2013-10-28, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
NB: min fetning ovan.

Om jag minns rätt står det i förhör med KJ och KJ:s mor var för sig, att KJ behövde dra sig tillbaka ett tag efter ett par tre månaders förhållande. Jag tolkar det som ett behov av återhämtning efter att den sociala kontakten varit alltför ansträngande. Det låter begripligt i mina öron om det är en aspergare som jobbar med att få acceptans och naturligen har behov av enskildhet.
Citera
2013-10-28, 11:28
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Där lärde jag mig något nytt! Önskar jag vetat det tidigare då jag sökte "medicin" Tackar!

Jo, men jag det fungerar inte i ex sökfunktionen när du läser ex Fup via Adobe Reader. Har inte prövat, men jag tror knappast det. Krävs nog en mer avancerad sökfunktion/program i så fall, men det är kanske något du har tillgång till.
Citera
2013-10-28, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, visst är det en spekulation. Jag påstår inte att MB är skyldig. Det finns inga bevis. Men jag undrar hur MB skulle klara en lika noggrann bevissökning som KJ har fått utstå. Bara det faktum att MB och AN ger olika versioner i varje detalj om vad de gjorde tillsammans på lördagkväll får mig att fundera. Varför frågade polisen om vad de gjorde, utan att följa upp den dåliga samstämmigheten? Varför blev inte polisen misstänksam?

Jag får uppfattningen att strypningen inte var allvarligt menad, medan MB:s våldtendenser är definitivt allvarlig.
De var packade helt enkelt, då har man ingen koll på tider

sen är det möjligt att MB i deras sms bestämt med VB att de skulle ses och att hon aldrig dök upp. Kan förklara varför deras sms från kvällen är raderade
Citera
2013-10-28, 11:35
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du gör fortfarande en, om än primitiv, egen analys, då du väljer att låta procentandelen SMS mellan VB och MB utgöra redovisningsenheten. Men den är rimligen av föga intresse. Det som spelar roll är väl hur många SMS de utväxlade en vis given dag, inte hur många andra MB hade kontakt med som spär ut deras messande i mer eller mindre hög grad? Du bygger ju i praktiken upp ett resonemang om att det skulle vara extra misstänkt för MB att han hade få SMS från andra personer just den 3 maj.

Ditt argumenterande känns igen från politiska sammanhang, då det är på förhand givet vilken ståndpunkt som ska argumenteras för, och där det gäller att hitta så bra argument som möjligt för denna. Den typen av argumentation är rätt improduktiv redan i politiken, och ger inte ett skvatt när det gäller att komma fram till sannolik gärningsman.

Resonerar jag inte rätt väl i inlägg 42885? Har jag rätt eller fel när jag resonerar runt orden "dö" och "-döda"? Dvs att för att få träff i deras sök av ord så är det troligt att ordet "dö" måste vara ensamt, medan "-döda" anger att något kan stå framför ordet "döda" ex självdöda.

Kanske utanför din normala kompetensram, men fråga skadar väl inte....
Citera
2013-10-28, 11:38
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
De var packade helt enkelt, då har man ingen koll på tider

sen är det möjligt att MB i deras sms bestämt med VB att de skulle ses och att hon aldrig dök upp. Kan förklara varför deras sms från kvällen är raderade
Packade? Om jag inte missminner mig hade MB druckit en eller två öl på restaurangen och en folköl hemma. Det blir inte en välväxt 50 årig man packad på.
Citera
2013-10-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Packade? Om jag inte missminner mig hade MB druckit en eller två öl på restaurangen och en folköl hemma. Det blir inte en välväxt 50 årig man packad på.
He he, menade att någon av dem kanske var packad, eller båda, vi vet ju inte hur mycket som slank ner i strupen den kvällen.
Senast redigerad av moa-tove 2013-10-28 kl. 11:44.
Citera
2013-10-28, 11:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, visst är det en spekulation. Jag påstår inte att MB är skyldig. Det finns inga bevis. Men jag undrar hur MB skulle klara en lika noggrann bevissökning som KJ har fått utstå.
Det går att undra. Men man kan inte komma fram till något vettigt alls i de funderingarna. Hur stor är sannolikheten att det skulle ha påträffas något lika graverande som blod från VB i bagageutrymmet på hans bil och DNA som mest sannolikt kommer från honom på kroppen? Hur skulle man kunna bedöma det?

