2013-10-29, 18:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är nog väldigt ovanligt att mord definitionsmässigt sker helt skällöst även om motiv förstås kan vara vanföreställningar tex. Hollywoodmotiv eller hjärnspöken.
2. LGW menade nog något annat.
Vad GW menade med sitt famösa motiv är ett njutningsmedel för överklassen är att det är omöjligt att komma fram till vem som är förövaren genom att försöka göra ett övervägande av vem som rationellt sett har "bäst" motiv. Få människor slås ihjäl helt utan anledning, men de anledningar som folk faktiskt slås ihjäl av är ofta mycket långt från några rationella motiv av cui bono?-typ.

Vi kanske också ska förklara varför GW säger njutningsmedel för överklassen också. Det beror på att han travesterar en av Albert Engströms kolingar. I originalet är det tandborsten som är ett njutningsmedel för överklassen.
Citera
2013-10-29, 18:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
"Liknande typ" alltså.
Ja, och SKL säger att det är samma typ på tejpen i bitarna och på rullen.
Citera
2013-10-29, 18:28
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ok, återigen då.

VB och KJ umgicks. KJ hämtade henne ibland efter karateträningarna. VB skadade sig på karateträningarna så att blodvite uppstod flertalet gånger, hon hade problem med motoriken. KJ lade alltid in VB:s träningsbag och övrigt hon hade med sig i bakluckan på sin bil.

Tejpen har VB troligen använt vid någon av dessa skador.

1 ingen av hennes träningskompisar har sett henne gå blödande från en enda träning

2. Även om hon hade blött så lär blodmängden i bagageluckan vara större än en liten droppe och framför allt mer än andra ledets besudling.
Citera
2013-10-29, 18:33
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
FUP s.1096

VB
19:47
micke som ar snall
hmm har inte pappa berattat att han hotade mig till li

Är det med flit som inte hela meningen kommit med i FUPn?

Åter en sak som här gör att FUP inte känns trovärdig på sina ställen.
Varför finns inget exakt datum med för denna konversation?

Bara:
slutet Mars -13

s.1099
läs sista meddelandet från VB...
Tycker det finns mera saker som är avklippt i FUPen...kanske en kopieringsmiss ?
Citera
2013-10-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
"Nog"? Har du något stöd för det antagandet? Om det är sant måste någon annan ha placerat likdelarna i ödehuset.

Ursäkta att jag dröjde med svaret Fup sid 443 10 maj.
Citera
2013-10-29, 18:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
1 ingen av hennes träningskompisar har sett henne gå blödande från en enda träning

2. Även om hon hade blött så lär blodmängden i bagageluckan vara större än en liten droppe och framför allt mer än andra ledets besudling.

Hon har själv skrivit om en blödande tå där nageln senare lossnade och en blödning från örat. En gång blev hon inlåst i träningslokalen medan hon tvättade sin nedblodade dräkt. Om detta var någon av de förut nämnda eller ett tredje tillfälle framgår inte.
Citera
2013-10-29, 18:39
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hon har själv skrivit om en blödande tå där nageln senare lossnade och en blödning från örat. En gång blev hon inlåst i träningslokalen medan hon tvättade sin nedblodade dräkt. Om detta var någon av de förut nämnda eller ett tredje tillfälle framgår inte.

Ja men som hennes sparringpartner säger i sitt förhör så går de inte därifrån blödande.
Citera
2013-10-29, 18:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja men som hennes sparringpartner säger i sitt förhör så går de inte därifrån blödande.
De som sysslar med kampsport vill ogärna berätta om skador.
Citera
2013-10-29, 18:44
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Precis, därför att de har kirurgtejp som stoppar blodflödet.

edit: men den kan läcka om slarvigt ditsatt.
Citera
2013-10-29, 18:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Ursäkta att jag dröjde med svaret Fup sid 443 10 maj.
Vad jag kan se hade han span på sig 10 maj på kvällen, 11 maj på kvällen, 12 maj hela dygnet, 21 maj efter kl 14:35 och 22 maj under dagen. Det var alltså inte span som hindrade honom från att placera likdelarna i ödehuset. Det innebär att advokaten måste ha något annat i sikte med att förhöra LV och få honom att göra det troligt att huset var tomt den 18 eller 19. Eller så har det något med bilarna att göra.
Citera
2013-10-29, 18:57
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad jag kan se hade han span på sig 10 maj på kvällen, 11 maj på kvällen, 12 maj hela dygnet, 21 maj efter kl 14:35 och 22 maj under dagen. Det var alltså inte span som hindrade honom från att placera likdelarna i ödehuset. Det innebär att advokaten måste ha något annat i sikte med att förhöra LV och få honom att göra det troligt att huset var tomt den 18 eller 19. Eller så har det något med bilarna att göra.
Placerandet av likdelarna skedde inte samtidigt under en och samma dag. Någon har i tråden varit inne på att detta blev gjort som en "installation" (mitt ord). Är det vanligt med kreativa - "konstnärligt" kan vara ett dum ord här - inslag vid styckmord? Vi kanske ska skriva upp hans IQ avsevärt?
Citera
2013-10-29, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad GW menade med sitt famösa motiv är ett njutningsmedel för överklassen är att det är omöjligt att komma fram till vem som är förövaren genom att försöka göra ett övervägande av vem som rationellt sett har "bäst" motiv. Få människor slås ihjäl helt utan anledning, men de anledningar som folk faktiskt slås ihjäl av är ofta mycket långt från några rationella motiv av cui bono?-typ.

Vi kanske också ska förklara varför GW säger njutningsmedel för överklassen också. Det beror på att han travesterar en av Albert Engströms kolingar. I originalet är det tandborsten som är ett njutningsmedel för överklassen.

1. Jag kan inte säga att jag håller med, det är lite cluedo över ditt resonemang. Personligen så tror jag att motiv räcker, medan bäst motiv är något sekundärt. Däremot tror jag inte på att LGW menade det med sitt "njutningsmedel för överklassen" (famöst eller ej, men bor man i en professorsvilla, kallar den för professorsvillan och säljer som GW så tycker jag att han borde klassas som överklass även om han kallar sig sosse).

2. Om man bortser från tokstollar och totala missförstånd så har jag aldrig hört talas om någon som fått ens en lätt snyting utan ett gediget uppsåt. Det vore ju något nytt så att säga. Irrationellt icke uppsåt och om juristerna då var bokstavstroende så skulle de förstås rent filosofiskt behöva konstruera ett uppsåt att tro på för att huvudtaget kunna döma i frågan.

3. Man kan nog vara säker på att LGW har råd med sin tandborste sett till artiklarna i tidningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in