2013-10-29, 22:11
Medlem
FatOldSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Att påstå att vi män ska ha rätt att påverka tjejens kropp på något sätt mot hennes vilja är fucked up. Samtidigt kan vi inte kräva att hon ska föda ett barn hon inte vill ha.

Däremot skulle jag gärna se att vi får möjlighet att vägra faderskap med en oansvarig kvinna som väljer att föda ett barn vi inte vill ha. Hon eller alternativt staten får stå för underhållsstöd, och mannen ska bli lämnad så ifred som möjligt.

Där satt den! Förmodligen den bästa lösningen.

De som påstår att man borde vända på rollerna och låta mannen vara gravid tror nog att alla män är onda skapelser som bara vill sitt eget bästa. Hade jag som man varit gravid hade jag aldrig kunnat göra en abort utan moderns tillåtelse. Jag hade heller inte kunnat tvinga denna till ett föräldraskap. Då är lösningen antingen en abort eller så får jag låta motparten avsäga sig helt från barnet.
Citera
2013-10-29, 22:18
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Njae, lagar har vi stiftat "gemensamt" för att få vårt samhälle att fungera. Och skyldigheter är per fakto skyldigheter vare sig de är juridiska eller tvångsmässiga (biologiska) Den ena skyldigheten kan du dessutom bryta emot mens den andra får du dras med vare sig du vill eller inte.
Men visst i ett laglöst samhälle skulle precis alla skyldigheter i denna sak falla på kvinnan. Just därför vi har lagar i saken.

och seriöst? om du var det barnet, du skulle alltså vara sur på din mamma för att hon valde ditt liv framför att tillfredställa pappans önskan att slippa betala 12000 per år? Ärligt?

Nej, vi har inte stiftat lagar gemensamt. Politikerna har stiftat lagar som de i grunden håller uppe genom tvång gentemot de människor som inte har gått med på de lagarna. Det är en väldigt stor skillnad på ett juridiskt och ett politiskt tvång. I det ena fallet är det en annan part som utsätter dig för tvånget, i det andra fallet är det bara verkligheten. Kan tilläggas att en del av feministerna i tråden försvarar uppenbara övergrepp mot män med att "det är ju så naturen ser ut. Män får leva med det och acceptera att det inte alltid är så rättvist" (även i de fall då det alldeles uppenbart handlar om en juridisk orättvisa). Men så fort samma feminister själva drabbas av en biologisk orättvisa, så måste de genom våld tvinga mannen till vad de upplever som en motsvarande orättvisa eller kompensation. När kvinnan drabbas är det inte längre tal om att "de får väl stå ut med att naturen kan vara orättvis ibland." Något som för mig är ett fullständigt bevis för att de både är hycklare och fullständigt inkapabla till att behandla frågan ur ett objektivt perspektiv.

Jag hade nog varit på det klara med om det var mamman eller pappan som betett sig svinigt, oavsett om jag själv drabbats eller inte. Hade propagerat för exakt samma saker även om jag själv varit drabbad, och hade förmodligen även haft exakt samma åsikt i frågan även om jag varit kvinna.
Citera
2013-10-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodkorven
Ja, exakt, det har jag sagt hela tiden. Båda två måste vara överens för att aborten ska få äga rum, i annat fall måste barnet födas och de båda får då ta ansvaret för barnet.
Så vad ska då "juridisk abort" fylla för funktion? Det är väl bara till att mannen tar det här ansvaret redan idag?

Varför måste du slänga in en lag om fängelse för kvinnor vid abort mot mannens vilja för att det ska funka?
Citera
2013-10-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Nej, vi har inte stiftat lagar gemensamt. Politikerna har stiftat lagar som de i grunden håller uppe genom tvång gentemot de människor som inte har gått med på de lagarna. Det är en väldigt stor skillnad på ett juridiskt och ett politiskt tvång. I det ena fallet är det en annan part som utsätter dig för tvånget, i det andra fallet är det bara verkligheten. Kan tilläggas att en del av feministerna i tråden försvarar uppenbara övergrepp mot män med att "det är ju så naturen ser ut. Män får leva med det och acceptera att det inte alltid är så rättvist" (även i de fall då det alldeles uppenbart handlar om en juridisk orättvisa). Men så fort samma feminister själva drabbas av en biologisk orättvisa, så måste de genom våld tvinga mannen till vad de upplever som en motsvarande orättvisa eller kompensation. När kvinnan drabbas är det inte längre tal om att "de får väl stå ut med att naturen kan vara orättvis ibland." Något som för mig är ett fullständigt bevis för att de både är hycklare och fullständigt inkapabla till att behandla frågan ur ett objektivt perspektiv.

