2013-10-29, 00:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Eftersom tejpen var snyggt placerad i skåpet så är det mer troligt hon lagt den där än KJ. KJ hade lagt den tillsammans med sina airsoftpuffror eller i någon väska.
Tejprullen låg ovanpå badrumsskåpet tillsammans med några ringar till ett duschdraperi (FUP,s. 288). - I skåpet fanns bl a två flaskor flytande margarin.
Citera
2013-10-29, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Inte om man har handskar på sig. Det skulle även förklara varför han inte fick ordning på tejpen då det egentligen är en lätt sak att fixa, till skillnad från vanlig tejp.

Jag har tänkt på handskar redan tidigt i det här fallet men då när de gällde KJ:s handskar med blod på i vilka KJ:s fingeravtryck återfanns. Min undran var då - men om någon tar på sig sk kirurghandskar och använder dom i KJ:s handskar då avsätts inga nya fingeravtryck. Kan man upptäcka att sådana används? Upptäcker SKL det?

Eller kan man utföra brott vars inneboende fingeravtryck binder ägaren till ev brott? Och inte brottsmannen.

Jag ställde aldrig frågan då så jag kan ju ställa den nu? Är det möjligt?

Jag använder dessa handskar själv framförallt vid matlagning. De är som en andra hud. Hygieniskt och bra tycker jag. Finns på Apoteket.

Använder dom också när jag planterar om blommor eller schamponerar hunden. OT.

EDIT. Kolla in fiskdisken i din butik dom använder dom genomgående.
Senast redigerad av Remark 2013-10-29 kl. 00:48.
Citera
2013-10-29, 00:59
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Vilka naturliga förklaringar ser du när det gäller de tre blodbesudlingarna i bilen och den på tejprullen, tejprullen som KJ enligt egen utsago tog ur en bil?
Det har vi gått igenom till leda, läs tråden.
Citera
2013-10-29, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tejprullen låg ovanpå badrumsskåpet tillsammans med några ringar till ett duschdraperi (FUP,s. 288). - I skåpet fanns bl a två flaskor flytande margarin.

Kan duschdraperiet vara det vita el grå som var virat kring det föremål KJ med vän bar ut? Ett vattentätt material som lätt går att tejpa så det fastnar och håller.
Han kan ju faktiskt köpt ett likadant efter och satt upp igen om det nu är något han har/haft
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-29 kl. 01:07.
Citera
2013-10-29, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Kan duschdraperiet vara det vita el grå som var virat kring det föremål KJ med vän bar ut? Ett vattentätt material som lätt går att tejpa så det fastnar och håller. Bara en tanke

Om något brott begåtts i lägenheten hade framkommit. Det har det inte.
Citera
2013-10-29, 01:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning

Vi har olika åsikter om tejpen i tråden, så jag tror nog att man får ställa en fråga som faktiskt är rimlig.
Han hittade tejprullen i en bil, så tejprullen av samma fabrikat som den tepen på kroppen plus bilens blodfläckar har ju ingen naturlig förklaring direkt.
Så läser man FUP är frågan befogad helt klart ,och det behöver man inte läsa en tråd för att ställa en fråga.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-29 kl. 01:14.
Citera
2013-10-29, 01:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har tänkt på handskar redan tidigt i det här fallet men då när de gällde KJ:s handskar med blod på i vilka KJ:s fingeravtryck återfanns. Min undran var då - men om någon tar på sig sk kirurghandskar och använder dom i KJ:s handskar då avsätts inga nya fingeravtryck. Kan man upptäcka att sådana används? Upptäcker SKL det?

Eller kan man utföra brott vars inneboende fingeravtryck binder ägaren till ev brott? Och inte brottsmannen.

Jag ställde aldrig frågan då så jag kan ju ställa den nu? Är det möjligt?

Jag använder dessa handskar själv framförallt vid matlagning. De är som en andra hud. Hygieniskt och bra tycker jag. Finns på Apoteket.

Använder dom också när jag planterar om blommor eller schamponerar hunden. OT.

EDIT. Kolla in fiskdisken i din butik dom använder dom genomgående.