Jag kan bara komma på ett sätt som man ens approximativt storleksordningsässigt skulle kunna bedöma en sån sak, och det är genom att ställa sig frågan Hur stor är sannolikheten att det skulle finnas graverande teknisk bevisning på båda de personer som a priori i första hand skulle kunna vara tänkbara som gärningsmän, när det absolut inte finns någonting om tyder på att dessa har utfört dådet tillsammans?

Det intuitiva svaret på en sån fråga är extremt liten.

För vi ska ha en sak noga klar för oss. Även om man skulle ha hittat konkreta bevis som i väsentlig grad tydde på MB:s skuld - och inte bara, som här i tråden, nöjt sig med notoriskt otillförlitliga motivscenarier och allmän personbedömning - så skulle det aldrig ha gått att fälla honom för mordet utan ett mycket trovärdigt erkännande. Den högst besvärande bevisning som finns på KJ gör att annan gärningsman aldrig kan uteslutas om man riktar blickarna mot någon annan.
Citera
2013-10-28, 11:46
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning

Nu var det en drink eller några drinkar före hos ANs dotter innan restaurangbesöket som inkluderas i det totala alkoholintaget den aktuella kvällen enligt hans eget vittnesmål. Nu lider han av problem med minnet så uppgiften kan nog inte säkerhetsställas.
Citera
2013-10-28, 11:52
Medlem
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7945948

Här avgörs 22 åringens framtid, dom har verkligen gjort den här till hans nackdel.

Annorlunda rättegång

"Det här en annorlunda rättegång så till vida att förhörsordningen är omkastad.

Godkänt av rådman

Det normala är att den tilltalade förhörs först och därefter vittnena. Nu önskar åklagarna först höra vittnena angående den tekniska bevisningen, det vill säga med polisteknikern David Lindbrom, forensiker Annemarie Svedjerud, forensiker Steffan Jansson, överläkaren i rättsmedicin Susan Sprogøe-Jakobsen, rättsentomolog Anders Lindström och polisinspektör Ulf Lundström"
Citera
2013-10-28, 11:52
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Resonerar jag inte rätt väl i inlägg 42885? Har jag rätt eller fel när jag resonerar runt orden "dö" och "-döda"? Dvs att för att få träff i deras sök av ord så är det troligt att ordet "dö" måste vara ensamt, medan "-döda" anger att något kan stå framför ordet "döda" ex självdöda.

Tar mig friheten att svara angående sökningen: Som jag skrev igår så tycker jag inte att några säkra slutsatser kan dras och det är dåligt av företaget att de inte beskriver i detalj hur deras sökalgoritm ser ut. Som du säger så finns ju flera varianter: (* representerar ett sk wildcard)

- Söka på strängen '*dö*' = Man får en träff för varje gång strängen uppträder i ett meddelande, oavsett om det är i början, slutet eller inuti ett ord
- Söka på strängen 'dö*' = Man får träff på alla ord som börjar med 'dö', däremot inte på ett ord som 'självDÖd'
- Söka på strängen '*dö' = Tvärtom mot ovan, dvs ordet måste sluta på dö, men kan börja med vad som helst
- Söka på strängen 'dö', alternativt ' dö ' = Nu får du bara träff på det specifika ordet dö, inte på död, dörr eller något annat. Det sistnämnda skulle dessutom inte ge någon träff på "Du ska dö!"

Strängsökningen i Adobe ger vad jag kan se träffar enligt alternativ 2. Samma resultat blev det när jag fritextsökte i min egen telefon igår ('älko' hittade inte ett SMS från en operatör vid en utlandsresa som började med "Välkommen")
Citera
2013-10-28, 11:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Jag tycker nu inte att det går att dra just några slutsatser från den där frekvensundersökningen alls, oberoende av om det är som du säger eller ej. Det väsentligaste skälet till detta är att vi inte får reda på vem som tar initiativet till att använda de sökta orden. Om det till helt övervägande delen är VB säger det mycket lite om MB:s förhållningssätt, varken till världen i stort eller till henne. Och med tanke på att VB var personlighetsmässigt påtagligt mer avvikande än MB, som, som jag tidigare har påtalat, förefaller vara en högst genomsnittlig testosterondriven Allan-Ballan, torde a priori-hypotesen i brist på säkra data vara att det är VB, snarare än MB, som har tagit initiativ till att messa om döende eller dödande.
Citera
2013-10-28, 11:56
Medlem
Någon som har koll på vilken tid rättegången kommer att hållas på torsdag?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in