2013-10-30, 18:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Sverige är väl en av dem länder som har gett minst, här har det inte varit några tusen miljarder eftersom vi klarade mycket av lågkonjunkturen och eftersom räntorna ligger nära noll. Även om mycket inte har getts från statskassan till bankerna har en pervers variant av Keynesianism på steroider kostat västvärlden ofantliga summor som vi troligtvis aldrig kommer betala tillbaka. Bailouts till Grekland är främst till för att Grekland ska kunna betala lån till banker och finansinstitut.

Sen får man inte glömma alla pengar som centralbankerna vräker ut över finansmarknaden pga alla dåliga lån.

Tråden handlar knappast om bidrag till Grekland mm. och du verkar själv känna till att staten inte haft några stora kostnader för att rädda svenska banker. Men det låter väl ändå som du liksom jag röstar på alternativ 2 enligt nedanstående förslag då om jag förstått dig korrekt?

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Av ren nyfikenhet…

Ni som påstår att det är en bubbla och samtidigt anser att riksbanken inte ska ha någon nattlig inlåningsränta (det är ju snack om "artificiella räntor" i tråden, vad det nu betyder). Varför tror ni att svenska bostadsobligationer skulle vara mindre lukrativa om Riksbanken skulle läggas ner? Ett otänkbart scenario, men jag är ändå nyfiken.

Vidare undrar jag vilket av följande alternativ ni helst skulle vilja se:

1. Kraftfull reglering från myndigheters sida, människor ska inte få låna hur mycket de vill och banker ska inte få låna ut. Inga undantag. Man drar undan kreditmattan från hela svenska folkets fötter. Banker och andra finansiella institutioner är fortsatt skyddade av FI, stat och Riksbank, och "too big to fail" åberopas om det skulle behövas.

2. All lånereglering från myndigheters sida tas bort. Det är upp till marknadsparterna att komma överens om lånebelopp och att analysera återbetalningsförmåga. Det finns inga tak, inga krav från myndigheters sida. I utbyte kommer inga banker räddas om de går omkull. Inte heller får låntagare göra några avdrag för sina räntekostnader.
2013-10-30, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men jag har ett tillägg. Om man inte får göra avdrag för räntekostnader som är en kapitalförlust ska man heller inte beskattas för kapitalvinster. I annat fall skulle det skapa ett osymmetriskt skattesystem.

.

Det rimliga vore naturligtvis att man fick göra avdrag för kapitalförluster mot kapitalvinster, och inget annat. På samma sätt som man inte kan göra grund- eller jobbavdrag på kapitalvinster. Olika inkomstslag, olika avdrag. Men det vore dessvärre ännu svårare politiskt än att bara kapa ränteavdragen. Det skulle ju gynna "de rika" (dvs de ondskefulla kapitalistiska utsugare som har kapitaltillgångar som inte är bundna i boendet).
2013-10-30, 19:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Det rimliga vore naturligtvis att man fick göra avdrag för kapitalförluster mot kapitalvinster, och inget annat. På samma sätt som man inte kan göra grund- eller jobbavdrag på kapitalvinster. Olika inkomstslag, olika avdrag. Men det vore dessvärre ännu svårare politiskt än att bara kapa ränteavdragen. Det skulle ju gynna "de rika" (dvs de ondskefulla kapitalistiska utsugare som har kapitaltillgångar som inte är bundna i boendet).

Nej det där är inte alls rimligt av många olika skäl.

1. Varför ska man beskattas om ditt resultat är positivt men inte får göra avdrag om resultatet blir negativt? Det är som att ha en partner som bara är med och delar om det går bra men smiter om det går dåligt.

