Citat:
Ursprungligen postat av
vaultkeeper
Och hur kommer det sig att tornedalsfinska, som bara anses som en finsk dialekt i Finland, anses som ett eget språk i Sverige? Finsktalande finnar förstår tornedalsfinska väldigt bra utan träning, så vitt jag vet.
Om de kan svenska hyfsat, visst. Det som definierar meänkieli från dialekterna i finska Tornedalen är i stort sett enbart ett stort antal svenska lånord. En finne utan svenskkunskaper har ingen som helst chans att begripa att
kastspöö betyder
heittovapa,
vörkaasari betyder
kaasutin eller att
kruuva betyder
kaivos. För att inte tala om att
volketshuusi betyder
kansantalo.
Men mest handlar det om politik. Meänkieli är uppenbart inte svenska, och då har det ansetts statsklokt att låta talarna av detta icke-svenska språk att själva bestämma vad det är de tycker att de pratar - med konsekvensen att somliga tycker att de pratar finska, och andra anser att de pratar det speciella språket meänkieli. Jag tror att meänkieli går en dyster framtid till mötes. Det har för Tornedalens finskspråkiga väsentliga praktiska fördelar att kunna "riktig" finska framför att grotta ner sig i, utprägla och språkifiera en dialekt vars enda funktion just är att förstärka en lokal identitet. Vad jag förstår drivs meänkieli väsentligen av ett litet antal lokala entusiaster, få yngre än femtio år. Sånt brukar sällan ge språk lysande framtidsutsikter.
Citat:
De 5 officiella minoritetsspråken i Sverige är tornedalsfinska, finska, samiska, romani och jiddisch. Men inte "dialekter" som avskiljer sig starkt från svenska, som till exempel älvdalska, överkalixmål och gutniska
Nä, det skulle bli en jävla massa minoritetsspråk om alla mål som var obegripliga för huvudstadsbor skulle få rang och värdighet av språk - alldeles bortsett från att vi, till följd av dialektkontinua, skulle ha påtagliga problem med gränserna för de olika nydefinierade språken i samtliga fall utom gutniska.
Citat:
För att närpesmål skulle anses vara ett språk dock, antar jag att finska myndigheter måste anse det som ett språk, då närpesmål talas i Finland.
Mm och du kan fullständigt glömma att Svenskfinland skulle acceptera att närpesmål och kanske andra utpräglade mål skulle definieras som egna språk, och dess talare sålunda skulle dras bort från de svenskspråkigas antal. I Finand är det där med språk ju allvar, och vilka språk som är officiella betyder något i praktiken.