Citat:
Ursprungligen postat av
Clifford
Det här var lite speciellt. Väldigt trist tomt tyvärr, känns lite bortkastat att slänga upp ett sånt hus där.
http://www.hemverket.se/kop/show.php?aid=30906?siteid=c4d48b208fddcef2f92f9795 c80b0fbf87905d95
Herregud vilket överpris, och vilket skumt projekt. Ett par med östklingande namn boendes i västra frölunda ligger bakom, de driver en blygsam byggrörelse med obefintlig vinst. Huset har inga pantbrev enligt annonsen, så man undrar ju varifrån de fått stålarna? Svarta affärer säkerligen, men varför får de för sig att slå upp ett sådant schabrak där? Det ligger 2 grannhus till salu, och ett gäng andra inte särskilt långt därifrån, priserna på de är BETYDLIGT lägre...
Citat:
Ursprungligen postat av
kramiz1
Det där resonemanget förstår jag inte... Vad är det som säger att man måste ha en mäklare som tar 50.000 kr för att sälja en fastighet? Så speciellt mycket mer än att skriva annonsen, lägga ut den på hemnet och sköta visningen och budgivningen gör inte en mäklare från vilken firma som helst. Kan man tänka sig att sköta visningen själv (man känner ju ändå fastigheten bäst själv) så är det väl ett utmärkt alternativ. Visst, många mäklare hävdar att de sitter på ett enormt fantastiskt spekulant/kundregister, men jag har aldrig sett det löna sig. Det kostar 600 spänn om man ska lägga ut på Hemnet, resten Hemverket tar är väl för kontrakt, hjälpa till med annons, budgivning och betalning. Helt rimligt tycker jag, ska lätt överväga att använda dom nästa fastighet jag säljer.
Hemverket har inte direkt några imponerade slutpriser, har dessutom en polare som köpt lägenhet via hemverket - mäklaren var knapp anträffbar och gjorde ett riktigt kasst jobb (mest sett från säljarens synvinkel då) när polaren sålde den ett tag senare - priserna i staden hade inte rört sig nåt sen köpet - så fick han 30 % mer...
Så att snåla in o sälja via hemverket rekommenderas inte, särskilt inte "lyxobjekt".