Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Mayhem
Antingen så är ni Djurgårdare för dumma för att förstå, eller så låtsas ni om att ni inte förstår. Tele2 Arena, Stockholmsarenan, Nya Söderstadion, välj vad du vill kalla den, är inte byggd av Hammarby IF. Stockholms Stad med inblandade parter (bygg, arkitekt osv) har tillsammans med Hammarby IF länge jobbat med att skapa en ny fotbollsarena i Bajenland. Till en början fanns alternativ om att bygga ut Söderstadion så att kapaciteten skulle ligga på ca 25 000, och det alternativet är enligt mig det bästa - för oss Bajare. Men Stockholm Stad tänker inte bara på oss Bajare, utan har andra vinstintressen, därför är inte den nya arenan byggd enbart efter Hammarby IFs fotbollsintressen. Den moderna fotbollen och kommersiella intressen letade sig in i projektet, förmodligen för att maximera eventuella vinster med bygget. Hammarby IF har suttit med sedan dag ett för att agera som partner för ett av intressena, det vill säga fotbollen. Våra supportrar har fått säga sitt angående utformningen och vart vi vill ha vår klack och så vidare. Genom Bajen Fans har dessa åsikter presenterats för Hammarby IF, som i sin tur har framfört det till arenabolaget, Stockholms Stad m.fl.
Resultatet blev som det blev, då Stockholm Stads vinstintressen vida överstiger deras intressen att göra oss Hammarbyare belåtna. Om Hammarby IF hade haft en fullmakt, eller varit enväldig byggherre, så hade vi nu spelat på en riktig fotbollsarena med naturgräs, en brant vägg till kortsideklack, förmodligen en mer öppen arena, och en arena som är mer präglad av Hammarby IFs färger till både interiör som exteriör. Djurgården hade inte spelat på samma arena.
Personligen så mår jag dåligt varje gång jag sätter min fot på den nya arenan. Den är ingenting som jag vill ha, eller tycker om. Hade jag fått bestämma så hade vi varit tillbaka på gamla, goda Söderstadion. De enda som verkar vara nöjda till tusen är ni Djurgårdare, som ivrigt gav upp er gamla "borg" i förtid, i förhoppning om att andra inte skulle se ner på er då Bajen lirat före er på Tele2 Arena, Stockholmsarenan eller Nya Söderstadion.
Men vänta nu, Söderstadion står väl fortfarande kvar om jag inte misstar mig? Det har väl spelats damfotboll där medan ni varit på Tele2, så ni har väl också lämnat arenan i förtid.
Vad har Hammarby IF Fotboll lyckats med då i utformningen av arenan? Vad kan ni slå er över bröstet för och säga "det här blev riktigt bra" med tanke på att ni varit delaktiga från dag ett? Eller var ni bara statister?