Citat:
Ursprungligen postat av
Slaskbacker
Hatar du också Ankersjö? Julgrisen har nu knappt ett år kvar av sin tid i Stadshuset. Centern är ordentligt nere för räkning och det blir säkert uträknade nästa höst. Ingen moderat vill lägga sin stödröst på C eller Kd när det går halvtaskigt för deras förstahandsval.
Att inte heller Miljöpartiet lyfter är glädjande det tyder på att inte de vinner på att centern minskar. Därmed kan stödet för de samlade miljötalibanismen i Sverige ha minskat rejält och deras möjligheter till utpressning av en kommande regering, röd eller grön.
En Alliansregering ser ut att vara bortom alla möjligheter och frågan är hur den av Lövden ledda regeringen kan se ut.
Att Sd skulle ingå håller jag för helt uteslutet och därmed tror jag det blir parlamentarisk kris nästa höst. Det lilla alliansparti Fp eller Kd som ev skulle stödja de rödgröna kommer det att gå illa för i opinionen. Det vet dom och tar inte den risken
Kanske de två arbetarpartierna S och M kompromissar sig fram till att samregera. Eller en stor koalition S, M, Fp, Mp och där Sd och V ställs utanför.
Jag tror, till att börja med, att det kan vara bra att titta på motsvarande situation 2009. Det såg ungefär likadant ut då.
Sedan tror jag att man kan få se överraskande rörelser och utspel i de flesta partier. SD kommer att få bekänna färg ordentligt, och det lär ju bli spännande att se vilka som är hardcore SD-anhängare och vilka som ser en vänsterregering som sämre än en högerregering, när de inser att något inflytande på invandrings/flyktingpolitiken inte står att få.
Det är ju inte särskilt svårt att börja ställa SD på (pott)kanten genom att påpeka att
deras löften om politiska reformer är ofinansierade och att invandringsfrågan kräver lösningar, men inte de som SD förespråkar - alltså är SD ett icke-alternativ om man inte hatar invandrare bla, bla, bla. Här har man ju ett 8:1-överläge rent opinionsmässigt...
Dessutom har Alliansen en budgetsnurra kvar att spinna, och vad som kan komma i den vet man inte. Gåvor till de redan övertygade verkar inte behövas, muta vänsterväljare att byta sida går inte - kanske man kommer att spela ett "
det är mycket trist och tragiskt, men vi måste, med hänvisning till världsekonomin och vårt utsatta läge ompröva en del beslut avseende flyktingvolymer som vi kan ta emot"-kort. (Assar-kortet (tm) )
Historien visar om och om igen att regeringsalternativet är som minst populärt mellan valen. Det blir mer spännande att se hur det hela utvecklar sig framöver, just nu ser det ut som det brukar.
Sedan skulle jag personligen inte ha något emot att ett näringslivsvänlig och arbetarvänlig koalition, som dessutom vill satsa på utbildning och tillväxt skulle komma till makten. Men det har väl ingen?