2013-10-30, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Om du läser vad jag skriver så har jag inte avfärdat dem som värdelösa, jag har bara skrivit att jag inte skulle anlita dem för att sälja ett riktigt dyrt objekt om jag hade ett. När det gäller billigare objekt funkar de säkert bra, de kanske funkar bra i övrigt också, inte vet jag. Men man brukar åtminstone delvis få vad man betalar för och de är ju väldigt mycket billigare än alla andra precis som du skriver, någonstans antar jag att de gör en markant besparing? Annars verkar det märkligt att de kan sälja sig till en tredjedel eller fjärdedel av priset hos alla andra? Deras exakta prislista har jag faktiskt ingen jättekoll på, jag har aldrig övervägt att anlita dem.

Det är väl bara bra att alla tänker olika, det är så man får bredd på tjänsterna. Eftersom de har funnits några år antar jag att de har sina kunder, precis som de traditionella mäklarna. Om alla ville ha deras lågprismodell skulle alla andra mäklare också köra det.

Anledningen till att jag gillar att de är en fräsch fläkt är att mäklare är de mest överbetalda typer jag vet, speciellt med den relativt korta utbildning de har. Man får verkligen inte vad man betalar för när man betalar 30.000+. Jag missunnar dem inte det, men det är bra att branschen äntligen konkurrensutsätts lite på allvar. Den enda nackdelen är som sagt att man får sköta visningen själv. Känner man inte att man vill det ska man naturligtvis välja något annat.

Hemvärnet har fått över 100.000 per kvm för objekt så de verkar göra ett lika bra jobb som andra mäklarfirmor.

Varför skulle andra mäklarkedjor byta affärsmodell när de tjänar multum? Många bryr sig inte heller vad det kostar, särskilt om man säljer ett objekt för många många miljoner, men det är inte mindre dumt för det.
Senast redigerad av kramiz1 2013-10-30 kl. 23:03.
Citera
2013-10-30, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Herregud vilket överpris, och vilket skumt projekt. Ett par med östklingande namn boendes i västra frölunda ligger bakom, de driver en blygsam byggrörelse med obefintlig vinst. Huset har inga pantbrev enligt annonsen, så man undrar ju varifrån de fått stålarna? Svarta affärer säkerligen, men varför får de för sig att slå upp ett sådant schabrak där? Det ligger 2 grannhus till salu, och ett gäng andra inte särskilt långt därifrån, priserna på de är BETYDLIGT lägre...

Hemverket har inte direkt några imponerade slutpriser, har dessutom en polare som köpt lägenhet via hemverket - mäklaren var knapp anträffbar och gjorde ett riktigt kasst jobb (mest sett från säljarens synvinkel då) när polaren sålde den ett tag senare - priserna i staden hade inte rört sig nåt sen köpet - så fick han 30 % mer...

Så att snåla in o sälja via hemverket rekommenderas inte, särskilt inte "lyxobjekt".

Märkligt, av de jag vet som har anlitat Hemverket har jag hört precis motsatt historia, att de var jättenöjda, och fått bra betalt för sina lgh. Jag har iofs inte hört från något köpare där Hemverket varit inblandad. Det är ju såklart jättedåligt om man inte får tag på mäklaren, det har jag en egen erfarenhet från NOTAR så vet hur kasst det är.
Senast redigerad av kramiz1 2013-10-30 kl. 23:14.
Citera
2013-10-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Hemvärnet har fått över 100.000 per kvm för objekt så de verkar göra ett lika bra jobb som andra mäklarfirmor.

.

Kunde inte låta bli
Citera
2013-10-30, 23:22
Medlem
Sen måste jag säga att tycker man det är okay att betala 10 papp för att göra allt jobb själv så kan man väl anlita hemvärnet
Citera
2013-10-30, 23:26
Medlem
TigerKids avatar
Framsidan, ser den inte ut som en modern liten fästning? Små skottgluggar...
http://www.lundin.se/bilder.aspx?guid=44J3DT4GHTVKB1C9&typ=CMVilla

Men från andra sidan är det en båt, med däck och kommandobrygg el vad det heter..
Citera
2013-10-31, 01:58
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Anledningen till att jag gillar att de är en fräsch fläkt är att mäklare är de mest överbetalda typer jag vet, speciellt med den relativt korta utbildning de har. Man får verkligen inte vad man betalar för när man betalar 30.000+. Jag missunnar dem inte det, men det är bra att branschen äntligen konkurrensutsätts lite på allvar. Den enda nackdelen är som sagt att man får sköta visningen själv. Känner man inte att man vill det ska man naturligtvis välja något annat.

