2013-10-28, 11:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7945948

Här avgörs 22 åringens framtid, dom har verkligen gjort den här till hans nackdel.
Kan du förklara varför det prompt skulle vara till hans nackdel att han får en chans att förklara bort all den tekniska bevisningen utan att kunna bli emotsagd av dem som står för den?
Citera
2013-10-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kan du förklara varför det prompt skulle vara till hans nackdel att han får en chans att förklara bort all den tekniska bevisningen utan att kunna bli emotsagd av dem som står för den?
Nackdelen är ju att han får så mycket indicier och bevisning mot sig att han kan bryta ihop och erkänna,
hade det varit uppdelat hade det kanske varit lättare att hantera. Helt klart måste det vara ett erkännande åklagaren vill tvinga fram genom överbevisning
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-28 kl. 12:34.
Citera
2013-10-28, 12:04
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tycker nu inte att det går att dra just några slutsatser från den där frekvensundersökningen alls, oberoende av om det är som du säger eller ej. Det väsentligaste skälet till detta är att vi inte får reda på vem som tar initiativet till att använda de sökta orden. Om det till helt övervägande delen är VB säger det mycket lite om MB:s förhållningssätt, varken till världen i stort eller till henne. Och med tanke på att VB var personlighetsmässigt påtagligt mer avvikande än MB, som, som jag tidigare har påtalat, förefaller vara en högst genomsnittlig testosterondriven Allan-Ballan, torde a priori-hypotesen i brist på säkra data vara att det är VB, snarare än MB, som har tagit initiativ till att messa om döende eller dödande.

Skälet till att det inte beskrivs bättre om mer ingående tror jag har sin grund i att resultatredovisningen i form av tabeller beställdes i ett tidigt skede i utredningen (då man kanske hade även MB som misstänkt), men att resultatet damp ner så sent som i mitten av september och då hade utredningen redan gått och ett håll (KJ GM) och därmed så summerades det hela inte till en vettig analys och några förtydligande slutsatser redovisades inte heller.
Citera
2013-10-28, 12:08
Medlem
highfives avatar
Vilka tror ni blir de vittnen som advokaten kommer att kalla?

Forssberg berättar för NSD att även han kommer att kalla vittnen till rättegången.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7945948
Citera
2013-10-28, 12:16
Medlem
Ninaxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så det var bara en gissning.

MB kan ha blivit så besinningslöst arg på VB att han gick på ryggen först, innan han avslutade med två hugg i ryggen. Han har inte haft tid till det hela, men det tar inte lång tid. Att göra sig av med kroppen för gott hade tagit tid. Efter att ha velat ett par veckor kan han ha bestämt sig för att elda upp den i ödehuset.

Jag har inte uppfattat några våldtendenser från KJ, därför ligger det besinningslösa huggandet i ryggen närmare MB:s personlighet än KJ:s.

Usch vad du tramsar. Det finns ju flera exempel på K J's våldstendenser i Fup. Läs om och läs rätt! Men du gör nu som l Marinafallet håller mt om ryggen. Har du träffat Kj också irl?

Trött på dina inlägg och stoppar dig nu i filtret
Citera
2013-10-28, 12:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det där är också en spekulation i så fall. Tråden saknar all kunskap för att kunna bedöma vilken av personerna som är mest trolig som knivbeväpnad angripare.

Dessutom har KJ tagit ett rejält stryptag på en ex.flickvän, så det känns lite konstigt att hävda att man inte "uppfattat några våldstendenser"

Citat:
Ja, visst är det en spekulation. Jag påstår inte att MB är skyldig. Det finns inga bevis. Men jag undrar hur MB skulle klara en lika noggrann bevissökning som KJ har fått utstå. Bara det faktum att MB och AN ger olika versioner i varje detalj om vad de gjorde tillsammans på lördagkväll får mig att fundera. Varför frågade polisen om vad de gjorde, utan att följa upp den dåliga samstämmigheten? Varför blev inte polisen misstänksam?

Jag får uppfattningen att strypningen inte var allvarligt menad, medan MB:s våldtendenser är definitivt allvarliga.

Jag tror inte stryptaget på ex-flickvännen riskerade att övergå i skarpt läge, det handlade nog snarare om "show off" än "show down" - jag kan om jag vill. Typ. Och därmed förmodar jag att KJ har minst lika god impulskontroll som MB. Förmodligen bättre i en stressituation. Hur många har MB misshandlat/utövat fysiskt våld mot när sinnet runnit på ? KJ ?
Citera
2013-10-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag tror inte stryptaget på ex-flickvännen riskerade att övergå i skarpt läge, det handlade nog snarare om "show off" än "show down" - jag kan om jag vill. Typ. Och därmed förmodar jag att KJ har minst lika god impulskontroll som MB. Förmodligen bättre i en stressituation. Hur många har MB misshandlat/utövat fysiskt våld mot när sinnet runnit på ? KJ ?

