2013-10-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imradsaber
Ja helt klart, tror nog det finns alla möjliga modeller för att försöka bota dårar och dylikt, grejen är den att dom flesta läkare och psykiatriker pratar ju inte ens till sina närmaste om sina jobb vid matbordet? Man pratar bara om väder och vind

De modeller av "vård" som nu diskuterats i tråden härrör från fascismen och mörka tider i historien. Dessa metoder har inget med den bild vi har av Sverige, och de lagar som är stiftade. Det visar sig att det finns folk som vädrar uppfattningar, som inte har något med rådande lagstiftning att göra eller med de regelverk som finns inom vården. Det "tänket" förklarar hur denna rättsskandal uppkommit, och att det finns en hel del för en kommission att gå till botten med.

"Tänket" i denna vidriga ideologi har funnits på Säter och försvarats av de ansvariga. Det handlar om generaliserande teorier, och experimenterande med människor, utan att ens ge sken av vetenskapliga metoder.

Det som också är intressant är att det finns yrkesverksamma personer i dagens Sverige, som sysslar med saker på jobbet som de inte kan tala med någon om, eller redogöra för offentligt.

Om staffanwestberg skulle vara på "riktigt", och inte bara ett troll som provocerar och roar sig, så hade han inte kunnat presentera ett papper om den vård han förespråkar, eller föreläsa om saken.

Det skulle råda rörande enighet om att han skämmer ut Sverige, om han skulle dyka upp i ett internationellt sammanhang. Det blir en rejäl skamvrå för Sverige som inte dammat av dessa vedervärdiga ideologier inom vården.

Det är bara på Flashback hen har denna yttrandefrihet!
Citera
2013-10-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imradsaber
OBS! Vid denna del av programmet kan sexuella behandlingsformer komma till användning, däribland anala övergrepp, anuspenetrering, penismassage,

Detta hajar jagvinte varför ska man köra in saker i skithålet??? Låter fan bisarr ?
Man ska kanske ta vissa debattörer med en nypa salt. . . .

(Det kan kanske gälla även mina inlägg, tycker en del men använd gärna sunt förnuft vid värderingen av olika inlägg.)
Citera
2013-10-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Du ställer en mycket svår fråga som inte bara är att svara ja eller nej på. Man kan bemöta den med sin personliga uppfattning eller utifrån yrkeserfarenheten och hur man såg på homosextendenser fram till 70-talet. Man skall betänka att det under relativ lång tid gjordes försök med medicinering av homosex-individer. Sverige var redan då mer beskedliga i sin behandling av allvarliga störningar, vilket bl a ledde till att vi aldrig anammade t ex testikeltransplantationer som länge utfördes i andra delar av Europa. Dock nåddes ingen egentlig framgång eller förlösning av den sexuella identiteten varvid samhället inte såg någon annan lösning än att tvångsinta på mentalsjukhus de patienter som vägrade acceptera kastrering. Homosexualitet avkriminaliserades före min yrkesbana påbörjan, vilket kunde uppfattas som något naturligt. Det fanns helt enkelt inte incitament nog att pga risken att begå brott, på egen hand försöka motverka sin sexuella identitet. Det fanns en genuint godhjärtad och klarsynt tanke att kvarhålla patienterna på mentalsjukhusen tills dessa ansågs som friskförklarade. Vi har idag glömt bort att många, många patienter efter behandling (av psykodynamisk form oftast) helt sonika övergav sin homosexualitet, i många fall blev gifta etc. Av det kan man fastslå att synen på den här formen av sexualitet delades av patienterna själva. Det var ytterst få fall där patienten med emfas ansåg att den sexuella identiteten var "rörlig" på individnivå, eller före pubertetens inträngande. Man delade snarare uppfattningen att det var frågan om ett val. Utifrån hur samhället strukturerades, hur det sociala livet såg ut, så var det vidare en fråga om "destruktivt val".
Enligt mig som arbetade med allvarligt sinnessjuka patienter var det tveklöst så att det fanns en kraftig överrepresentation av homosexualitet bland dessa patienter. Detta gällde i synnehet bland patienter med borderline-problematik eller diagnosticerade med exempelvis schizofreni. 1987 utfördes en uppmärksammad studie (Zubenko) som var omfattande, där det framgick att olika urval påvisade en träffbild (för homosexualitet) bland manliga borderlinepatienter i spannet mellan 50-60%.

Arbetar du verkligen inom psykiatrin? Du missar ju det mest centrala i en sådan här diskussion.

