2013-10-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
I ett förhör med Kristoffer Johanssons vän, P H den 25 maj 2013 tillfrågas P om Kristoffer provat att ringa Vatchareeya vid något tillfälle.
Patrik svarar då att Kristoffer sagt att han ringt henne många gånger men att han aldrig fått svar. P berättar även att han personligen bett Kristoffer att ringa henne på mobilen och att han vid detta tillfälle såg hur Kristoffer tog upp telefonen och slog ett nummer men att Kristoffer aldrig fick något svar.

förhöret framgår det inte under vilken/vilka dagar dessa försök till samtal skulle ha gjorts.
1 förhör med en annan vän till Kristoffer Johansson, R Karlss*n, berättar R den 28 maj 2013 att Kristoffer köpte en ny telefon efter att polisen tagit hans telefon i beslag. R berättar att Kristoffers nya telefonnummer är 467**********

Vatchareeyas telefonnummer 4676*********** tillhörde operatören TeliaSonera. Enligt uppgift från såväl TeliaSonera som Vatchareeyas styvfar J S (förhör den 9 maj) hade Vatchareeya ett mobilsvar.

Den inhämtade signaleringslistan på Vatchareeyas IMSI-nummer (telefonnummer) visar att Vatchareeyas mobiltelefon med största sannolikhet stängdes av eller gick sönder efter den 4 maj klockan 20:38. Detta innebär att inkommande samtal efter denna tidpunkt direkt kopplades till hennes mobilsvar utan att signaler gick fram (vilket även framgår av hennes samtalslista).

Detta innebär också att samtliga inkommande samtal till Vatchareeyas telefonnummer efter denna tidpunkt redovisas på hennes samtalslista (om signaler hade gått fram utan att samtalen kopplats till hennes mobilsvar hade samtalen inte redovisats på samtalslistan).

Polismyndigheten i Norrbotten inhämtade en samtalslista på Kristoffer gamla
telefonnummer 4****** under perioden 25 februari till 23 maj och på hans nya telefonnummer under perioden 12 maj (då kontantkortet laddades med pengar och samtal gjordes för första gången) till 23 maj 2013.
Om Kristoffer ringt de påstådda samtalen till Vatchareeya hade de således registrerats såväl på hans samtalslista/samtalslistor som på Vatchareeyas samtalslista.

Det finns inga samtalskontakter (varken samtal eller sms) från Kristoffers båda telefonnummer till Vatchareeyas telefonnummer efter den 4 maj klockan 15:37:31. Detta innebär således att Kristoffer aldrig försökte kontakta Vatchareeya efter denna tidpunkt.

753

Lögnen hinner i fatt honom.

KJ själv säger dock i förhören att han nog inte försökte ringa VB, anledningen är att han läst i tidningen att det inte går att komma fram till telefonen och att det vid detta laget är rätt uppenbart för KJ att VB är utsatt för ett brott och därför inte kommer kunna svara ändå.

-andra saker som talar för KJ:s sak i förhöret (jag har kvar att läsa om när han konfronteras med div bevis som blodspår), är tex att han inledningsvis, innan VB:s kropp hittats, inte berättar att VB inte vill han skall komma i munnen på henne, och detta undanhåller han av hänsyn till VB som han då fortfarande tror kan komma tillbaks. Hade han verkligen tänkt så om han mördat henne?

-den andra lögnen, om rattfyllan på mordnatten, talar egentligen också för KJ, för varför ljuga om nåt som kunde ge honom alibi för ett mkt värre brott än rattfylla? istället mörkar han RATTFYLLAN.

-det enda jag läst i förhöret HITTILLS som talar emot KJ är när han snubblar på orden och säger "lämna av henne" men menar sina killkompisar, om när han skall söka själv uppe vid fortet/gula huset. men som han själv säger, han skulle såfall lagt henne i en grop en bit längre in, plus att hemvärnet skall redan nästa dag sökt området (är det bekräftat?) och inte hittat henne i området, och alla verkar ändå överens att kroppen inte lades dit så tidigt (runt 9:e maj?)

