2013-10-31, 15:29
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har trillade några tioöringar på plats. Tack för det Namibia1.

Nej, enligt tömningsslistan på sid 927 kom SMS:et kl 20:41, medan uppkopplingen mot Sävast skedde 21:41. Antingen kom SMS:et en timme innan mobilen kopplades upp mot Sävast, alltså medan mobilen fortfarande fanns kvar i Stadshusets mobilcell (kvarglömd på krogen?), eller så gick MB:s mobil efter normaltid. Det senare stöds av sista stycket på sidan 929. Mobilens klocka ställdes om till sommartid 5 maj någon gång mellan kl. 14:53 och 21:06.

Varför ställer han om klockan dagen efter mordet? Finns det någon förklaring till det eller är det lika slumpmässigt som att just dessa sms raderades som han fick och skickade den 4/5?

Känns iaf som dessa saker gjordes samtidigt.
Citera
2013-10-31, 15:31
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nu till en fråga som sker i slutet av dagens redovisning. Efter att talat om att bilen var olåst vid gripandet av KJ och att inget kan ha placerats i KJs baklucka efter den 11/5 på Sonatan, vilket måste ha varit en blunder av åklagare A om nu nsd återgav detta rätt..

Åklagaren säger i slutat att KJ har uppsikt över parkeringen och så visar man en bild från hans köksfönster där man kan se parkeringen.

Jaha ok? Ska han ha suttit med näsan mot rutan och kollat att ingen gjort något med bilen dag ut och dag in?

Ingen som förstod vad syftet var med bilden från köksfönstret?
Citera
2013-10-31, 15:32
Medlem
H.Ljugholts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade:

Så det inte blir missförstånd gällande sms VB kontra MB 4 maj,

VB inledde sms'andet denna dag (4 maj) med MB kl: 17.04...
VB skickade 7 st sms, MB skickade 4 st sms den 4'e maj dem emellan.
se sid 874 i Fup'en.

Precis det jag ville få fram, tack för förtydligande! Tror MB hade tillräckligt att förklara för sin fru.
Citera
2013-10-31, 15:32
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Om du menar att MB motiv inte var så starkt så det funnits skäl till att döda, vad menar du då att KJ motiv var? var det motivet starkare än MB´s ?

Antingen hade KJ motiv att döda VB eller så saknade han inledningsvis motiv helt att döda henne men dödade henne i allafall.
Citera
2013-10-31, 15:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför ställer han om klockan dagen efter mordet? Finns det någon förklaring till det eller är det lika slumpmässigt som att just dessa sms raderades som han fick och skickade den 4/5?

Känns iaf som dessa saker gjordes samtidigt.
Han kan ha ställt om klockan samtidigt som han raderade SMS. Eller så är min första teori riktig, han glömde mobilen på krogen, tog blen, åkte tillbaka och mötte VB på Sävastvägen. Sedan var han hemma igen med mobilen kl 21:41 och kunde koppla upp sig mot Sävastmasten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Om du menar att MB motiv inte var så starkt så det funnits skäl till att döda, vad menar du då att KJ motiv var? var det motivet starkare än MB´s ?

Ja definitivt. Läser man den åtalades CV och vad han har haft för sig de senaste åren - så finns bara 2 intressen: Mord, Våld - och på senare tid Styckning. Social status , nere i det allra lägsta bottenskiktet. Kan inte driva en restaurang, ännu mindre fungera som lärare.

Läs mera och jämför gärna med någon annan person i Boden.
Motiv: Att få mörda -

Styckmördarens CV
Det finns ingen annan att välja på.
Senast redigerad av cleyton 2013-10-31 kl. 15:40.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ingen som förstod vad syftet var med bilden från köksfönstret?

Nej, det var svårbegripligt.

Ett syfte kan kanske vara att man ska kunna få en uppfattning om avståndet mellan lägenhet och bilen.
Citera
2013-10-31, 15:36
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Antingen hade KJ motiv att döda VB eller så saknade han inledningsvis motiv helt att döda henne men dödade henne i allafall.

Tror du att KJ fått hjälp av någon med något under antingen mordet, hantering av kropp, styckning, bortstädning eller/och utplacering av kroppsdelar?
Citera
2013-10-31, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Tror du att KJ fått hjälp av någon med något under antingen mordet, hantering av kropp, styckning, bortstädning eller/och utplacering av kroppsdelar?

Försvaret kommer trycka på att KJ inte är kapabel fysiskt, men framför allt mentalt att genomföra gärningen med redovisat utfall.

Frågan är vilket gehör det kan få i rätten, jag är tveksam...
Citera
2013-10-31, 15:41
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, det var svårbegripligt.

Ett syfte kan kanske vara att man ska kunna få en uppfattning om avståndet mellan lägenhet och bilen.

Ja det kan ju vara en förklaring. Kanske hade det varit mer pedagogiskt att använda ett annat objektiv i så fall.

Det här sa iaf nsd utsände i samband med att bilden visades.

Åklagaren konstaterar att 22-åringen har haft möjlighet att se sin parkerade bil från sitt köksfönster.
Citera
2013-10-31, 15:43
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

Ja, kanske, hade det varit en annan person utan de diagnoser som KJ har så är det väldigt tveksamt att någon skulle ställa upp och städa efter ett styckmord, även om det faktiskt har hänt i Bollnäsfallet.

Men blod är trots allt tjockare än vatten och det är inte omöjligt att någon hjälpt KJ på traven att få undan bevisning eller ställt upp med skjuts. Jag tror inte han fått hjälp med att stycka eller hantera kroppen.
Citera
2013-10-31, 15:45
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Försvaret kommer trycka på att KJ inte är kapabel fysiskt, men framför allt mentalt att genomföra gärningen med redovisat utfall.

Frågan är vilket gehör det kan få i rätten, jag är tveksam...
Jag vet varken ut eller in, men jag har så svårt att se att KJ fixar alla delar i detta ensam. Inte pga fysik eller mentalt. Utan rent organiserande om du förstår hur jag menar.

Är det någon som minns om KJ är väldigt rutinfast, dvs måste ha fasta rutiner? AS finns på så olika "nivåer" därav min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in