Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
1: Om nånting faller in i det svarta hålet, eller rättare sagt snurrar runt det på väg in, så lär den materian avge kraftig strålning nrä den accelreras och kolliderar med vartannat. Det som faller inåt bildar en skiva som slungar ut kraftiga jetstrålar från polerna. Detta är alltså material/strålning som aldrig nådde den svarta hålets händelsehorisont, utan som slungas iväg av krafterna runtom det. En sån jet kan blåsa bort Jordens atmosfär och strålningen kan döda allt liv på jordytan om vi skulle ligga i dess riktning på nära håll (t.o.m. nånting i stil med 100:tals ljusår skulle kunna bli en massutrotning av jordelivet).
Tack för ditt svar.
I mitt svarta hål faller ingenting in, hur nära skulle det behöva vara för att vi skulle se det med teleskop?
Citat:
2: Om inget faller in i det svarta hålet så är dess gravitation det enda vi kan märka av. Enligt wikipedia har ett svart hål med 30 km diameter ca 10 solmassor. Men den gravitationella effekten är exakt densamma som från en vanlig stjärna med samma massa. Ett svart hål suger inte in annan massa på något annat sätt än vad andra massiva objekt gör. Rummet kröks på samma sätt i vilket fall. Faktiskt skulle ett svart hål som passerar oss i tomhet vara mindre farligt än en vanlig stjärna med samma massa (vilket är en stor stjärna), eftersom en vanlig stjärna är mer aktiv i sig själv och kan ge farlig strålning utan att kollidera med något. 10 solmassor blir nog inte farligt för Jorden förrän inom cirka ett ljusår skulle jag tro, annat än att det kan slunga kometer hitåt från längre avstånd än så. Hitom 1 ljusår så kommer det in i Oortmolnet och matas med kometer, se punkt 1 ovan (fast kometerna har nog på tok för liten massa för att bli farliga på det sättet).
Konstigt, i alla dokumentärer som jag har sett så säger forskarna och astronomerna, att man behöver vara väldigt mycket närmare ett svart hål, än en motsvarande stjärna, för att märka av dess gravitionella effekt.
Citat:
3: Näej, inte vad jag kommer på, annat än att man kan se att dess massa kröker ljuset från bakomliggande stjärnor som det passerar synbart nära från oss sett.
Det var också ett väldigt konstigt svar, eftersom dom säger i samma dokumentärer, att det skulle kunna vara ett svart hål alldeles utanför Oorts moln, utan att vi någonsin skulle kunna se det, om vi inte visste exakt vart, om det var så litet.
Måste man inte ha en
himla tur och rikta teleskopet
väldigt exakt, om man ska kunna pricka av en diameter på 24km, på det avståndet, för att upptäcka gravitationslinseffekten?