2013-10-28, 21:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Om du varit i skogen och skulle tejpa fast en påse över offrets huvud, hade du vid ett sådant tillfälle först rivit tejpen på mitten? Och i så fall varför?
Jag undrar mer om man skulle använda så'n tejp.
Citera
2013-10-28, 21:30
Medlem
Citat:
Sonen var 18/5 misstänkt för mord och riskerade en livstidsdom. Du kanske följer med för du tror inte att det är sant. Du hamnar i chock och plötsligt har du rört i kroppen. Sen avbryter du sonens förslag och lämnar allt som du fann det. Du har två val. Ringa polisen eller inte ringa. Du är övertygad om att han inte mördat. Ringer du så åker han kanske fast för ett brott sonen inte begått.

Rent hypotetiskt resonemang.
Har man barn som inte följer mönstret, så kan man ofta vänta sig både det ena och det andra och föräldrarna verkar ju ha varit van att KJ stökat till det för sig. Enligt vad flera uppgivit i den här tråden. Men att dölja ett mord? Vem skulle ha en så empatibrist? Ok om det sker i stunden men att hålla skenet uppe för polisen hela tiden skulle bli svårt.
Citera
2013-10-28, 21:31
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Om du varit i skogen och skulle tejpa fast en påse över offrets huvud, hade du vid ett sådant tillfälle först rivit tejpen på mitten? Och i så fall varför?

Nä, tejpen kan väl ha varit delad sen innan? Fortsätter man att dra så får man bara med halva remsan.
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag undrar mer om man skulle använda så'n tejp.

Man tager vad man haver. Någon har iaf använt tejpen till något liknande i det här fallet. Sen om det var ute eller inne kan vara lite svårt att avgöra.
Citera
Medlem
Loyolas avatar
Citat:

Kanske om man inte hade tillräckligt mycket tejp, man vet inte om det kommer att räcka till det som ska göras. Kanske till mer än att tejpa fast påsen?
Citera
2013-10-28, 21:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Man tager vad man haver. Någon har iaf använt tejpen till något liknande i det här fallet. Sen om det var ute eller inne kan vara lite svårt att avgöra.
I så fall förefaller inte brottet att vara planerat.
Citera
2013-10-28, 21:33
Medlem
Sådan tejp används i karate bland annat eftersom man måste klistra över sina märken vid match. Även för att dölja örhängen. Min son som höll länge på med Karate hade en sådan tejp och den går att riva av på fler sätt än ett. Men om det är samma tejp märke vet jag inte.
Citera
2013-10-28, 21:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Har man barn som inte följer mönstret, så kan man ofta vänta sig både det ena och det andra och föräldrarna verkar ju ha varit van att KJ stökat till det för sig. Enligt vad flera uppgivit i den här tråden. Men att dölja ett mord? Vem skulle ha en så empatibrist? Ok om det sker i stunden men att hålla skenet uppe för polisen hela tiden skulle bli svårt.

Pappan var övertygad om att sonen inte mördat även i förhören. Med facit i hand insåg han nog att hon borde nämnt detta i förhören. Om nu det hypotetiska resonemanget skulle stämma.
Senast redigerad av highfive 2013-10-28 kl. 21:42.
Citera
2013-10-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I så fall förefaller inte brottet att vara planerat.
Finns det några belägg att brottet skulle vara planerat?
Så har inte jag uppfattat det.
Citera
2013-10-28, 21:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Finns det några belägg att brottet skulle vara planerat?
Så har inte jag uppfattat det.
Nej, men det har spekulerats.
Citera
2013-10-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag vet inte om det ger så mycket att tänka på VB:s beteende i termer av kategorier som exemplariskt. Det är fullt klart att hon hade en påtagligt avvikande personlighet - om man ska beskriva den som en trolig personlighetsstörning eller ett troligt neuropsykiatriskt funktionshinder är en smaksak lika mycket som nånting annat. Och det är möjligt, kanske till och med troligt, att denna avvikande personlighet på något sätt har bidragit till att det gick som det gick, men det vet vi ju tyvärr inte alls.

En aspekt tycker jag ändå är viktig. Om man har ett BO som vid åtminstone två (kända) tillfällen hotar att anmäla partners för våldtäkt om hon inte får pengar (=utpressning), så kanske den potentiella skaran av GM borde vidgats.
Citera
2013-10-28, 21:37
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Man kan riva en kirurgtejp på längden när man ska använda den mellan tårna, därtill kan den upplevas för bred om den inte rivs.

edit: Karatesparkar kan eventuellt ge tåskador?
Dumt att citera sig själv? Men har GM hånat offrets karatekunskaper - som gett tåskador som plåstrats om med avriven kirurgtejp - genom att tejpa fast offrets tågskadeförband i hennes hår. Ungefär säger han så här genom att sätta den avrivna tejpen i hennes hår: Vad dög dina karatekunskaper till din dumma f-n?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in