2013-10-28, 12:53
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Nackdelen är ju att han får så mycket indicier och bevisning mot sig att han kan bryta ihop och erkänna,
hade det varit uppdelat hade det kanske varit lättare att hantera. Helt klart måste det vara ett erkännande åklagaren vill tvinga fram genom överbevisning
Men det gör väl inget om han bryter ihop och erkänner om erkännandet är äkta? Hur stor hänsyn ska man egentligen ta till en misstänkt GM? Visst ska en misstänkt GM behandlas korrekt men att försöka få fram ett erkännande genom denna omvända ordning kan väl knappast betraktas som en oschysst metod?
Citera
2013-10-28, 12:54
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Tycker du att det är bekymmersamt att den omvända ordningen i förhandlingen kan leda fram till ett erkännande, eftersom du kallar det för nackdel?
Ett erkännande vore, enligt mig som tillhör kritikerna till utredningen, naturligtvis oerhört tillfredsställande. Inte minst för de anhöriga som då kanske kan få svar på vad som egentligen hände. Det må göra ont i början men är nog på sikt bra för sorgeprocessen.
Citera
2013-10-28, 12:54
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
När det gäller resultatet från IBAS sökordssökning, sid 951 Fup, så har man sökt på vissa ord som förekommer i SMS och dessa har hämtats från hans mobil och avser inte den period som redovisades i samtalskommunikation med VB utan troligtvis mobilens totala tid.

Jag har valt att (genom stratifierat urval) välja de fem vanligaste i orden från SMS som noterats i telefonen.

Först redovisas ordet sedan antal gånger det funnits i dessa SMS:

SEX 9394
DÖ/-DÖDA 573
PASSE 160
PUSS 125
KNIV 100

När det gäller dö/-döda så ska man observera att ord som börjat med något annat än "DÖDA" har också noterats som träff. Ex självDÖDA och totalDÖDA.

Anmärkningsvärt eller ej det är till dig som läsare att avgöra.

Jag har sett i andra förundersökningar att frekvensmätningar av teckensträngar i datorer och liknande kan ge de mest otroliga resultat, så något konstigt är det med dem. Tror inte man skall fästa för stort avseende vid dylika undersökningar.
Citera
2013-10-28, 12:56
Medlem
Citat:
Tycker du att det är bekymmersamt att den omvända ordningen i förhandlingen kan leda fram till ett erkännande, eftersom du kallar det för nackdel?

Ja de tycker jag, processen har inte gått rätt till enligt mig, många viktiga delar har utelämnats. Ex. VB´s sista kontakt i livet var inte med KJ utan med MB osv. Finns inget erkännande ännu, tycker definitiv att gärningsmannen skall dömas. Men då ska det vara utom rimligt tvivel + att förhörsledarna borde ha tagit hänsyn till hans funktionshinder.

Var en tjej som skrev här i tråden ett långt inlägg som hade diagnosen, från hennes synvinkel att förhören hade skötts enormt dåligt. Man skapar falska minnesbilder osv.

Vi kommer aldrig få veta exakt vad som har hänt med VB, har inte KJ erkänt nu, kommer det aldrig komma fram ett erkännande....tyvärr....
Citera
2013-10-28, 12:57
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror inte stryptaget på ex-flickvännen riskerade att övergå i skarpt läge, det handlade nog snarare om "show off" än "show down" - jag kan om jag vill. Typ. Och därmed förmodar jag att KJ har minst lika god impulskontroll som MB.Förmodligen bättre i en stressituation. Hur många har MB misshandlat/utövat fysiskt våld mot när sinnet runnit på? KJ ?

Ja bland annat sin fru när hon verbalt har attackerat honom för att han ska få tyst på henne
Citera
2013-10-28, 12:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ett erkännande vore, enligt mig som tillhör kritikerna till utredningen, naturligtvis oerhört tillfredsställande. Inte minst för de anhöriga som då kanske kan få svar på vad som egentligen hände. Det må göra ont i början men är nog på sikt bra för sorgeprocessen.