Ja då har vi alltså scenariot:

Den otroligt förslagne mördaren X har ihjäl VB och bestämmer sig sen (eller innan) för att kasta skulden på KJ. Bl.a. använder han ett par handskar med plast inuti för att själv inte lämna några spår och slänger dom sen i KJ: s bil tillsammans med lite blod på mattan och en plastpåse. X dumpar också en tejprulle i KJ:s hem (alternativt har han sån tur att offret tagit i den med blod på händerna vid något tillfälle. På nåt vis får han också dit KJ:s DNA på ett ben eller har återigen sån tur att KJ har greppat runt offrets vrister när de hade sex på lördagen och att det DNA han då avsatte har överlevt flera veckor i skogen. Eller så har han och KJ samma anfader i rakt fäderne (se Hamilkars utredning av detta i söndags i tråden)

Efter detta fortsätter närmast allt att gå den turförföljde mördarens väg. Av något skäl slutade VB:s telefon att fungera uppe i KJ:s lägenhet så spåren pekar mot att hon aldrig lämnat den, i vart fall inte med mobilen. Sen gör KJ dessutom en massa konstiga saker; han försöker inte ringa den försvunna men ljuger om att han gör det till både vänner och polisen. Han raderar hennes SMS i sin telefon. Flera grannar har hört skrik från hans lägenhet kvällen hon försvann. Det saknas prylar han haft utan någon rimlig förklaring. En likhund gör en falsk markering i hans bil. Han springer runt vid huset där benen senare hittas. Och flera saker till som gör att polisen (naturligt) blir övertygade om att han är mördaren.

Om du tycker att det finns nån som helst rimlig sannolikhet att det här scenariot kan ha inträffat tycker jag du ska fortsätta grubbla över dina plasthandskar. Själv skulle jag säga till X: Köp en lott! Med det flytet är du garanterad högsta vinsten varje gång.
Citera
2013-10-29, 01:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Något kan ha hänt i sängen som gjorde att han hade anledning att göra sig av med den. Knappast ett blodbad, men något annat?

Dessutom har inte åklagaren uteslutit brott i lägenheten. Man har bara uteslutit lägenheten som mordplats.
Citera
2013-10-29, 01:14
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning

Jag har läst nästan hela tråden (kom in i tråden efter en vecka) och jag har läst nästan hela fupen (jag skippade faktiskt mobilmastsidorna) och jag förstår inte hur du kan hitta naturliga förklaringar till blodet vid bakluckan innanför chassit på KJ:s bil. Om det är så uppenbart så var vänlig och upprepa det... En naturlig förklaring kan inte ta så lång tid att skriva ner?
Citera
2013-10-29, 01:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Det är ju delarna INNAN restaurangen som skiljer sig anmärkningsvärt mycket.
Precis. Men det gör det också mindre graverande. För VB kan knappast ha dödats, framför allt inte av någon annan än KJ, före MB/AN:s restaurangbesök.
Citera
2013-10-29, 01:18
Medlem
Citat:
Jo jag vet men funderade ändå i de banorna, kan man ha missat något i lägenheten som binder honom ytterligare till mordet?
Citera
2013-10-29, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja då har vi alltså scenariot:

Den otroligt förslagne mördaren X har ihjäl VB och bestämmer sig sen (eller innan) för att kasta skulden på KJ. Bl.a. använder han ett par handskar med plast inuti för att själv inte lämna några spår och slänger dom sen i KJ: s bil tillsammans med lite blod på mattan och en plastpåse. X dumpar också en tejprulle i KJ:s hem (alternativt har han sån tur att offret tagit i den med blod på händerna vid något tillfälle. På nåt vis får han också dit KJ:s DNA på ett ben eller har återigen sån tur att KJ har greppat runt offrets vrister när de hade sex på lördagen och att det DNA han då avsatte har överlevt flera veckor i skogen. Eller så har han och KJ samma anfader i rakt fäderne (se Hamilkars utredning av detta i söndags i tråden)

Efter detta fortsätter närmast allt att gå den turförföljde mördarens väg. Av något skäl slutade VB:s telefon att fungera uppe i KJ:s lägenhet så spåren pekar mot att hon aldrig lämnat den, i vart fall inte med mobilen. Sen gör KJ dessutom en massa konstiga saker; han försöker inte ringa den försvunna men ljuger om att han gör det till både vänner och polisen. Han raderar hennes SMS i sin telefon. Flera grannar har hört skrik från hans lägenhet kvällen hon försvann. Det saknas prylar han haft utan någon rimlig förklaring. En likhund gör en falsk markering i hans bil. Han springer runt vid huset där benen senare hittas. Och flera saker till som gör att polisen (naturligt) blir övertygade om att han är mördaren.

Om du tycker att det finns nån som helst rimlig sannolikhet att det här scenariot kan ha inträffat tycker jag du ska fortsätta grubbla över dina plasthandskar. Själv skulle jag säga till X: Köp en lott! Med det flytet är du garanterad högsta vinsten varje gång.

Scenariot är din tankeprodukt.

Jag ställde en mer generell fråga, nämligen om det är möjligt att man med påtagna kirurghandskar, kan ta på sig någons annans handske (som innehåller ägarens fingeravtryck) och inte lämna några spår efter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in