2013-10-30, 16:04
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amx600
Iofs. Flashbackare, är det gamla matteböcker som gäller eller gamla högskoleprov(kvantitativa delarna) som görs under bestämd tid om man vill förbättra sin kvantdel?
Följande funkade bra för mig:

För ca sex veckor sedan bölrjade jag systematiskt gå igenom alla gamla prov på studera.se. jag märkte snabbt var mina största brister fanns (geometri samt kart/diagramtolkning). Sedan visste jag ju exakt vad jag behövde läsa i matteböckerna.
I början kändes det rätt hopplöst, jag hann aldrig lösa de kvantitativa uppgifterna inom utsatt tid, och jag var verkligen orolig inför lördagens högskoleprov. Men jag upplevde aldrig någon svår tidsbrist, hann till och med dubbelkolla alla mina svar även i de kvantitativa delarna. Blev till slut 67/80 i den kvantitativa delen, är nöjd även om jag gjorde några idiotiska fel.
Citera
2013-10-30, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Av ren nyfikenhet, vilka program/kurser/masters kräver 2.0 i urval 2? Låter helt utomjordiskt i mina öron.
Inga, längre. Läkarprogrammet och HHS är väl de två jag kommer att tänka på som gjorde det förr i tiden.
Citera
2013-10-30, 16:49
Medlem
Ja, precis. Karolinska hade genomgående 2.0 som krav i urval 2 ända fram till HT07 om jag inte minns fel. Man kan tydligt se att kraven sänkts till följd av det nya provet och många spår att de kommer sänkas ännu lite till. Sen finns där ju andra faktorer med som fler platser på utbildningarna.
Citera
2013-10-30, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Ja, precis. Karolinska hade genomgående 2.0 som krav i urval 2 ända fram till HT07 om jag inte minns fel. Man kan tydligt se att kraven sänkts till följd av det nya provet och många spår att de kommer sänkas ännu lite till. Sen finns där ju andra faktorer med som fler platser på utbildningarna.

Läste nånstans att man tidigare kunde tillgodoräkna sig upp till fem års arbetslivserfarenhet, vilket omvandlades till 0.5 på HP. Så om du hade jobbat fem år och skrev över 1.5 på HP så fick du 2.0 som resultat. Denna möjlighet har numera tagits bort.
Citera
2013-10-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Menar du att kraven kommer sänkas i takt med att gamla (lättare) högskoleprovs giltighetsdatum löper ut? Detta i kombination med ett större antal platser borde ju sänka snittet en del. Frågan är hur mycket till?
Citera
2013-10-30, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Följande funkade bra för mig:

För ca sex veckor sedan bölrjade jag systematiskt gå igenom alla gamla prov på studera.se. jag märkte snabbt var mina största brister fanns (geometri samt kart/diagramtolkning). Sedan visste jag ju exakt vad jag behövde läsa i matteböckerna.
I början kändes det rätt hopplöst, jag hann aldrig lösa de kvantitativa uppgifterna inom utsatt tid, och jag var verkligen orolig inför lördagens högskoleprov. Men jag upplevde aldrig någon svår tidsbrist, hann till och med dubbelkolla alla mina svar även i de kvantitativa delarna. Blev till slut 67/80 i den kvantitativa delen, är nöjd även om jag gjorde några idiotiska fel.

Vilken mattebok använde du om jag får fråga?
Citera
2013-10-30, 17:53
Medlem
Piggelin-Jonass avatar
Skrev 1 ungefär för första gången utan att ha pluggat någonting alls. Gick riktigt dåligt dessutom. Vad landar jag på med plugg efter 2 ggr till ungefär?
Citera
2013-10-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggelin-Jonas
Skrev 1 ungefär för första gången utan att ha pluggat någonting alls. Gick riktigt dåligt dessutom. Vad landar jag på med plugg efter 2 ggr till ungefär?

Vissa höjer sig rejält, medan vissa höjer sig knappt någonting alls, med eller utan plugg. Plugga så hårt du kan och hoppas på det bästa är mitt råd.
Citera
2013-10-30, 18:02
Medlem
Piggelin-Jonass avatar
Citat:
Vissa höjer sig rejält, medan vissa höjer sig knappt någonting alls, med eller utan plugg. Plugga så hårt du kan och hoppas på det bästa är mitt råd.
Haha japp. Bommade ju liksom dom 4/5 av basic-frågorna i början på mattedelarna bara för att jag hade glömt reglerna medans jag gjorde mycket bättre ifrån mig under de frågorna som kom efter.

Verbala delen hade jag dock mycket större problem med, och där kommer det bli svårare för mig att plugga.
Citera
2013-10-30, 18:05
Medlem
Piggelin-Jonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Upplevde också att den var svårare, men kan inte säga att jag ansåg någon vara enkel
Tycker helt tvärt om. 17/40 på den första matten som räknades, och 26/40 på den andra. Den första var ju bara massa jävla regler man var tvungen att kunna, 2 rätt på dom 10 första frågorna
Citera
2013-10-30, 18:34
Medlem
Fick nu såpass bra på HP att jag inte längre kommer behöva mitt HPGuiden konto.

Är dock VIP tills nästa prov (HT2014).

Lite segt när man betalat så mycket pengar... Menmen, gött med bra resultat iaf!
Citera
2013-10-30, 18:37
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Vilken mattebok använde du om jag får fråga?
Ingen särskild, man kan ju t.ex. kolla upp regler vartefter på Wikipedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in