2013-10-28, 23:33
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Antagligen en timmes lunch också. Eller en och en halv timmes lunch.
Vid häktade mål är det vanligtvis en och en halv timmes lunch.
Citera
2013-10-28, 23:34
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Ni som ser MB som alternativkandidat - kan ni redogöra för hur denne "planterat indicier" mot en oskyldig KJ - utan att KJ märkt något.
Han har inte planterat något. Den tekniska bevisningen mot KJ har naturliga förklaringar. Det behövs ingen konspirationsteori.
Citera
2013-10-28, 23:36
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Så allt tar om torso och hittat huvud bakom en sten var falskt? Hänvisar till olika media samt den person som hittade graven

På sidan 422 i fupen finns en skiss över hur kroppen var styckad. Huvudet är inte markerat som avkapat.
Citera
2013-10-28, 23:36
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt FUP fanns inte påsen kvar. Obduktionsprotokollet säger inte att huvudet var avskiljt, och det hade det tveklöst sagt om så var fallet.
Påsen är väl inte mer än en tanke vad vi vet.
Citera
2013-10-28, 23:38
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Det kan ju vara så att någon tejpat en plastpåse där för att inte få något hårstrå som kan användas som bevis i bilen eller på annan plats.
Ingen dum idé alls, men då räcker det väl med en plastkasse. Tejpen i håret?
Citera
2013-10-28, 23:39
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Han har inte planterat något. Den tekniska bevisningen mot KJ har naturliga förklaringar. Det behövs ingen konspirationsteori.

Vilka naturliga förklaringar ser du när det gäller de tre blodbesudlingarna i bilen och den på tejprullen, tejprullen som KJ enligt egen utsago tog ur en bil?
Citera
2013-10-28, 23:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Ingen dum idé alls, men då räcker det väl med en plastkasse. Tejpen i håret?
SKL, sid 274:
Citat:
Ett rimligt användningsområde för tejpbitarna vid halsen är att de har brukats för att hålla fast något slags emballage över huvudet, t.ex. en plastpåse eller liknande. Då det inte fanns några skador på huden kring halsen, talar det mot att tejpen har använts i syfte att strypa Vatchereeya.
Citera
2013-10-28, 23:43
Medlem
MrFolds avatar
Jag har nu gjort en mycket snabb och summarisk "rättsutredning" (citationstecknen bör tas synnerligen bokstavligt) kring "slaskens" juridiska status. Jag har tittat igenom tre avgöranden i kammarrätten som jag hittat vid googling:

http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2012/10/KR_Jonkoping_2439_12.pdf
http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2012/12/KR_Sthlm_7993_12.pdf
http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2013/07/KR_Sthlm_238_13.pdf

Min bedömning just nu utan tyngande laghänvisningar:

- Är "slasken" en allmän handling?
SVAR: JA - åtminstone iom att förundersökningen är klar. Det är ju också logiskt om man tänker efter då i princip allt material på en myndighet utom det som är under någon form av beredning eller används som rent arbetsmaterial för att stötta sådan utredning är allmän handling.

- Är uppgifterna i "slasken" offentliga?
SVAR: Det råder en generell sekretess inom utredande och dömande verksamhet hos polisen för personuppgifter med s.k. omvänt skaderekvisit för uppgifter om personliga/ekonomiska förhållanden. Det betyder att såna uppgifter som en huvudregel INTE ska lämnas ut, men att det kan ske om man kan visa att den enskilde INTE lider men av att uppgiften blir offentlig. Det här är en strängare form av sekretess än det s.k. raka skaderekvisitet där det motsatta gäller: Uppgifter SKA lämnas ut som huvudregel om man inte kan visa att någon skulle lida men av det.

Räkna med en restriktiv tillämpning av regeln i normalfallet (Att vissa polismyndigheter ev. har varit generösa med att ändå lämna ut slaskmaterial till journalister är en annan sak). KR-domarna tyder också på som jag kan se att domstolen varit mycket restriktiv också. Se särskilt avgörandet 7993 från KR i Stockholm där det nästan blir fånigt att läsa uppräkningen av de mycket begränsade uppgifter som rätten ansett att journalisten kan få.

- Kan polisen neka rakt av att lämna ut "slasken"?
SVAR: Här är mitt svar 100% säkert: NEJ. Iom att slasken är allmän handling och INTE omfattas av absolut sekretess (det är det rätt få saker som gör faktiskt) så MÅSTE polisen sekretesspröva varenda enskild handling och se vad som ev. kan ges ut pga att det inte innehåller något känsligt. Det finns också uttalanden om att man måste pröva om handlingar kan lämnas ut partiellt genom att man tar kopior där de känsliga delarna stryks över eller görs oläsliga på annat vis
Citera
2013-10-28, 23:44
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Ja, jag hade ju inte trott att jag skulle få ta hem original.
Kan det finnas något annat material?
Inspelat?

Det får du fråga om.

Skanning kan de neka till av arbetsmiljöskäl, t ex om apparaten låter. Det där varierar så lokalt, om du får ett eget rum att sitta i, sitter med andra läsare eller hänvisas till en bänk vid receptionen. Du får inte störa någon.

Slaskar har tidigare till och med varit upplagda på Flashback i andra trådar.
Citera
2013-10-28, 23:46
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
SKL, sid 274:
...och varför var tejpbitarna rivna längs längden?
Citera
2013-10-28, 23:46
Medlem
MrFolds avatar
Tillägg till ovanstående: Att vi får läsa förundersökningar som gått till åtal beror på en specialbestämmelse som bryter sekretessen just i detta fall. Det är bara det material som överlämnats till domstolen som detta gäller. I ett av KR-målen försökte man få ut en handling med hänvisning till att det fanns en referens till den i förundersökningen. Detta underkändes av KR, eftersom handlingen inte hade överlämnats till domstolen där åtalet skulle hanteras.
Citera
2013-10-28, 23:48
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Någon som är bra på datorer mm

På s.783 i FUP
Jag förstår inte skillnaden mellan

searchbar- history
och
query (är query om man söker direkt i adressfältet?)

Att KJ sökt på perfect escape verkar ju vara att han letat filmen perfect getaway.

Det är nog just sådana saker som gör att vissa av oss här på tråden undrar om det verkligen är KJ som är den skyldige.

är det någon som kan förklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in