Citat:
Ursprungligen postat av
Minimalt_Psykad
Din retorik är väldigt motsägelsefull. Alla argument du använder i det inlägget kan användas emot dig.
Du säger att mannen ska stå sitt kast om han väljer att ha sex? Men kvinnan behöver inte stå sitt kast?
Att hela tiden använda argumentet att man ska tänka sig för innan man sex håller inte i dagens samhälle där vi har väldigt effektiva preventivmedel. Skulle dessa inte fungera har vi en sista utväg som är abort. Att det är obehagligt att göra abort är inget hållbart argument enligt din logik då man minsann "ska ta anvsar för sitt val att ha sex" och det gäller kvinnan också.
Låter som du förespråkar att endast kvinnan ska behandlas rättvist i det här fallet men för mannen och barnet kan det inte vara 100% rättvist? Är du feminist tro?
Citat:
Ursprungligen postat av
davemeister
Vaddå, jag som trodde att kön var en "social konstruktion" eller hur var det nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xipsor
Kön är bara en social konstruktion. Självklart ska mannen ha rätt till abort.
Så kvinnan får inte stå sitt kast vid oönskat barn? Antingen får hon bära på barnet i 9 månader och sedan föda det, eller så får hon genomgå abort. Fattar du att abort inte är något roligt eller enkelt att göra? Klart man får ta ansvar, genom att antingen ta hand om barnet eller göra sig av med det innan det är försent, men det är fortfarande inget val som man viftar bort med "jamen, jag gör bara abort! Tjohej trallalej vilken vacker värld"
Nej, i det här fallet kan det inte vara 100% rättvist, för kön är ingen social konstruktion. Fan vad det begreppet är korkat. Kvinnor och män är olika, det är charmen med oss, och i såna här situationer väger kvinnans beslut mer för att det är hennes kropp som går igenom skiten. När män kan föda barn kan du återkomma .
Nä, jag är inte feminist så fort min åsikt väger lite till kvinnans fördel. Svensken och dens jävla "ÄRU FEMINIST ELLER???".