2013-10-27, 23:46
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Allt beror på hastigheten.
Den stjärnan har en uppskattad radie på ~1700 solradier. Omkretsen blir ~ 50 astronomiska enheter.
Vill du avverka den sträckan med ett flygplan (~1000 km/h) skulle det ta (7.5*10^9)/(1000*24*365)år, dvs ca 850år.

Ja, det stämmer. Lyckades räkna fel igen.
Citera
2013-10-28, 14:37
Medlem
BajsBabians avatar
Hur nära vårt solsystem skulle ett svart hål med en diameter på 24km, behöva vara för att:

1: Vi skulle kunna upptäcka det?

2: Vi skulle märka dom gravitionella effekterna av det?

3: Vi skulle märka andra effekter av det?

Tack för svar och säg gärna till om det blev för svårt, för att svara på, istället för att ignorera mig.
Citera
2013-10-28, 17:00
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBabian
Hur nära vårt solsystem skulle ett svart hål med en diameter på 24km, behöva vara för att:

Tack för svar och säg gärna till om det blev för svårt, för att svara på, istället för att ignorera mig.
Frågan är inte svår, kan återkomma med svar senare ikväll
Citera
2013-10-28, 17:04
Medlem
C = ljusets hastighet i vakuum

Är ljusets faktiska hastighet i det interstellära mediet då aningen lägre än C?
Citera
2013-10-28, 17:15
Medlem
Fris avatar
Citat:

1: Om nånting faller in i det svarta hålet, eller rättare sagt snurrar runt det på väg in, så lär den materian avge kraftig strålning nrä den accelreras och kolliderar med vartannat. Det som faller inåt bildar en skiva som slungar ut kraftiga jetstrålar från polerna. Detta är alltså material/strålning som aldrig nådde den svarta hålets händelsehorisont, utan som slungas iväg av krafterna runtom det. En sån jet kan blåsa bort Jordens atmosfär och strålningen kan döda allt liv på jordytan om vi skulle ligga i dess riktning på nära håll (t.o.m. nånting i stil med 100:tals ljusår skulle kunna bli en massutrotning av jordelivet).

2: Om inget faller in i det svarta hålet så är dess gravitation det enda vi kan märka av. Enligt wikipedia har ett svart hål med 30 km diameter ca 10 solmassor. Men den gravitationella effekten är exakt densamma som från en vanlig stjärna med samma massa. Ett svart hål suger inte in annan massa på något annat sätt än vad andra massiva objekt gör. Rummet kröks på samma sätt i vilket fall. Faktiskt skulle ett svart hål som passerar oss i tomhet vara mindre farligt än en vanlig stjärna med samma massa (vilket är en stor stjärna), eftersom en vanlig stjärna är mer aktiv i sig själv och kan ge farlig strålning utan att kollidera med något. 10 solmassor blir nog inte farligt för Jorden förrän inom cirka ett ljusår skulle jag tro, annat än att det kan slunga kometer hitåt från längre avstånd än så. Hitom 1 ljusår så kommer det in i Oortmolnet och matas med kometer, se punkt 1 ovan (fast kometerna har nog på tok för liten massa för att bli farliga på det sättet).

3: Näej, inte vad jag kommer på, annat än att man kan se att dess massa kröker ljuset från bakomliggande stjärnor som det passerar synbart nära från oss sett.
Senast redigerad av Fri 2013-10-28 kl. 17:19.
Citera
2013-10-28, 17:29
Medlem
Citat:
Okej. Nu har jag sett dina uträkningar och du har givetvis rätt. Dock så gör du ju en kvadrering i slutet. Nå ja, du visade att det finns fler vägar att gå.

Vi har svarat på två frågor egentligen.
1) Om du smetar ut hela Jordens yta på solen motsvarar det en yta lite större än Jämtland på Jorden.
2) Om du skulle jämföra Jorden framför solen, skulle Jorden täcka en yta stor som Skåne.

Edit. Även om jag i min uträkning använde mig av en värdesiffra, ser du vilken faktor som skiljer svaren åt?

Jag har inte brytt mig om värdesiffror mer än att jag försöker komma ihåg att det verkliga svaret är betydligt mindre exakt än vad jag slängt upp (dock fortfarande skåne).

Om din fråga... som skiljer vilka två svar åt? jämtland- kontra skånesvaret?
Citera
2013-10-28, 18:27
Medlem
BajsBabians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
1: Om nånting faller in i det svarta hålet, eller rättare sagt snurrar runt det på väg in, så lär den materian avge kraftig strålning nrä den accelreras och kolliderar med vartannat. Det som faller inåt bildar en skiva som slungar ut kraftiga jetstrålar från polerna. Detta är alltså material/strålning som aldrig nådde den svarta hålets händelsehorisont, utan som slungas iväg av krafterna runtom det. En sån jet kan blåsa bort Jordens atmosfär och strålningen kan döda allt liv på jordytan om vi skulle ligga i dess riktning på nära håll (t.o.m. nånting i stil med 100:tals ljusår skulle kunna bli en massutrotning av jordelivet).
Tack för ditt svar.
I mitt svarta hål faller ingenting in, hur nära skulle det behöva vara för att vi skulle se det med teleskop?
Citat:
2: Om inget faller in i det svarta hålet så är dess gravitation det enda vi kan märka av. Enligt wikipedia har ett svart hål med 30 km diameter ca 10 solmassor. Men den gravitationella effekten är exakt densamma som från en vanlig stjärna med samma massa. Ett svart hål suger inte in annan massa på något annat sätt än vad andra massiva objekt gör. Rummet kröks på samma sätt i vilket fall. Faktiskt skulle ett svart hål som passerar oss i tomhet vara mindre farligt än en vanlig stjärna med samma massa (vilket är en stor stjärna), eftersom en vanlig stjärna är mer aktiv i sig själv och kan ge farlig strålning utan att kollidera med något. 10 solmassor blir nog inte farligt för Jorden förrän inom cirka ett ljusår skulle jag tro, annat än att det kan slunga kometer hitåt från längre avstånd än så. Hitom 1 ljusår så kommer det in i Oortmolnet och matas med kometer, se punkt 1 ovan (fast kometerna har nog på tok för liten massa för att bli farliga på det sättet).
Konstigt, i alla dokumentärer som jag har sett så säger forskarna och astronomerna, att man behöver vara väldigt mycket närmare ett svart hål, än en motsvarande stjärna, för att märka av dess gravitionella effekt.
Citat:
3: Näej, inte vad jag kommer på, annat än att man kan se att dess massa kröker ljuset från bakomliggande stjärnor som det passerar synbart nära från oss sett.
Det var också ett väldigt konstigt svar, eftersom dom säger i samma dokumentärer, att det skulle kunna vara ett svart hål alldeles utanför Oorts moln, utan att vi någonsin skulle kunna se det, om vi inte visste exakt vart, om det var så litet.

