2013-10-28, 12:47
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympian
Att hata mff och att älska HIF är en naturlig symbios.

Jag tror inte att någon har ifrågasatt det i denna tråd. Frågan är ju bara om det motsatta är lika naturligt? Annars skulle jag bli fundersam...
2013-10-28, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amex88
Alltså för mig handlar det bara om att göra det bästa av situationen, sen får bajare kalla mig plast bäst de vill, jag har precis som många andra gått på sport på Johanneshov sedan man var liten grabb och själva resan dit har jag inga problem med.

I det bästa världar skulle vi självklart byggt eget på ÖIP men chansen finns ju inte, det är knappast ekonomiskt försvarbart för den delen heller. Sen förstår jag inte varför bajen är så djävla stolta över att de varit med från dag ett... De har fått en evenemangsarena med konstgräs, hur jävla äkta är det egentligen? Men bra bajen!

Hela vår förening grundades och har levt runt området sedan slutet på 1800-talet. Ni har spelat på Hovet sedan 50-talet eftersom att det var där politikerna valde att placera hockeyn. Spola fram till 2011 så halkade ni in på ett bananskal på Tele2 för fotbollen. Aldrig innan 2011 har jag hört djurgårdare prata varmt om området eller Söder om stan, men helt plötsligt sedan 2011 är det samma autosvar från djurgårdare om hockeyn sedan 50-talet osv.
Senast redigerad av Sebastard2 2013-10-28 kl. 13:07.
2013-10-28, 13:06
Medlem
Olympians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Jag tror inte att någon har ifrågasatt det i denna tråd. Frågan är ju bara om det motsatta är lika naturligt? Annars skulle jag bli fundersam...
Det har alltid varit fler mff:are som fått stryk i samband med skånederbyn än vice versa och kommer så alltid att vara. Vi sjunger generellt fler och grövre hatsånger om dem än vad de sjunger om oss, men det handlar om kulturella skillnader som uppstått på naturlig väg. Sen tror jag inte precis att de gillar oss heller, men det ligger i en mff:ares natur att vara vek och att inte ha mycket att sätta emot den större klubben i Skåne.

Angående barnporr vet vi nog alla vilken klubb som associeras med pedofili och det är inte HIF.

Hitlers retorik skulle möjligtvis ha passat bättre på vår läktare än på mff:s, för i den mån som vi har något ledarskap på läktaren uppstår det på naturlig väg. Pondus är viktigare när man startar sånger än att man ska ha någon sorts officiell position som klackledare eller "capo", så som det kallas på sina håll.
När det gäller Hitlers ideologi är den däremot irrelevant i sammanhanget. Det finns ingen övergripande koppling mellan vår supporterkultur och någon politisk rörelse.
Senast redigerad av Olympian 2013-10-28 kl. 13:19.
2013-10-28, 13:18
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Det har alltid varit fler mff:are som fått stryk i samband med skånederbyn än vice versa och kommer så alltid att vara. Vi sjunger generellt fler och grövre hatsånger om dem än vad de sjunger om oss, men det handlar om kulturella skillnader som uppstått på naturlig väg. Sen tror jag inte precis att de gillar oss heller, men det ligger i en mff:ares natur att vara vek och att inte ha mycket att sätta emot den större klubben i Skåne.

Angående barnporr vet vi nog alla vilken klubb som associeras med pedofili och det är inte HIF.
Mindervärdeskomplex innerst inne?

Sen kan du väl omöjligt veta att det är fler från MFF som åkt på stryk?

Men när vi ändå är inne på ämnet läste jag att Pontus Jansson hävdar bestämt att Skånederbyt är hetare än Stockholmsderbyt, undrar vad fan han grundar det på. Ska heller inte säga att det inte är sant då jag inte har den blekaste om hur pass hett ett Skånederby egentligen är, men nog fan finner jag det osannolikt då ni inte har i närheten av samma historia som oss.
2013-10-28, 13:25
Medlem
Olympians avatar
Jag tycker att hat hör hemma på en fotbollsläktare. Att vi hatar mer gör snarare att vår kultur kan värderas högre än mupparnas, vilket också stämmer överrens med andra aspekter.

"Komplex" är ett ord som över huvud taget brukar användas felaktigt i supportersammanhang. En större klubb kan omöjligt ha mindervärdeskomplex gentemot en mindre klubb, speciellt inte när supportrarna till den mindre klubben är självsäkra och medvetna om sin storhet i förhållande till den mindre klubben.

