2013-10-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis och du måste ofta amortera upp till 25% av bostadens värde. Det ska vara avbetalt på 10 år tycker iaf swedbank.

nja.. det kan gå mkt snabbare än 10 år.

om värdet fortsätter att öka med en 3-5% år så går det snabbt att komma ner i lån som motsvara 75 % av husets värde...

Bara o göra en ny värdering efter några år...
2013-10-29, 21:44
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladakatten
Att det kan hända samtidigt som utlåningen skenar beror väl på att man numera har amorteringsplaner på 100+ år och att räntorna är låga.
du påstår alltså att amortering är en boendekostnad??
2013-10-29, 21:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Nej! Det är en mänsklig rättighet att bo på SoFo fattar du väl! VPK 4 eva'. Oklart var dessa hyresrätter de ska bygga ska vara. För på höjden vill de ju inte bygga.
VPK säger att de vill bygga, men är hycklare eftersom de är sådana bakåtsträvare och alltid säger nej till varenda byggplan.

Jag förstår mig inte riktigt på deras politik. De vill ha bostäder, men nån annan ska alltid betala.
2013-10-29, 21:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
VPK säger att de vill bygga, men är hycklare eftersom de är sådana bakåtsträvare och alltid säger nej till varenda byggplan.

Jag förstår mig inte riktigt på deras politik. De vill ha bostäder, men nån annan ska alltid betala.

Det är just det som är hela deras politik i samtliga frågor, någon annan ska betala. Och det låter förstås bra och ger en del röster från de som inte vill ta ansvar för sina egna liv och skiter i de långsiktiga konsekvenserna för samhället.

.
2013-10-29, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är just det som är hela deras politik i samtliga frågor, någon annan ska betala. Och det låter förstås bra och ger en del röster från de som inte vill ta ansvar för sina egna liv och skiter i de långsiktiga konsekvenserna för samhället..
Precis. Det är ingen som vill betala för andra i längden. Det ligger helt enkelt inte i människans natur.
2013-10-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
du påstår alltså att amortering är en boendekostnad??
Ja det är väl betalning för en bostad. Men det spelar ingen roll. Frågan jag svarade på var hur lånen kan skena samtidigt som andelen av hushållets disponibla inkomst som går till boendekostnader förblir ungefär samma. Svaret var alltså amorteringsplaner på 100+ år och låga räntor (samt kanske även ränteavdrag).
2013-10-29, 22:07
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ja det är väl betalning för en bostad.
amortering är en boendeutgift och ett sparande inlåst i bostaden, det är absolut ingen boendekostnad. Vad kostar din amortering? du hör väl hur fel frågan låter va?

säg till om du behöver mer utbildning!

...
Senast redigerad av tgv23000 2013-10-29 kl. 22:10.
2013-10-29, 22:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja det är väl betalning för en bostad. Men det spelar ingen roll. Frågan jag svarade på var hur lånen kan skena samtidigt som andelen av hushållets disponibla inkomst som går till boendekostnader förblir ungefär samma. Svaret var alltså amorteringsplaner på 100+ år och låga räntor (samt kanske även ränteavdrag).
Priset på en bostad är aldrig en kostnad. Det är räntan på beloppet som är kostnaden, inget annat. Tyvärr kallas amorteringen ofta helt felaktigt för "amorteringskostnad".
2013-10-29, 22:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Priset på en bostad är aldrig en kostnad. Det är räntan på beloppet som är kostnaden, inget annat. Tyvärr kallas amorteringen ofta helt felaktigt för "amorteringskostnad".

Kan bara hålla med. Skulle amortering vara en kostnad är även ett sparande en kostnad. Hur mycket kostar ditt månadssparande?

.
2013-10-29, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag har däremot inte haft något problem att hitta föreningar med god ekonomi. Min nuvarande BR som jag köpte för några år sedan har t.ex. sänkt månadsagifterna från en måttlig nivå till nu en rätt låg nivå och klarar ändå av att amortera en hel del. Och detta är ändå en ny fastighet.

Kul att se tecken på en amorteringsvilja hos den föreningen, "en hel del" dessutom. Men....

Månadsavgifterna har blivit låga, på en ny fastighet? Och samtidigt med "en hel del" av amorteringar som givit "en bra ekonomi"?

Det hela låter lite för bra men å andra sidan vad vet jag. Kanske har stora lån på korta löptider om tex 3 år lagts om till nu lägre ränta än vad som var fallet 2010. Kanske har det dykt upp någon glad hyresgäst nere på markplan.

"Ny förening med bra ekonomi". Jag skulle inte känna mig lugn i första taget.
2013-10-29, 23:07
Medlem
Det är lite dubbelt. Alla fasta utgifter knutna till boendet ingår i utgiftsposten boendekostnader, men amorterar du en klumpsumma så ingår den inte där. Tycka vad man vill om vad utgiftsposten kallas eller innehåller, men det är så det är. Förmodligen för att det helt enkelt är enklare än alternativet.
2013-10-29, 23:08
Medlem
Jaha, vi är tillbaka på gymnasieekonomin igen.

Nej, amortering är inte en kostnad, precis som tgv så duktigt påpekar. Däremot är det en utgift, och eftersom statistiken som finns handlar om boendeutgifter och inte (som Laspeyres slarvigt skrev) boendekostnader så är det rimligt att anta att den minskade amorteringsbenägenheten är en av anledningarna att boendeutgifterna inte är högre (som % av disponibel inkomst) nu än för 10 år sedan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in