Min poäng är att du måste tro på någon högre makt för att kläcka ur dig att det inte finns några coincidences. Alla vetenskapliga teorier som finns kring varför människan, vår omvärld eller universum ser ut precis som det gör involverar en massa coincidences.
Sedan kan man ju drar ner det på lägre nivåer. En fysiker kan ju säga att det inte är en coincidens att min penna faller till marken när denna förklarar dragningskraft i en presentation.
En biolog kan säga att det inte är en coincidens att den mänskliga tummen ser ut som den gör pga av evolutionen. Detta säger biologen i sådana fall endast för att vara pedagogisk i sin förklaring. Denna är väl medveten om att den mänskliga tummen ser ut som den gör pga av en mutation (tillfällighet) som inte nödvändigtvis hade behövt inträffa.
Jag kan alltså i och för sig se att forskare använt citatet "There are no coincidences" men inte i någon djupare bemärkelse som du efterlyser utan i sådana fall endast som ett retoriskt grepp för att ge en förenklad förklaring till grundläggande vetenskaplig fakta.
Senast redigerad av sven33 2013-10-28 kl. 23:51.