Måste man inte ha en himla tur och rikta teleskopet väldigt exakt, om man ska kunna pricka av en diameter på 24km, på det avståndet, för att upptäcka gravitationslinseffekten?
Senast redigerad av BajsBabian 2013-10-28 kl. 18:31.
Citera
2013-10-28, 18:41
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Jag har inte brytt mig om värdesiffror mer än att jag försöker komma ihåg att det verkliga svaret är betydligt mindre exakt än vad jag slängt upp (dock fortfarande skåne).

Om din fråga... som skiljer vilka två svar åt? jämtland- kontra skånesvaret?
Ja, jag syftade på Jämtland/Skåne. De andra två gav ju samma svar.

Äsch, jag syftade så klart på att hela jordens area är en faktor av 4 större än den projicerade Jorden.
Citera
2013-10-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ja, jag syftade på Jämtland/Skåne. De andra två gav ju samma svar.

Äsch, jag syftade så klart på att hela jordens area är en faktor av 4 större än den projicerade Jorden.

Det är faktiskt rätt coolt att det blir ett jämt tal... (måste damma av skolgeometrin... japp enligt google så är det 4πr^2 )

Ska nog ta och skala en bappelsin och se om man kan pyssla ihop något intuitivt bevis.
Citera
2013-10-28, 19:10
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Tack för ditt svar.
I mitt svarta hål faller ingenting in, hur nära skulle det behöva vara för att vi skulle se det med teleskop?
Men ett vanligt optiskt teleskop skulle det behöva komma riktigt nära för att vi skulle märka av det. Rent principiellt ser vi ju inte det svarta hålet, utan bakgrunden som påverkas av det krökta rummet omkring den.
Vi skulle märka av dess närvara genom att objekt i Oortmolnen går bananas. Dock skulle de även göra det med en vanlig stjärna med samma massa, även om vi tekniskt sätt skulle se stjärnan.

Citat:
Konstigt, i alla dokumentärer som jag har sett så säger forskarna och astronomerna, att man behöver vara väldigt mycket närmare ett svart hål, än en motsvarande stjärna, för att märka av dess gravitionella effekt.
Fast då har du nog missuppfattat det de sagt. Säg att Solen helt magiskt förvandlades till ett svart hål (med samma massa) just nu. Det skulle förvisso bli mörkt och kallt, men gravitationen skulle vara den samma. När du befinner dig innanför solens tidigare yta börjar skillnaden visa sig. Skulle solen "bara" krympt till exempelvis Jordens storlek hade de relativistiska effekterna varit små även där. När solens radie är under 3km är den per definition ett svart hål, när du är riktigt nära (mellan några km fram till gränsen) börjar de relativistiska effekterna vara påtagliga.

Så, om det skulle komma ett svart hål på besök hade det varit större risk om det var en stjärna med samma massa. Eftersom volymen är enormt mycket större. De båda objekten skulle påverka planeterna och sin omgivning lika mycket. (Förutom de som har oturen att komma inom några få km från det svarta hålet).

Citat:
Måste man inte ha en himla tur och rikta teleskopet väldigt exakt, om man ska kunna pricka av en diameter på 24km, på det avståndet, för att upptäcka gravitationslinseffekten?
Tur i kombination med bra utrustning skulle det vara möjligt, men oerhört svårt att upptäcka.
Citera
2013-10-28, 19:21
Medlem
BajsBabians avatar
Citat:
Fast då har du nog missuppfattat det de sagt. Säg att Solen helt magiskt förvandlades till ett svart hål (med samma massa) just nu. Det skulle förvisso bli mörkt och kallt, men gravitationen skulle vara den samma.

Tack för ett bra svar, jag förstod allt utom ovanstående.

Betyder det att alla planeterna i vårt solsystem, skulle stanna i exakt samma banor, om solen magiskt förvandlades helt plötsligt till ett svart hål med en radie på tre kilometer?
Banorna skulle inte förändras alls?
Citera
2013-10-28, 19:29
Medlem
PuffTheDragons avatar
Ett svart hål med en diameter på 24km skulle för övrigt ha följande massa (i solmassor):
Rs = 2GM/c²
M = c²Rs/2G
M = c²(12x10^3)/(2Gx2x10^30)
M = (((3x10^8)²)x12x10^3)/(2x7x10^(-11)x2x10^30)
M = (12x9x10^19)/(4x7x10^19)
M = (27/7)
M = 3+(6/7)
M ~ 4 Solmassor

Det låter som ett ovanligt litet svart hål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in