2013-10-11, 11:51
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Snooze
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga upp min fråga, så det passade nog bäst att placera den här. Hur är lagarna och reglerna när folk sladdar, slirar runt i rondellerna i höga hastigheter, samt kör svin fort på handelsplats parkeringar? Vad blir följderna av detta?

Man ser folk varje dag göra det här, men ingen gör något åt det.

Onödigt buller, störande körning vid bostadsbebyggelse, hastighetsöverträdelse kan alla ge ordningsbot.

Sedan så finns även vårdlöshet i trafik, som kan ge dagsböter eller fängelse.
Citera
2013-10-11, 17:38
Medlem
Om jag kör 10km/h över gränsen på en låt oss säga 70 eller 90 väg och min prövtid fortfarande är kvar, blir det indraget?
Citera
2013-10-11, 18:06
Medlem
grimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DubbelPanna
Om jag kör 10km/h över gränsen på en låt oss säga 70 eller 90 väg och min prövtid fortfarande är kvar, blir det indraget?
Tycker du att kortet borde dras in då? Prövotid har inget med saken att göra.
Citera
2013-10-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimar
Tycker du att kortet borde dras in då? Prövotid har inget med saken att göra.

Personligen tycker jag att man kan åka 200 på E4 om det är bra väglag men det tycker väl inte farbror blå?
Citera
2013-10-11, 23:14
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Personligen tycker jag att man kan åka 200 på E4 om det är bra väglag men det tycker väl inte farbror blå?

200-250 meter stoppsträcka borde avskräcka, och det tycker nog farbror blå också.
Citera
2013-10-19, 00:05
Medlem
Vad ger det för påföljder att köra med ett släp som är för tungt på pappret, men inte IRL?

Om man kör ett tomt släp med totalvikt på 1900 kg, vilket inte får dras utan BE, men med en tjänstevikt på 750 kg. Vad räknas det som? Olovlig körning (för det är väl totalvikten som räknas?)
Citera
2013-10-27, 20:27
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
200-250 meter stoppsträcka borde avskräcka, och det tycker nog farbror blå också.

Ja särskilt när man ser 2000m framåt och noll trafik

Skit i skyltar, använd hjärnan, kan vara super dåligt underlag och tillåtet att köra 110... fast det är 10x farligare än ex ovan, borde i värsta fall ligga mellan 50-70 på 110-väg.

Edit: mitt körkort är indraget... inte alls rättvist enligt mig, Sverige och Norge är nog de enda länderna detta hemska brott mer eller mindre kan förstöra livet.

Totalt runt 15M i länderna = 3-4% i EU och c a 0,25-0,30% i världen, ja man får gå och panta en burk så är det utjämnat och klart Seriöst tänker majoriteten liknande, tror de kan göra nån skillnad.
Senast redigerad av bdbdbdbd 2013-10-27 kl. 20:38.
Citera
2013-10-27, 23:09
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bdbdbdbd
Ja särskilt när man ser 2000m framåt och noll trafik

Ja, för oförutsedda saker inträffar aldrig. Särskilt inte när man färdas 55 meter per sekund.
Citera
2013-10-28, 00:21
Medlem
bdbdbdbds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Ja, för oförutsedda saker inträffar aldrig. Särskilt inte när man färdas 55 meter per sekund.

Absolut

Oförutsatta saker händer varje dag. Det leder inte till att jag förespråkar gåhjälm eller utegångsförbud...

Menade väl mer att det kan vara betydligt mindre risk att köra för fort på en tom E4 nattetid jämfört med tillåten hastighet på en kurvig snö/isig väg med mötande trafik ungefär.
Citera
2013-10-28, 20:00
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bdbdbdbd
Absolut

Oförutsatta saker händer varje dag. Det leder inte till att jag förespråkar gåhjälm eller utegångsförbud...

Menade väl mer att det kan vara betydligt mindre risk att köra för fort på en tom E4 nattetid jämfört med tillåten hastighet på en kurvig snö/isig väg med mötande trafik ungefär.
Ofta går det bra under de förutsättningar du anger nu, men du måste tänka längre än näsan räcker.
När du väl klotat runt med din bil och ligger fastklämd med hälften av benen plus en del vitala organ krossade och kompisen dödad så är miljonbeloppen för skattebetalarna inte svåra att räkna fram. Det är därför du inte ens på en tom och rak motorväg på sommaren får köra så snabbt. Samhället vill inte betala för din lekstuga helt enkelt.
Citera
2013-10-29, 00:18
Medlem
Fick dock inte svaret på min fråga, dras kortet in om man kör 10 km/h snabbare?
Citera
2013-10-29, 07:40
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Fick dock inte svaret på min fråga, dras kortet in om man kör 10 km/h snabbare?

Nä det dras inte in du förlorar det inte lättare bara för du har det på prov ,däremot om du förlorar det så behöver du ta om körkortet det behöver du inte om du inte har det på prov då tar dem det en viss tid sen får du tillbaka det .
Dem hastighets angivelserna du angav så är det 30 km/h för fort som gäller innan du blir av med det .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in