Min pong r att du mste tro p ngon hgre makt fr att klcka ur dig att det inte finns ngra coincidences. Alla vetenskapliga teorier som finns kring varfr mnniskan, vr omvrld eller universum ser ut precis som det gr involverar en massa coincidences.
Sedan kan man ju drar ner det p lgre niver. En fysiker kan ju sga att det inte r en coincidens att min penna faller till marken nr denna frklarar dragningskraft i en presentation.
En biolog kan sga att det inte r en coincidens att den mnskliga tummen ser ut som den gr pga av evolutionen. Detta sger biologen i sdana fall endast fr att vara pedagogisk i sin frklaring. Denna r vl medveten om att den mnskliga tummen ser ut som den gr pga av en mutation (tillfllighet) som inte ndvndigtvis hade behvt intrffa.
Jag kan allts i och fr sig se att forskare anvnt citatet "There are no coincidences" men inte i ngon djupare bemrkelse som du efterlyser utan i sdana fall endast som ett retoriskt grepp fr att ge en frenklad frklaring till grundlggande vetenskaplig fakta.
Senast redigerad av sven33 2013-10-28 kl. 23:51.