2013-10-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Lämna fjollträsk och skaffa lite intellektuellare umgänge så kommer du märka att feminism ses som ett skällsord i mer eller mindre alla sammanhang.
Aldrig träffat en framgångsrik kvinna som kallar sig feminist, dom stör sig mer på feminister som konstant ska utmåla dom som offer och dessutom tala över huvudet på dom än vad gemene man gör.

Förklara Beschdel-testet för nästa kvinna du möter och fråga vad hon tycker om att bara 10% av alla filmer klarar testet. Du kommer nog bli förvånad över den lilla feminist som bor även i din mamma.
Citera
2013-10-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissionImpossible
Ett svar från en kvinna som skiter i genusterm och använder kjol och höga klackar :P

Jag tillhör 70 -talisterna, är 3 barns mamma har fått jobba mig till min position i dag.

Om jag är normal, nja jag är unik snarare. Jag älskar att få vara kvinna, och jag älskar när män är just män. De tydliga könsroller vi har i vårt samhälle och privatliv.

Men jag vill samtidigt ha jämlikhet. Jämställda blir vi nog aldrig, för män är starkare än kvinnor fysiskt och kvinnor är starkare psykiskt.

Jag är glad att jag lever i Sverige och inte i ett land med muslimsk tro, där kvinnor icke är värda ett skit.

I mina ögon har alla människor oavsett ursprung och sexualitet samma värde, alltså jämlika.

Jag gillar helt klart inte feminism, det var ju det som var frågan.

Du tror att feminism = radikalfeminism, och du gillar inte radikalfeminism. Av ditt inlägg framgår att du är en tydlig särartsfeminist.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Särartsfeminism
Citera
2013-10-29, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Förklara Beschdel-testet för nästa kvinna du möter och fråga vad hon tycker om att bara 10% av alla filmer klarar testet. Du kommer nog bli förvånad över den lilla feminist som bor även i din mamma.

Kollar man film bara för att kvinnor medverkar och ser det som något kvalitetstecken så kan man inte film. Min morsa kan film och säger du dessutom till henne att hon är ett offer så räkna med en stekpanna i skallen och att därefter lära dig att prata för dig själv och dig själv endast. Kanske hade varit nyttigt för lilla nazifeministen det.
Beschdel-testet är och förblir 100% trams för folk som inte förstår film som konstform. Sluta kolla värdelösa romantiska komedier om det stör dig och kolla filmer med kvinnliga manusförfattare och regissörer. För du förstår att det är därför könsfördelningen i film ser ut som den gör hoppas jag.

Sluta lipa och skriv era egna BRA filmer så löser man allt, så agerar en riktig kvinna och en riktig kvinna är så långt ifrån ett våp med offerkofta som det går att komma.
Citera
2013-10-29, 10:24
Medlem
Citat:
Kollar man film bara för att kvinnor medverkar och ser det som något kvalitetstecken så kan man inte film. Min morsa kan film och säger du dessutom till henne att hon är ett offer så räkna med en stekpanna i skallen och att därefter lära dig att prata för dig själv och dig själv endast. Kanske hade varit nyttigt för lilla nazifeministen det.
Beschdel-testet är och förblir 100% trams för folk som inte förstår film som konstform. Sluta kolla värdelösa romantiska komedier om det stör dig och kolla filmer med kvinnliga manusförfattare och regissörer. För du förstår att det är därför könsfördelningen i film ser ut som den gör hoppas jag.

Sluta lipa och skriv era egna BRA filmer så löser man allt, så agerar en riktig kvinna och en riktig kvinna är så långt ifrån ett våp med offerkofta som det går att komma.

Jag kollar faktiskt mest tarantino. Favoriten är "Death proof". Som för övrigt uppfyller ett Beschdel-test.
Citera
2013-10-29, 10:25
Medlem
Slutscenen i Death proof är för övrigt väldigt inspirerande. Jag återvänder ofta till den när jag läser på Flashback, som ett slags inre paradis att hämta lugn ifrån.

Edit: Trailer men man bör verkligen se hela filmen. Fantastisk.

Sofia Coppola är också grym. Och von Trier såklart.
Senast redigerad av Deriverbar 2013-10-29 kl. 10:30.
Citera
2013-10-29, 10:41
Bannlyst
Citat:
Jag kollar faktiskt mest tarantino. Favoriten är "Death proof". Som för övrigt uppfyller ett Beschdel-test.

Citat:
Slutscenen i Death proof är för övrigt väldigt inspirerande. Jag återvänder ofta till den när jag läser på Flashback, som ett slags inre paradis att hämta lugn ifrån.

Edit: Trailer men man bör verkligen se hela filmen. Fantastisk.

Sofia Coppola är också grym. Och von Trier såklart.

Så du sitter och klagar på få kvinnor i film så gillar du Tarantino? Reservoir Dogs och Django Unchained måste ju få en sådan som dig att slänga menskoppen i väggen av pure förargelse menar jag.
Nä då har du nog försakat din rätt att klaga när du gillar en sådan mansgris ditt inkonsekventa mähä.

Är Death Proof din favorit bara för att den klarar Beschdel-test?... Nä poängen med att en bra film är en bra film sa nog swoosh.
Citera
2013-10-29, 10:52
Medlem
Citat:
Så du sitter och klagar på få kvinnor i film så gillar du Tarantino? Reservoir Dogs och Django Unchained måste ju få en sådan som dig att slänga menskoppen i väggen av pure förargelse menar jag.
Nä då har du nog försakat din rätt att klaga när du gillar en sådan mansgris ditt inkonsekventa mähä.

