Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Vad GW menade med sitt famösa motiv är ett njutningsmedel för överklassen är att det är omöjligt att komma fram till vem som är förövaren genom att försöka göra ett övervägande av vem som rationellt sett har "bäst" motiv. Få människor slås ihjäl helt utan anledning, men de anledningar som folk faktiskt slås ihjäl av är ofta mycket långt från några rationella motiv av cui bono?-typ.
Vi kanske också ska förklara varför GW säger njutningsmedel för överklassen också. Det beror på att han travesterar en av Albert Engströms kolingar. I originalet är det tandborsten som är ett njutningsmedel för överklassen.
1. Jag kan inte säga att jag håller med, det är lite cluedo över ditt resonemang. Personligen så tror jag att motiv räcker, medan bäst motiv är något sekundärt. Däremot tror jag inte på att LGW menade det med sitt "njutningsmedel för överklassen" (famöst eller ej, men bor man i en professorsvilla, kallar den för professorsvillan och säljer som GW så tycker jag att han borde klassas som överklass även om han kallar sig sosse).
2. Om man bortser från tokstollar och totala missförstånd så har jag aldrig hört talas om någon som fått ens en lätt snyting utan ett gediget uppsåt. Det vore ju något nytt så att säga. Irrationellt icke uppsåt och om juristerna då var bokstavstroende så skulle de förstås rent filosofiskt behöva konstruera ett uppsåt att tro på för att huvudtaget kunna döma i frågan.
3. Man kan nog vara säker på att LGW har råd med sin tandborste sett till artiklarna i tidningarna.