2013-10-30, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Augusti 2010, efter 15 mätningar:
C: 5.1%
KD: 5.5%

September 2010, efter 35 mätningar:
C: 6.2%
KD: 5.5%

http://status.st/
Stor skillnad, faktiskt större än vad jag trodde. Nu balanserar C på spärren i medelvärde samtidigt som KD befinner sig en bra bit under den! Ska bli intressant att se hur de eventuella stödröstarna kommer att resonera inför valet nästa år. Naturligtvis hoppas jag på att C och KD kommer att sjunka ännu mer. Ett KD på 3 % i medelvärde och ett C på 3.5 % vore vackert i augusti nästa år.
2013-10-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Stor skillnad, faktiskt större än vad jag trodde. Nu balanserar C på spärren i medelvärde samtidigt som KD befinner sig en bra bit under den! Ska bli intressant att se hur de eventuella stödröstarna kommer att resonera inför valet nästa år. Naturligtvis hoppas jag på att C och KD kommer att sjunka ännu mer. Ett KD på 3 % i medelvärde och ett C på 3.5 % vore vackert i augusti nästa år.

Ja. Samt ett FP som sjunker stadigt också. Från drygt 7% innan valet 2010, till att nu ligga på drygt 5% i medel.
2013-10-31, 07:42
Moderator
v50s avatar
TV4 / Novus senaste mätning utförd mellan den 30/9-27/10, 2000 personer deltog i undersökningen som skedde via telefon och andelen osäkra väljare är 19,1%

S: 34,8 % (-0,3)
MP: 8,8 % (+0,5)
V: 6,0 % (-0,7)

SD: 10,1 % (+0,1)

M: 26.0 % (-0,5)
FP: 5,2 % (+0,6)
C: 3,0 % (-0,4)
KD: 4,5 % (+0,2)

Övriga partier 1,6% (+0,5)

S+V+MP 49,6% (-0,5)

M+FP+C+KD 38,7% (-0,1) exkluderar man C som ligger under 4% får alliansen 35,7% (38,7 - 3,0)

http://www.novus.se/media/21474/novus_v_ljarbarometer_31_oktober_2013.pdf
Senast redigerad av v50 2013-10-31 kl. 07:53.
2013-10-31, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Att jämföra oktober året innan ett val med siffrorna alldeles innan valet är inte så meningsfullt, bättre att jämföra med september-oktober 2009. Stödröstarna bestämmer sig nära valet och då brukar ffa KD öka.
KD är i själva verket superstabila, de låg på 4,3% ett år innan valet 2006, 4,3% ett år innan valet 2010 och låg på 4,3% förra månaden. Inget av allianspartierna kommer att åka ut, inte ens C.
2013-10-31, 08:43
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att jämföra oktober året innan ett val med siffrorna alldeles innan valet är inte så meningsfullt, bättre att jämföra med september-oktober 2009. Stödröstarna bestämmer sig nära valet och då brukar ffa KD öka.
KD är i själva verket superstabila, de låg på 4,3% ett år innan valet 2006, 4,3% ett år innan valet 2010 och låg på 4,3% förra månaden. Inget av allianspartierna kommer att åka ut, inte ens C.

