Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Jag kanske har missförstått dig Tinuviel. Men enligt det jag kommer ihåg så har du berättat för mig att "jaget" uppstår i samspelet mellan olika centrum i hjärnan. Att "jaget" uppstår utifrån olika kemiska processer i hjärnans centrum (flera än en).
Inget pekar på att det är något mer.
Citat:
Jag har inte påstått att jag förstår hur hjärnan fungerar och hur "jaget" bildas. Därför frågar jag dig för att ta lärdom, eftersom jag anser att du kan en del om hjärnan och dess processer. Jag har bara lite svårt att förstå hur "jaget" kan vara en produkt av kemiska processer i hjärnan när vi kan kontrollera våra tankar och minnen?
Nej, vi kan inte kontrollera våra tankar och minnen i någon högre grad.
Citat:
Hur är det möjligt att jag kan välja att börja tänka eller minnas (när jag vill), om kemiska processer skulle vara orsaken till mitt "jag"? Kemiska processer kan aldrig bestämma att nu ska jag göra si eller så, det är bara mitt "jag" som gör det. Om kemiska reaktioner inte är de som startar en tanke, vad är det då?
Du beskriver ett udda tankemönster, Kunskap1. Menar du att varje tanke du tänker är en tanke du aktivt valt att tänka? En tanke du tagit beslut om? Att du väljer att åminna dig något är inte samma sak som de minnen som lagras passivt dagarna i enda, ex hur kassörskan såg ut på ICA idag, minnet av var du satt i bussen etc.
De tankar vi aktivt tänker och de minnen vi aktivt vinnlägger oss att lagra utgör en YTTERST liten del av hjärnans processer under dygnet.