Jag hade nog varit på det klara med om det var mamman eller pappan som betett sig svinigt, oavsett om jag själv drabbats eller inte. Hade propagerat för exakt samma saker även om jag själv varit drabbad, och hade förmodligen även haft exakt samma åsikt i frågan även om jag varit kvinna.

Observera citattecken runt gemensamt. Du lever dock i en demokrati. Gillar du inte lagarna här så får du starta lobbyverksamhet, politiskt parti eller dylikt, funkar. eller dra någon annanstans där du kan härja fritt. ex. män som åker och köper sex i andra länder med fattigare kvinnor, mindre rättigheter för kvinnor. Och nej ingen större skillnad på ett politiskt och juridiskt tvång? Hur ser ett politiskt tvång ut om det inte just gäller lagar?

Och kan du ge exempel på: "uppenbara övergrepp mot män med att "det är ju så naturen ser ut." vilka övergrepp syftar du på?

Hade du hellre haft ett samhälle där vi bara går efter "biologins skyldigheter" och fördelning av biologiska möjligheter såsom graviditet ex. det hade i sånt fall kunnat leda till att män helt kan hållas utanför sina barn. För vadå? så är ju naturen!, det är ju biologiskt, kvinnorna gör ju allt jobb.
så män har ju inga rättigheter alls till sina barn.

Om män vill ha egna barn. Så måste de också ta denna typ av ansvar.
Citera
2013-10-29, 22:36
Medlem
blodkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Så vad ska då "juridisk abort" fylla för funktion? Det är väl bara till att mannen tar det här ansvaret redan idag?

Varför måste du slänga in en lag om fängelse för kvinnor vid abort mot mannens vilja för att det ska funka?

För att kvinnan inte ska få göra abort utan överenskommelse med mannen.
Citera
2013-10-29, 22:37
Medlem
Citat:
Nej, då måste den som har bestämt sig för barnet ska födas ta sitt ansvar eftersom barnet då är ett resultat av dennes (hennes i praktiken) beslut. Naturligtvis ska samma förälder då även få alla rättigheter också. Om barnet istället utifrån ett juridiskt perspektiv varit en konsekvens av befruktningen så hade jag kunnat köpa ditt resonemang. Men det hade i så fall även inneburit att mannen haft rättigheter till barnet från samma stund och i så fall kunnat lägga in sitt veto mot abort.
Så överenskommelsen vid samlag ser alltså ut så att kvinnan är skyldig att göra abort på mannens begäran eller så får hon och hennes oäkting stå för alla konsekvenser ensam.

Du förstår varför kvinnor tycker det skulle vara en ganska dålig överenskommelse va?
Citera
2013-10-29, 22:43
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Observera citattecken runt gemensamt. Du lever dock i en demokrati. Gillar du inte lagarna här så får du starta lobbyverksamhet, politiskt parti eller dylikt, funkar. eller dra någon annanstans där du kan härja fritt. ex. män som åker och köper sex i andra länder med fattigare kvinnor, mindre rättigheter för kvinnor.

Driva opinionsbildning med andra ord. Vad tror du att jag gör nu

Citat:
Och nej ingen större skillnad på ett politiskt och juridiskt tvång? Hur ser ett politiskt tvång ut om det inte just gäller lagar?
Och, så om vi till exempel tar den biologiska orättvisan att kvinnor lever längre än män. Då är det ok för dig om man kompenserar den orättvisan med att döda alla äldre kvinnor några år i förväg, eftersom "det inte är någon skillnad mellan biologisk och juridisk orättvisa"?

Citat:
Och kan du ge exempel på: "uppenbara övergrepp mot män med att "det är ju så naturen ser ut." vilka övergrepp syftar du på?
Typ vart och varannat inlägg från feministerna i de här trådarna bygger på ett sådant resonemang. Ibland ser man dessutom folk skriva detta ordagrant. Ska se om jag kan leta upp ett sådant inlägg åt dig sedan för att ge dig något konkret.

Citat:
Hade du hellre haft ett samhälle där vi bara går efter "biologins skyldigheter" och fördelning av biologiska möjligheter såsom graviditet ex. det hade i sånt fall kunnat leda till att män helt kan hållas utanför sina barn. För vadå? så är ju naturen!, det är ju biologiskt, kvinnorna gör ju allt jobb.
så män har ju inga rättigheter alls till sina barn.

Om män vill ha egna barn. Så måste de också ta denna typ av ansvar.

Ja det hade jag. Om du läste mitt långa inlägg några sidor tillbaka så kan du se att det var ett av de tre alternativen som jag betraktade som intellektuellt hederliga. Och ja, absolut. Om män vill ha barn ska de absolut ta ansvar. Det som dock diskuteras i den här tråden är om män som inte vill ha barn ska behöva ta ansvar.
Citera
2013-10-29, 22:46
Medlem
Om mannen har haft sex med kvinnan är det ganska givet att mannen hade i åtanke att det skulle gå så här från början. Mannen får helt enkelt skylla sig själv.

