigt skede ju.
Citera
2013-11-02, 08:49
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vi ska komma ihåg att läkarna fälldes i den första rättegången men DEN VAR TYVÄRR TVUNGET att tas om pga rättegångsfel, det om något är en riktig praktskandal och mycket riktigt så kom JK med kritik mot hovrättens intervention i ärendet året efter rättegångarna, att några nämndemän pratat med medierna kunde inte anses vara ett grovt rättegångsfel som skulle leda till en ny rättegång.
Allt det här är mycket viktigt att komma ihåg för alla de som ylar högt om att läkarna blev minsann friade från åtalen i den andra rättegången och att det "onda domskälet" satte stopp för deras fortsatta karriärer och dom kunde inte överklaga detta men var är kritiken mot hovrättens ytterst tveksamma intervention i ärendet någonstans ?

Detta märkliga ihopklumpande av Quick fallet och Da Costa fallet har självklart sina anledningar, mediemordsvännerna vädrar morgonluft nu när Quick och alla turerna där fått en helt annan vändning men vi ska komma ihåg att det var herr Quick själv som erkände en hel radda mord, karln erkände väl runt 30 mord och dömdes för 8 av dessa och resten av turerna i detta fall känner vi alla till nu. Det är ytterst svårt att se vad Quick skulle ha med läkarna och Da Costa fallet att göra, ett antal vittnen har avlämnat ytterst besvärande vittnesmål som pekar i en viss riktning och jag behöver knappast upprepa domskälen som är så omdebatterade

Och det finns nog knappast något "feministiskt etablissemang" som motsätter sig att läkarna "återupprättas", självklart så försöker ni mediemordsvänner att spä på den myten inte helt förvånande, det rimmar ju så fint med allt snack om påstådda konspirationer och häxjakter och framförallt ett påstått justitiemord.
Ja om du inte kan se den feministiska tendensen i pressdrevet mot läkarna, så är du nog selektivt både blind och döv, och då kan jag knappast hjälpa dig...

Däremot är det lite intressant det där du skriver om rättegångarna - du verkar kritisera att tingsrättsföhandlingen togs om? men varför? Är det inte viktigt att vi är npga med de juridiska formerna, och kan du inte hålla med om att det är orimligt att i e frikännande dom ange domskäl som i praktiken gör det till en fällande dom?
Citera
2013-11-02, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Han har ju ett ganska gediget bagage som gör att man borde kolla upp honom i ett tidigt skede ju.

Du har helt rätt, men logiken som används när vissa tragiska rättshaverister förföljer de mytiska läkarmonstren Teet och Thomas gäller uppenbarligen inte Gonerka (och inte Bosse eller Vincent heller tydligen), vilket är direkt skrattretande. Gonerka var extrem, en riksdåre, direkt livsfarlig med sprit i kroppen, nyss utsläppt från hispan, känd på MS-gatan, skyldig till 3 vidriga mord (ett dubbelmord och ett styckmord), men rättshaveristernas magiska associationslogik gäller inte honom Att Härm överhuvudtaget hade en koppling till MS-gatan, det verkar däremot vara hisnande intressant, och man måste ju skratta. Det finns inte en promille logik, det vet vi ju
Senast redigerad av Eremona 2013-11-02 kl. 09:46.
Citera
2013-11-02, 09:45
Medlem
Krogen Röda rummet, Catrine, TÅ och Vincent

Hm. Det här är verkligen en mkt lös pusselbit, men krogen Röda rummet är ju ändå en utpräglat social mötesplats, och jag undrar om polisen ägnade Röda rummet ngt intresse. Röda rummet nämns på flera ställen i förundersökningen. Detta verkar ha varit en samlingspunkt, och TÅ bjöd tydligen Catrine på käk där. Det var den 9/6, vid 3-tiden, enligt TÅ, och Catrine var påtänd.

Och i feb 1985 sa Vincent att han och Catrine blev avhysta från Röda rummet, och detta ska ha skett på vintern, "i fjol", men historien klipps tyvärr, mitt i förhöret, som börjar mitt i handlingen, och förhöret verkar slappt, slarvigt, skissartat, men Vincent pratar på.

Han säger tidigt i förhöret att han och Catrine inte hade sex, och genast dras uppmärksamheten till detta ämne. Han verkar ha haft bråttom att säga det där, och eftersom Vincent både var vanemässig lögnare och torsk får man anta att han ljög. Han sa också att han lärde känna Catrine på MS-gatan.

Kanske berodde hans goda humör på hans goda läge, eftersom utredningen kantrat, Härm hade nyligen gripits, i slutet på 1984, och hade Vincent ngt att komma med (vittnesmål, namn på vänner, adresser, rykten, egna erkännanden, vad som helst, smått som stort) så spelade det ju ingen roll i feb 1985. Då var spaningsjobbet över.

En prostituerad knarklangares död går ju knappt att utreda efter ett halvår, och att försöka pussla ihop en utredning och en rättsprocess efter flera år, det ska vi inte ens tala om. Och det var ju också en kolsvart fars som utspelade sig några år senare.

Nåväl, kanske hade en sondering av krogen Röda rummet kunnat ge ngt, man hade kunnat fråga serveringspersonal, stamgäster, frågat vilka Catrine brukade käka med på vilka tider, om hon kände personalen, om hon uppträdde okontrollerat osv.

Enligt ett förhör blev Catrine och en väninna avhysta från ett matställe för att Catrine var påverkad, men jag minns inte ställets namn. En rimlig orsak till att Vincent och Catrine slängdes ut från Röda rummet kunde ju varit att Catrine varit för full eller narkotikapåverkad.

Hur som helst undrar man ju vad den fyrtiotreårige företagaren Vincent gjorde på krogen med den tjugosjuåriga heroinisten Catrine. En rimlig gissning är att han hade samma funktion som Anckers, TÅ och andra äldre hjälpare/torskar. Men det verkar ju extremt svårt att sondera denna relation vidare.

Och apropå att få folk att prata, detta har ju diskuterats i tråden. Jag har har alltså 5 utmärkta personkällor, men ingen vill prata ymnigt om Vincent, trots att han varit död i nästan 10 år, och 2 personer vägrar helt att svara på mail och brev, och då kan man ju tänka sig hur svårt det är att få vettiga storys ur slitna, kriminella pundare sommaren 1984
Senast redigerad av Eremona 2013-11-02 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in