-en sak som talar för MB som GM är vittnesmålet från s.1129 om att det "svartnade" för MB när han låtsasbråkade med den förhördes son. Mordnatten var MB alkoholpåverkad dessutom.
Citera
2013-10-30, 12:33
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är naturligtvis inte alltid så lätt att avgöra vad Sveriges befolkningsmajoritet tycker om ett givet rättsfall. Men att "alternativteoretiker" anrikas i Flashbacks krimtrådar är ganska uppenbart. Ett fall där det faktiskt var så tydligt att det gick att avgöra var när det gällde morden på Max och Saga Jangestig. Det fanns en mycket påtaglig "alternativteoretisk" falang i tråden, som dessutom länge hävdade att den hade befolkningsmajoriteten på sin sida. Men gick man ut och lyssnade på olika typer av "vanligt folk" IRL hittade man aldrig ens någon enstaka person som tvivlade på Christine Schürrers skuld.
Jo, min iakttagelse är att alternativteoretikerna syns samlas kring indiciemål. Där är sas. spelrummet fritt. Arboga, Spekeröd samt i detta nu - Bodenfallet - syns attrahera en skara vilka syns oförmögna att se helheten i bevisningen till förmån för en "jag-granskar-varje-omständlighet-för-sig" - mentalitet.
Citera
2013-10-30, 12:52
Medlem
2. varför sa inte nån av förhörsledarna typ så här: nä,okej KJ, det var inte du som dödade henne! men det var du som fick i uppgift att röja undan hennes kropp!!. då tror jag att det hade blivit ett annat svar från KJ! och sen hade dom kunnat fråga om gärningsmannen glömt något i badrummet för att GM eller KJ behövde kassen -som varorna var i- för att slippa se hennes ansikte!!? Pojken -tror jag-är så hotad av någon att han inte kan svara på något annat sätt, än det han gör! han kanske också fått ett hot om att hans familj röjs undan om han yppar nånting, eftersom han pratar om dom på ett sånt kärleksfullt sätt!. jag säjer inte att han är helt oskyldig men jag säjer att han är inte helt skyldig heller!. det här är min teori!
Citera
2013-10-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Har man kontrollerat sms-trafik för MB och AN den 22/5, eller när det nu var de hittade VB?
Intressant kommunikation kanske finns att hämta där.
Eller har polisen "glömt" det?
Typ hyperintressant att se de närmaste/mest misstänktas reaktion.
Om inte så bör det göras nu.

Polisen har inte gjort sitt jobb. Ett barn kan se viktighetsgraden att reda ut sidospåret MB/AN. För oavsett så har den med mest motiv och mest att vinna på mordet, kanske ett finger med i spelet.
Och alla inklusive Mrsmagoo kan ju hålla med om att det inte är utrett.

För oavsett teknisk bevisning, så vet vi ju inte om fler var inblandade, eller om bevisen var planterade.
Så det finns ju ingen orsak för en objektiv person att INTE utreda MB/AN spåret EXAKT lika hårt som KJ-spåret.

Och det har inte gjorts, vilket är en skandal. Oavsett utgången.

Vad grundar du på att de "inte" har utrett MB/AN grundligt.
Citera
2013-10-30, 12:56
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag kan inte låta bli att skratta när jag har följt dina inlägg genom tråden.

Från början var det KJ och sedan ansåg du att hypoteser för alternativa GM behövde provas och nu har du tagit ett stort steg över gränsen för detta och har övergått till att försöka övertyga andra skribenter, trots allt som talar för KJ, att han är oskyldig.

Du har slutat att använda ord som kan, möjligen och kan inte uteslutas till troligen, sannolikt och till rena påstående om olika förlopp, som ovan där du, trots att inte KJ kan, ger en förklaring.

Se så enkelt det är att hamna i fällan, som någon här i tråden arrangerade, och övergå från att vara objektiv till subjektiv, trots att ingen ny information har kommit fram eller nya konstaterade förklaringar har getts.

Till och med KJs advokat är mer försiktigt än du, han säger att det kan finnas förklaringar till blodet i skuffen, du anser att det är troligen VB som själv har blött ned skuffen, framför att KJ skvätt hennes blod där.

Likdoften bortser du ifrån helt och hänvisar till sökningar som skett i riggade mordfall.
Ja det är ju roligare och intressantare att ifrågasätta än att bara hålla med Det tycks ju roa dig i alla fall.
Citera
2013-10-30, 13:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja det är ju roligare och intressantare att ifrågasätta än att bara hålla med Det tycks ju roa dig i alla fall.

Inget illa menat, kunde bara inte låta bli att reflektera över den förvandling som skett med tiden i dina inlägg.
Citera
2013-10-30, 13:09
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
ALLT står inte i FUP. Kom tillbaka och snacka om hur dåligt detta är när ni tagit reda på helheten. Dessutom är det ju inte säkert de avfärdat misstanken helt heller då utredningen fortfarande är öppen.

Det verkar en del missa. Rent generellt verkar de tro att åtal är lika med stängd förundersökning. Denna vecka har ett nytt förhör genomförts, mannen (UA) är över huvud taget inte hörd tidigare. KJ förefaller ha glömt att hänvisa till sin tidigare psykolog (och jag har svårt att se vad han skulle kunna tillföra om KJs status vid tiden för brottet, om deras kontakt var avslutad).

