2013-10-31, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, kanske, hade det varit en annan person utan de diagnoser som KJ har så är det väldigt tveksamt att någon skulle ställa upp och städa efter ett styckmord, även om det faktiskt har hänt i Bollnäsfallet.

Men blod är trots allt tjockare än vatten och det är inte omöjligt att någon hjälpt KJ på traven att få undan bevisning eller ställt upp med skjuts. Jag tror inte han fått hjälp med att stycka eller hantera kroppen.

Ida i Trollhättan är väl ett sådant fall där en mentalt störd tar hjälp av sina kamrater att hantera kroppen ?
Citera
2013-10-31, 15:45
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja det kan ju vara en förklaring. Kanske hade det varit mer pedagogiskt att använda ett annat objektiv i så fall.

Det här sa iaf nsd utsände i samband med att bilden visades.

Åklagaren konstaterar att 22-åringen har haft möjlighet att se sin parkerade bil från sitt köksfönster.

Just det, nu minns jag att även han sa att det var lite oklart vad åklagaren ville påvisa med bilden. Det låter ju nästan som att åklagaren menar på att KJ borde upptäckt om någon varit i hans bil, men det är ju en orimligt antagande i så fall.
Citera
2013-10-31, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag vet varken ut eller in, men jag har så svårt att se att KJ fixar alla delar i detta ensam. Inte pga fysik eller mentalt. Utan rent organiserande om du förstår hur jag menar.

Är det någon som minns om KJ är väldigt rutinfast, dvs måste ha fasta rutiner? AS finns på så olika "nivåer" därav min fråga.

Jag menar som du säger rent organisatoriskt också. Jag vill helst inte uttala mig om diagnoser då KJs kompisar verkar tycka han är en jäklit juste kille som ställer upp, om än lite egen.
Citera
2013-10-31, 15:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ida i Trollhättan är väl ett sådant fall där en mentalt störd tar hjälp av sina kamrater att hantera kroppen ?

Just det, där är det också mycket som talar för att GM fått hjälp att hantera kroppen, så kanske inte så ovanligt iallafall.
Citera
2013-10-31, 15:49
Medlem
Citat:
Jag vet varken ut eller in, men jag har så svårt att se att KJ fixar alla delar i detta ensam. Inte pga fysik eller mentalt. Utan rent organiserande om du förstår hur jag menar.

Är det någon som minns om KJ är väldigt rutinfast, dvs måste ha fasta rutiner? AS finns på så olika "nivåer" därav min fråga.

Han ger ju snarare intrycket att totalt sakna rutiner, sover alla möjliga olika tider, äter ibland om han kommer ihåg det.
Citera
2013-10-31, 15:49
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han kan ha ställt om klockan samtidigt som han raderade SMS. Eller så är min första teori riktig, han glömde mobilen på krogen, tog blen, åkte tillbaka och mötte VB på Sävastvägen. Sedan var han hemma igen med mobilen kl 21:41 och kunde koppla upp sig mot Sävastmasten.

Har hon klivit in i någon bil så får man förmoda att hon gjort det frivilligt. Att ex KJ kommit efter henne (åtminstone bilburen) och hon hade sprungit för sitt liv eller någon form av tumult uppstått så borde rimligtvis någon passerat de två minuter som åtminstone krävs för detta. Undantaget kan vara om det skett efter Lejonbacksvägen. På Sävastleden passerade det säkert några bilar iaf vid denna tidpunkt, trots hockeyn.

Kan inte tänka mig att VB var en som sprang in i skogen heller om han skulle följt henne till fots. Lågskor och mörkrädd. Knappast.
Citera
2013-10-31, 15:51
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Just det, nu minns jag att även han sa att det var lite oklart vad åklagaren ville påvisa med bilden. Det låter ju nästan som att åklagaren menar på att KJ borde upptäckt om någon varit i hans bil, men det är ju en orimligt antagande i så fall.

Ja verkligen. Det händer ju att man sover ibland, tror det gäller även KJ
Citera
2013-10-31, 15:53
Medlem
Citat:
Tror du att KJ fått hjälp av någon med något under antingen mordet, hantering av kropp, styckning, bortstädning eller/och utplacering av kroppsdelar?

ursäkta om jag missat detta i tråden eller fup:en (där jag mest läst förhören) men vet någon om det konstaterats om kroppens styckats i samband med mordet?
Citera
2013-10-31, 15:54
Medlem
highfives avatar
Citat:

Sen var det detta med att polisen hade intresserat sig för en av bilarna på parkeringen som en fotograf hade tagit. Minns du? Kan det var något sådant som dyker upp längre fram?

Att KJ sett en viss bil komma från köksfönstret en viss dag, en viss tid och därmed gått bilen till mötes, hoppat in och farit?
Citera
2013-10-31, 15:55
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Han ger ju snarare intrycket att totalt sakna rutiner, sover alla möjliga olika tider, äter ibland om han kommer ihåg det.

Ja du har rätt... svårt att få grepp om honom. Mamman uttalar att hon påminner om hygien och låsning av dörr osv....

Något känns lite oklart, men förmodligen behövde han fasta rutiner...
Citera
2013-10-31, 15:56
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
ursäkta om jag missat detta i tråden eller fup:en (där jag mest läst förhören) men vet någon om det konstaterats om kroppens styckats i samband med mordet?

Du frågar fel person, men Lalajlaj har säkert koll.
Citera
2013-10-31, 16:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Sen var det detta med att polisen hade intresserat sig för en av bilarna på parkeringen som en fotograf hade tagit. Minns du? Kan det var något sådant som dyker upp längre fram?

Att KJ sett en viss bil komma från köksfönstret en viss dag, en viss tid och därmed gått bilen till mötes, hoppat in och farit?

Det minns jag, men varför då redan nu presentera en fönsterbild utan att ge någon rimlig förklaring till vad de menar med bilden för att senare återkomma med förklaring?

Bilden känns ologisk och kanske de uppfattade själva att de material de hade kvar var tunt att dra i en sakframställan, därav att de kortade ned framställan för att inte verka luddiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in