2013-10-29, 19:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Jag tror ju på bibeln så det blir ju utgångspunkten för mig.
Det faktum att de första människorna dels fick ett val och att de kunde antingen göra Guds vilja eller inte skulle ju te sig meningslöst om det inte kunde välja hur de skulle handla.

Det säger absolut ingenting om huruvida vi har fri vilja eller inte. Har du något annat?

Citat:
Ja fri vilja måste alltid finnas.

Så vad är då skillnaden mellan den här världen och nästa?

Citat:
Fri vilja gäller alla skapelser

I sådana fall var din satan-analogi falsk. Han visste att gud fanns, det gör inte jag. Jag kan inte välja bort något jag inte ens tror finns (och som dessutom har den dåliga smaken att förbli gömd för mig men ändå straffa mig)

Citat:
Ingenting egentligen så att Gud skulle behöva oss människor.
Kärlek gjorde att han valde att skapa fler varelser.

Samma kärlek som låter oss utsättas för ondska mot vår vilja?

Citat:
Ja de som väljer att inte tjäna honom kommer inte att få ett evigt liv.

Är det allt? Eller sker någon form av aktiv evig bestraffning också? Och vilka drabbas av denna?

Citat:
Vi dör ju alla nu och Gud har gjort en anordning för de som vill tjäna honom av kärlek.

1. Om gud inte ens kan förutse våra handlingar, hur vet han vilka som tjänar honom av kärlek?

2. Berätta mer om denna anordning.

Citat:
Han kan dels välja att se vissa saker och inte se andra.

Fullständigt ologiskt. Om man vet vad det är man väljer att inte se så har man redan sett det.

Citat:
Dessutom har han inte en plan utan en avsikt så han kan styra skeenden om han vill.

1. Så då är vår fria vilja inte viktig längre? Hur ska du ha det?

2. Så det är alltså gud som ligger bakom alla de krig som han förutsåg i profetiorna? Intressant.

-------

När jag ändå har dig på tråden så vill jag veta hur JV ser på saken, hur tänkte gud kring alla de där konstigheterna i GT?
T ex uppmuntrandet av slaveri och lagen att stena ihjäl olydiga barn? Det gäller ju inte längre, men hur kunde det vara rätt en gång i tiden?
Citera
2013-10-29, 20:58
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Nej inte om du menar att Gud är allvetande ur det perspektivet.

Så din gudom testar mer eller mindre vad som händer genom att ge en människa den och den egenskapen för att sedan om det går åt helvete så skickar han den stackars människan till helvetet och frånsäger sig allt ansvar?

Citat:
Gud kan för övrigt inte göra allt så tex säger bibeln att Gud inte kan ljuga.
Han kan inte heller fresta människan med onda ting.

Att förleda den som tror på hen att offra barn verkar dock ok.
Citera
2013-10-29, 20:59
Medlem
Citat:
Jag ska ge dig ett erkännande i att du är mer påläst än de flesta.
Det gäller flera här som anser sig veta hur saker ligger mot JV men som i sin tur bara kopierar de det hittar på andra sidor och utan att tänka själv. På det sättet kan jag tycka att de är exakt likadana som det de beskyller JV vara att vi bara upprepar vad någon annan sagt.
Jag återkommer om namnet i NT.
Men anser du att vi inte alls ska använda namnet Jehova eller Jahve idag?
Hur skulle denna diskussion vara om det i alla svenska biblar stod Jahve eller Jehova i GT?
Varför jag refererar till detta är för att det i Sydamerika som jag tar som exempel där Jehova återfinns i biblarna så är Guds namn Jehova och inget annat.
Om vi läser GT och på nästan 7000 ggr så står namnet och när vi då sedan skulle läsa NT skulle det inte vara naturligt att prata om Jehova även där?
Om vi läser ordet "makten" och någon skulle fråga oss vem är det skulle vi då inte naturligt svara att det- är Gud alltså Jehova som det syftar på!
Det faktum att man tagit bort det i NT påverkar med andra ord människor kunskap om vad Gud heter.
jag ser det mycket tydligt med Sydamerika där jag tidigare har bott.
Någon tanke kring ett sånt här resonemang?

Jag vill också ge dig ett erkännande: Du är vänligare och mer tolerant än ett par, tre andra Jv som jag tidigare stött på här. Och det tjänar du på.

