2013-10-27, 18:14
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Mannens rätt, är precis som kvinnans, att få använda beprövade preventivmetoder och att avstå från sexuellt umgänge. När befruktning väl har skett då är det för sent att vråla "Rättigheter!", vilket är den moderna ansvarslösa människans vanligaste ryggmärgsreflex.

En riktig karl, som i klantighet ger upphov till oväntat barn, tar sitt ansvar och gifter sig med kvinnan, och säkerställer att barnet får en trygg och ordnad uppväxt. Allt annat är ynkligt!

De 37 000 kvinnor som gör abort är ynkryggar?
Citera
2013-10-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Ja vissa är tyvärr mer intresserade av att dela ut moralkakor än att hitta lösningar.
Jag vill hemskt gärna hitta en lösning, men jag tror inte att det går. Det är inte lagen som är orättvis, utan naturen.
Citera
2013-10-27, 18:25
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Mannens rätt, är precis som kvinnans, att få använda beprövade preventivmetoder och att avstå från sexuellt umgänge. När befruktning väl har skett då är det för sent att vråla "Rättigheter!", vilket är den moderna ansvarslösa människans vanligaste ryggmärgsreflex.

En riktig karl, som i klantighet ger upphov till oväntat barn, tar sitt ansvar och gifter sig med kvinnan, och säkerställer att barnet får en trygg och ordnad uppväxt. Allt annat är ynkligt!

Abort är alltså enligt dig en ynklighet hos den moderna ansvarslösa människan? Vi kan inte styra allt som vi vill. Även om vi tror oss använda beprövade preventivmetoder så kan saker gå snett och befrukting uppstå. Snacket om att avstå från sexuellt umgänge ser jag som löjlig då detta är en hos människan grundläggande drift som ingen (inte ens den mest puritanske munk) kan bortse från, även om den i viss mån kan tyglas. Jag tycker att aborträtten är självklar i ett modernt samhälle. Det jag ville påvisa med startandet av denna tråd är den ojämställdhet som råder mellan mamma och pappa, kvinna och man, i det här fallet. Fallet är dessutom ingalunda trivialt; det gäller vårt föräldraskap - troligtvis den enskilt mest omvälvande händelse en människa upplever i sitt liv.
Citera
2013-10-27, 18:26
Medlem
Tiergartens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Din retorik är väldigt motsägelsefull. Alla argument du använder i det inlägget kan användas emot dig.

Du säger att mannen ska stå sitt kast om han väljer att ha sex? Men kvinnan behöver inte stå sitt kast?

Att hela tiden använda argumentet att man ska tänka sig för innan man sex håller inte i dagens samhälle där vi har väldigt effektiva preventivmedel. Skulle dessa inte fungera har vi en sista utväg som är abort. Att det är obehagligt att göra abort är inget hållbart argument enligt din logik då man minsann "ska ta anvsar för sitt val att ha sex" och det gäller kvinnan också.

Låter som du förespråkar att endast kvinnan ska behandlas rättvist i det här fallet men för mannen och barnet kan det inte vara 100% rättvist? Är du feminist tro?

Citat:
Ursprungligen postat av davemeister
Vaddå, jag som trodde att kön var en "social konstruktion" eller hur var det nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Xipsor
Kön är bara en social konstruktion. Självklart ska mannen ha rätt till abort.

Så kvinnan får inte stå sitt kast vid oönskat barn? Antingen får hon bära på barnet i 9 månader och sedan föda det, eller så får hon genomgå abort. Fattar du att abort inte är något roligt eller enkelt att göra? Klart man får ta ansvar, genom att antingen ta hand om barnet eller göra sig av med det innan det är försent, men det är fortfarande inget val som man viftar bort med "jamen, jag gör bara abort! Tjohej trallalej vilken vacker värld"

Nej, i det här fallet kan det inte vara 100% rättvist, för kön är ingen social konstruktion. Fan vad det begreppet är korkat. Kvinnor och män är olika, det är charmen med oss, och i såna här situationer väger kvinnans beslut mer för att det är hennes kropp som går igenom skiten. När män kan föda barn kan du återkomma .

