2009-07-19, 16:35
Medlem
Stiglands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
För att sätta ett annat perspektiv på frågan.. Hur farligt är det att röka 365 cigaretter om året? Det är ju hur många som helst.

För att bibehålla god ton trots din uppenbara trollning ska jag svara: Det är förstås en stor mängd tobak vilken, om den inhaleras under kortare tid, kan ha kraftiga och otrevliga bieffekter. Men eftersom det läggs ut över ett år så gäller det mesta som sagts i den här tråden, det vill säga att lungorna får vilotid och att man bara röker(ca.) 0,36% av dagen.

edit: såg mitt misstag, man inhalerar inte tobaken, man röker den.
Citera
2010-09-01, 21:22
Medlem
sallypros avatar
om du röker 1 cigg om dagen så borde det väl inte vara något problem att sluta? :S om du har gjort det i 2 år haha
Citera
2010-09-02, 00:33
Medlem
stavas avatar
Herregud, frågan ställdes i februari 2006 och uppenbarligen så lever TS fortfarande...
Citera
2011-12-11, 00:48
Medlem
indianhejs avatar
Ja och tråden skall väl få leva vidare.

Att röka en cigarett om dagen kan anses inte vara någon fara alls. Vad beträffar risken för att utveckla lungcancer, så är riskhöjningen inte ens mätbar om brukandet är en 1 cigarett om dagen.

Fast redan vid en kosumtion av 4-5 cigaretter om dagen så ökar risken för lungcancer ordentligt.

Vad beträffar andra lung- och kroppssjukdomar så tror jag inte att det är ngn riskhöjning att röka en cigarett om dagen.

Den riktigt stora faran, som tidigare sagts, är nog att kunna hålla ner konsumtionen till en cigarett om dagen
Citera
2013-10-11, 11:31
Medlem
JizzInPantzs avatar
Jag tror inte att rökningen skadar dig särskilt allvarligt om du mår bra i övrigt och inte oroar dig för mycket. Kolla på folket och alla gubbar i Italien (och många andra länder) som röker hela tiden, till maten, efter maten på morgonen och när de sitter och umgås med sina vänner. De blir minst lika gamla som en ickerökare i Sverige. Jag tror det beror på att de är lyckliga och inte tänker hela tiden typ ''Shit jag kanske får cancer'' De lever istället lyckligt och röker, dricker gott vin, äter bra mat osv osv.
Vi har mycket lättare för att bli deprimerade här i Sverige eftersom vi har lättare för att känna oss orättvist behandlade. Eftersom vi inte har särskilt mycket problem här, jag menar att alla får i stort sätt mat och vatten varje dag så gör det att vi tänker och oroar oss mer på småsaker som egentligen inte är något stort problem. Jag tror att så länge du håller dig lycklig och inte röker för att du är deprimerad så är det inga större problem. Så klart menar jag inte att du ska röka om du är lycklig, jag menar bara att jag tror att det gör betydligt mindre skada.
Jag tror inte man ska röka om man har cancer i släkten eller om du är överviktig och äter fel mat. Träna ska man absolut göra !

OBS - Detta är inte taget från en källa det är bara mina personliga åsikter.
Citera
2013-10-12, 13:12
Medlem
khomenis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Jag har rökt en cigg dagligen i två år nu. Det är för att bli av med nikotinbehovet. Jag har nämligen slutat och snusa för tre år sedan. Första året gick bra utan snus, men sen fick jag sug efter nikotin och det började med att jag tog en cigg och så har det fortsatt, en cigg dagligen i två år, även hur löjligt det änlåter det hjälper faktiskt. Nu är frågan hur farligt är det? Hinner kroppen rensa bort skiten?

Tack på förhand.

haha
Citera
2013-10-12, 13:16
Bannlyst
Citat:
Japp, jag tränar, fotboll och styrke. Vafan 2 månader? Man kan göra mycket på 2 månader.

Tack i alla fall.

