2013-11-01, 14:30
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Jag kan bolla tillbaka det, vad bevisar att det inte är så ?
Är åklagaren som måste kunna bevisa att det inte är så, bevisbördan ligger inte på den åtalade
Förstår du nu varför ordet rimlig tvivel kommer upp

Så enkelt fungerar det inte, om du har hanterat liket så är det även ställt bortom rimligt tvivel att du även mördat densamma. Däremot kan det finnas omständigheter eller teknisk bevisning som talar för ytterligare GM, vilket vi vet att det inte gör i detta fall, och då kan tvivel uppstå.

Så kommer rätten se på det hela och det är därför han kommer dömas för allt eller inget.

Det är riktigt att bevisbördan inte ligger på den åtalade dock förklaringsbördan. Den kan dock den åtalade använda hur den själv vill, antingen förklara eller tiga.
Citera
2013-11-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Min poäng är att vore han så mentalt svag som advokaten vill påskina så skulle han inte ha förmåga att tänka ut strategier. Han vet att det är åklagarna som måste bevisa hans skyldighet och detta är endast taktik. Rimmar dock illa med AS som skulle göra ALLT för att bevisa sig oskyldig om han var oskyldig. Nu avvaktar han lugnt och sansat vilket tyder på strategi och dessutom att han har förmågan att genomföra detta brott.

Förmågan till att utföra det har väl alla inblandade parter, bra taktik... nja
hade KJ varit smart så hade han inte medverkat vid ett enda förhör, bara sagt " jag har inget att säga "
Hade han gjort så, så hade dom haft ÄN mindre att gå på

Kan dock inte uttala mig om han är skyldig lr inte ( säkert är han )
men ska rätt vara rätt, enligt svensk rättpraxis så skall han med dessa dåliga bevis bli frikänd för mord
ska inte räcka med en massa lösa indicier, som kan förklaras på 10 olika sätt för att utdöma ett mordstraff
Citera
2013-11-01, 14:35
Medlem
Hur var det..skulle MB vittna om telefonsamtalen?
Då han isåfall vittnar under ed så kan det bli knivigt om han ljuger eller förändrar historien.
Citera
2013-11-01, 14:37
Medlem
Citat:
Förmågan till att utföra det har väl alla inblandade parter, bra taktik... nja
hade KJ varit smart så hade han inte medverkat vid ett enda förhör, bara sagt " jag har inget att säga "
Hade han gjort så, så hade dom haft ÄN mindre att gå på

Kan dock inte uttala mig om han är skyldig lr inte ( säkert är han )
men ska rätt vara rätt, enligt svensk rättpraxis så skall han med dessa dåliga bevis bli frikänd för mord
ska inte räcka med en massa lösa indicier, som kan förklaras på 10 olika sätt för att utdöma ett mordstraff
Men är det inte det han har gjort? Nekat till allt samt hållit tyst. Han har tjabblat bort sig de gånger han kommit med en lögn vilket inte är ovanligt vid AS diagnos. Därför har han hållit tyst.
Citera
2013-11-01, 14:39
Medlem
Citat:
Jag kan bolla tillbaka det, vad bevisar att det inte är så ?
Är åklagaren som måste kunna bevisa att det inte är så, bevisbördan ligger inte på den åtalade
Förstår du nu varför ordet rimlig tvivel kommer upp
Du får gärna svara innan du bollar tillbaka frågan. Vad är det för bevis som åklagaren ska lägga fram för att dina rimliga tvivel ska undanröjas?

Jag förstår inte din fråga. Undrar du vad som bevisar att nån inte har mördat henne?

Citat:
För att döma honom till mord, måste åklagaren kunna bevisa att det absolut inte finns någon som helst annan tänkbar GM, hon måste också kunna binda KJ till själva mordet, hans lgh gick dom ( bet ) på,
mordplats är inte funnen, mordvapnet har dom inte heller lyckats ta fram.

Det enda dom lyckats eventuellt bevisa än så länge, är hundens markering i hans bagagelucka....detta väcker frågor, men kan inte användas till att döma honom till mord, hanterat kroppen ja men du vet...
Han kan nog dömas för mord. Jag är inte så insatt i arbogamorden, men tyskan fälldes väl med svagare bevisning än i det här fallet.
Citera
2013-11-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Så enkelt fungerar det inte, om du har hanterat liket så är det även ställt bortom rimligt tvivel att du även mördat densamma. Däremot kan det finnas omständigheter eller teknisk bevisning som talar för ytterligare GM, vilket vi vet att det inte gör i detta fall, och då kan tvivel uppstå.

Så kommer rätten se på det hela och det är därför han kommer dömas för allt eller inget.

Det är riktigt att bevisbördan inte ligger på den åtalade dock förklaringsbördan. Den kan dock den åtalade använda hur den själv vill, antingen förklara eller tiga.

Nu är du ute på hal is tyvärr, du har helt fel.
Mord/medhjälp till mord / brott mot Griftefridslagen är helt olika.

Att du hanterar en mördad kropp betyder absolut inte som du säger att det är ställt bortom all rimlig tvivel att du är mördaren.

poängtera att du tar död på någon, en kompis träder in och hjälper att tex stycka & gömma kroppen
han gör sig enbart skyldig till det sistnämnda brottet.

