2013-10-30, 02:09
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Här har vi en utmanare till priset för farligaste trappan: http://www.stadshem.se/ViewAllImages.aspx?gid=OBJ24162_1295519642

Fint hus annars. Skulle lagt till någon mild kulör bara men det verkat inte förstört. Rejäl grund och och fint tak....

I det huset fick man åtminstone sitt lystmäte av kakelugnar!!!
Citera
2013-10-30, 02:57
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det verkar ju dessutom som om dom har tagit bort själva räcket? Eftersom pinnarna finns kvar?

Såg den där tidigare, och blev nästan trött på inredningen innan jag ens kollat färdigt på bilderna. Hur orkar folk fylla sina hem med så mycket färgkoordinerade prylar? Jag menar, det måste ha tagit rejält med tid och pengar att leta upp alla prylar. Framförallt att hitta "rätt" prylar. Jag menar, det måste ju passa in? Annars går det ju inte....

Aha, såg reklambilderna från Kärrstegens Gård längst ner. Ska vi gissa på att någon involverad i inredingsbutiken bor i det där huset?

Och trappstegen är beskurna så man måste trampa på rätt sida. Undrar om försäkringen gäller där.
Ja, krimskramsbutik och servering... Vad är det för fel på folk nuförtiden - antigen en tom kritvit box eller overload med romantiklyktor och doftljus.
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
I det huset fick man åtminstone sitt lystmäte av kakelugnar!!!
verkligen!
Citera
2013-10-30, 06:42
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Det här var lite speciellt. Väldigt trist tomt tyvärr, känns lite bortkastat att slänga upp ett sånt hus där.

http://www.hemverket.se/kop/show.php?aid=30906?siteid=c4d48b208fddcef2f92f9795 c80b0fbf87905d95

Herregud vilket överpris, och vilket skumt projekt. Ett par med östklingande namn boendes i västra frölunda ligger bakom, de driver en blygsam byggrörelse med obefintlig vinst. Huset har inga pantbrev enligt annonsen, så man undrar ju varifrån de fått stålarna? Svarta affärer säkerligen, men varför får de för sig att slå upp ett sådant schabrak där? Det ligger 2 grannhus till salu, och ett gäng andra inte särskilt långt därifrån, priserna på de är BETYDLIGT lägre...

Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Det där resonemanget förstår jag inte... Vad är det som säger att man måste ha en mäklare som tar 50.000 kr för att sälja en fastighet? Så speciellt mycket mer än att skriva annonsen, lägga ut den på hemnet och sköta visningen och budgivningen gör inte en mäklare från vilken firma som helst. Kan man tänka sig att sköta visningen själv (man känner ju ändå fastigheten bäst själv) så är det väl ett utmärkt alternativ. Visst, många mäklare hävdar att de sitter på ett enormt fantastiskt spekulant/kundregister, men jag har aldrig sett det löna sig. Det kostar 600 spänn om man ska lägga ut på Hemnet, resten Hemverket tar är väl för kontrakt, hjälpa till med annons, budgivning och betalning. Helt rimligt tycker jag, ska lätt överväga att använda dom nästa fastighet jag säljer.

Hemverket har inte direkt några imponerade slutpriser, har dessutom en polare som köpt lägenhet via hemverket - mäklaren var knapp anträffbar och gjorde ett riktigt kasst jobb (mest sett från säljarens synvinkel då) när polaren sålde den ett tag senare - priserna i staden hade inte rört sig nåt sen köpet - så fick han 30 % mer...

Så att snåla in o sälja via hemverket rekommenderas inte, särskilt inte "lyxobjekt".
Citera
2013-10-30, 11:32
Medlem
kurdiss avatar
En framtida batmangrotta? - Bara fantasin sätter gränser!

http://www.hemnet.se/bostad/5832065
Citera
2013-10-30, 12:05
Medlem
Kvackelikvacks avatar
http://www.behrer.se/objekt/OBJ27298_1295308297

Börje Salmings moderna herrgård (byggd 2004) på en halvö nära Vaxholm med sjöutsikt egen pool, bastu och två annex är till salu. Tycker det var en bra kombination av smak och modernitet. Synpunkter?
Citera
2013-10-30, 12:50
Moderator
rotadents avatar
Bläddra gärna åtminstone någon dag bakåt i tråden innan ni postar. Både Salmings hus och bunkern har varit uppe i tråden för ett kort tag sen. Jag tycker att tråden funkar bra, men försök att minimera ompostandet av saker som redan finns i tråden, annars hamnar vi lätt i en rundgång...

Saker som har varit uppe för länge sen och dyker upp igen är en annan sak, där kan det faktumet i sig vara intressant.