Du missar även den del som avser den stress det kan innebära för en patient att vara homosexuell, i ett samhälle som patologiserar just homosexualitet; Det är möjligt att dina homosexuella schizar blev sjuka just för att homosexualitet var kriminaliserat! Jag säger inte att det var på det sättet men det är en fråga man inte kan väja för.

Att man kan ha olika syn på homosexualitet är väl en sak men sjukdomsbegreppet är väl i alla fall universellt? Jag menar man kan inte ha en speciell definition för homosexualitet och en annan för andra sjukdomar.

Naturligtvis är inte homosexualitet en sjukdom i den diskurs vi inom psykiatrin har idag. Inte med ett ord nämner du det.

(Att homosexualitet är ett val är inte heller riktigt.)

Däremot kan man ju bli litet imponerad och andlös över den arbetsinsats du lagt ned på alla rappakalja du framför i tråden.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-10-30 kl. 11:34.
Citera
2013-10-30, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
så har SW såvitt kan bedömas mer än en skruv lös
Hans sjustegsmodell är en slags BSDM-modell. Han ägnar sig kanske åt tvångsmässig on...i mellan inläggen här. Ganska kul typ ändå, men funderar på om att föreslå att en särskild tråd öppnas för diskussion om Mannen som slutade ljuga. Lättare hålla sig till ämnet om man har nåt att utgå ifrån (men jag skulle också vilja vädja till moderatorn att inte radera de tokigare inläggen här, och har personligen garvat en del åt "liv i lemmen", mm)
Citera
2013-10-30, 12:31
Medlem
Man kan skriva mycket i denna tråd. Men eftersom SB inte begått dessa mord så har någon eller några andra begått morden.

Frågan är då lever X fortfarande, sitter X inne för andra brott och framförallt tänk om X är den verklige psykopaten som överlistat polis, åklagare etc. X kanske varit aktuell för brotten men avskriven.
Senast redigerad av Arkitekt 2013-10-30 kl. 12:35.
Citera
2013-10-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitekt
Man kan skriva mycket i denna tråd. Men eftersom SB inte begått dessa mord så har någon eller några andra begått morden.

Frågan är då lever X fortfarande, sitter X inne för andra brott och framförallt tänk om X är den verklige psykopaten som överlistat polis, åklagare etc. X kanske varit aktuell för brotten men avskriven.

Flera olika mördare antagligen. En del kanske är avlidna, andra kanske sitter i fängelse för andra brott eller är på psyket av andra skäl, men en del av dem går fria. Det är en del av skandalen.
Citera
2013-10-30, 15:54
Medlem
Är det inte smått konstigt att Mannen som slutade ljuga bara fått en enda recension så långt? Bara sett en i DN en hyllning annars är det tyst. Kan det bero på att det indirekt är många feminister och andra som på lite håll är inblandade, jag tänker det var ju en del som lovprisade Hanna Olssons bok om Katrin Da Costa och det fallet hänger ju ihop med Quickhärvan. Samma sorts terapihärva som haft inflytande på rättsapparaten. Bara undrar.
Citera
2013-10-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Är det inte smått konstigt att Mannen som slutade ljuga bara fått en enda recension så långt? Bara sett en i DN en hyllning annars är det tyst. Kan det bero på att det indirekt är många feminister och andra som på lite håll är inblandade, jag tänker det var ju en del som lovprisade Hanna Olssons bok om Katrin Da Costa och det fallet hänger ju ihop med Quickhärvan. Samma sorts terapihärva som haft inflytande på rättsapparaten. Bara undrar.

Ja, det är nog många ute i stugorna som undrar samma sak. Det blir svårt att tiga ihjäl detta spektakel. Som också verkar vara allt annat än i sitt slutskede.
Citera
2013-10-30, 16:27
Medlem
Stina-Linas avatar
Då har Du missat massor tror jag.Det finns en hel del recensioner bland annat där man köper boken på Internet

Fast det här är väl mer en presentation som en tidigare tvivlare Dick Sundewall (som tidigare släppt fram GJ) på hela denna härva skrivit

http://www.magasinetparagraf.se/bilden/mannen-som-slutade-ljuga

Boken är till och med nominerad till Augustpriset för årets bästa fackbok

http://www.nyhetsrummet.se/nyhet/28500/journalisten-dan-josefsson-augustprisnominerad-for-boken-mannen-som-slutade-ljuga/

http://www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/Nyheter-och-artiklar/Aktuellt-BH/Ny-bok-synar-psykoterapin-av-Sture-Bergwall/

