• 1
  • 2
2013-10-28, 22:52
Medlem
hooomers avatar
Det konstiga är att vetenskapsmän håller med om frasen "There are no coincidences".

Jag förstår inte djupet.?!?!

Visst förstår jag att de menar att det måste finnas en mening bakom varje händelse, det förstår jag, men hur hänger det med universum och livet på jorden? Hur kom de fram till det? Någon som kan förklara djupet med meningen?
Senast redigerad av hooomer 2013-10-28 kl. 23:06.
Citera
2013-10-28, 22:56
Medlem
svart-rullstols avatar
Mening och mening, det finns en händelse bakom varje händelse som lett till att just den aktuella händelsen hänt. Sedan om man tolkar det som att det finns en mening bakom händelsen får man avgöra själv.

Man anser att vårat universum är en serie händelser som för våran del börjar med big bang (fast egentligen inte, men vi säger så för att göra det enkelt), i och med att vårat universum blev till och började expandera så sattes mängder med händelser i rörelse, händelser som gör att du just nu läser det jag har skrivit.
Citera
2013-10-28, 23:00
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooomer
Det konstiga är att vetenskapsmän håller med om frasen "There are no coincidences".

Jag förstår inte djupet.?!?!

Visst förstår jag att de menar att det måste finnas en mening bakom varje händelse, det förstår jag, men hur hänger det mer universum och livet på jorden? Hur kom de fram till det? Någon som kan förklara djupet med meningen?

Det gör det inte, vilken "vetenskapsman" menar du har sagt detta? När det kommer till universum kan jag inte tänka mig att en forskare sagt det. Möjligen i något samband med evolutionsteorin men även detta är idiotiskt då evolutionen är full av "coincidences" och "sliding doors scenarion".

Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Mening och mening, det finns en händelse bakom varje händelse som lett till att just den aktuella händelsen hänt. Sedan om man tolkar det som att det finns en mening bakom händelsen får man avgöra själv.

Man anser att vårat universum är en serie händelser som för våran del börjar med big bang (fast egentligen inte, men vi säger så för att göra det enkelt), i och med att vårat universum blev till och började expandera så sattes mängder med händelser i rörelse, händelser som gör att du just nu läser det jag har skrivit.

En seriös "vetenskapsman" skulle ju dock aldrig hävda att du inte sitter här pågrund av oädnligt många tillfälligheter.
Senast redigerad av sven33 2013-10-28 kl. 23:06.
Citera
2013-10-28, 23:04
Medlem
hooomers avatar
Citat:

Emmy,
Tänk nu inte alltför mycket på universums gåtor, vi kan börja med vardagliga händelser. Din pojkvän Sheldon tror på frasen "There are no coincidences". Fråga han och återkom är du snäll.
Citera
2013-10-28, 23:06
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det gör det inte, vilken "vetenskapsman" menar du ha sagt detta? När det kommer till universum kan jag inte tänka mig att en forskare sagt det. Möjligen i någon samband med evolutionsteorin men även detta är idiotiskt då evolutionen är full av "coincidences" och "sliding doors scenarion".

En seriös "vetenskapsman" skulle ju dock aldrig hävda att du inte sitter här pågrund av oädnligt många tillfälligheter.

Nu går ju ofta vetenskap och filosofi ihop ganska fint när man hamnar i dessa typer av diskussioner. Dessutom sade jag HÄNDELSER inte tillfälligheter, händelser som resultat av en annan händelse. Det finns dock många "vetenskapsmän" som anser att vårat universum och våran existens faktiskt bara är en tillfällighet, en tursam dragning på lotteriet.
Vad anser du då, att en "seriös" vetenskapsman skulle säga då? (Vore ju skoj om du faktiskt också kunde bidra med något här.)
Senast redigerad av svart-rullstol 2013-10-28 kl. 23:09.
Citera
2013-10-28, 23:08
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Emmy,
Tänk nu inte alltför mycket på universums gåtor, vi kan börja med vardagliga händelser. Din pojkvän Sheldon tror på frasen "There are no coincidences". Fråga han och återkom är du snäll.

