2013-10-29, 11:35
Medlem
Aj-am-1teds avatar
De feministiska förkämparna har medfört en hel del rättvisa och fördelar för oss kvinnor historien igenom vilket vi alla uppskattar och drar nytta av (rösträtt, ubildning, arbete utanför hemmet t ex) men denna martyrmegafon som många av nutidens radikala feminister skriker i förstår jag mig inte alls på. De verkar vilja ha fördelarna från både mannen och kvinnans "världar" men ingen av nackdelarna och ett sådant resonemang har jag svårt att ta på allvar.

Min personliga åsikt i frågan är att män och kvinnor har samma värde men att vi är olika och därför kompletterar varandra i våra olika roller. Är för övrigt en gift feminin kvinna, 70-talist, med tre barn.
Citera
2013-10-29, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Ja eftersom du börja prata om trams testet så. Eller vad menade du annars med första posten till mig?

Gör då era egna filmer, kolla på kvinnliga regissörer och kolla på kvinnliga manusförfattare. Det är klart att det blir ett manligt perspektiv på 90% av filmerna om 90% av filmerna som görs faktiskt är gjorda av män, vad är det du inte förstår med denna logiska bana?
Du kräver att män ska börja skriva ur ett kvinnligt perspektiv? Brukar ni ju klaga på det med, då heter det att män tar sig rätten att tala för och om kvinnor.
Lösningen är ju faktisk jättenkel.

Jag menade helt enkelt att om du berättar om Beschdel-testet för alla dessa kvinnor du känner (exempelvis din mamma), som absolut inte är feminister, så kommer du att upptäcka att det bor en liten feminist i varje kvinna. Oavsett hur hon anser att man ska lösa problemet, så garanterar jag dig att varje kvinna du möter kommer att betrakta antalet filmer som inte klarar ett Beschdel-test som ett problem.
Citera
2013-10-29, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Jag menade helt enkelt att om du berättar om Beschdel-testet för alla dessa kvinnor du känner (exempelvis din mamma), som absolut inte är feminister, så kommer du att upptäcka att det bor en liten feminist i varje kvinna. Oavsett hur hon anser att man ska lösa problemet, så garanterar jag dig att varje kvinna du möter kommer att betrakta antalet filmer som inte klarar ett Beschdel-test som ett problem.

Suck... nej det är och förblir fortfarande helt logiskt när män är dom som faktiskt gör filmerna och dåliga filmer är dåliga filmer oavsett okejad av Beschdel-testet eller inte och logiska kvinnor är logiska kvinnor. Dom flesta bryr sig helt enkelt inte om kön i filmer, det är mest ni feminister och manliga lipsillar som bedömer film efter det.
Citera
2013-10-29, 13:14
Medlem
Citat:
Suck... nej det är och förblir fortfarande helt logiskt när män är dom som faktiskt gör filmerna och dåliga filmer är dåliga filmer oavsett okejad av Beschdel-testet eller inte och logiska kvinnor är logiska kvinnor. Dom flesta bryr sig helt enkelt inte om kön i filmer, det är mest ni feminister och manliga lipsillar som bedömer film efter det.

Du förstår verkligen inte?

Min poäng är att alla kvinnor blir feminister när de får upp ögonen för ojämställdheter i vardagen. Jag är helt ointresserad av dina åsikter om filmproduktion.

Gör experimentet bara, och återkom om det inte ger det resultat jag förutspått.
Citera
2013-10-29, 13:38
Bannlyst
Citat:
Du förstår verkligen inte?

Min poäng är att alla kvinnor blir feminister när de får upp ögonen för ojämställdheter i vardagen. Jag är helt ointresserad av dina åsikter om filmproduktion.

Gör experimentet bara, och återkom om det inte ger det resultat jag förutspått.

Det är du som inte förstår, du verkar ju bara totalt cementerad. Det är fullständigt logiskt att det är såhär med film och det är vad testet handlar om ergo testet och din tes är totalt trams.
Nej extremt få kvinnor vill se sig själva som våpiga offer men DU älskar att tycka synd om dig själv men det ska du inte projicera på resten av kvinnorna i landet. Det är som jag sa från början liksom ingen slump att dom riktigt framgångsrika kvinnor jag träffat avskyr feminismen, för den är enormt förminskande för kvinnor som anser sig stå på sina egna ben och inte vill bli betraktade av varken män, kvinnor eller samhället som förvuxna jättebebisar som behöver hjälp med precis allt.
Ta nu till dig det och sluta som sagt projicera din offerkofta på andra kvinnor.
Citera
2013-10-29, 13:43
Medlem
Katzyns avatar
Alltså vem räknas som "vanlig kvinna" ? Jag kallar mig inte feminist, röstar rödgrönt men inte på vänstern. Är jag då en "vanlig kvinna"? Eller är alla som röstar på rödgröna blocket alla vänsterkommunister? Utgörs majoriteten av kvinnor av "vanliga kvinnor" eller är de flesta "ovanliga kvinnor" och endast ett litet fåtal av alla kvinnor "vanlig kvinnor"?
Citera
2013-10-29, 13:47
Medlem
Citat:
Tror att få kvinnor är ledsna över att vi har kvinnlig rösträtt och att våldtäkt är förbjudet även inom äktenskapet. Så i någon mening är så gott som alla kvinnor (och de flesta män) feminister.

Sen kan man tycka vad man vill om radikalfeminism, men om man tänker på en mer vardaglig form av feminism, så tror jag inte jag har träffat någon kvinna som inte blivit lite sur när hon inser exempelvis hur få filmer som uppfyller ett Beschdel-test (två namngivna kvinnliga karaktärer som pratar med varandra om något annat än män). När man tänker efter lite inser man oftast att det finns en bra bit kvar innan vi kan kalla vårt samhälle för jämställt på riktigt.