Kan inte göra annat än att hålla med, men jag tror även att det kan vara bra för KJ för att kunna gå vidare i livet och slippa leva ensam med denna mörka hemlighet.
Citera
2013-10-28, 13:02
Medlem
[subjektivt ] Jag tror fortfarande att lägenheten (sängen) är mordplatsen, och det faktum att åklagarna inte har insett det / kunnat bevisa det är det enda som har gjort att KJ inte har erkänt.

Om KJ är den skyldige vore en annan mordplats än lägenheten extremt ologisk ur alla perspektiv.

Om det är ett vansinnesdåd i vredesmod så har någonting skett i lägenheten, VB har kanske sagt något eller gjort något. Men det vore extremt ologiskt att släppa ut VB ur lägenheten om KJ var så rasande att han skulle komma att döda henne.

Det vore lika ologiskt att släppa ut henne ur lägenheten och sedan jaga ikapp henne om det vore ett planerat mord. Snudd på ännu mer ologiskt eftersom KJ garanterat är/var kapabel till att utarbeta en stabil plan

Vad har jag att stödja detta subjektiva påstående med? Inget mer än vad många redan har läst i FUP. Där finns trots allt en hel del som pekar på lägenheten som mordplats. Man kan läsa mellan raderna i förhören med KJ att förhörsledarna tror på lägenhet som mordplats, bl.a. där man försöker pressa KJ med att säga ungefär "....tänk om vi kan bevisa att VB aldrig lämnade lägenheten levande...." Jag tror KJ där var mkt nära att vika ned sig och erkänna.

Det viktigaste enligt mig är

*Säng som går upp i rök samtidigt som grannar hör tecken på "snickrande verksamhet" hos KJ
*Skrik på mordkvällen vid en väl överensstämmande tid som sannolikt inte kan kopplas till TV
*Vittne som sett KJ med polare bära ut ej bestämt föremål.
*Indikationer från vovve i lägenheten.
*Ovanstående resonemang

Att utredningen inte kan säkerställa att detta är mordplats beror helt enkelt på att KJ fick för mkt tid på sig att städa. Han kan ha varit helt besatt av att utföra det perfekta mordet, vilket kan ha drivit honom till att städa väldigt väl.

Sorry, men jag kan inte på något sätt köpa ett resonemang som bygger på att KJ skulle ha släppt iväg VB ut ur lägenheten för att sedan jaga ifatt henne, (eventuellt få henne i ett medvetslöst tillstånd) slita in henne i bilen och köra iväg till en avlägsen mordplats. Skulle VB frivilligt ha följt med KJ ut till en avlägsen och eventuellt skrämmande plats den kvällen? Nä knappast. [/subjektivt]
Citera
2013-10-28, 13:02
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Kan inte göra annat än att hålla med, men jag tror även att det kan vara bra för KJ för att kunna gå vidare i livet och slippa leva ensam med denna mörka hemlighet.
Ja när det gäller KJ är det nog helt avgörande för om han ska kunna få någon ordning på sitt fortsatta liv.
Citera
2013-10-28, 13:09
Medlem
lilltoes avatar
Det här fallet känns lite som USA:s strävan att bli först på månen. Kosta vad det kosta vill men till månen ska vi.

Hade MB:s affär med VB och de raderade konversationerna dem emellan, samt familjernas tyckande om offret först kommit till polisens kännedom, hade säkerligen MB varit anhållen.
Därmed hade polisen missat KJ:s bil mm, men de hade kunnat ta del av deras vänskapliga konversationer. KJ hade blivit avskriven som en MÖP och god vän till VB. Inget mer.

Så vad missar vi nu när MB själv kan sitta och hitta på konversationer om ett offer som styckmördats?
Kanske även BP, styckplats, svar på svarta fibrer mm.. ?

KJ har inget motiv och han har heller inte uttalat något negativt om VB.
MB har motiv, pga klådan av bekräftelse i byxan. Han kunde inte styra henne eller sig själv. Inför familj och vänner har inte VB stått högt i kurs.

