2013-10-27, 19:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det skulle jag inte kalla för i samband med att ge oralsex, eftersom själva oralsexet utesluter något vristgreppande, men OK, KJ uttrycker ju sig som han gör...
Visst kunde han ha svarat att han drog isär vristerna, men han förutsåg nog följdfrågan och svarade på den istället.
Citera
2013-10-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Men det är ju ojämnheten i förmågor som är fascinerande med autismspektrumpersoner. Hjälplös, valhänt, ej uppmärksam på, bortkommen, "förvirrad" i vissa delar och knivskarpa (no pun intended) i andra. Det kan mycket väl förenas i en och samma person med AS eller AD/HD, eller som i detta fall AS + ADD, kaotiska sidor med mer organiserade sidor. Ojämnheten och bristen på förmåga att generalisera förmågor, inlärda saker, automatisera och utföra utan att behöva lägga ner massa tankemöda är typiska exempel på sviktande exekutiv förmåga. Sedan finns det ju uppmärksamhetsmässiga faktorer och bristande tidsuppfattning också, selektiv uppmärksamhet och stora blinda fläckar i övrigt. Ibland är det så illa att inbillade minnen blir sanning och kastas på omgivningen som upplevda svikna löften.
Citera
2013-10-27, 19:13
Medlem
MrsMagoos avatar
Rapport SVA-Rättsentomologiskt yttrande K8041-13, 2013-07-19 09:30 diarienr: 2500-K8041-13
Citat:
UTLÅTANDE
Med stöd av vad som framkommit av utredningsunderlaget avger jag föl¬jande utlåtande:
Med alla osäkerheter sammanvägda talar resultaten starkt (V=500) för att kroppen varit död mer än 8 dagar. Och i någon mån för att den legat mer än 11 dagar. Det mest sannolika är att den legat uppemot det maximala 18 dagar.

Inget har flyttats och allt tyder på att dumpningen har skett i anslutning till mordet alltså den 4-5 maj.
I förundersökningen finns inget som indikerar på att några likdelar har flyttats.
Citera
2013-10-27, 19:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Nä, han minns inte ett jävla dugg om denna typ av sex, därför det har inte hänt denna kväll med hennes välvilja, däremot minns han tydligt att han såg på TV och vilka program.

Hon var väldigt tydlig i sms'et samma dag.. det kan bli tråkigt för dig.. hon skulle bara plugga.

Exakt. Det har sagts flera gånger men förtjänar att sägas igen: ABSOLUT INGENTING i materialet annat än KJ:s egna påståenden styrker eller ens tyder på att de skulle ha haft en sexuell relation. Det är tvärtom: SMS-konversationen dem emellan motsäger allt sådant. Det finns inte något av den ton man ser i hennes SMS till VB

Ett exempel:

Citat:
SMS 6 januari från VB till KJ:
Men absolut får du prata med mej :-) Det gör bara mer ont om du fortsätter älska mig trots du vet du kommer aldrig blir något mer än vänner. bara ringa när du vill undantag inte efter midnatt
Citera
2013-10-27, 19:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Precis tvärtom, han hade ur sitt perspektiv en jäkla otur att han missade sin efterstädning fullt ut av FP2.
Och tur i efterstädningen att han missade exakt rätt bitar. Men för att vara en sån slarver har han gjort ett bra jobb, eller hur, om man räknar med allt kring brottet. Normalt skulle polisen ha skottat upp bevisen.
Citera
2013-10-27, 19:16
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hm. Hur menar han att han gör då, egentligen? Jag har svårt att inse hur det kulle funka tekniskt.

Det sannolika är att det har kommit dit efter hanteringen, men jag skulle inte våga svära inför rätta att det omöjligen kan ha kommit dit innan. Det beror ju på hur mycket det var innan, och hur noga benen tvättades.
Har han sin kropp mellan hennes ben och huvudet i skrevet så ser jag inga tekniska svårigheter för han att greppa hennes vrister med händerna, speciellt som att i förhållande till varandra var han långarmad och hon kortbent, sedan är det en annan sak att ett sådant grepp varken verkar speciellt funktionellt eller erotiskt.
Citera
2013-10-27, 19:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
/.../
VB's två ben :

båda ben tvättade
inga fingeravtryk
inga fiber
ingen DNA utom en litten gnutta manligt DNA på ena vristen där:
"Resultaten talar i någon mån för att DNA:tkommer från Johansson (Grad +1)." (FUP 261)
/.../
Enl. FUP, s. 277, har en (kamouflagefärgad) syntetfiber hittats på VB:s ena ben: 5,2 cm lång och med tätheten 2,5 mm. Fibern är vågformad vilket tyder på att den härrör från någon slags väv, t ex ett rep.
Citera
2013-10-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Rapport SVA-Rättsentomologiskt yttrande K8041-13, 2013-07-19 09:30 diarienr: 2500-K8041-13