Antar att de flesta flashbackare skulle kalla mig för extremfeministisk bitterfitta, men jag tycker själv jag är ganska vardaglig. Bär alltid högklackat till vardags, BMI under 20, fyller inte 30 än på ett par år, pluggar 5-årig utbildning i en större svensk stad, stabilt förhållande sedan över 5 år tillbaka, aldrig röstat vänster.
Beschdel testet amen sluta, jag ser en film för att jag skall bli underhållen, inte för att fundera t ex: vad menar nu regissören när han har en björn med parasoll på en enhjuling i bakgrunden och varför har huvudpersonen på sig en badring hela tiden? Du kan ju applicera sagda test på Kellys hjältar eller 12 fördömda män.
Citera
2013-10-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Beschdel testet amen sluta, jag ser en film för att jag skall bli underhållen, inte för att fundera t ex: vad menar nu regissören när han har en björn med parasoll på en enhjuling i bakgrunden och varför har huvudpersonen på sig en badring hela tiden? Du kan ju applicera sagda test på Kellys hjältar eller 12 fördömda män.

Låt mig gissa, du är inte kvinna?
Citera
2013-10-29, 14:52
Medlem
Citat:
Det är du som inte förstår, du verkar ju bara totalt cementerad. Det är fullständigt logiskt att det är såhär med film och det är vad testet handlar om ergo testet och din tes är totalt trams.
Nej extremt få kvinnor vill se sig själva som våpiga offer men DU älskar att tycka synd om dig själv men det ska du inte projicera på resten av kvinnorna i landet. Det är som jag sa från början liksom ingen slump att dom riktigt framgångsrika kvinnor jag träffat avskyr feminismen, för den är enormt förminskande för kvinnor som anser sig stå på sina egna ben och inte vill bli betraktade av varken män, kvinnor eller samhället som förvuxna jättebebisar som behöver hjälp med precis allt.
Ta nu till dig det och sluta som sagt projicera din offerkofta på andra kvinnor.

Själva diskussionen i tråden, och det jag har försökt diskutera är vad "vanliga" kvinnor anser om feminism.

Min erfarenhet är att alla kvinnor, undantagslöst, reagerar när de får höra statistiken över hur få filmer som klarar ett Beschdel-test. Jag har inte träffat någon, någonsin, som ryckt på axlarna och sagt "OK". Utan alla, undantagslöst, suckar, skakar på huvudet, och konstaterar att det är en ganska lång bit kvar innan vi når verklig jämställdhet.
Citera
2013-10-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Alltså vem räknas som "vanlig kvinna" ? Jag kallar mig inte feminist, röstar rödgrönt men inte på vänstern. Är jag då en "vanlig kvinna"? Eller är alla som röstar på rödgröna blocket alla vänsterkommunister? Utgörs majoriteten av kvinnor av "vanliga kvinnor" eller är de flesta "ovanliga kvinnor" och endast ett litet fåtal av alla kvinnor "vanlig kvinnor"?

Läste du inte TS svar tidigare?

En vanlig kvinna det är du bara om du går i högklackat och inte bryr dig om politik.

Är du politiskt intresserad och får ont i fötterna av högklackat...ja då är du en feminist eller man eller alien.

jepp så nu vet vi.
Citera
2013-10-29, 15:06
Bannlyst
Citat:
Själva diskussionen i tråden, och det jag har försökt diskutera är vad "vanliga" kvinnor anser om feminism.

Min erfarenhet är att alla kvinnor, undantagslöst, reagerar när de får höra statistiken över hur få filmer som klarar ett Beschdel-test. Jag har inte träffat någon, någonsin, som ryckt på axlarna och sagt "OK". Utan alla, undantagslöst, suckar, skakar på huvudet, och konstaterar att det är en ganska lång bit kvar innan vi når verklig jämställdhet.

Logik är logik, trist att du bara mött halvkorkade kvinnor men nu orkar jag ärligt talat inte med dig och ditt ologiska muppande mer.
Jämställdhet...jämföra Beschdel-test och film med tex total rättsröta för män när det kommer till relationsvåld...Du vill bara tycka synd om dig själv men sluta nu som sagt projicera det på andra kvinnor och försök som sagt komma in i matchen, det är inte 1823 längre.
Citera
2013-10-29, 15:15
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Läste du inte TS svar tidigare?

En vanlig kvinna det är du bara om du går i högklackat och inte bryr dig om politik.

Är du politiskt intresserad och får ont i fötterna av högklackat...ja då är du en feminist eller man eller alien.

jepp så nu vet vi.

Jaha nu läste jag det, fast genusteori skrev han väl och inte politik?

Jag har klackar ibland. Om dom är höga är en definitionsfråga. När jag plockar svamp eller när snön ligger tjock använder jag inte klackskor. Använder oftast kjol eller klänning.

Jag skulle inte säga att jag SKITER i genusteori. Däremot håller jag i stort sett inte med nuvarande paradigm inom genusvetenskapen, men det är ju inte samma sak som att jag är fullständigt ointresserad.

TS, är jag en "vanlig kvinna" eller inte?

Sen undrar jag också, finns det inte något motsägelsefullt i att fråga kvinnor vad de tycker om feminism, och ha det som ett grundkrav för att man ska få svara att man är ointresserad av genusteori? Om man är ointresserad, har man väl antagligen ingen åsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in