Och för att åka dit för mord så behövs mer än att en likhund markerar en kropp i ditt bagage, du kan ju trotts allt vara kompisen där du vet....som hjälper att ta bort kroppen
Citera
2013-11-01, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Men är det inte det han har gjort? Nekat till allt samt hållit tyst. Han har tjabblat bort sig de gånger han kommit med en lögn vilket inte är ovanligt vid AS diagnos. Därför har han hållit tyst.

Nä han har ju inte gjort annat än tjattrat i förhören, pratar man inte alls, så blir det otroligt svårt för en åklagare att använda sig av förhören
Citera
2013-11-01, 14:42
Medlem
zugfahrers avatar
Tror på konspirationsteorin att MB's hustru blivit kontaktad av KJ via datorn som finns på bild men inte hittats. På den datorn har KJ haft det där bluffkontot (med profibild av KJ) när han kontaktat MB's hustru. På sushirestaurangen har de alla tre KJ, MB och MB's hustru haft en överenskommelse om att röja VB mot fri sushi för KJ som har knacklig ekonomi.
Citera
2013-11-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Rapport utvidgad rättsmedicinsk obduktion, 2013-10-09, Rättsmedicinalverket, Rättsmedicinska avdelningen, Umeå
2013-05-22, 2013-05-24 och 2013-05-27 utfördes efter beslut av Polismyndigheten i Norrbotten, Polisområde Luleå/Boden, utvidgad rättsmedicinsk obduktion av vad som förmodades vara den döda kroppen efter: (..) Vatchareeya Bangsuang.(...)
Undersökningarna utfördes vid Rättsmedicinska avdelningen i Umeå av överläkare SS-J med biträde av rättsmedicinska assistenten MTG. Närvarande vid undersökningen var underläkare AG, och vid undersökningen 2013-05-24 även DL och SL , Tekniska Roteln, Luleå-
Utredningsunderlag
Datum Beskrivning
2013-05-21 Dödsfall primärrapport daterad 2013-05-21
Anmälan daterad 2013-05-21
Ajourföring
2013-05-22 Bildmaterial, 8 bilder
2013-05-27 Patientjournal från Norrlands universitetssjukhus: röntgenkliniken
2013-06-14 Bildmaterial; 2 bilder
2013-08-08 Bildmaterial; 4 bilder
Meddelande daterat 2013-08-07
FUP s 404
läskigt hemskt och intressant, har snabbscrollat förbi de värsta detaljerna i Fup, mest läst förhör. men vad menar du att obduktionsrapporten visar? det skall ha synts om den varit nedfrusen och jag ser inget som bekräftar det i rapporten, men du förslog ändå den kunde varit nedfrusen.
Senast redigerad av gileas 2013-11-01 kl. 15:04.
Citera
2013-11-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Du får gärna svara innan du bollar tillbaka frågan. Vad är det för bevis som åklagaren ska lägga fram för att dina rimliga tvivel ska undanröjas?

Jag förstår inte din fråga. Undrar du vad som bevisar att nån inte har mördat henne?

Han kan nog dömas för mord. Jag är inte så insatt i arbogamorden, men tyskan fälldes väl med svagare bevisning än i det här fallet.

1. Mordplats saknas
2. Mordvapen saknas
3. I övrigt saknas Teknisk bevisning som skulle bevisa att han mördat henne

vad menar du bevisar att han mördat henne?

Tejpen,dna på benet,telesamtalen,hundens markering i bagaget?

Använd vilket av de där du vill, så ska jag sedan så en annan tänkbar förklaring, det är rimlig tvivel
Citera
2013-11-01, 14:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ja, och han berättar bara sådant som han är rädd ska komma fram på annat sätt.

Även om MB är en idiot och mycket väl kunde varit GM är det övertygande bevisning att rätt man är gripen. Det märker man om inte annat i förhören. KJ försöker gardera sina svar beroende på vad det är de vill ha sagt. Ibland minns han ingenting och hänvisar till sin ADD, ibland minns han hur bra som helst. När han inte vill svara "vill han inte tänka efter". Han skyller på sin Asperger och försöker ge en bild av sig själv som inte stämmer.
Det är också ganska tydligt hur hans omgivning har en bild och andra människor en helt annan. När vänner och anhöriga får fler frågor blir bilden mer lik övriga människors bild.
Jag är helt övertygad (tyvärr) att rätt man är gripen.

Han behöver naturligtvis betänketid innan han levererar svaret på känsliga, komprometterande frågor - 'hur var det nu.. ' - så att svaret stämmer med den uppgjorda strategin.

"rätt man är gripen." Det tror jag också. En av dem.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-01 kl. 14:54.
Citera
2013-11-01, 14:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Nu är du ute på hal is tyvärr, du har helt fel.
Mord/medhjälp till mord / brott mot Griftefridslagen är helt olika.

Att du hanterar en mördad kropp betyder absolut inte som du säger att det är ställt bortom all rimlig tvivel att du är mördaren.

poängtera att du tar död på någon, en kompis träder in och hjälper att tex stycka & gömma kroppen
han gör sig enbart skyldig till det sistnämnda brottet.

Och för att åka dit för mord så behövs mer än att en likhund markerar en kropp i ditt bagage, du kan ju trotts allt vara kompisen där du vet....som hjälper att ta bort kroppen

hal is!

Då gäller det att det finns tekniska bevis som talar för att någon annan är inblandad i mordet, annars åker man på allt. Det är den enda rimliga slutsatsen som rätten kan dra, att det är den som hanterat kroppen som även mördat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in