2013-10-29, 16:52
Medlem
Xcango013s avatar
Leupold eller begagnad Swarovski. (äldre Swarovski modell)
Citera
2013-10-29, 17:23
Medlem
http://www.pnjakt.se/art/carl-zeiss-conquest-3-9x40.php

Mycket kikarsikte för pengarna! Mycket bra vaksikte.

Jag och en kompis vakade på gris i november med bara månljus som belysning och hans var bättre än min Zeiss 4,5-14x50
Citera
2013-10-29, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Visst är det bra med belyst riktmedel när det skymmer. Jag har provat allt från Gamo till Swarovski och visst är det en jävla skillnad på optik och optik, men säger man att allt under 10k är skit så vet jag inte vad man har för extrema krav.

På älgjakten här om veckan körde jag med ett Burris FFII 3-9x40, helnöjd även om den byttes ut snabbt (köptes i panik då jag var "mellan två sikten"). För vanliga dödliga kommer man långt med 5 000 spänn, speciellt om man kollar begagnat.

Bättre att lägga pengarna på en aimpoint om man är under 10000:-. Man behöver ändå inte mer för Svensk jakt, snarare mindre förstoring än 4x i alla lägen.
Citera
2013-10-29, 18:30
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekulum
Bättre att lägga pengarna på en aimpoint om man är under 10000:-. Man behöver ändå inte mer för Svensk jakt, snarare mindre förstoring än 4x i alla lägen.

Snackar vi älg så håller jag med, då behövs ingen förstoring. Men det finns ju annan jakt där det kan vara bra att ha förstoring. Men vi är väl helt enkelt inte lika kräsna.
Citera
2013-10-30, 18:09
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekulum
Nja? Ser man djur långt över ett hygge så kan en större förstoring nog fylla sin plats, dock inte för att skjuta utan för att se vad det är för ett djur.
Ex. Hunden drar iväg med ett djur mellan passkyttar till grannmarken? Var det en Ko? Kviga? Tjur? Storlek? Är det rätt långt håll så kan allt större förstoring vara bra.
Sen är det ingen nackdel på älgbanan heller!
Citera
2013-10-30, 20:48
Medlem
densistasovjets avatar
Här huserar tydligen bara tävlingsskyttar. För normal jakt duger det mesta riktigt bra. Vem har behov av att skjuta bättre än inom en femkrona på 100 meter jägarmässigt? Inte många skulle jag säga och då räcker i princip alla kikarsikten till. Jag har ett jahtijakt dvs det sämsta man kan hitta nästan då jag jagar så mycket att vapnen får så mycket stryk i skogen, bilen, osv att det inte är lönt att ha ett dyrt sikte och sedan förstöra det. Bättre då att lägga pengarna på att öva i någon av de skyttesimulatorerna som kommit till Sverige där man övar med sitt eget vapen och skarp ammo mot verkliga mål på en bioduk.
Citera
2013-10-30, 21:43
Medlem
är du ute på toppfågeljakt så spelar femkronan roll,

även för älg så ju bättre prescision ju bättre vingelmån
Citera
2013-10-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Nja? Ser man djur långt över ett hygge så kan en större förstoring nog fylla sin plats, dock inte för att skjuta utan för att se vad det är för ett djur.
Ex. Hunden drar iväg med ett djur mellan passkyttar till grannmarken? Var det en Ko? Kviga? Tjur? Storlek? Är det rätt långt håll så kan allt större förstoring vara bra.
Sen är det ingen nackdel på älgbanan heller!

jag kör bara på 3x på älgbanan och lyckas fint

tanken med ett sikte med större förstoring och optik är för mig iaf att kunna sitta lite längre på åteln och bättre chans att könsbestämma djuret, tycker inte riktigt min 3-9x40 duger, man har ju tittat i några fina swarrar och liknande... men det är för dyrt för min smak

sen om jag bara "tittar" på djur så gör jag det med handkikaren, det är ett ofog att spana med bössan i min mening
Citera
2013-10-31, 08:23
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
är du ute på toppfågeljakt så spelar femkronan roll,

även för älg så ju bättre prescision ju bättre vingelmån

Visst är det kanske så, men viktigare är ändå att skjuta in vid låga temperaturer.
Citera
2013-11-21, 13:25
Medlem
Sanslöst bra pris på Nikon Monarch 2,5-10x56 nu på XXL; 3995:-. Bättre sikte får du inte tag på för den pengen. Har själv den belysta modellen.
Citera
2013-11-21, 13:59
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Här huserar tydligen bara tävlingsskyttar. För normal jakt duger det mesta riktigt bra. Vem har behov av att skjuta bättre än inom en femkrona på 100 meter jägarmässigt? Inte många skulle jag säga och då räcker i princip alla kikarsikten till. Jag har ett jahtijakt dvs det sämsta man kan hitta nästan då jag jagar så mycket att vapnen får så mycket stryk i skogen, bilen, osv att det inte är lönt att ha ett dyrt sikte och sedan förstöra det. Bättre då att lägga pengarna på att öva i någon av de skyttesimulatorerna som kommit till Sverige där man övar med sitt eget vapen och skarp ammo mot verkliga mål på en bioduk.
I princip har du rätt. Har man en grov kalliber kan det nog vara på sin plats att sattsa på kvallitet.
TS ville ha svar på vad som är bäst inom en budget på 3000-5000 kr, och då kan nog ett begagnat sikte vara värt att sattsa på.
Citera
2013-11-21, 17:59
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet

Är ditt kinasikte verkligen helt skottfast? Jag själv skulle då inte ta i ett jahti jakt ens med tång, och då är jag långt ifrån någon optikmupp som Spekulum...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in