Förundersökningen har inte gått rätt till!
Citera
2013-10-28, 13:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det går att undra. Men man kan inte komma fram till något vettigt alls i de funderingarna. Hur stor är sannolikheten att det skulle ha påträffas något lika graverande som blod från VB i bagageutrymmet på hans bil och DNA som mest sannolikt kommer från honom på kroppen? Hur skulle man kunna bedöma det?

Jag kan bara komma på ett sätt som man ens approximativt storleksordningsässigt skulle kunna bedöma en sån sak, och det är genom att ställa sig frågan Hur stor är sannolikheten att det skulle finnas graverande teknisk bevisning på båda de personer som a priori i första hand skulle kunna vara tänkbara som gärningsmän, när det absolut inte finns någonting om tyder på att dessa har utfört dådet tillsammans?

Det intuitiva svaret på en sån fråga är extremt liten.

För vi ska ha en sak noga klar för oss. Även om man skulle ha hittat konkreta bevis som i väsentlig grad tydde på MB:s skuld - och inte bara, som här i tråden, nöjt sig med notoriskt otillförlitliga motivscenarier och allmän personbedömning - så skulle det aldrig ha gått att fälla honom för mordet utan ett mycket trovärdigt erkännande. Den högst besvärande bevisning som finns på KJ gör att annan gärningsman aldrig kan uteslutas om man riktar blickarna mot någon annan.
Här blandar du fakta med åsikter. Att bevisen mot KJ är graverande är din åsikt, inte min. Om KJ är oskyldig ligger MB nära till hands. Det borde finnas mer bevis efter det här brottet, så mer graverande bevisning bör finnas på MB om han är skyldig. Det behövs inte alls ett erkännande för att döma honom. Och vad säger att han inte kommer att erkänna när bevisen presenteras?
Citera
2013-10-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, visst är det en spekulation. Jag påstår inte att MB är skyldig. Det finns inga bevis. Men jag undrar hur MB skulle klara en lika noggrann bevissökning som KJ har fått utstå. Bara det faktum att MB och AN ger olika versioner i varje detalj om vad de gjorde tillsammans på lördagkväll får mig att fundera. Varför frågade polisen om vad de gjorde, utan att följa upp den dåliga samstämmigheten? Varför blev inte polisen misstänksam?

Jag får uppfattningen att strypningen inte var allvarligt menad, medan MB:s våldtendenser är definitivt allvarliga.

Mitt fetade: Visst var polisen misstänksam, MB dök ju upp väldigt tidigt i utredningen genom bl.a. styvpappan så nog har de kollat honom. Det har väl senare vid nulägesmöten i spaningsledningen mer och mer gått över till den nu åtalade KJ som blev huvudspår. Skulle tro att det finns ett och annat i slasken så där får väl BF och hans biträde grotta isf.
Citera
2013-10-28, 13:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Ja de tycker jag, processen har inte gått rätt till enligt mig, många viktiga delar har utelämnats. Ex. VB´s sista kontakt i livet var inte med KJ utan med MB osv. Finns inget erkännande ännu, tycker definitiv att gärningsmannen skall dömas. Men då ska det vara utom rimligt tvivel + att förhörsledarna borde ha tagit hänsyn till hans funktionshinder.

Var en tjej som skrev här i tråden ett långt inlägg som hade diagnosen, från hennes synvinkel att förhören hade skötts enormt dåligt. Man skapar falska minnesbilder osv.

Vi kommer aldrig få veta exakt vad som har hänt med VB, har inte KJ erkänt nu, kommer det aldrig komma fram ett erkännande....tyvärr....

Jo, det där är också en sak att man försöker framhålla att hans diagonser gör honom mindre trolig som GM. Men det ovanligt ofta nu för tiden som det haglar diagonser hos de dömda och deras vänner och att påstå att ASP och ADD är ett hinder för att kunna utföra ett brott och därefter städa upp efter sig är helt fel.

Samtidigt så kan ju även diagnoser användas i omvänt syfte, som förklaring till hur någon kunnat genomföra detta hemska och grymma brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in