Omöjligt att säga säkert redan idag. Hoppas fortfarande att vi ska slippa minst ett av stödpartierna, på sikt tror jag inte att rösterna räcker åt sju partier som tycker i princip likadant om allt när sd tar en allt större del av kakan. Särskilt är det de tre borgerliga småpartierna som ligger illa till. Men håller med om att det är en högoddsare just nu.
2013-10-31, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Omöjligt att säga säkert redan idag. Hoppas fortfarande att vi ska slippa minst ett av stödpartierna, på sikt tror jag inte att rösterna räcker åt sju partier som tycker i princip likadant om allt när sd tar en allt större del av kakan. Särskilt är det de tre borgerliga småpartierna som ligger illa till. Men håller med om att det är en högoddsare just nu.
Lööf är faktiskt bättre än sitt rykte. Hon har huvudet på skaft, är en bra retoriker och supertaggad i underläge. Det som knäckte C var den där j-a isterproppen Ankersjö och hans idéprogram som råkade bli nyhet i alla tidningar för att det rådde nyhetstorka. Sedan dess har Lööf fått försvara fri invandring, månggifte och avskaffad arvsrätt som om det var deras partiprogram. Men hon får skylla sig själv som gett Stureplanscentern så fria tyglar... hade hon haft självbevarelsedrift skulle hon ha bett dem begå kollektivt självmord.
2013-10-31, 09:44
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Sedan dess har Lööf fått försvara fri invandring, månggifte och avskaffad arvsrätt som om det var deras partiprogram.
Hon hade aldrig behövt försvara det.
2013-10-31, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Hon hade aldrig behövt försvara det.
Försvara sig MOT, menar jag. Hon förklarade att "Fri invandring är inte möjligt vare sig i morgon eller om ens tio år. Det förstår de kommunpolitiker som kämpar med bostadsproblematik och annat", och "Månggifte och förändrad arvsrätt är två sådana som inte är aktuella för mig".
2013-10-31, 10:20
Medlem
Citat:
Lööf är faktiskt bättre än sitt rykte. Hon har huvudet på skaft, är en bra retoriker och supertaggad i underläge. Det som knäckte C var den där j-a isterproppen Ankersjö och hans idéprogram som råkade bli nyhet i alla tidningar för att det rådde nyhetstorka. Sedan dess har Lööf fått försvara fri invandring, månggifte och avskaffad arvsrätt som om det var deras partiprogram. Men hon får skylla sig själv som gett Stureplanscentern så fria tyglar... hade hon haft självbevarelsedrift skulle hon ha bett dem begå kollektivt självmord.

Hatar du också Ankersjö? Julgrisen har nu knappt ett år kvar av sin tid i Stadshuset. Centern är ordentligt nere för räkning och det blir säkert uträknade nästa höst. Ingen moderat vill lägga sin stödröst på C eller Kd när det går halvtaskigt för deras förstahandsval.

Att inte heller Miljöpartiet lyfter är glädjande det tyder på att inte de vinner på att centern minskar. Därmed kan stödet för de samlade miljötalibanismen i Sverige ha minskat rejält och deras möjligheter till utpressning av en kommande regering, röd eller grön.

En Alliansregering ser ut att vara bortom alla möjligheter och frågan är hur den av Lövden ledda regeringen kan se ut.

Att Sd skulle ingå håller jag för helt uteslutet och därmed tror jag det blir parlamentarisk kris nästa höst. Det lilla alliansparti Fp eller Kd som ev skulle stödja de rödgröna kommer det att gå illa för i opinionen. Det vet dom och tar inte den risken

Kanske de två arbetarpartierna S och M kompromissar sig fram till att samregera. Eller en stor koalition S, M, Fp, Mp och där Sd och V ställs utanför.
2013-10-31, 10:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskbacker
Hatar du också Ankersjö? Julgrisen har nu knappt ett år kvar av sin tid i Stadshuset. Centern är ordentligt nere för räkning och det blir säkert uträknade nästa höst. Ingen moderat vill lägga sin stödröst på C eller Kd när det går halvtaskigt för deras förstahandsval.

Att inte heller Miljöpartiet lyfter är glädjande det tyder på att inte de vinner på att centern minskar. Därmed kan stödet för de samlade miljötalibanismen i Sverige ha minskat rejält och deras möjligheter till utpressning av en kommande regering, röd eller grön.

En Alliansregering ser ut att vara bortom alla möjligheter och frågan är hur den av Lövden ledda regeringen kan se ut.

Att Sd skulle ingå håller jag för helt uteslutet och därmed tror jag det blir parlamentarisk kris nästa höst. Det lilla alliansparti Fp eller Kd som ev skulle stödja de rödgröna kommer det att gå illa för i opinionen. Det vet dom och tar inte den risken

Kanske de två arbetarpartierna S och M kompromissar sig fram till att samregera. Eller en stor koalition S, M, Fp, Mp och där Sd och V ställs utanför.

Jag tror, till att börja med, att det kan vara bra att titta på motsvarande situation 2009. Det såg ungefär likadant ut då.