Inget har flyttats och allt tyder på att dumpningen har skett i anslutning till mordet alltså den 4-5 maj.
I förundersökningen finns inget som indikerar på att några likdelar har flyttats.
Blodet som påvisades rikligt i bagageutrymmet i KJ:s bil och likdoften som hunden markerade där, hur ska det förklaras om inte genom en transport av hela eller delar av VB?
Citera
2013-10-27, 19:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Iakttagelse i ödehuset 10 maj:
Citat:
[AS] uppger att han kollade efter spår och han såg inga spår omkring det öppna fönstret och luckan. Det var förmultnade löv längst ner på luckan så han tänkte att det är länge sedan som luckan blev uppbruten. Innan [AS] stack in huvudet i fönstret så såg han att det var spindelnät över fönstret. [AS] tänkte att det inte hade varit in någon på länge in i huset.

[AS] stack in huvudet i fönstret och lyste med lampan som finns på mobilen. [AS] uppger att det inte fanns något på golvet, han tittade nedanför fönstret och det var tomt. Han tittade till vänster och såg några nätburar. [AS] uppger att han tittade till höger och han säger att han såg ända till väggen och det var tomt på golvet. [AS] säger att eventuellt så tittade även [RJ] in genom fönstret. [AS] uppger att han tyckte att han såg bra, eftersom det var ljust ute och han hade lampa när tittade in.
Iakttagelse i ödehuset 12 maj:
Citat:
[A-KI] gick upp på rampen och tittade in i huset och [MB] lyste med mobiltelefonen. Hon hängde in med överkroppen i huset, hon såg rakt fram och det var ett stort tomt trägolv, hon såg inte längst bak mot hörnen, där var det för mörkt.
Om det hade legat något på golvet nedanför fönstret så hade hon sett det, hon uppskattar att hon tittade in i ca 1 minut och såg att det var ett fint trägolv.
Rakt fram på golvet bakom hönsnätet låg det brädor staplade.
Har du några iakttagelser som stöder ditt påstående?
Citera
2013-10-27, 19:24
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

Menar du att benen legat i huset hela tiden?
Citera
2013-10-27, 19:27
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är fascinerande att se dina slutsatser och analyser. Hur du än arbetar när du tänker så inte fan är det efter Occams razor-principen i varje fall.

Kan du bara svara på en enda fråga: Om vi nu tänker oss detta kriminalgeni - nästan prof Moriarty-klass - som gjort detta: Varför har han inte fixat lite mer rekvisita? Varför inte mordvapnet? Varför inte mer blod? Varför inte mer DNA-spår från KJ (han har ju uppenbarligen fått tag i det på något vis om han inte haft en sån fantastisk tur att det verkligen satt kvar DNA från KJ på benet efter en liten sexakt)? Varför inte mer grejer hemma i KJ:s lägenhet - lite mer blod, lite mer saker om likhundar kan markera på?

Jag kan inte se något annat skäl till dina slutsatser än att du långt innan FUP:en bestämde dig för att KJ var oskyldig utifrån en i huvudsak rent kvasipsykologisk analys av den misstänkte (jag minns dina inlägg då väl) som vi då visste mycket lite om. Nu försöker du bara greppa halmstrån för att få hålla fast vid din teori som du själv tycker är väldigt skarpsinnig och "outside the box" eftersom den går emot den officiella.

Som du nog har upptäckt så räckte dom tekniska bevis (som han møjligtvis planterat) aldelses utmärkt, det behövdes inte mera och det visste han förmodligen, KJ var ju redan "den sista som såg VB i livet", och som du förståss redan vet, så är det altid den personen som mistanken först riktas mot.
Och ju flera bevis denna möjliga GM i så fall skulle plantera, ju større fara utsätter han sig själv för, han kan ju bli sedd av vittnen etc. SÅ... "less is more", så länge det räcker, och som sagt det ser det ju ut att det gjör, eftersom jag med mina teorier och upfattning av fallet "går emot den officiella"

Och hur jag tänker och varför, det vet du ingenting om, det kan jag lova dig.
Och varför du har behov av att bemöta mig i en så obehaglig ton, ja det berättar ju mera om dig end om mig

Önskar dig en trevlig kväll...
Citera
2013-10-27, 19:28
Medlem
Citat:

Tyvärr fel, visst har de flyttats, hur hade de annars hamnat på FP1 och FP2 från MP/SP som vi inte vet var den är. Möjligen värnet men jag tror den är mellanlagring av i första hand benen.

Utan att vara det minsta kunnig i rättsmedicin så kan jag skönja en viss skillnad i rättsläkarens iakttagelser av benen kontra torso, mer förruttnelse på torso, annorlunda utseende snittytor (mögel på benen men inte på torso snittytor) så de kan möjligen placerats ut skilda dygn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in