Citat:
Ursprungligen postat av
Eberhard
Det är solklart att varken du eller ledningen vill acceptera några historiska källor som motsäger era uppfattningar. Ni bara struntar i sådana källor - låtsas helt enkelt att de inte accepterar. Men alla historiska källor som ni tror stöder era uppfattningar kastar ni er glatt över och åberopar. Det är själva motsatsen till objektivitet.
Skillnaden mellan dig och mig är att jag satt mig ordentligt in i ämnet och har studerat alla betydande verk om ämnet på engelska och tyska förutom att jag är fullständigt bekant med Jvs publicerade uppfattningar. Jvs skribenter låtsas som om de har koll på den historiska frågan bara genom att försöka förringa uppgifterna i Mishna och hos Josephus. Jag vill gärna ta den barmhärtiga positionen att de är okunniga och extremt dåligt pålästa. Hade de varit seriösa skulle de ha tagit upp vad den lärde Filon verkligen skrev och hur Josephus kristallklart hanterar ämnet i hela sin stora produktion från det första århundradet, för att inte nämna det överväldigande förkristna materialet från Döda Havet. Men man har inget verkligt intresse att reda ut hur det förhåller sig. Man har sin vakttornsyxa att slipa och är både ovilliga och oförmögna att gå till den historiska botten i ämnet. Det är bara Jv som vägrar att tro på de historiska källor som är så solklara i detta ämne. Inga andra.
Och du och ledningen inte bara struntar i historiska uppgifter. Ni struntar också i vad NT säger, t ex att Stefanus konsekvent ersatte tetragrammet i sin rekapitulation av den heliga historien i Apg. 7 eller att aposteln Johannes överallt i sina tre brev - omkring 60 gånger - använde orden "Gud" och Fadern" i stället för Namnet. För att anknyta till vad du antytt tidigare så kanske du hellre tror att Stefanus och Johannes gick djävulens ärenden än att de gjorde rätt. Jag skulle inte bli förvånad om så var fallet.
Jag ska ge dig ett erkännande i att du är mer påläst än de flesta.
Det gäller flera här som anser sig veta hur saker ligger mot JV men som i sin tur bara kopierar de det hittar på andra sidor och utan att tänka själv. På det sättet kan jag tycka att de är exakt likadana som det de beskyller JV vara att vi bara upprepar vad någon annan sagt.
Jag återkommer om namnet i NT.
Men anser du att vi inte alls ska använda namnet Jehova eller Jahve idag?
Hur skulle denna diskussion vara om det i alla svenska biblar stod Jahve eller Jehova i GT?
Varför jag refererar till detta är för att det i Sydamerika som jag tar som exempel där Jehova återfinns i biblarna så är Guds namn Jehova och inget annat.
Om vi läser GT och på nästan 7000 ggr så står namnet och när vi då sedan skulle läsa NT skulle det inte vara naturligt att prata om Jehova även där?
Om vi läser ordet "makten" och någon skulle fråga oss vem är det skulle vi då inte naturligt svara att det- är Gud alltså Jehova som det syftar på!
Det faktum att man tagit bort det i NT påverkar med andra ord människor kunskap om vad Gud heter.
jag ser det mycket tydligt med Sydamerika där jag tidigare har bott.
Någon tanke kring ett sånt här resonemang?