Citat:
Det säger absolut ingenting om huruvida vi har fri vilja eller inte. Har du något annat?
Citat:
Ja fri vilja måste alltid finnas.
Så vad är då skillnaden mellan den här världen och nästa?
Citat:
Fri vilja gäller alla skapelser
I sådana fall var din satan-analogi falsk. Han visste att gud fanns, det gör inte jag. Jag kan inte välja bort något jag inte ens tror finns (och som dessutom har den dåliga smaken att förbli gömd för mig men ändå straffa mig)
Citat:
Ingenting egentligen så att Gud skulle behöva oss människor.
Kärlek gjorde att han valde att skapa fler varelser.
Kärlek gjorde att han valde att skapa fler varelser.
Samma kärlek som låter oss utsättas för ondska mot vår vilja?
Citat:
Ja de som väljer att inte tjäna honom kommer inte att få ett evigt liv.
Är det allt? Eller sker någon form av aktiv evig bestraffning också? Och vilka drabbas av denna?
Citat:
Vi dör ju alla nu och Gud har gjort en anordning för de som vill tjäna honom av kärlek.
1. Om gud inte ens kan förutse våra handlingar, hur vet han vilka som tjänar honom av kärlek?
2. Berätta mer om denna anordning.
Citat:
Han kan dels välja att se vissa saker och inte se andra.
Fullständigt ologiskt. Om man vet vad det är man väljer att inte se så har man redan sett det.
Citat:
Dessutom har han inte en plan utan en avsikt så han kan styra skeenden om han vill.
1. Så då är vår fria vilja inte viktig längre? Hur ska du ha det?
2. Så det är alltså gud som ligger bakom alla de krig som han förutsåg i profetiorna? Intressant.
-------
När jag ändå har dig på tråden så vill jag veta hur JV ser på saken, hur tänkte gud kring alla de där konstigheterna i GT?
T ex uppmuntrandet av slaveri och lagen att stena ihjäl olydiga barn? Det gäller ju inte längre, men hur kunde det vara rätt en gång i tiden?