Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-27, 19:57
  #1
Avstängd
babalos avatar
Jag brukar ofta surfa på wikipedia för att se vad det står i beskrivningarna om olika folkslag och svenskar vet jag, med nästan 100% säkerhet stod beskrivna som ett nordgermanskt folkslag på den engelska wikipedian.

Men nu står det: Swedes (Swedish: svenskar) are a nation and ethnic group native to Sweden, mostly inhabiting Sweden and the other Nordic countries, with descendants living in a number of countries. http://en.wikipedia.org/wiki/Swedes

Men om man går in på exempelvis slovaker så står det: The Slovaks, Slovak people (Slovak Slováci, singular Slovák, feminine Slovenka, plural Slovenky) are a West Slavic people that primarily inhabit Slovakia and speak the Slovak language. http://en.wikipedia.org/wiki/Slovaks

Jag är själv inte nordgerman eller svensk men jag är förnedrad över att svenskar nu beskrivs som en blandning av olika folkgrupper och inte längre är ett nordgermanskt folkslag. Jag tror det står ungefär samma sak på den svenska wikipedian.

Har jag inbillat mig eller har någon ändrat beskrivningen av svenskar? Och hur upplever ni svenskar detta i så fall?
Citera
2013-10-27, 20:02
  #2
Medlem
AussieRedMans avatar
Sverige har ca 50% invandrare så en blandning av världens folk och ett mångkulturellt land är en korrekt beskrivning.
Citera
2013-10-27, 20:02
  #3
Medlem
Senapskorns avatar
Titta i ändringshistoriken, alla ändringar sparas.
Citera
2013-10-27, 20:07
  #4
Avstängd
babalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senapskorn
Titta i ändringshistoriken, alla ändringar sparas.


Såg det nu. Gick tillbaka något år i historiken och då stod det:


The Swedes, are a people of Germanic origin, having their primarily geographical location on the eastern side of the Scandinavian Peninsula in Northern Europe. Identification, or the identity, as Swedes are today resting on a variety of factors, where Swedish language, Swedish heritage, Swedish descendance and Swedish citizenship may be used as criteria.

Den beskrivningen gillade jag mer, men nu har kurderna tagit över och skapat ett nytt Sverige. Ja PK-eliten eller vad man kallar det med kurder i spetsen.

Dessa förbannade kurder alltså som inte är något annat än turk och arabifierade iranier. Blir less för ändringen tycker jag bara gör det hela vagare över vem som är svensk. Alltså det blir ett mer vagt begrepp och till slut finns det inga riktiga svenskar.
Citera
2013-10-27, 20:16
  #5
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babalo
Såg det nu. Gick tillbaka något år i historiken och då stod det:


The Swedes, are a people of Germanic origin, having their primarily geographical location on the eastern side of the Scandinavian Peninsula in Northern Europe. Identification, or the identity, as Swedes are today resting on a variety of factors, where Swedish language, Swedish heritage, Swedish descendance and Swedish citizenship may be used as criteria.

Den beskrivningen gillade jag mer ...Blir less för ändringen tycker jag bara gör det hela vagare över vem som är svensk. Alltså det blir ett mer vagt begrepp och till slut finns det inga riktiga svenskar.

Ja, den förra beskrivningen var bättre.

with descendants living in a number of countries dvs med ättlingar i flera olika länder... varför påpekas det ? OK, det finns svenskamerikaner men varför vill man lyfta fram det?
Citera
2013-10-27, 20:18
  #6
Avstängd
babalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja, den förra beskrivningen var bättre.

with descendants living in a number of countries dvs med ättlingar i flera olika länder... varför påpekas det ? OK, det finns svenskamerikaner men varför vill man lyfta fram det?

Ja jag vet inte kanske för att man främst bor i Sverige så måste man fylla i att det bor svenskar på andra ställen.

Men det är komiskt för jag har aldrig hört någon bli somalie, eller kurd
__________________
Senast redigerad av babalo 2013-10-27 kl. 20:21.
Citera
2013-10-27, 20:29
  #7
Medlem
Dra inte för stora växlar av hur någon formulerat sig på Wiki. Visst det står inte nordgermanskt folkslag, men står det att vi inte skulle vara det? Dessutom står det ju att svenskar är en etnisk grupp så ser inga felaktigheter även om det kunde stå mer utförligt.
Citera
2013-10-27, 20:33
  #8
Avstängd
babalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Dra inte för stora växlar av hur någon formulerat sig på Wiki. Visst det står inte nordgermanskt folkslag, men står det att vi inte skulle vara det? Dessutom står det ju att svenskar är en etnisk grupp så ser inga felaktigheter även om det kunde stå mer utförligt.

Det står iofs längst ner

Categories: North Germanic peoplesEthnic groups in SwedenEthnic groups in Europe
Citera
2013-10-27, 22:03
  #9
Medlem
Men hur svårt ska det vara? Det är ju wikipedia, gå bara in o ändra tillbaka till det som är mest korrekt.
Citera
2013-10-27, 22:19
  #10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Sverige har ca 50% invandrare så en blandning av världens folk och ett mångkulturellt land är en korrekt beskrivning.
Nej, jag tror inte det är 50 %. Men i så fall bor det bara 50 % svenskar i Sverige. Eller hur?

På svenska Wikipedia står det "germansk etnisk folkgrupp" om svenskar.
__________________
Senast redigerad av Karman 2013-10-27 kl. 22:21.
Citera
2013-10-27, 22:29
  #11
Medlem
NSOs avatar
Vad som står om olika folkslag på Wikipedia och om det eventuellt tagits bort/lagts till information är näppeligen en fråga som anknyter till Integration och invandring.

Rubrik justerad för tydlighet. Integration och invandring --> Censur och yttrandefrihet för eventuell åtgärd av moderator i det forumet.

/Moderator
__________________
Senast redigerad av NSO 2013-10-27 kl. 22:33.
Citera
2013-10-27, 23:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babalo
Jag är själv inte nordgerman eller svensk men jag är förnedrad över att svenskar nu beskrivs som en blandning av olika folkgrupper och inte längre är ett nordgermanskt folkslag. Jag tror det står ungefär samma sak på den svenska wikipedian.

Har jag inbillat mig eller har någon ändrat beskrivningen av svenskar? Och hur upplever ni svenskar detta i så fall?

Ändringen är gjord syftandes på att germansk i första hand inte är en etniskt definierad folkgrupp utan en språkligt definierad folkgrupp. Det står inte i artikeln att svenskar är en "blandning av olika folkgrupper". Hur är det med den engelska läsförståelsen?

Det står "with descendants living in a number of countries". Dvs att det bor ättlingar till svenskar i många länder i världen, vilket det gör i bland annat USA, Finland, Spanien, Storbritannien, Norge osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback