Citat:
Ursprungligen postat av
FatPPLrHrdrTkidnap
Tar man en titt på vad de "upplysta" har pekat emot i alla tider så förstår
man att alla har pekat mot det formlösa som inte kan beskrivas med ord eller språk eftersom
ord och språk är begränsat.
Buddha snackade om det orealistiska i "jaget" vilket också hans lära bygger på.
Jesus sa: Förneka dig själv, kyrkan kan förstås inte förklara vad Jesus menade med detta eftersom de inte kan se sanningen och innebörden i uttalandet. Förneka dig själv innebär att ordet "själv" inte är riktigt, äkta. Det vore ju absurt att säga: Förneka dig själv om " dig själv" vore något riktigt och äkta, man kan ju liksom inte förneka något som är äkta och sant. När Jesus säger förneka dig själv så innebär det alltså att "dig själv" är en illusion. Så vad du förnekar är alltså illusionen av dig själv. Det gäller att se bortom " sig själv" vilket mycket få människor har förstått och än mindre uppnått över tidevarven.
När du pratar om "de upplysta", menar du då endast de som kommit till slutsatsen att självet är formlöst och utan individualitet, dvs att det är ett med "det enda självet" eller Brahman eller vad de nu kallar det? Många andra upplysta/självförverkligade menar att vårt själv är individuellt, detta individuella själv kallas 'jiva'. När dessa blir befriade efter att ha förverkligat det högsta självets personliga andliga form (i Brahma-samhita förklaras den som "an eternal blissful spiritual body") så återfår de sin ursprungliga eviga andliga form.
Narada Muni förklarade för Vyasadeva hur han absorberades i transcendental kärlek när han mediterade på den Högste Herren (i sin personliga form): "O Vyasadeva, den gången var jag helt överväldigad av lyckokänslor, och varje del av min kropp fick nytt liv. Uppslukad i en ocean av hänryckning,
kunde jag inte se både mig själv och Herren."
Alltså finns det ingen som helst separation mellan ett individuellt själv och det högsta självet, men samtidigt är en jiva underordnad det högsta självet. Hur skulle annars en 'jiva' kunna bli betingad och satt i illusion?
Efter denna vers förklarade Narada att den högsta personliga sanningen har form, med orden "rupam bhagavato", där rupam betyder form/gestalt och bhagavato "gudomens personlighet".
Okej, Jesus sa "förneka dig själv". Vad kan det betyda? Mycket. Men om man kollar på vad Jesus lär ut mer än dessa tre ord så menar han inte att vi saknar form och ett individuellt själv. Jesus kan mycket väl menat att vi ska förneka vårt falska ego, eller att vi ska tjäna Gud istället för oss själva.
Notera att jag baserar detta framför allt på Srimad Bhagavatam och Bhagavad Gita. Herren Buddha förutspås faktiskt i Srimad Bhagavatam 1.3.24: "Endast i syfte att vilseleda dem som är avundsjuka på de gudstrogna kommer Herren sedan att uppenbara sig i början av Kali Yuga, i provinsen Gaya, som Buddha, Anjanas son". Han ledde sålunda även ateister mot religiösa principer, såsom icke-våld.
Citat:
Om jag då identifierar mig med mina tankar, vem är jag då? Om inte jag är tankarna som
ploppar upp i mitt huvud, vem eller vad är det då som identifierar sig med tankarna?
Inga tankar kan dyka upp i huvudet utan medvetandet, det är i ljuset av medvetandet
som tankarna kan ta form, utan detta ljus så skulle tankar inte kunna uppstå.
Detta betyder i sin tur att den jag och du är, är ljuset och medvetandet i vilket
tanken kan ta form. Du kan bli medveten om detta om du är uppmärksam på stillheten och tomheten mellan 2 tankar. Man kan känna stillheten och tystnaden i kroppen, en formlös plats
Självfallet är vi inte våra tankar. Tankar tillhör det inre sinnet (manah på sanskrit) och det är endast en subtil kropp vi accepterar för att kunna leva materiellt. Tankar är form, men det betyder inte att icke-tankar är lika med icke-form. Tankar är inte den enda typen av form.
Men denna formlösa plats (av tomhet/void?), är du så säker på att det är den högsta sanningen?
Jag menar inte att låta totalt nedlåtande. Om du funnit stillheten, eller "peace of mind" så är detta fantastiskt, men inget säger att det är den högsta sanningen för det.

Jag har också nått bortom tankarna under meditation på Krishna och under mantra meditation. Jag ser inget formlöst där dock, utan lycksalighet och kärlek, och även "peace of mind"!
Citat:
givetvis är det svårt för skribenter som Bogomil då h*ns uppmärksamhet hela tiden är i huvudet och i tanken. Det är lite som att försöka förklara för en fisk vad vatten är, vilket vatten?
Lustig analogi, men jag har för mig att Herr Bogo lutar mer åt "voidism" eller dylikt, alltså bortom all form. Men jag kan ha fel.