2013-10-27, 12:07
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Okej, så plussettan var åstadkommen från en ren Y-kromosomamplifiering. Då är det för det första inget märkligt att det är +1, och för det andra betyder det att både pappa och bror också skulle träffa med +1, eftersom dessa har samma Y-kromosom om killarnas mamma har skött sig. Då har det med all sannolikhet varit så att det har varit för mycket DNA från VB i provet för att man skulle ha kunnat göra en normal DNA-profilering på det manliga DNA:t.

För mig är detta rena grekiskan..... vad innebär detta i lättförståelig svenska för fallet?
Citera
2013-10-27, 12:08
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det försvagar i så fall analysen att passningen mellan bitar och rulle inte var så bra (men ändå bedömdes som mer sannolikt sammanhörande än att de inte var sammanhörande), och slutsatsen som SKL drog är rimlig.

Hur vet vi att tejpen inte också använts till de delar (händerna) som inte hittats?
Citera
2013-10-27, 12:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Hur vet vi att tejpen inte också använts till de delar (händerna) som inte hittats?
Det vet vi inte. Vi vet bara att SKL har matchat tejpbitarna till rullen på ingenting annat än typ av tejp.
Citera
2013-10-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag byter endast när den gamla är utom all räddning. En äldre mobil "äter" inte så mycket batteri heller. Begraver den gamla gör jag på återvinningen.

Det får mig också att fundera kring VB:s mobil. Antar det var en fräsch sak med många finesser och med tanke på hennes bl.a. flitiga SMS trafik så måste det slukat batterier och krävt uppladdningar både nu och då.

Vad händer om mobilens laddning blir för svag, för att sedan upphöra? Om hennes utsändande signal är svag byter den då nät till en med kraftigare signaler? Per automatik?

Om hennes mobil "slocknat" efter att gått ut genom KJ:s dörr? Anses det då som att hon/telefonen aldrig lämnat hans lägenhet?

EDIT. Hon kanske inte hade mobilladdaren med sig till KJ.
Moderna mobiler sänder till basen när batteriet håller på att ta slut och sätter ett märke i loggen. I detta fall har så inte skett. Batteriet har tagits ur eller har mobilen oskadliggjorts innan kontakten till basen skedde. Lika så om mobilen är på ett ställe där täckning är obefintlig, tillexempel bagagen, när batteriet tog slut. Därav kan man tänka att hon kanske låg i bagaget en längre tid.
Citera
2013-10-27, 12:15
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
AS är ju en rätt knepig diagnos. Man är högfungerande inom vissa områden, men sällan inom alla områden. Jag får ibland känslan av att KJ är och varit med självgående än han gett sken av, han är rätt händig och klarar saker om han tvingas till det, men att hans diagnos tidigare i livet inneburit vad man brukar kalla för vissa "sjukdomsvinster" och att det helt enkelt varit lite bekvämt att t ex slippa städa själv, men det kan vara en villfarelse.

Har för mig att jag läst att KJ glömde att låsa om sig på jobbet och det är ju ingen vinst om man vill ha jobbet kvar. Vilket jag tror han ville.
Citera
2013-10-27, 12:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiana

<SNIP - lång text borttage>
Då detta blev en stor textmassa så får jag väl bjuda på en
TL;DR
1. FUP är skrämmande illa skriven med alltför många slarvfel
2. Förhören med den misstänkte har skett på ett så, med vedebörandes funktionsnedsättning i åtanke, klantigt sätt att det troligen inte innehåller många korrekta detaljer samt att tillvägagångssättet i sig gjort eventuella framtida förhör troligen inte kan ge mycket bättre resultat.
3. Det är i det närmaste helt meningslöst att försöka "sätta dit" en person med denna typ av dåligt minne genom att fråga om samma sak flera gånger gällande detaljer. De minns helt enkelt inte i många fall även om det som sas första gången var sanning.
4. Vill man veta närmare varför jag sammanfattar det till 1 och 2 får man lov att helt enkelt läsa texten.

Jag vill också tacka för två långa, ibland något röriga som du själv är inne på men ändå intressanta inlägg.