Det är en annan aspekt av att FUP läggs upp som någon enda sanning. Det blir lika missvisande som att kommentera resultatet av en fotbollsmatch en kvart innan den har avslutats. I en del mål kan försvaret komma in med egen bevisning som friar helt (Cold case Eslöv t ex) och då blir folk förvånade över domen, eftersom de inte har följt hela processen.
Citera
2013-10-30, 13:14
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det verkar en del missa. Rent generellt verkar de tro att åtal är lika med stängd förundersökning. Denna vecka har ett nytt förhör genomförts, mannen (UA) är över huvud taget inte hörd tidigare. KJ förefaller ha glömt att hänvisa till sin tidigare psykolog (och jag har svårt att se vad han skulle kunna tillföra om KJs status vid tiden för brottet, om deras kontakt var avslutad).

Det är en annan aspekt av att FUP läggs upp som någon enda sanning. Det blir lika missvisande som att kommentera resultatet av en fotbollsmatch en kvart innan den har avslutats. I en del mål kan försvaret komma in med egen bevisning som friar helt (Cold case Eslöv t ex) och då blir folk förvånade över domen, eftersom de inte har följt hela processen.

UA, är det den psykolog som advokaten kallat som vittne?

Har förhör med honom genomförts så sent på grund av att han blev känd först när advokaten lämnade in sina vittnen till TR och kan syftet att åklagaren vill höra honom innan TR vara att de vill veta vilken form av information denna man besitter så de har möjlighet att bemöta detta?
Citera
2013-10-30, 13:19
Medlem
Minimois avatar
Citat:
UA, är det den psykolog som advokaten kallat som vittne?

Har förhör med honom genomförts så sent på grund av att han blev känd först när advokaten lämnade in sina vittnen till TR och kan syftet att åklagaren vill höra honom innan TR vara att de vill veta vilken form av information denna man besitter så de har möjlighet att bemöta detta?

Absolut. Min invändning var mer generell och han var bara ett konkret exempel på att denna fu inte är stängd.

För övrigt, när åklagarna inte offentliggör förhör som det med UA, så råder det förundersökningssekretess nu.

Det intressanta i detta fall är inte att spekulera i om KJ och pappan planerar att erkänna griftefridsbrott inför sittande rätt - utan att se vad försvaret har hittat efter att ha ögnat slasken. Som det ser ut i nuläget griper BF efter halmstrån. Hade han på allvar ansett att alternativa gärningsmäns alibin och indicier mot dem fortfarande var outredda hade han tagit fram det i sin tunna inlaga. Skillnaden mellan detta mordfall och det på Rano var och är att försvaret där kunde visa på att AGM inte ens var kollade. Övrigt lika, dvs att många som läste FUP direkt pekade på att den och den inte var kontrollerad. I Rano-fallet fick åklagaren bakläxa, och måste börja kolla AGMs alibin.
Senast redigerad av Minimoi 2013-10-30 kl. 13:40.
Citera
2013-10-30, 13:19
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Inget illa menat, kunde bara inte låta bli att reflektera över den förvandling som skett med tiden i dina inlägg.
Ja, jag är medveten om att jag driver vissa saker lite långt ibland, men det som framstår som mindre sannolikt behöver inte vara osannolikt. Det är ju faktiskt den tilltalades utsaga som ska ligga till grund för rättens bedömning om den inte kan anses motbevisad av åklagaren eller framstrå som helt osannolik (verklighetsfrämmande osv). Så det finns alltid, vill jag mena, ett ganska stort utrymme att ifrågasätta både bevisning och gärningspåstående, om nu den misstänkte presenterar en alternativ hypotes.

Nu tror jag de facto att KJ är skyldig, och har så alltid gjort. Men det innebär inte att han ska dömas om man finner att det finns tvivel om hans skuld.
Citera
2013-10-30, 13:33
Medlem
highfives avatar
Citat:

Att synen på "given gm" har ändrats hos vissa har jag förståelse för. Jag har förändrat mitt givna val till ett frågetecken efter jag läst Fup några varv. Tidigt i tråden snuddade jag vid tanken på en random och jag tror vid ett av alla inlägg jag skrivit i trådens begynnelse att jag kunde tänka mig MB som gm, innan Fup kom för mina ögon. Innan Fup var jag helt inställd på att KJ var gm. Var även säker på att mord och styckning skett utomhus och att fyndplatserna inte var mord- eller styckningsplats Det sista kommer nog att visa sig stämma iaf.