Nä, jag är inte feminist så fort min åsikt väger lite till kvinnans fördel. Svensken och dens jävla "ÄRU FEMINIST ELLER???".
Citera
2013-10-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Snacket om att avstå från sexuellt umgänge ser jag som löjlig då detta är en hos människan grundläggande drift som ingen (inte ens den mest puritanske munk) kan bortse från, även om den i viss mån kan tyglas.
Munkar har inga som helst problem med och helt avstå sexuell aktivitet. Sexualiteten kan tyglas, att påstå något annat är omoget och oansvarigt. Folk kan även välja att onanera om de tvunget måste få utlopp för sin lust.
Citera
2013-10-27, 19:40
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag vill hemskt gärna hitta en lösning, men jag tror inte att det går. Det är inte lagen som är orättvis, utan naturen.

Jodå det går att lösa genom att man ska kunna avsäga sig föräldraskapet.
Citera
2013-10-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Abort är alltså enligt dig en ynklighet hos den moderna ansvarslösa människan? Vi kan inte styra allt som vi vill. Även om vi tror oss använda beprövade preventivmetoder så kan saker gå snett och befrukting uppstå. Snacket om att avstå från sexuellt umgänge ser jag som löjlig då detta är en hos människan grundläggande drift som ingen (inte ens den mest puritanske munk) kan bortse från, även om den i viss mån kan tyglas.
Det är ingen som säger att vi ska avstå från sex, utan bara att sex kan få konsekvenser. Du kan få HIV också. Vissa människor i norden utvecklar aldrig AIDS när de fått HIV. Ska vi döda dem i rättvisans namn?

Citat:
Jag tycker att aborträtten är självklar i ett modernt samhälle. Det jag ville påvisa med startandet av denna tråd är den ojämställdhet som råder mellan mamma och pappa, kvinna och man, i det här fallet. Fallet är dessutom ingalunda trivialt; det gäller vårt föräldraskap - troligtvis den enskilt mest omvälvande händelse en människa upplever i sitt liv.
Ja, det är orättvist.
Citera
2013-10-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Jodå det går att lösa genom att man ska kunna avsäga sig föräldraskapet.
Det hade jag kunnat köpa, om det var helt oproblematiskt att göra abort.
Citera
2013-10-27, 19:51
Medlem
Katzyns avatar
Biologin är inte jämställd, därför kan inte mannen få den rätten.
Citera
2013-10-27, 19:55
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det hade jag kunnat köpa, om det var helt oproblematiskt att göra abort.

Hur menar du?
Citera
2013-10-27, 19:56
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Biologin är inte jämställd, därför kan inte mannen få den rätten.

Och precis därför borde en "rättslig" abort vara möjlig eftersom det inte går på ett fysiskt plan.

Men det bryr ni er inte om eftersom det inte ligger i kvinnans intresse, det är helt enkelt skönt att kunna kräva en man på pengar.

Mysmari: Människor har inte sex för fortplantningssyfte, utan för njutning. Människan har sedan sin begynnelse varit väldigt svag och precis därför har biologin sett till att vi sparar mer energi vid sex (missionären görs möjlig pga hur bäcken är roterad) och att vi gör det regelbundet för njutnings skull, människan har helt enkelt inte haft råd att chansa vid fortplantningsäsong som andra däggdjur.

Så man kan inte säga att "har man sex så skaffar man barn".
Senast redigerad av different_trip 2013-10-27 kl. 20:00.
Citera
2013-10-27, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Och precis därför borde en "rättslig" abort vara möjlig eftersom det inte går på ett fysiskt plan.

Men det bryr ni er inte om eftersom det inte ligger i kvinnans intresse, det är helt enkelt skönt att kunna kräva en man på pengar.
Nej det är väl självklart att det inte ligger i kvinnans intresse att hon ensam ska vara ansvarig för att män som inte vill ha barn ska slippa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in