2013-10-28, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag visste inte om att vi hade världskrig nu? Ja det var ett raljant svar men jag pratade om valet 2014 inte andra världskriget.
Det var jag själv inte med om, men ja S har haft minoritetsregeringar som sökt stöd av både hoppande majoriteter och enskilda partier. Det har jag själv varit med om.
Däremot har S aldrig regerat tillsammans med något enskilt parti om vi nu undantar andra världskriget.
Dagens cementerade blockpolitik från allianspartierna medför, precis som jag skrev, att det är osannolikt med något reguljärt samarbete med något borgligt parti. Förutom i någon enskild fråga.
Läs om vad jag skrev och gör rätt.

Jasså, du vill försvara din historielöshet med att du inte klarar av att skriva korrekt? Dessutom blir ditt svammel även idiotiskt i denna tråd. SAP skulle givetvis välja något av mittenpartierna före V alla dagar i veckan.

Och som sagt är du helt historielös om du inte känner till att både C och FP varit Socialdemokratiska stödpartier. Och det är tack vare att du är så politiskt kunnig du hamnar så fel i allt du skriver.
2013-10-28, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Mitt inlägg byggde på att alliansen tillsammans var ungefär lika stort som S ensamt. Om trenden i opinionsmätningarna fortfarande tyder på det innan sommaren nästa år är jag helt övertygad om att s går fram själva och fattar beslut efter valet.
Skulle det dock visa sig att trenden är vikande för S och att M ökar så håller inte jag för uteslutet att S gör en överenskommelse med MP i första hand och V i andra hand om någon form av regeringssamverkan före valet.

Du har ett logiskt resonemang i all din villervallighet men borde kommentera tex. det faktum att valresultaten skulle kunna bli tex. ofullständigt

S+V+Mp 45%, Alliansen 40%, Sd 15%
S+V+Mp 40%, Alliansen 45%, Sd 15%
S+V+Mp 40%, Alliansen 40%, Sd 20%
S+V+Mp 45%, Alliansen 45%, Sd 10%

Och då kan man ju undra under vilka av dessa exemplifierade förutsättningar, det är rimligt att regeringen avgår till förmån för en enpartiregering S, utan Sd kräver det eller att Sd förordar Löfven som statsminister alternativt att alliansen gör det, på samma vis som S tex. skulle kunna förorda fortsatt regering för Alliansen, givetvis mot något etc.
2013-10-28, 17:10
Medlem
eternussermos avatar
Hörde på radion att LO har gett sossarna fria händer att välja partner till regeringen, detta fick mig att undra; finns det någon opinionsundersökning som visar hur LO-kollektivet röstar?
2013-10-28, 17:19
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Du har ett logiskt resonemang i all din villervallighet men borde kommentera tex. det faktum att valresultaten skulle kunna bli tex. ofullständigt

S+V+Mp 45%, Alliansen 40%, Sd 15%
S+V+Mp 40%, Alliansen 45%, Sd 15%
S+V+Mp 40%, Alliansen 40%, Sd 20%
S+V+Mp 45%, Alliansen 45%, Sd 10%

Och då kan man ju undra under vilka av dessa exemplifierade förutsättningar, det är rimligt att regeringen avgår till förmån för en enpartiregering S, utan Sd kräver det eller att Sd förordar Löfven som statsminister alternativt att alliansen gör det, på samma vis som S tex. skulle kunna förorda fortsatt regering för Alliansen, givetvis mot något etc.

Villervallan får någon annan stå för men skulle dina exempel bli verklighet är vi där. Vill inte tro och tror inte på ett sådant scenario men om det skulle uppstå är jag övertygad om att SD skulle hållas utanför regeringen oavsett vilka märkliga uppgörelser det skulle innebära dvs det osannolika har inträffat.
2013-10-28, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hörde på radion att LO har gett sossarna fria händer att välja partner till regeringen, detta fick mig att undra; finns det någon opinionsundersökning som visar hur LO-kollektivet röstar?