Citera
2013-10-28, 14:37
Medlem
Bump

Är inne på samma spår. Försökte sluta snusa och höll mig ren i tre veckor innan det blev så jobbigt att jag tog en cigg. Har nu rökt en cigg varje kväll innan läggdags. Tycker att det är ganska skönt då man har något att se fram emot hela dan och känner av det till skillnad mot när man snusar dygnet runt. Är det verkligen så ofarligt? Vad är bäst för hälsan att snusa regelbundet eller ta en cigg om dan? Tränar och käkar extremt nyttigt.
Citera
2013-10-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Är inne på samma spår. Försökte sluta snusa och höll mig ren i tre veckor innan det blev så jobbigt att jag tog en cigg. Har nu rökt en cigg varje kväll innan läggdags. Tycker att det är ganska skönt då man har något att se fram emot hela dan och känner av det till skillnad mot när man snusar dygnet runt. Är det verkligen så ofarligt? Vad är bäst för hälsan att snusa regelbundet eller ta en cigg om dan? Tränar och käkar extremt nyttigt.

Vill inte vara sån, men du verkar redan ligga i riskzonen för beroende.
Citera
2013-10-29, 00:42
Medlem
garnierfructiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xGurkmeja
Vill inte vara sån, men du verkar redan ligga i riskzonen för beroende.

Han skrev ju det själv... Han har precis slutat snusa och övergått till cigg.. Komigen...
Citera
2013-10-29, 04:26
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Bump

Du avslöjar att du är så klok, så du kan tänka i flera dimensioner, t.ex. kost,rökning mm.
Du fattar nog vad jag vill säga.

Man borde ställa frågan: Hur farligt är rökning för viss grupp, som inte utsätts för asbest, radon, social stress, inte har låga vitaminhalter i blod, inte några cancervirus, samt äter en mångfald och måttligt av diverse nyttigheter. (antimutagena, antivirala kryddor mm).

Svaret är säkert ofarligt. (Nikotin kan motverka alzemers, TBC, parkinson och en hel del, samt stimulera hjärnan, fokusering och till och med IQ något).
Kanske detta förklarar varför världshistoriens äldsta kvinna, man mm var rökare.
Madame Jeanne Calment (122) fler på:
http://www.forces.org/evidence/hamil...her/oldest.htm

En råkade visa en graf som vid tiden 7:07 avslöjar:
För högutbildade kvinnor verkar rökning inverka ytterst lite på återstående medellivslängd.
http://urplay.se/Produkter/175324-UR-Samtiden-Valfardens-halsoklyftor-Betydelsen-av-alkohol-och-tobak?play_category=f%C3%B6rel% C3%A4sningar+och+debatt

Den lilla skillnaden kan bero på helt andra faktorer och riskundvikandebeteendet.
Graferna styrker att riskfaktorn är en effekt av många risker.

Denna bild med skiss förklarar problemet:
http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=ab201035554AM2112&tag=Tobak%20vi rus%20radon

Många verkar inte begripa detta problem med bevis, men du begriper det nog.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-10-29 kl. 04:39. Anledning: rättelse
Citera
2013-10-29, 21:52
Medlem
Fuck.n.Rollas avatar
Citat:
Jag har rökt en cigg dagligen i två år nu. Det är för att bli av med nikotinbehovet. Jag har nämligen slutat och snusa för tre år sedan. Första året gick bra utan snus, men sen fick jag sug efter nikotin och det började med att jag tog en cigg och så har det fortsatt, en cigg dagligen i två år, även hur löjligt det änlåter det hjälper faktiskt. Nu är frågan hur farligt är det? Hinner kroppen rensa bort skiten?

Tack på förhand.

De som levt till hundra rökare eller icke rökare kan du ge dig fan på har utsatts för passivrökning motsvarande ett liv med ett pack cigg per dag. Jag röker en cigg då och då och tar en snus när jag har lust.. Jag har bättre kondis än de flesta av mina vänner som dessutom håller på med friidrott och simning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in