• 1
  • 2
2013-10-28, 10:44
Medlem
Bästa kikarsiktet på en budget?

om jag ska köpa nytt (känns bättre med garanti osv) vad ska man titta på?

behöver ett till mer vakjakt och ett drevjakt, har kört aimpoint ett tag men vill ha lite mer allround så ett1,5x"4-5-6"-42 typ sikte

vaksiktet kommer sitta permanent på en bössa men kommer sitta på pass också så helst 2,5-3 som lägsta och 56 öppning

vågar man köpa kinagrejer, typ varje kedja verkar ha en egen budget grej mackenzie, hawke olivon osv nån med bra erfarenheter av dem?

har nu ett leupold och är väldigt nöjd med det men leupoldarna ligger en bit över min budget
Citera
2013-10-28, 10:51
Medlem
Draedons avatar
Vad får det kosta? Undvik kinaskit, du kommer bara bli besviken.

Bra budgetval är ju annars Redfield Revolution, Burris Fullfield II mflr.
Citera
2013-10-28, 11:23
Medlem
absolut mest 5000kr,

helst runt 3000 då kan jag sträcka mig att köpa två så är jag klar på bössfronten ett tag

1,5 siktet ska sitta på en bygel jag har påväg in men har ju inte den än...
Citera
2013-10-28, 11:57
Medlem
Draedons avatar
Kolla in på robsoft så får du massa tips: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=152736
Citera
2013-10-28, 18:23
Medlem
Turrluffs avatar
Burris Fullfield II är bra och kostar bara 2700, och då får du ett gratis bipod också.

Sen rekommenderar jag dig att inte köpa nytt sikte om du skall köpa begagnad bössa i samma skede. Det är väldigt få begagnade vapen som INTE kommer med ett sikte till. Dessa är ofta av mycket god kvalitet och du får mer för pengarna helt enkelt. Samt att du slipper köpa siktesringar.
Citera
2013-10-28, 19:01
Medlem
Vingnirs avatar
En begagnad tysk med tyska ettan som riktmedel slår ny kina tills det går två torsdagar på en vecka. Vad spelar det för roll att du har garanti om kikarsiktet allafall är obrukbart pga på reparation?
Citera
2013-10-28, 19:21
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Burris Fullfield II är bra och kostar bara 2700, och då får du ett gratis bipod också.

Sen rekommenderar jag dig att inte köpa nytt sikte om du skall köpa begagnad bössa i samma skede. Det är väldigt få begagnade vapen som INTE kommer med ett sikte till. Dessa är ofta av mycket god kvalitet och du får mer för pengarna helt enkelt. Samt att du slipper köpa siktesringar.

Det är ett bra sikte, hade själv ett 3-9x40 som jag var nöjd med. Men i jämförelse kan jag nämna att jag fick erbjudande om att köpa ett S&B 1,5-6x42 för 3000 spänn, så man får förbannat mycket för pengarna om man kollar av begagnatmarknaden....
Citera
2013-10-28, 22:12
Medlem
PaterNoster777s avatar
Vilken kaliber har du? En riktigt grov kaliber kräver ett kikarsikte av god kvallitet eftersom ett avlossat skott ger upphov till en förhållandevis kraftig rörelse, så därför måste mekaniken vara god.

Tänker du ägna dig åt vakjakt i månens sken? Då kanske du vill ha ett belyst riktmedel.

Hur gammal är du? Ett ungt öga klarar av ett förhållande på objektivdiameter/förstoring på cirka 7 om jag minns rätt. Exempel, objektivdiameter 56mm, förstoring 8ggr.
För den som är äldre minskar detta, och man har då inte nytta av de största objektivdiametrarna.

Köper du ett begagnat sikte kan du få mycket för pengarna!
Citera
2013-10-29, 11:09
Medlem
För den jakttyp du nämner så fortsätt med aimpoint? Kikarsikte är menlöst om kvaliteten går under ett meopta r1r (ca 8000:-) annat än för övningsskytte dagtid. 56 mm är överskattat som mått på ljusgenomsläpp eftersom det är relativt. Ett swarovski 1-6 har rak tub och större okular än objektiv och presterar bättre än alla 56 mm. Aimpointen funkar bättre än det mesta, bara du kan hantera det rätt.

Bästa budgetsikte för dagsljus torde vara ett nikon 4x32. Går att hitta för en tusenlapp. Glöm zoom på allt under 10000:-. Meopta R1r 3-12x56 sålde jag eftersom den bara var bra runt 6x förstoring. Man får vad man betalar för. Inte ens leupolds bättre grejor klår meoptan.
Citera
2013-10-29, 11:14
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekulum
För den jakttyp du nämner så fortsätt med aimpoint? Kikarsikte är menlöst om kvaliteten går under ett meopta r1r (ca 8000:-) annat än för övningsskytte dagtid. 56 mm är överskattat som mått på ljusgenomsläpp eftersom det är relativt. Ett swarovski 1-6 har rak tub och större okular än objektiv och presterar bättre än alla 56 mm. Aimpointen funkar bättre än det mesta, bara du kan hantera det rätt.

Bästa budgetsikte för dagsljus torde vara ett nikon 4x32. Går att hitta för en tusenlapp. Glöm zoom på allt under 10000:-. Meopta R1r 3-12x56 sålde jag eftersom den bara var bra runt 6x förstoring. Man får vad man betalar för. Inte ens leupolds bättre grejor klår meoptan.

Nu får du väl ge dig. Det finns många variabla sikten under 10 000,- som duger gott även när det skymmer.
Citera
2013-10-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Nu får du väl ge dig. Det finns många variabla sikten under 10 000,- som duger gott även när det skymmer.

Det beror väl på vilka krav man har? Oavsett vilket så är aimpointen bäst när det skymmer. De flesta som prövat ett modernt högklassigt kikarsikte inser att allt under 10000:- är skit om det har zoom.
Citera
2013-10-29, 13:15
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spekulum
Det beror väl på vilka krav man har? Oavsett vilket så är aimpointen bäst när det skymmer. De flesta som prövat ett modernt högklassigt kikarsikte inser att allt under 10000:- är skit om det har zoom.

Visst är det bra med belyst riktmedel när det skymmer. Jag har provat allt från Gamo till Swarovski och visst är det en jävla skillnad på optik och optik, men säger man att allt under 10k är skit så vet jag inte vad man har för extrema krav.

På älgjakten här om veckan körde jag med ett Burris FFII 3-9x40, helnöjd även om den byttes ut snabbt (köptes i panik då jag var "mellan två sikten"). För vanliga dödliga kommer man långt med 5 000 spänn, speciellt om man kollar begagnat.
Senast redigerad av Draedon 2013-10-29 kl. 13:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in