Innan Fup tänkte jag att bevisen mot KJ måste vara fler än de som kom fram via media och presskonferenser. Jag var rätt säker på att han i kombination med ADD och Asperger hade varit rejält psykotisk och att det kanske även var någon form av schizofrenidebut. Sen när man läser Fup finns inte en antydan till något psykosgenombrott. Vare sig i vittnesförhör eller i förhören med honom personligen. Sen när det gäller de sk bevisen, blev jag också rejält besviken. Finns inget med dessa som bevisar att han mördat och styckat. Möjligtvis bevisar det att han haft VBs kroppsdelar i bagaget och att handsken, tejpen och påsen har besudlats i samband med en transport.

Sen ser man tydligt i Fup att utredarna/åklagare väljer att gå "all in" på KJ kring 20/5. Spelar man på rött istället för svart i roulette så är chansen att man vinner 50%. Väntar man tills kulan stannat på rött fem gånger i rad så ökar sannolikheten för att det blir svart, men chansen är 50% att det kan bli rött igen. Antagligen hade man inget val i och med att man fann kroppsdelarna vid fp1 och fp2. Hade man väntat ett par veckor så kanske de valt att spela på svart istället?
Citera
2013-10-30, 13:41
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har ägnat mig åt lite tejpforskning på hobbynivå och vill pröva en idé som inte diskuterats innan (tror jag). Så här:

* Tejpen på kroppen och tejpen på rullen är av samma typ, en slags medicinsk tejp som är perforerad på längden. Jag uppfattar det också som att de visst är avrivna på samma sätt, dvs längs perforeringen.

* Perforeringen på rullen som upphittats i lägenheten tycks vara något snett skuren. Studerar man rullen på s. 289 i FUP syns det att tejpen som rivits av på den nedre och tunnare delen har blivit smalare och smalare när den rivits av. En snabb uppskattning är att det skiljer ca 2-3 mm. Remsan som rivits av på den tunnare delen har varit 1680 mm.

* Tejpen från kroppen har passats ihop till en sammanhängande remsa som enligt SKL:s rapport är 2200 mm lång. Denna är också sned. I ena ändan är den 11 mm, i den andra är den 15 mm (som jag tolkar SKL:s rapport).

* Idén jag vill prova är att den sneda perforeringen kan betraktas som en form av produktionsfel och att det kan antas att själva graden av avsmalning/breddning varierar från tejprulle till tejprulle (sannolikt uppvisar rullar som tillverkats samtidigt samma eller liknande egenskaper, vilket måste vägas in i beräkningen). För att reda ut detta skulle vi behöva studera andra tejprullar och hur de är perforerade.

* Med måttangivelserna från SKL och en uppskattning av bilden i FUP går det att räkna ut avsmalning/breddning och jämföra dessa:

- Tejpen i lägenheten: smalnar av 2 till 3 mm, låt säga 2,5 mm. Räknat mot längden 1680 mm kan vi alltså anta att den smalnar av 0,0015 mm per mm tejplängd (2,5/1680 ≈ 0,0015), eller 1,5 mm per meter (2,5/1,680 ≈ 1,5).

- Tejpen på kroppen: smalnar av 15-11, dvs. 4 mm. Räknat mot längden 2200 mm kan vi konstatera att den smalnar av 0,0018 mm per mm tejplängd (4/2200 ≈ 0,0018), eller 1,8 mm per meter (4/2,200 ≈ 1,8).

* Min tolkning är att 1,5 och 1,8 mm per meter ligger så nära varandra att vi kan anta att båda tejperna har samma avsmalning. Antar vi att avsmalningen på tejprullen är 3 mm istället för 2,5 kommer vi mycket nära.

* Det finns många osäkerheter här förstås. För att dra mer övertygande slutsatser skulle vi behöva veta mer om andra tejprullar av samma typ och hur de är perforerade. Vi skulle också behöva ha säkrare måttangivelser. Men vad tror ni, kan det här vara ett indicium som stärker antagandet att tejpen på kroppen är från rullen i lägenheten? Tänker jag fel? Räknar jag fel?
Jag har uppfattat det hela på ett helt annat sätt än vad du har gjort. Som jag förstått det så är det inte en perforering utan hela tejpen är perforerad med bara någon millimeters avstånd mellan perforeringshålen, så tejpen avsmalnar inte kontinuerligt på grund av en sned perforeringsrad utan genom att avrivningen hoppar mellan parallella perforeringsrader. Skulle de hoppen eller hacken som jag kallade dem förut stämma vid en jämförelse mellan de avrivna tejpbitarna och rullen skulle det ge en matchning med sannolikhet i klass med en DNA-träff, men den matchningen finns inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in