Det är skillnad på våld som avser att inge respekt och våld som avser att döda. Eller?
Måste man vara allmänt bråkig och våldsam för att kunna döda någon med kniv?
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-28 kl. 12:31.
Citera
2013-10-28, 12:48
Medlem
Citat:
Precis! Håller med.

Det är en "omvänd" förhörsordning som åklagaren fått igenom.
Citera
2013-10-28, 12:51
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ja, visst är det en spekulation. Jag påstår inte att MB är skyldig. Det finns inga bevis. Men jag undrar hur MB skulle klara en lika noggrann bevissökning som KJ har fått utstå. Bara det faktum att MB och AN ger olika versioner i varje detalj om vad de gjorde tillsammans på lördagkväll får mig att fundera. Varför frågade polisen om vad de gjorde, utan att följa upp den dåliga samstämmigheten? Varför blev inte polisen misstänksam?

Jag får uppfattningen att strypningen inte var allvarligt menad, medan MB:s våldtendenser är definitivt allvarliga.
En tänkbar förklaring till de olika versionerna kan vara att de, när de förhördes, inte pressades på det som skilde sig åt. Hade så gjorts hade kanske berättelserna överensstämt utan att det för den skull behövde ha varit något skumt.

Låt mig utveckla hur jag menar.

De hade varit gifta ett bra tag och således antagligen tillbringat många kvällar ihop, på tu man hand. Då kan det i efterhand vara svårt att minnas exakt hur en viss kväll har förlöpt om man inte pressas på det.
Pressas man på det så tänker man ett varv till och kanske kommer på detaljer som kan hjälpa till att få ihop hur det egentligen låg till.

Idag är det måndag. Jag var hemma i lördags kväll. Antagligen var två familjemedlemmar till hemma. Tror jag.
Skumt att jag inte vet det? Närå, men om ingen pressar mig så blir det mitt svar. Jag minns nämligen inte nu så här på rak arm.

Nu pressas jag. OK, jag minns nu att två familjemedlemmar till var hemma. Jag satt vid datorn mestadels. En familjemedlem såg på TV. En tredje befann sig på sitt rum och gjorde intevetjag.

Om jag pressar mig själv lite till kan jag nog få fram ungefärlig tid för när vi åt middag, men utan att någon pressar mig kanske jag drar till med klockan 18. Säg att de andra familjemedlemmarna frågas om när det var middag. De kanske svarar klockan 19.
Skumt?
Nej, inte alls. Utan press kan svaren bli olika utan att det är det minsta skumt.

För en stund sedan var jag iväg ett par ärenden. Jag skulle nog säga att jag var på ställe ett klockan 11.30 och på ställe två 11.50.
Kontrollera mig (vittnen finns) och det kanske visar sig att tiderna istället var 11.45 och 12.15.

Skumt?
Nej. Hade jag pressats hade jag med diverse metoder klämt ur mig det korrekta svaret.
Ingen press - inkorrekt svar. Utan att det behöver vara skumt.
Citera
2013-10-28, 12:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Precis! Håller med.

Tycker du att det är bekymmersamt att den omvända ordningen i förhandlingen kan leda fram till ett erkännande, eftersom du kallar det för nackdel?
Citera
2013-10-28, 12:52
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninaxl
Usch vad du tramsar. Det finns ju flera exempel på K J's våldstendenser i Fup. Läs om och läs rätt! Men du gör nu som l Marinafallet håller mt om ryggen. Har du träffat Kj också irl?

Trött på dina inlägg och stoppar dig nu i filtret
Det må vara störande när man har sin egen bild klar för sig men att kritiskt granska och ifrågasätta myndigheters arbete, beslut mm ser jag som ett sundhetstecken.

Ang tid för förhandling så brukar tingsrättsförhandlingar i normalfallet börja kl. 9.00, om det rör sig om dagens första eller en heldagsförhandling.
Citera
2013-10-28, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är en "omvänd" förhörsordning som åklagaren fått igenom.

Det känns som att det till KJ´s nackdel?

Hela den här processen från VB´s försvinnande, förundersökningstiden (protokollet), utelämnade & viktiga delar har utelämnats från att undersökas närmre ex. MB´s sista kontakt i livet, MB´s alibi som inte känns som vattentätt bara för att hans hustru påtalar att dom kom hem tillsammas.Finns många frågetecken som jag tycker är nackdelar gentemot KJ och som skötts enormt dåligt? För det första känns det redan som att han är dömd på förhand, och det blir nog skaka galler för honom tyvärr. Men tycker inte att han har fått en rättvis chans i det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in