Citat:
Angående en där fyndplatsen med stubbe, minns inte om det är fpl 1 eller 2. OM Vincent städade upp efter sig eller någon annan (bordellkund med lägenhet t.ex. ) så kan det där med stubben indikera att han backat en bil/lastbil och dumpat säckarna på stubben av misstag. Det kan ju också handla om att personen vet att det finns bra buskage där och medvetet gömmer säckarna vid stubben, som en riktpunkt.
Eller kanske något fällts där nyligen? Det här låter förstås överdrivet för Lawnie och Hagen men någon rationell tanke har ju personen som dumpar säckarna. Det ska gå fort, de ska gömmas och de är äckliga och hur gör man då. Och hur mycket rinner ut i bilen/lastbilen. Om personen är bekant med området så kan stubben fungera som ett spontant riktmärke.
Hade jag varit polis så hade jag undersökt marken inklusive stubben och letat efter färgavskrapningar eller objekt som kan ha använts för att flytta säckarna. Med tanke på hur det måste luktat och runnit ur säckarna så skulle det kunna förklara varför någon använder sig av lastbil/flak. Och att Vincent då skrotar en lastbil i juni 1984 är givetvis mycket intressant.
Ett scenario:
Om CdC dog i en lägenhet så kan kroppen styckats och hämtats med bil från lägenheten till Vinofs ställe på E-vägen. Med tanke på omständigheterna är det kanske inte så troligt att man dumpar omgående utan försöker bli av med problemet tills vidare. Eftersom det inte går att bära säckarna så körs de med flak andra gången. Det vore heller inte sista gången Vincent dumpade något (levande hästar vid Skeppsbron).
Eller kanske något fällts där nyligen? Det här låter förstås överdrivet för Lawnie och Hagen men någon rationell tanke har ju personen som dumpar säckarna. Det ska gå fort, de ska gömmas och de är äckliga och hur gör man då. Och hur mycket rinner ut i bilen/lastbilen. Om personen är bekant med området så kan stubben fungera som ett spontant riktmärke.
Hade jag varit polis så hade jag undersökt marken inklusive stubben och letat efter färgavskrapningar eller objekt som kan ha använts för att flytta säckarna. Med tanke på hur det måste luktat och runnit ur säckarna så skulle det kunna förklara varför någon använder sig av lastbil/flak. Och att Vincent då skrotar en lastbil i juni 1984 är givetvis mycket intressant.
Ett scenario:
Om CdC dog i en lägenhet så kan kroppen styckats och hämtats med bil från lägenheten till Vinofs ställe på E-vägen. Med tanke på omständigheterna är det kanske inte så troligt att man dumpar omgående utan försöker bli av med problemet tills vidare. Eftersom det inte går att bära säckarna så körs de med flak andra gången. Det vore heller inte sista gången Vincent dumpade något (levande hästar vid Skeppsbron).
Det var en stubbe på fyndplats 2, och det var ca 1,5 m mellan säckarna, och detta kan man fundera över, ja. Båda dina teorier är mkt rimliga. Man kan också tänka sig att säckarna dumpades en i taget, att ngn gick en bit, kanske tvärs över vägen, tog en säck i taget, från en bagagelucka tex, eller ett flak, eller ngn gick från en byggnad på E-vägen. Men vettigast är väl att backa in till kanten.
Stubben kan också vara ett riktmärke, för ngn som gör en första grovsamling, ngn som ser till att få ut likdelarna ur en lokal först och sedan hämtar likdelar i vändor.
Man kan notera (vanskligt som fasen att gissa iofs) att man hittar 3 likdelar vid Talludden (lår + bäcken) men hela 6 likdelar på E-vägen: ben med fötter, armar, övre bålen med intakta organ samt ett bröst. Rätta mig om jag har fel, men säckarna på E-vägen verkar mer skrymmande och tyngre än de vid Talludden, vilket bör betyda ngt det med.
På E-vägen fanns också många ställen som hanterade plastsäckar och sopor, det fanns åkerier osv, och på ngt sätt så passar ju de svarta säckarna med likdelar på ngt makabert sätt, de passar praktiskt in i miljön, och kanske kunde ngn säck också smugglas med ordinarie hantering, när man baxade sopor osv.
Enligt polisen var säckarna "i stort sett hela", och de borde börjat lukta omgående, och det är rimligt att anta att likvätska dödade växtlighet under säckarna. Marken var svart.
Ja, jag hoppade till när jag såg det där med bilarna (en bil skrotad på sommaren, en i oktober 1984).
Man kan tycka att Vincent borde hållit klaffen, om bilarna nu var heta, kontaminerade, men 1986 (när Vincent nämnde bilarna i förhör) var ju bilarna borta, ljusår från ngn kriminalteknikers fingrar, och fanns det suspekta skäl att skrota bilarna så var ju Vincent trygg ändå.