Ja det var kanske fler presentationer än recensioner?Men inte för inte de säger en hel del
Citera
2013-10-30, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Då har Du missat massor tror jag.Det finns en hel del recensioner bland annat där man köper boken på Internet
[/url]

Ja det var kanske fler presentationer än recensioner?Men inte för inte de säger en hel del

OK men jag tänkte Svenska Dagbladet. Expressen, Aftonbladet, Göteborgsposten mm. mm. Lite trögt ändå kan jag tycka. Speciellt aftonbladet kanske, Josefsson är medarbetare där och allt. Men det kommer väl flera. Det kanske är så att dem har givit uppdraget till feminister som sliter sitt hår och tycker det är jobbig läsning
Senast redigerad av Butter200 2013-10-30 kl. 16:40.
Citera
2013-10-30, 17:18
Medlem
Stina-Linas avatar
SVD har ett recension men det koms inte åt om man inte är prenumerant.Det är på deras TV.Men de kommer nog bara boken hunnit läsas
Citera
2013-10-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är en slutsats som är korrekt. Det kryllar av störda personer som söker sig till psykvården. Det intressanta med många personer som läser psykologi är att de har egna problem och är direkt störda. De söker lösningar på egna störningar och problem, med likasinnade.

Dessa personer vill veta varför de själva är fuckade och vad det är som har gjort att de inte fungerar normalt i relationer. De hoppas på att studier ska ge svar på varför saker är som de är och varför de alltid misslyckas. I detta ligger självklart en förhoppning om att det är någon annans fel, och att de själva är offer.

Detta är helt OK, medan de fortfarande studerar och filosoferar med likasinnande. De är ganska oförargeliga som unga i en flock på Universitetet.

Det som sker är att åren går, de tar examen, har studieskulder och måste försörja sig. Då drabbar de andra människor. På slutna institutioner blir det katastrof, särskilt för den som är intagen och drabbas av dessa vilsna själar som nu har makt. I detta fall har de skämt ut sin yrkeskår och drivit gäck med rättsordningen.

Deras fantasifulla tokerier, påhitt och pseudo-vetenskap ersätter bevis. Deras terapi är förtal och egna projeceringar som ska styrka en påhittad seriemördare.

Oavsett SBs mentala tillstånd, blir hans mentala hälsa en underordnad fråga, i förhållande till de terapeuter som hade med Säter att göra. Dessa anställda inom vården drev sina egna agendor i domstolar, på bekostnad av en frihetsberövad person, de ansvarade för. Resultatet är en katastrof och en rättsskandal, de nu ljuger om för att dölja sin eget ansvar.

Det verkar vara en ritual att ljuga, när man blir tagen med fingrarna i syltburken eller blir överbevisad om att man agerat fel. Det märkliga är allt stöd de får när de agerat på ett sätt som kränkt en människas mänskliga rättigheter och skämt ut sig själva och sina arbetsplatser. De har undergrävt de flesta medborgares förtroende för psykvården och förvaltningsrätten, som låtit detta pågå. De tillämpar inte juridik, och lyssnar fortfarande på Säters idiotier.

Jag ser inte den oberoende undersökningen som oberoende, då det inte finns en undersökning och diagnos från Säter att granska. Det finns bara tomma ord, slarviga noteringar i bristfällig journal som förvaltningsrätten gått på okritiskt. Den undersökning som ska göras nu är bara en väg ut för de inblandade, med förhoppning att fokus kommer bort från sakfrågan.

Sakfrågan är hur en förvaltningsrätt kunde bortse från lagen, och fortsätter frihetsberöva en människa på ingenting; det Säter hade som grund, efter resningarna.

Jag utgick ifrån att den som påstår att någon är något, har bevisbördan. Nu är det inte längre bevisat att SB är en seriemördare. Hur kan något dessa personer påstår vara trovärdigt, utan annan bevisning än deras tomma ord?
Jag kan lugna dig med att vi inom slutenvården alltid måste ha god evidens för vad vi hittar på. Rättspsykiatrisk vård kanske är en frizon från detta, vad vet jag men jag vill ändå tro att påhitten på Säter, är ganska unika.

Däremot är jag helt överens med dig om att Bergwall är oskyldig till alla de mord han dömdes för. Huruvida han bör skrivas ut från den slutna rättspsykiatrin är en fråga jag inte tar ställning till.

Jag tycker att de som är tvärsäkra i den frågan bör studera berörd lagstiftning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in