2. Inkomst/förlust av kapital är ett inkomstslag också. Att försöka separera vinster och förluster i olika inkomstslag trots att båda utgår från resultatet av kapital skulle bli mycket märkligt och skapa en mängd kryphål. Skulle inte gå att täta alla dessa plus att det inte skulle gå att motivera rent moraliskt. Ett skattesystem måste vara någurlunda symmetriskt och bygga på sundhet.
2013-10-30, 19:54
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Det finns en gammal regel när det gäller bubblor och den är att bubblor spricker när väldigt många är starkt positiva. När som 62% tror att vi har en bubbla ser jag det alltså som en ytterligare bekräftelse på att vi inte har en bubbla. Rädd blir jag när siffran sjunker till 10-15%.

.

Nja..Vad vanligt folk tycker eller tror spelar ingen roll...Däremot..om bankerna eller andra med intressen i det är extremt positiva..då ska man dra öronen åt sig.
Senast redigerad av Steff83 2013-10-30 kl. 19:56.
2013-10-30, 19:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja..Vad vanligt tycker eller tror folk spelar ingen roll...Däremot..om bankerna eller andra med intressen i det är extremt positiva..då ska man dra öronen åt sig.

Det är vanligt folk som köper och säljer bostäder och bestämmer hur mycket de vågar bjuda, så att säga att deras tro inte spelar någon roll köper inte jag på långa vägar.

.
2013-10-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ja hur många miljarder tror du staten har förlorat på att rädda banker, hugg till med en siffra som du tror på!

Om du kollar upp detta kommer du se att det inte varit något stort problem och att staten fått tillbaks det mesta. Men som sagt, jag anser att staten ändå ska vara mer restriktiva och behandla banker som vilka företag som helst. Det är aktieägarnas uppgift att ta smällen om ett företag som en bank är gör dåliga affärer.

.
Ledande fråga: varför har man bestämt sig för att ha statlig insättningsgaranti?
2013-10-30, 20:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Ledande fråga: varför har man bestämt sig för att ha statlig insättningsgaranti?

Svara gärna på varför du anser att det behövs.

.
2013-10-30, 20:43
Medlem
Citat:
Vilken medicin är det som inte fungerar och vad är problemet som det inte löser menar du?
Jo, jag pekade på ett fenomen (som också kan ses som ett problem) i #8356 och i #8358 så replikerade du med en medicin. Jag pekade ovan på varför den medicinen inte fungerar.
2013-10-30, 20:44
Medlem
Citat:
Svara gärna på varför du anser att det behövs.

.
Jag har inte sagt att jag anser att de behövs. Du kunde alltså inte svara på frågan?
2013-10-30, 20:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jag har inte sagt att jag anser att de behövs. Du kunde alltså inte svara på frågan?

Om du inte vill eller kan argumentera för att det behövs förstår jag inte varför du tar upp saken. Jag anser inte att den behövs och tänker därför inte föra fram argument för det, det överlämnar jag istället åt de som anser att den behövs

.
2013-10-30, 20:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jo, jag pekade på ett fenomen (som också kan ses som ett problem) i #8356 och i #8358 så replikerade du med en medicin. Jag pekade ovan på varför den medicinen inte fungerar.

Om du vill bemöta det jag skrev så gör det, skriv inte bara att medicinen inte fungerar. Uttryck dina åsikter lite bättre än så om du vill debattera saken.

Jag ställde också en fråga till dig i det inlägget som du förstås också bör besvara om du vill ha en debatt.

.
2013-10-30, 21:27
Medlem
Citat:
Om du inte vill eller kan argumentera för att det behövs förstår jag inte varför du tar upp saken. Jag anser inte att den behövs och tänker därför inte föra fram argument för det, det överlämnar jag istället åt de som anser att den behövs

.
Tidigare var du väldigt noga med att poängtera med att du minsann var deskriptiv till tusen, nu tycker du att man inte får ta del i diskussionen om man inte aktivt tar ställning...

Anledningen till att insättningsgarantin infördes var för att de risker som existerar utan denna ansågs oönskade. Kan du nämna dessa risker och förklara varför du anser dem önskvärda, alternativt vilka fördelar som väger upp dem eller föreslå en alternativ lösning om du också anser dem icke önskvärda?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in