//Mod
Citera
2013-10-30, 16:35
Medlem
Skidaddles avatar
Med ett så pass intressant yttre, så förväntar man sig ju ett spännande inre:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-314m2-saby-tranas-kommun-sabydalsvagen-7-5851732

"Här har gammalt och nytt kombinerats på ett spännande sätt". Ja, om man drömmer om ett gammalt säteri från 1700-talet, och inreder det som ett radhus från 1980-talet. Nu finns det ingen planlösning tillgänglig, men med tanke på hur stort huset är känns det faktiskt ganska instängt och trångt.
Citera
2013-10-30, 18:05
Moderator
rotadents avatar
Citat:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-314m2-saby-tranas-kommun-sabydalsvagen-7-5851732

"Här har gammalt och nytt kombinerats på ett spännande sätt". Ja, om man drömmer om ett gammalt säteri från 1700-talet, och inreder det som ett radhus från 1980-talet. Nu finns det ingen planlösning tillgänglig, men med tanke på hur stort huset är känns det faktiskt ganska instängt och trångt.

Jag tycker i och för sig att det var skitfult även på utsidan... En sån där hemsk stilblandning som man ser ibland, ett försök att få till ett klassiskt utseende som inte alls har funkat. Sen var din beskrivning av interiören helt klockren.
Citera
2013-10-30, 18:28
Medlem
Citat:
Det är klart att det inte har varit någon restaurang eller motell eller dylikt. Huset ligger ju för guds skull längst bort i ett villaområde. Däremot byggdes huset enligt en stil som delade upp det offentliga och privata, som Softis redan varit inne på. Men visst, stilen på huset liknar den typen av verksamheter, med liknande typer av utsmyckning. Det var väl så det skulle se ut, tyckte dom...

Jag skulle tro att huset byggdes för nån lokal egenföretagare med visst behov av privat representation. Dvs, man vill kunna bjuda hem nån på en grogg och en nattmacka, utan att dom ska behöva se resten av huset. Det var inte helt ovanligt på den tiden att dela upp huset i privata och offentliga zoner.

Det är först dom senaste tjugo-trettio åren som det har blivit populärt med att till och med laga mat i gästers närvaro, med den typen av öppna planlösningar och livsstilsorienterade hobbies som finns nu. På den tiden ville man stänga för. "Skylten" ovanför bardisken är ingen skylt utan en lucka, det ser ut som om man skulle kunna fälla ned den och stänga för helt mellan kök och matrum.

Vet inte hur många gånger jag varit inne o kikat på det här huset sedan igår... är fascinerad!

Huset ritades av arkitekten Anders Sjunnesson som hade egen byrå i Hultsfred innan han under 30 års tid blev stadsarkitekt i Gamleby..

Han kanske ritade huset åt sig själv och sin familj? Arbetsrummet skulle kanske användes när han ville arbeta hemifrån, men fungerade säkert väl om eventuella kunder som på besök? Huset är väl genomtänkt och påkostade material är använda..

Anders Sjunnesson är född 1927, någon som vet om han fortfarande finns i livet? Någon som känner till fler arbeten av honom?
Citera
2013-10-30, 20:37
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JingJingLi
Vet inte hur många gånger jag varit inne o kikat på det här huset sedan igår... är fascinerad!

Huset ritades av arkitekten Anders Sjunnesson som hade egen byrå i Hultsfred innan han under 30 års tid blev stadsarkitekt i Gamleby..

Han kanske ritade huset åt sig själv och sin familj? Arbetsrummet skulle kanske användes när han ville arbeta hemifrån, men fungerade säkert väl om eventuella kunder som på besök? Huset är väl genomtänkt och påkostade material är använda..

Anders Sjunnesson är född 1927, någon som vet om han fortfarande finns i livet? Någon som känner till fler arbeten av honom?

Intressant. Ja, jag har ingen aning om vem det är, eller vad han har ritat tidigare. Men visst, det är ett välritat hus. Jag såg snabbt på kartan att dom flesta husen i området följe vissa mallar, medan det finns en rad just där på en handfull hus som alla ser olika ut. Kanske ritades dom flesta husen i området likadana, medan just den raden ritades individuellt?
Citera
2013-10-30, 21:46
Medlem
Citat:

Det är ju ganska smalt och det är ju bara övre delen som är bostad. Nedre våningen är ju verkstad + samlingslokal + separat lägenhet.
Citera
2013-10-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Ännu en garageplats i Stockholm...
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-vasastan-stockholms-kommun-luntmakargatan-86,-garageplats-5834514
Det var ett tag sedan men var det bara jag som tyckte det var kul med - visningstider?!
Två till och med, för säkerhets skull - en på lunch och en kvällstid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in