Jag måste ändå fortsätta att framhålla: Det finns inte tillstymelse till belägg för att Namnet tagits bort i avskrivningen av NT. Det är bara en Jv-ploj som hittats på för att Jv sedan 1931 sitter i rävsaxen, dvs det är förödande för Jvs framtoning om Jesus och apostlarna sett saken helt annorlunda. Hellre än att ändra sig ger sig Jv i stället på grundtexten, som de underkänner, och därmed sågar av den gren som de annars vill sitta på. En betydande oärlighet är uppenbar när man tar del av Jvs fullständigt motsägelsefulla uppfattning om den bevarade texten.

Och det är NTs hållning som är helt och hållet avgörande. De vanligaste orden som används där är "Gud" och "Fadern" och i någon mån "Herren". Man kan inte slå ut detta med GT. NT är kronan av uppenbarelsen. Ord som "Makten" var fullt gångbara i den judiska miljön i det första århundradet, men i den internationella miljön användes de inte. Där användes de tre förstnämnda orden.

Som jag tidigare framhållit anser jag inte att det är tabu att använda Namnet i dag, och jag har inga svårigheter med de båda uttalen Jahve och Jehova. Namnet har använts en del i kyrkorna som en del av sånger och psalmer. Det finns fyra gånger i 1937 års svenska psalmbok i form av "Jehova". Men att i alla lägen använda "Jehova" när NT aldrig någonsin gör det är nästan ett missbruk enligt min mening.

När du talar om Sydamerika är det nog bara den spanska Valera-översättningen det handlar om. Det är den traditionella protestantiska Bibeln, och jag skulle bli mäkta förvånad om den användes av katolikerna som ändå utgör den överväldigande majoriteten av bekännande kristna. Jerusalembibeln (som är katolsk) har mig veterligen inte kommit på spanska eller portugisiska.

Däremot har den kommit ut på tyska förutom på engelska och den har "Yahweh" överallt i GT, "Jahve" på tyska. I Tyskland har Elberfelderbibeln använts i vida krestar. Den har hela tiden haft "Jehova" överallt i GT, men självfallet aldrig i NT. I den senaste revisionen slopades "Jehova" i GT, men den tidigare upplagan trycks fortfarande. Elberfelderbibeln är egentligen bara en variant av Darbys översättning på engelska.

NTs bruk av "Gud", "Fadern" och "Herren" har trots allt dominerat överallt där bibelöversättningar som har Namnet i GT används. Och här har vi den springande punkten: Man kan inte peka finger åt kyrkorna för att de mycket sparsamt använder Namnet eller hävda att man själva genom sitt massiva bruk av Namnet är de enda sanna kristna. Men det är just det som Jv under mer än ett halvt sekel har gjort. Och de är inte de enda. Det finns ett antal "Holy Name"-grupper i USA som sprider sig över världen och som hamrar på ännu mer med "Yahweh" eller "Yahvah". De har gjort några bibelöversättningar som helt utan stöd har infört Namnet på tusen ställen i NT. Och de underkänner ordet "Gud" som en helt hednisk term som de påstår inte användes i det ursprungliga NT!
Citera
2013-10-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Så din gudom testar mer eller mindre vad som händer genom att ge en människa den och den egenskapen

Jag svarar istället för Ekasnah, jag tror/hoppas att h*n inte tar illa upp.

Jehovas vittnen anser inte att Gud skapar egenskaper vid födseln (eller rättare sagt vid befruktningen), ett spädbarn är oskyldig och formas av omgivningen och egna beslut.

I alla fall inte egenskaper som har avgörande betydelse för om h*n blir ond. Detta att människor blir onda har helt och hållet med människor i omgivningen och en själv att göra. Men om det finns egenskaper som automatiskt gör en människa ond, så tar Gud hänsyn till det på grund av att den människan inte valde att födas med den egenskapen.

Gud är rättvis i sina bedömning av människans inre och domen av denna individ.

Citat:
för att sedan om det går åt helvete så skickar han den stackars människan till helvetet och frånsäger sig allt ansvar?

Jehovas vittnen tror inte på ett helvete där människor bokstavligen pinas i en evighet. Ordet helvete existerar inte ens i bibeln, utan är ett ord som kommer från fornnordisk mytologi. Vissa översättningar använder ordet "helvete", men det är alltså fel, ordet har inget med bibeln att göra.

Det Jehovas vittnen tror på är en evig sömn som man aldrig vaknar upp från. Denna destination kommer onda att få, dom kommer alltså att sluta att existera i en evighet.
Citera
2013-10-29, 21:29
Medlem
Citat:
Så din gudom testar mer eller mindre vad som händer genom att ge en människa den och den egenskapen för att sedan om det går åt helvete så skickar han den stackars människan till helvetet och frånsäger sig allt ansvar?