Är inte SD näst största parti hos LO-medlemmar. Hur som helst spelar det ingen roll, partiledningen i SAP är inte representativa för sina medlemmar. SAP kommer bilda regering med MP även om deras väljare hellre skulle se att de gjorde det med SD eller V.
2013-10-28, 17:23
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

S, SD, M där har du dom tre största i storleksordning inom LO-kollektivet.
2013-10-28, 17:25
Medlem
Citat:
Sifo släppte en i februari som visade att SD var näst största parti bland LO-medlemmar.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sd-starkt-framat-i-lo-leden

S 54,4%
SD 16,2%
M 12,4%

Stödet för de andra fem framgår inte i texten, orkar inte kolla på klippet. Men eftersom dessa tre tillsammans skrapar ihop 83% så har V+MP+C+KD+FP bara 17% att dela på, eller 3,4% var. Troligen handlar det dock om att V har 10% och resten har ett par procent var.
2013-10-28, 17:29
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevFront.
Är inte SD näst största parti hos LO-medlemmar. Hur som helst spelar det ingen roll, partiledningen i SAP är inte representativa för sina medlemmar. SAP kommer bilda regering med MP även om deras väljare hellre skulle se att de gjorde det med SD eller V.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
S, SD, M där har du dom tre största i storleksordning inom LO-kollektivet.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo släppte en i februari som visade att SD var näst största parti bland LO-medlemmar.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sd-starkt-framat-i-lo-leden

S 54,4%
SD 16,2%
M 12,4%

Stödet för de andra fem framgår inte i texten, orkar inte kolla på klippet. Men eftersom dessa tre tillsammans skrapar ihop 83% så har V+MP+C+KD+FP bara 17% att dela på, eller 3,4% var. Troligen handlar det dock om att V har 10% och resten har ett par procent var.
Tack, trodde kanske S var ännu större.
2013-10-28, 20:12
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Kanske kan en regeringsbildning se ut så här enligt Sentio, då med V som passivt stöd:
V 8,1 (+1,2)
S 29,9 (-1,8)
SD 14,1 (+2,3)
Summa 52.1%

MP 8,4 (-0,4)
C 4,5 (+0,3)
FP 5,2 (-1,2)
KD 2,8 (-1,1)
M 25,4 (+0,7)

Summa 46.1% (43.3% utan )

S kan nog tänka sig att regera med SD, de har ju redan röstat tillsammans i viktiga frågor som brytpunkten för statsskatt och socialförsäkringen. Om SD får en mer restriktiv invandrinspolitik så är de nog redo att rösta för S övriga förslag. Deras vision lämnar stort utrymme för anpassning i övriga frågor...

Angående V's passiva stöd, visst skulle de inte gilla SD i regeringen men att rösta på alliansförslag är ju helt uteslutet.
Fördelen för sossarna med det alternativet är ju att man slipper släppa in något annat parti i regeringen ,vilket skulle vara fallet vid allt samarbete med MP,då även vänstern skulle kräva ministerposter.
Och vänstern har som sagt aldrig fällt en Sosseregering,och kunde nog faktiskt kunna ha en hel del gemensamt med Sd ,speciellt i EUfrågan.
2013-10-29, 00:46
Avslutad
Citat:
Tack, trodde kanske S var ännu större.
Ännu mindre tom. Folk vågar inte säga SD i telefonmätningar i samma utsträckning. Så siffran för SD är nog något högre.
2013-10-30, 15:12
Medlem
Är det någon här som vet vad KD och C hade för medelvärde strax innan valet 2010? Är främst intresserad av augusti 2010.

Förra månaden (september) låg KD på 3.8 % i medelvärde och hittills i oktober ligger de på 3.4 %! Vore väldigt intressant att jämföra då och nu.
2013-10-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Är det någon här som vet vad KD och C hade för medelvärde strax innan valet 2010? Är främst intresserad av augusti 2010.

Förra månaden (september) låg KD på 3.8 % i medelvärde och hittills i oktober ligger de på 3.4 %! Vore väldigt intressant att jämföra då och nu.

Augusti 2010, efter 15 mätningar:
C: 5.1%
KD: 5.5%

September 2010, efter 35 mätningar:
C: 6.2%
KD: 5.5%

http://status.st/
Senast redigerad av Vredesmodet 2013-10-30 kl. 15:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in