2 år efter Catrines död, det skulle lika gärna kunna vara 50 år för en kriminaltekniker. Hopplöst. Att Vincent nämner 2 år gamla bilskrotningar 1986 säger ingenting om vad han visste om bilarna. Och han framstår ju som ärlig, han har inget förlora på att nämna bilarna.
Ja, E-vägen kan ha varit en tillfällig lösning, en mellanplats, och om man väl fått iväg likdelarna så kan man ju justera sedan, rekognosera, planera, köra vändor, men en likstyckares planer är nog sällan särskilt stabila.
Blir man likstyckare så har man ju grava problem från början, och man får ju fundera på hur empatistörd gärningsmannen var också, hur knäpp han var, med tanke på att han lämnade de anhöriga åt ovissheten, ett rent helvete, och dessutom schavotterade Teet och Thomas, och under alla år höll den skyldige käften.
Det var säkerligen inte en sinnessjuk person som styckade Catrines kropp, men ngn form av grav störning hade nog personen. Dvs han fungerade normalt på det praktiska planet, men var känslomässigt mkt avtrubbad.
Enligt RS (som kände Vincent i ca 20 år) hade Vincent en bordellkoppling, och han kan ha hjälpt en kund med kroppen, absolut. Om den döda kroppen innebar ett praktiskt problem för busen Vincent så kan man tänka sig att han faktiskt styckade kroppen, eller iaf att han visste vem som gjorde det. Jag tror att han var kapabel, och som sagt var, de där hästmorden kan man fundera på länge. Detta var ingen normal person, så mkt vet vi.
Vincent sa också att han söp hårt 1984, att han gjort det sedan 1982, att han hade grava minnesluckor, att bekanta berättade saker han gjort som han inte hade koll på, och att han satt i konstiga lägenheter och söp 1984. Med tanke på hur Vincents liv såg ut och hur det slutade (i misär, på en camping) så finns det väl ingen anledning att betvivla att Vincent var på dekis 1984.
På våren 1984 anmäldes Vincent för olaga hot, vilket jag skrivit om, och enligt ett vittne så var Vincent fullt kapabel att verkställa hoten, dvs skada ngn allvarligt, kanske tom döda ngn. Vincent påstod själv att han suttit för mord, men jag har inga papper som bekräftar det. Ytterligare ett vittne har berättat om hot, att Vincent och hans hantlangare hade batong och andra grejer.
Att du sammankopplar hästmorden och fyndplatserna är intressant. Det är ju två krassa dumpningar, javisst. 1990 dränktes 3 hästar, och Vincent kom med ngn rövarhistoria, och motivet var uppenbarligen pengar, försäkringspengar. I andra fallet kasseras en människokropp. Kopplingen mellan hästmorden och fyndplatserna är väldigt besvärande. Jösses alltså.
Man kan också notera att Vincent har en koppling till båda fyndplatserna. Vid Talludden/FP1 stannade torskar sina bilar, och Vincent var torsk, enligt vittnen och enligt egen utsago.
Att Vincent hade styckarkunskaper är också mkt troligt. Han var norrlänning, kom från jägarsläkt, klädde sig i vargskinnspäls, jobbade som kökschef på 60-talet, växte upp på bondgård och var utpräglad djurmänniska, och hästproffs också.
Frågan är hur man ska tolka allt. Kan alla besvärande punkter nonchaleras, beror allt på slumpen? Är det bara en tillfällighet att Vincents punktlista innehåller precis allt man väntar sig finna hos ngn som är onblandad i Catrines död? Man kan grubbla ihjäl sig alltså ...
Jag förresten märkt att vissa personer inte vill prata om Vincent alls. Jag har hittat 4 mkt intressanta personkällor, personer som interagerat mkt med Vincent, men de är mkt fåordiga, eller så är det knäpptysta, vill inte alls utveckla vad de vet, trots att Vincent varit död i nästan 10 år ... mindboggling.
Och stubben borde ha undersökts, jag håller med.
Och jag säger som jag brukar: antingen så hade Vincent astronomisk, obeskrivlig otur när han samlade på sig så extremt många besvärande punkter eller så visste han vad som hänt Catrine. Ska allt tillskrivas slumpen eller ska man fortsätta gräva runt Vincent och på E-vägen, det är frågan ...
Senast redigerad av Eremona 2013-11-01 kl. 18:37.
Senast redigerad av Eremona 2013-11-01 kl. 18:37.
Men uppgifter om 2 bilskrotningar 1984, mkt nära Catrines död, de uppgifterna mörkades inte ...