Om mannen ville ha sex bara för nöjets skull, så skulle han haft sex med en man istället. Män är bättre på att suga av än kvinnor, och vill ge lika mycket som att få. Dessutom har männen bättre kännedom till P-punkten än vad kvinnor har. Vaginalt sex är ju inte ens skönt (och kvinnor vill sällan och kan knappt suga av)
Citera
2013-10-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodkorven
För att kvinnan inte ska få göra abort utan överenskommelse med mannen.
Då får du väl lobba för en lagstiftning om fängelse för kvinnor som gör abort utan tillstånd från mannen om det är det du vill. (Efter tvångs-DNA-prov då antar jag eftersom man ju först måste veta vilken man som ska ge sitt tillstånd? Eller ska det vara hennes far eller förmyndare om hon inte är gift?)

För vi har ju redan en lag som säger att om två personer har samlag så ska båda ska ta ansvar för det eventuella barnet.
Citera
2013-10-29, 22:50
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Så överenskommelsen vid samlag ser alltså ut så att kvinnan är skyldig att göra abort på mannens begäran eller så får hon och hennes oäkting stå för alla konsekvenser ensam.

Du förstår varför kvinnor tycker det skulle vara en ganska dålig överenskommelse va?
Fråga 1: Ja, och som sagt, jag föredrar att det löses utan statligt tvång, men jag tycker inte att det är mer än rätt, att samma skyldigheter som hon kräver av mannen ska mannen kunna kräva av henne. Det kallas jämställdhet.
Fråga 2: Ja, det är klart jag gör. Just nu sitter kvinnan på alla rättigheter och mannen på alla skyldigheter, en obalans som alla feminister på den här planeten hade upplevt som groteskt orättvis om rollerna hade varit omvända. Och självklart skulle kvinnorna tycka att det var en dålig deal att gå från en situation där de sitter på alla juridiska rättigheter medan mannen sitter på alla juridiska skyldigheter till en situation där samma lagprinciper gäller för samma könen. Det är rent av så att feministerna jobbar med näbbar och klor för att slippa jämställdhet i den här frågan eftersom det är de själva som sitter på ett orättvist juridiskt övertag.
Citera
2013-10-29, 22:57
Medlem
blodkorvens avatar
Citat:
Då får du väl lobba för en lagstiftning om fängelse för kvinnor som gör abort utan tillstånd från mannen om det är det du vill. (Efter tvångs-DNA-prov då antar jag eftersom man ju först måste veta vilken man som ska ge sitt tillstånd? Eller ska det vara hennes far eller förmyndare om hon inte är gift?)

För vi har ju redan en lag som säger att om två personer har samlag så ska båda ska ta ansvar för det eventuella barnet.

Japp, eftersom kvinnan vill göra abort, UTAN att det finns en man närvarande, så är det redan uppenbart att hon bryter mot ett avtal, således får hon inte genomföra aborten. För om mannen också hade velat göra abort, så hade han ju varit där med henne, och skrivit på pappret för aborten.
Det måste finnas två namnunderskrifter för att hon ska få göra abort.
Citera
2013-10-29, 22:57
Medlem
Citat:
Fråga 1: Ja, och som sagt, jag föredrar att det löses utan statligt tvång, men jag tycker inte att det är mer än rätt, att samma skyldigheter som hon kräver av mannen ska mannen kunna kräva av henne. Det kallas jämställdhet.
Fråga 2: Ja, det är klart jag gör. Just nu sitter kvinnan på alla rättigheter och mannen på alla skyldigheter, en obalans som alla feminister på den här planeten hade upplevt som groteskt orättvis om rollerna hade varit omvända. Och självklart skulle kvinnorna tycka att det var en dålig deal att gå från en situation där de sitter på alla juridiska rättigheter medan mannen sitter på alla juridiska skyldigheter till en situation där samma lagprinciper gäller för samma könen. Det är rent av så att feministerna jobbar med näbbar och klor för att slippa jämställdhet i den här frågan eftersom det är de själva som sitter på ett orättvist juridiskt övertag.
Nej kvinnan sitter inte på alla rättigheter. Hon har rätt att få sjukvårdens hjälp att framkalla ett missfall och det är allt. Hon har ingen skyldighet att använda sig av den hjälpen bara för att den finns.

Män har således inte heller nån rätt att kräva att hon använder sig av den hjälpen för annars ska de inte behöva ta hand om sina egna barn. Det är absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in