Sedan tror jag att man kan få se överraskande rörelser och utspel i de flesta partier. SD kommer att få bekänna färg ordentligt, och det lär ju bli spännande att se vilka som är hardcore SD-anhängare och vilka som ser en vänsterregering som sämre än en högerregering, när de inser att något inflytande på invandrings/flyktingpolitiken inte står att få.

Det är ju inte särskilt svårt att börja ställa SD på (pott)kanten genom att påpeka att deras löften om politiska reformer är ofinansierade och att invandringsfrågan kräver lösningar, men inte de som SD förespråkar - alltså är SD ett icke-alternativ om man inte hatar invandrare bla, bla, bla. Här har man ju ett 8:1-överläge rent opinionsmässigt...

Dessutom har Alliansen en budgetsnurra kvar att spinna, och vad som kan komma i den vet man inte. Gåvor till de redan övertygade verkar inte behövas, muta vänsterväljare att byta sida går inte - kanske man kommer att spela ett "det är mycket trist och tragiskt, men vi måste, med hänvisning till världsekonomin och vårt utsatta läge ompröva en del beslut avseende flyktingvolymer som vi kan ta emot"-kort. (Assar-kortet (tm) )

Historien visar om och om igen att regeringsalternativet är som minst populärt mellan valen. Det blir mer spännande att se hur det hela utvecklar sig framöver, just nu ser det ut som det brukar.

Sedan skulle jag personligen inte ha något emot att ett näringslivsvänlig och arbetarvänlig koalition, som dessutom vill satsa på utbildning och tillväxt skulle komma till makten. Men det har väl ingen?
2013-10-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror, till att börja med, att det kan vara bra att titta på motsvarande situation 2009. Det såg ungefär likadant ut då.
Nä, det är faktiskt värre nu. Då ledde rödgröna med 5%, nu är det 10%, och alternativet var en S+V+MP-allians ledd av Mona Sahlin. Ibland ligger det i luften att folk vill byta regerande block för att de är uttråkade. Persson 2006, Stoltenberg 2013, Reinfeldt 2014. Så jag tror faktiskt det är kört denna gång. Det är bra, på sikt. Att få fyra år där alla gnällspikar på AB Ledare, Alliansfritt Sverige, Twitterati m.fl. måste försvara den förda politiken blir både underhållande och nyttigt, och alliansen behöver tid på avbytarbänken för att hitta en ersättare till Reinfeldt och ett nytt vinnande koncept.
2013-10-31, 11:33
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Nä, det är faktiskt värre nu. Då ledde rödgröna med 5%, nu är det 10%, och alternativet var en S+V+MP-allians ledd av Mona Sahlin. Ibland ligger det i luften att folk vill byta regerande block för att de är uttråkade. Persson 2006, Stoltenberg 2013, Reinfeldt 2014. Så jag tror faktiskt det är kört denna gång. Det är bra, på sikt. Att få fyra år där alla gnällspikar på AB Ledare, Alliansfritt Sverige, Twitterati m.fl. måste försvara den förda politiken blir både underhållande och nyttigt, och alliansen behöver tid på avbytarbänken för att hitta en ersättare till Reinfeldt och ett nytt vinnande koncept.

Avd. Snillen spekulerar.
Jag håller med Bergakungen i att det kommer att bli bekymmer för SD att överhuvudtaget komma fram och i den mån de gör det så kommer de att avslöja sig själva.

Tittar man på hur opinionsläget ser ut nu jämfört med 2009 så håller jag med dig Crisby.
Alliansen är nere på knä och hänger på repen. Däremot så är de inte helt golvade än. Åker däremot ett av M:s stödpartier ut i nästa val så sitter de inte bara på avbytarbänken utan då är deras saga slut. Ett återtåg till regeringstaburetten till valet 2018 för en allians i nuvarande konstellation känns helt överspelad i det läget.

Att M skulle göra en ny variant av kejsarens nya kläder är bara en förhoppning för de redan frälsta. En ytterligare uppföljare av det konceptet känns redan nu som ännu mer urvattnad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in