Att förleda den som tror på hen att offra barn verkar dock ok.

Det finns inget helvete så dit skickas ingen.
Gud har inget med barnoffer att göra.
Han fördömer det istället och han värjer sig emot bara tanken på barnoffer
Jeremia 7:30, 31 Ty Judas söner har gjort det som är ont i mina ögon’, lyder Jehovas uttalande. ’De har satt sina vämjeligheter i det hus, som mitt namn har nämnts över, för att orena det. 31 Och de har byggt offerhöjderna i Tofet, som är i Hinnoms sons dal, för att bränna upp sina söner och sina döttrar i eld,något som jag inte hade befallt och en tanke som inte ens hade uppkommit i mitt hjärta.
[/b]
Citera
2013-10-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Jehovas vittnen anser inte att Gud skapar egenskaper vid födseln (eller rättare sagt vid befruktningen), ett spädbarn är oskyldig och formas av omgivningen och egna beslut.

I alla fall inte egenskaper som har avgörande betydelse för om h*n blir ond. Detta att människor blir onda har helt och hållet med människor i omgivningen och en själv att göra. Men om det finns egenskaper som automatiskt gör en människa ond, så tar Gud hänsyn till det på grund av att den människan inte valde att födas med den egenskapen.

Jehovas vittnen tror inte på ett helvete där människor bokstavligen pinas i en evighet. Ordet helvete existerar inte ens i bibeln, utan är ett ord som kommer från fornnordisk mytologi. Vissa översättningar använder ordet "helvete", men det är alltså fel, ordet har inget med bibeln att göra.

Det Jehovas vittnen tror på är en evig sömn som man aldrig vaknar upp från. Denna destination kommer onda att få, dom kommer alltså att sluta att existera i en evighet.

Han tar inte illa upp
Citera
2013-10-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ja det är gudsnamnet i NT frågan gäller.
Vad trodde du att jag pratade om?
Det är ju där ni har lagt in det på 237 ställen där det inte finns ett enda bevis för att det nånsin har funnits.
Förfalskning brukar sånt kallas.

Ja och om du har fel i det du säger så är det ju vad just du håller på med, att förfalska sanningen.
De 237 ställena är citat från GT därför är det av intresse vad vi hittar i avskrifter från GT som användes så nära den tid som NT skrevs.
Citera
2013-10-29, 21:43
Medlem
Citat:
Han tar inte illa upp

Bra, jag såg att vi svarade nästan samtidigt
Citera
2013-10-29, 21:44
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Då får jag nog hoppas att jag bedöms som ond eftersom jag är rätt säker på att jag skulle vara oändligt trött på allt efter några eoner.
Citera
2013-10-29, 21:47
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Gud har inget med barnoffer att göra.
Han fördömer det istället och han värjer sig emot bara tanken på barnoffer

Har ni strukit att Jahve förledde Abraham att offra sin förstfödda son till hen vilket Abraham också skulle genomfört om inte Jahve ingripit ur er bibel?
Citera
2013-10-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ja och om du har fel i det du säger så är det ju vad just du håller på med, att förfalska sanningen.
De 237 ställena är citat från GT därför är det av intresse vad vi hittar i avskrifter från GT som användes så nära den tid som NT skrevs.

Ja och sedan blir det i så fall en förfalskning åt andra hållet när man tagit bort Guds namn på 7000 ställen i GT där det inte finns ett enda bevis för att Guds namn inte skulle ha existerat. Både Bibel2000 och Folkbibeln skulle i så fall hålla på med denna förfalskning, där 7000 ställen är mer än 237 ställen. Så både Bibel2000 och Folkbibeln skulle alltså hålla på med en förfalskning som är 30 gånger värre.

Men detta ignorerar man självklart från det hållet.
Citera
2013-10-29, 22:01
Medlem
Citat:
Ja och sedan blir det i så fall en förfalskning åt andra hållet när man tagit bort Guds namn på 7000 ställen i GT där det inte finns ett enda bevis för att Guds namn inte skulle ha existerat. Både Bibel2000 och Folkbibeln skulle i så fall hålla på med denna förfalskning, där 7000 ställen är mer än 237 ställen. Så både Bibel2000 och Folkbibeln skulle alltså hålla på med en förfalskning som är 30 gånger värre.

Men detta ignorerar man självklart från det hållet.

Men om ni vill vara trovärdiga med era påståenden om att vara den enda rätta tron så lär ni vinna på att inte sjunka lika lågt som era syndiga motståndare. Två fel gör inte ett rätt liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in