I Malmö är det först på senare år som det växt fram en firmakultur och det är fortfarande en större andel utav mff:s supportrar som är fredliga i förhållande till hur det ser ut på vår läktare. Historiskt sett har våldet varit ett fundament för kulturen kring HIF och det brukade talas om att det fanns en huligankultur som utmärkte sig redan innan klacken växte sig stark volymmässigt.
Som ett senare exempel kan vi ta 2007 där begreppet "Fri jakt" spred sig som en löpeld på diverse HIF-forum. Mupparnas dåvarande firma fick inte ens ihop tillräckligt med folk för att lämna södra Skåne, utan de blev kvar på stationen medan alla möjliga HIF:are gick lös på bortasupportrar överallt från tidigt på dagen till sent på kvällen. mt96 med Supras-medlemmar attackerades på Olympia, den stora marschen utav HIF:are bröt sig igenom en polislinje uppe vid Kärnan-parken och mindre grupper utav supportrar gick runt och spöade mff-supportrar precis överallt. Det fanns de som egentligen mest ville komma åt mff:s huliganer, men under en tid då det inte fanns många sådana kunde alla malmömuppar råka illa ut.
Över huvud taget har det funnits ett hat mot mff som varit så pass starkt och utbrett i Helsingborg att det inte har behövts någon organisation för att den klubbens supportrar ska bli attackerade när de visar sig i vår stad. Så har det aldrig varit i Malmö, utan för att de ska ha något att sätta emot har det alltid behövt organiseras mer.
Senast redigerad av Olympian 2013-10-28 kl. 13:51.
2013-10-28, 13:32
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Jag tycker att hat hör hemma på en fotbollsläktare. Att vi hatar mer gör snarare att vår kultur kan värderas högre än mupparnas, vilket också stämmer överrens med andra aspekter.

"Komplex" är ett ord som över huvud taget brukar användas felaktigt i supportersammanhang. En större klubb kan omöjligt ha mindervärdeskomplex gentemot en mindre klubb, speciellt inte när supportrarna till den mindre klubben är självsäkra och medvetna om sin storhet i förhållande till den mindre klubben.
Så med andra ord är har ni en bättre läktarkultur för att ni hatar mera?

Jag tolkar det även som att du menar att ni är större än MFF? Hur menar du då?
2013-10-28, 13:33
Medlem
Citat:

Vilket skitsnack! Om det är några utomstående supportrar som värderar er högre så är det pga av anglofili, inte att ni hatar mer. Och angående den andra dyngan du har skrivit så undrar jag hur du egentligen tänker?
2013-10-28, 13:35
Medlem
Citat:

Hitlers retorik skulle möjligtvis ha passat bättre på vår läktare än på mff:s, för i den mån som vi har något ledarskap på läktaren uppstår det på naturlig väg. Pondus är viktigare när man startar sånger än att man ska ha någon sorts officiell position som klackledare eller "capo", så som det kallas på sina håll.
När det gäller Hitlers ideologi är den däremot irrelevant i sammanhanget. Det finns ingen övergripande koppling mellan vår supporterkultur och någon politisk rörelse.

Tror du ens själv på det du säger? "men det ligger i en mff:ares natur att vara vek och att inte ha mycket att sätta emot den större klubben i Skåne."

Snälla, Malmö har mer fans, högre publiksnitt, bättre bortaresande, betydligt fler SM-Guld, och etta i maratontabellen.

Hur kan du påstå att lilla HeIF är större?

Och jag är Djurgårdare innan du kallar mig annat.
2013-10-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garborg
Tror du ens själv på det du säger? "men det ligger i en mff:ares natur att vara vek och att inte ha mycket att sätta emot den större klubben i Skåne."

Snälla, Malmö har mer fans, högre publiksnitt, bättre bortaresande, betydligt fler SM-Guld, och etta i maratontabellen.

Hur kan du påstå att lilla HeIF är större?

Och jag är Djurgårdare innan du kallar mig annat.

I Helsingborg räknar man från år 1993, allt som hände innan är irrelevant.
2013-10-28, 13:39
Medlem
MickelMacks avatar
"Fullständigt överkörda både på plan och utanför plan" HeIF´s målvakt Pär Hansson i senaste derbyt borta i bondhålan.

http://www.suprasmalmo.se/media/2013/helsingborg-borta
2013-10-28, 13:40
Medlem
Aleopas avatar
Citat:

Att 75% av era ramsor handlar om att ni tycker illa om MFF gör väl knappast att er kultur kan värderas högre?
Allt ni bygger på är ju att ni tycker illa om någon, inte att ni tycker om era egna?
Senaste derbyt sa ju tom. spelarna att de bara hörde Malmö från båda läktarna.
2013-10-28, 13:43
Medlem
ArneIIIs avatar
Det börjar lukta konstprojekt om Olympian sett till hans senaste alster.

För övrigt seglade "Supportersäsongen 2013" upp som den säsongsbetonade tråd i fotbollsforumet som det postats och läst mest i någonsin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in