Citat:
Ursprungligen postat av
GeneralPoop
Förstår vad du menar, men håller inte riktigt med. Beror nog säkert på att jag inte ser barnet som ett barn så här tidigt i en graviditet. Men det beror säkert på andra faktorer.
Kvinnans rättighet till sin kropp håller jag helt med om. Man kan aldrig tvinga någon att göra abort. Inte genom tvång eller våld. Det bör vara ett eget val, om än ett svårt val för en del.
Sen byter jag plats på barnet och mannens rättighet. Men som sagt, orsaken är ju för att jag inte ser det som ett barn ännu på det sättet.
Jo, men det är ju inte i det stadiet som underhållet är aktuellt. Det kommer senare när barnet är fött.
Jag tycker helt enkelt att barnet ska behöva lida så lite som möjligt, och ja, morsan kanske är oansvarit hon med, men det spelar ingen roll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utopia.
Min poäng är snarare denna: Jag skulle gärna se en större attitydsförändring där man faktiskt pratar om påtvingat faderskap och allmänt erkänner männens perspektiv i intressekonflikten. Jag tycker att kvinnan ska ha final say, men jag tycker att diskussioner bör ta båda perspektiv i beaktning.
Jag förstår till fullo att det här kan vara väldigt jobbigt för många, men jag ser inte vad det spelar för roll.
Citat:
Min indirekta erfarenhet av ofrivillig graviditet ofta sker i en relation där man slarvar från båda håll. Nästan alla människor är riskbenägna och handlar inte alltid rationellt, man kan inte kräva det av människor.
Helt sant. Jag har själv råkat ut för detta, men omvänt. Hon gjorde abort vilket inte jag ville.
Om man vill titta på något som verkligen är ett reellt problem så kan vi ta vårdnadstvister. Där blir män diskriminerade på riktigt.