Är Death Proof din favorit bara för att den klarar Beschdel-test?... Nä poängen med att en bra film är en bra film sa nog swoosh.

Death Proof är inte min favorit för att den klarar ett Beschdel-test utan för att det är en grym film. 10% av alla filmer är fortfarande sjukt mycket film, så det är inte som att man behöver leta ned ljus och lykta direkt...

Har inte sett django, eftersom alla mina bekanta sågade den, däremot är reservoar dogs grym. Skulle kunna jämföras med 8 femmes när det gäller könsaspekten. Poängen är inte att alla filmer måste uppfylla ett Beschdel-test, utan att avsteg behöver vara motiverade, vilket de är i reservoir dogs, samt den allmänna fördelningen över kurvan.

Kill Bill och Inglorious Bastards är andra grymma tarantinos jag kan rekommendera.
Citera
2013-10-29, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emla1234
Jag uttalar mig som en person som inte är hardcore vänster-feminist, för jag antar att det är det du syftar på.

Jag anser mig vara feminist, men för mig handlar det om jämlikhet, inte om att kvinnor ska ha några "förmåner". Tycker att det är självklart att samhället ska vara jämställt för kvinnor och män.

Du får det att låta som att det skulle vara något fult att vara feminist. Tycker du att jämlikhet är fult? Vill du att din mamma ska tjäna mindre än hennes manliga kollegor?

Personligen tycker jag att det är väldigt roande att vissa män verkar ogilla feminismen pga att de känner sig hotade av jämställdhet.

Nej, du kan omöjligt vara en feminist om du kämpar för jämlikhet. I så fall är du en jämställdist.
Citera
2013-10-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galleta
Nej, du kan omöjligt vara en feminist om du kämpar för jämlikhet. I så fall är du en jämställdist.

Det där är lite som att säga till en läkare att den inte är läkare om den arbetar med den mänskliga kroppen, för då är man per definition kiropraktor.
Citera
2013-10-29, 11:05
Bannlyst
Citat:
Death Proof är inte min favorit för att den klarar ett Beschdel-test utan för att det är en grym film. 10% av alla filmer är fortfarande sjukt mycket film, så det är inte som att man behöver leta ned ljus och lykta direkt...

Har inte sett django, eftersom alla mina bekanta sågade den, däremot är reservoar dogs grym. Skulle kunna jämföras med 8 femmes när det gäller könsaspekten. Poängen är inte att alla filmer måste uppfylla ett Beschdel-test, utan att avsteg behöver vara motiverade, vilket de är i reservoir dogs, samt den allmänna fördelningen över kurvan.

Kill Bill och Inglorious Bastards är andra grymma tarantinos jag kan rekommendera.

Nej preeeeeeeeecis så en bra film är en bra film, oavsett kuk/fittration, kom in i matchen nu sötnos.

Sett båda men tycker personligen han är fruktansvärt överskattad och Pulp Fiction och Reservoir Dogs är dom jag gillar. Inglorious Bastards var ju bara ohyggligt dålig tex.

Dåliga filmer kommer att ha med en massa omotiverat och utfyllande trams, sen om det är nakna kvinnobakar eller män som slår ner 23 pers med 1 hand helt helt off the plot är skitsamma i min bok.
Citera
2013-10-29, 11:13
Medlem
Citat:
Nej preeeeeeeeecis så en bra film är en bra film, oavsett kuk/fittration, kom in i matchen nu sötnos.

Sett båda men tycker personligen han är fruktansvärt överskattad och Pulp Fiction och Reservoir Dogs är dom jag gillar. Inglorious Bastards var ju bara ohyggligt dålig tex.

Dåliga filmer kommer att ha med en massa omotiverat och utfyllande trams, sen om det är nakna kvinnobakar eller män som slår ner 23 pers med 1 hand helt helt off the plot är skitsamma i min bok.

Självklart är en bra film en bra film. Har jag påstått något annat?

Beschdel-test är absolut inget test för att avgöra kvalitén på en specifik rulle. Däremot så är det något som brukar göra de flesta kvinnor lagom sura när de får svart på vitt hur marginaliserat deras perspektiv är i populärkulturen. Det kommer antagligen din morsa också känna.
Citera
2013-10-29, 11:29
Bannlyst
Citat:
Självklart är en bra film en bra film. Har jag påstått något annat?

Beschdel-test är absolut inget test för att avgöra kvalitén på en specifik rulle. Däremot så är det något som brukar göra de flesta kvinnor lagom sura när de får svart på vitt hur marginaliserat deras perspektiv är i populärkulturen. Det kommer antagligen din morsa också känna.

Ja eftersom du börja prata om trams testet så. Eller vad menade du annars med första posten till mig?

Gör då era egna filmer, kolla på kvinnliga regissörer och kolla på kvinnliga manusförfattare. Det är klart att det blir ett manligt perspektiv på 90% av filmerna om 90% av filmerna som görs faktiskt är gjorda av män, vad är det du inte förstår med denna logiska bana?
Du kräver att män ska börja skriva ur ett kvinnligt perspektiv? Brukar ni ju klaga på det med, då heter det att män tar sig rätten att tala för och om kvinnor.
Lösningen är ju faktisk jättenkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in