Varför skulle andra mäklarkedjor byta affärsmodell när de tjänar multum? Många bryr sig inte heller vad det kostar, särskilt om man säljer ett objekt för många många miljoner, men det är inte mindre dumt för det.

Att ta ut ett enskilt objekt är helt ointressant.
Citera
2013-10-31, 02:04
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Framsidan, ser den inte ut som en modern liten fästning? Små skottgluggar...
http://www.lundin.se/bilder.aspx?guid=44J3DT4GHTVKB1C9&typ=CMVilla

Men från andra sidan är det en båt, med däck och kommandobrygg el vad det heter..

Jag såg den där tidigare, funderade på att länka den. Ett av dom få riktigt postmoderna 80-talhusen jag har sett till salu. Nu är ju huset byggt 1993, men om nån undrar hur det såg ut i inredningstidningarna 1987, så är det bara att kolla på den där kåken. Det blir ju alltid en viss eftersläpning...

Men visst, mer postmodernistiskt än så blir det ju inte. Dom runda väggarna efter Le Corbusier. Leken med grundfärgerna rött/gult/blått från Gerrit Rietweld och Piet Mondrian. Det postmoderna i postmodernismen handlar om att använda gamla uttryck på ett nytt och lekfullt sätt. Dom är helt enkelt arkitekturbranchens ironiker. Man överdriver gesterna, det ska vara storslaget och alldeles för mycket. Framförallt tar dom sig själva inte riktigt på fullt allvar.

Till och med konsten på väggarna är sånt som var inne i slutet på 80-talet. Också upphängt på ett lekfullt sätt. Som den där tavlan i badrummet ovanför badrumsvågen. Man har tavlan bokstavligen talat precis framför nästippen när man står och väger sig. Möjligtvis kunde möblerna och resten av inredningen ha varit lite roligare. En fåtölj av Jonas Bohlin hade varit pricken över i:et...

-87, -87, var har du tagit vägen nu?
Citera
2013-10-31, 07:33
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JingJingLi
Vet inte hur många gånger jag varit inne o kikat på det här huset sedan igår... är fascinerad!

Huset ritades av arkitekten Anders Sjunnesson som hade egen byrå i Hultsfred innan han under 30 års tid blev stadsarkitekt i Gamleby..

Han kanske ritade huset åt sig själv och sin familj? Arbetsrummet skulle kanske användes när han ville arbeta hemifrån, men fungerade säkert väl om eventuella kunder som på besök? Huset är väl genomtänkt och påkostade material är använda..

Anders Sjunnesson är född 1927, någon som vet om han fortfarande finns i livet? Någon som känner till fler arbeten av honom?

kollade med ratsit och det verkar inte så
Citera
2013-10-31, 07:47
Medlem
Immers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
kollade med ratsit och det verkar inte så

Slog upp honom i Sveriges dödbok och han dog redan 1996.
Citera
2013-10-31, 11:24
Medlem
Aimberts avatar
Extremt märkliga bilder: http://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-hogmora-huddinge-kommun-hogmoravagen-5a-5765556

Se t.ex: http://image.svenskfast.se/ObjectData/45F3ABEV66S6BHG0/45F3ABEV66S6BHG0_46CQRV77CFLOP9GV.jpg och notera att det är mäklaren som spökat ut sig.
Citera
2013-10-31, 11:34
Medlem
Skidaddles avatar
Ja, den var uppe för några sidor sen.....
Citera
2013-10-31, 11:52
Medlem
Skidaddles avatar
Ännu en ganska skön 70-tals villa:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-molndal-toltorpsdalen-molndals-kommun-kullabergsgatan-6-5854891

Arkitektritat av Elsa Brita Stjernberg. Har ingen aning om vem det är, men hon verkar ha varit verksam i Göteborgstrakten. Arkitektkontoret har haft som policy att fungera som byggherre, vilket är lite ovanligt, men borgar för bra kvalitet. Det är få arkitekter som har koll på bygget genom hela processen från ritning till färdigt hus. Känns som en rätt gedigen och genomtänkt planlösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in