*Amy
Jag tror du missförstod mig och mitt svar. Jag menade att allt händer på grund av något och inte av en slump.
Citera
2013-10-28, 23:09
Medlem
hooomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det gör det inte, vilken "vetenskapsman" menar du har sagt detta? När det kommer till universum kan jag inte tänka mig att en forskare sagt det. Möjligen i något samband med evolutionsteorin men även detta är idiotiskt då evolutionen är full av "coincidences" och "sliding doors scenarion".

När "The Dude" ställer dig mot vägen så här, så är det svårt att få fram några svar.
Nej seriöst, det är vad jag har hört, kanske kan någon annan kasta lite mer ljus över detta.
Citera
2013-10-28, 23:11
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Nu går ju ofta vetenskap och filosofi ihop ganska fint när man hamnar i dessa typer av diskussioner. Dessutom sade jag HÄNDELSER inte tillfälligheter. Det finns dock många "vetenskapsmän" som anser att vårat universum och våran existens faktiskt bara är en tillfällighet, en tursam dragning på lotteriet.
Vad anser du då, att en "seriös" vetenskapsman skulle säga då? (Vore ju skoj om du faktiskt också kunde bidra med något här.)

Ursäkta men detta är väl helt självklart. Ge mig en enda forskare som anser att universums tillkomst till exakt som det ser ut i dag inte beror på oändligt många tillfälligheter? Det kan säker finnas olika skolor i om universums tillkomst var oundviklig eller inte men att det ser ut precis som det gör, att jorden bildades, att jorden råkar ligga precis där den gör etc... är helt solklart ett resultat av en massa tillfälligheter. Du får nog leta hela vägen till obskyr religiös "forskning" innan du finnar någon med annan åsikt.
Senast redigerad av sven33 2013-10-28 kl. 23:17.
Citera
2013-10-28, 23:16
Medlem
sven33s avatar
Citat:
När "The Dude" ställer dig mot vägen så här, så är det svårt att få fram några svar.
Nej seriöst, det är vad jag har hört, kanske kan någon annan kasta lite mer ljus över detta.

Citatet låter som taget ur en self help-book eller någon scientologikyrkan producerat. Du eller någon annan får nog återkomma med lite källor då jag aldrig hört talas om det som något centralt begrepp i någon forskningskategori.
Citera
2013-10-28, 23:19
Medlem
Citat:
det är säkert *någon* som sagt det, men de allra flesta hade nog sagt att hela din existens är en enorm slump.

inte för att jag kan länka någon källa, men jag är starkt övertygad att både t.ex. Carl Sagan, Neil Degrasse Tyson och övriga vetenskapsnördar hade sagt samma sak.
Citera
2013-10-28, 23:26
Medlem
hooomers avatar
En av de som trodde på det, som jag kunde komma på just nu...

“Coincidence is God's way of remaining anonymous.”
― Albert Einstein, The World as I See It.
Citera
2013-10-28, 23:38
Medlem
sven33s avatar
Citat:
En av de som trodde på det, som jag kunde komma på just nu...

“Coincidence is God's way of remaining anonymous.”
― Albert Einstein, The World as I See It.

Detta är väl tvärt emot citatet "there are no coincidence"? Vad Einstein menar här är antagligen att vad religiösa kallar mirakel i själva verket är tillfälligheter. Eftersom religiösa också förstår att sammanträffanden kan inträffa går det inte att avgöra vad som enligt dem var ett av gud orakat "mirakel", på så vis kan gud vara anonym eftersom allt kan vara guds verk samtidigt som inget nödvändigtvis är det (sett från den religiöses synvinkel).

Svårt utan sammanhang men vad Einstein menade med citatet är iaf definitivt inte att coincidences inte existerar. Han var ju inte religiös så någon annan mening i det blir det svårt att få till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in