Jag har gjort samma reflektion som du att KJ visar upp en något atypisk symptombild för AS. Han är definitivt inte typen som svarar "JA" på frågan om han kan räcka en smöret och sen inte gör något mer. Hans förmåga till socialt samspel och knytande av kontakter är definitivt bättre än hos snittpersonen med AS. Därför tror jag inte att kritiken som rör att han som en klassisk "aspie" bara skulle besvara frågor utifrån en mycket bokstavlig, snäv tolkning är särskilt relevant. I övrigt kan jag se att det ligger mycket i din analys av hur förhören bedrivits. Dock ska man alltid minnas när man läser förhör att vi till skillnad från förhörsledarna inte har tillgång till den misstänktes övriga reaktioner utöver det rent verbala innehållet i svaren.

Dina reflektioner kring förmågan att minnas lögner kontra sanning är väldigt intressanta. När det gäller omständigheterna under vilka hon har lämnat lägenheten så stämmer det väldigt väl med det jag känt när jag läst dessa delar av förhören. Det han svarar har helt enkelt en för stark klang av innantilläxa, närmast teater (med reservation för att jag lika lite som någon annan har HÖRT förhören). Fasthållandet och upprepandet av avfärden vid kl nio, Family Guy och att hon var glad och han fick en kram ligger helt enkelt inte i linje med hur han besvarar andra frågor. Det var något annat som hände här, den saken är helt klar.

Jag är inte säker på att ultimat skickliga förhörsledare hade fått ett väsentligt bättre resultat. På de avgörande punkterna glider den misstänkte undan på ett sätt jag tror är mycket svårt att hantera. Han tar sin tillflykt till "vet inte" eller ger sig in i långa bortförklaringar som antingen är konspiratoriska ("fiender" försöker "sätta dit" honom) eller tekniska (resonemang om tejprullar och annat). Att avgöra när han faktiskt inte minns och när han inte svarar för att han saknar rimlig förklaring och/eller ett sanningsenligt svar avslöjar saker som är komprometterande för honom, hur ska man kan kunna göra det?

Familjemedlemmarna kan man fundera över precis som du gör. Att de försöker ge svar som ska låta så bra som möjligt för KJ (överdriver hans hjälplöshet, förtiger sannolikt saker i hans person och förflutna som inte ser så bra ut) är naturligt. Vet de mer? Jag har inget svar på frågan. Utesluta det kan man inte göra. Förhörsutskrifterna låter inte som att någon pressats särskilt hårt på denna punkt.

Slutligen en randanmärkning om språk: Jag har själv suttit och gnällt och ironiserat många gånger över dåligt språk i beslut och utredningar inom min egen verksamhet. Med åren har jag dock blivit lite mer försonlig och insett att allt inte handlar om att undvika syftningsfel och felstavningar. Alla personer är inte lika duktiga språkligt, men de kan för den sakens skull vara mycket duktiga inom sitt fack ändå. Man kan inte kräva att allt som produceras i exempelvis en stor polisutredning ska vara fläckfritt och närmast hålla professionell skribent-klass. Språket är ytan, innehållet det väsentliga. Ytan får inte bli så grumlig att man inte ser vad som finns, men man måste som betraktare också klara av att inte stirra sig blind på små krusningar och reflexer istället för att titta på vad som finns under. Mina två cent i den frågan...
Citera
2013-10-27, 12:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela

Du bör vara medveten om att Quarrel driver en agenda som går ut på att bortförklara allting som pekar mot KJ. Han har t ex avfärdat hela matchningsbeviset (han anser sig tydligen begripa detta bättre än SKL:s forensiker) med ett långsökt resonemang om hur en GM borde ha skurit i tejprullen.

Hela tjafset om tejprullen beror annars till stor del enligt min mening på att forensikern har uttalat sig ganska otydligt. Det finns fog för både Q:s tolkning och den motsatta om man tittar på vad som skrevs:

Citat:
Vid jämförelse i mikroskop och polariserat ljus iakttogs att tejpbitarna och tejpen på
rullen hade liknande perforerad uppbyggnad, d.v.s. det är samma typ av tejp. Båda hade
också rakt skurna ytterkanter och taggiga kanter där de delats på längden. Tejpbitarna
och tejpen på rullen kunde inte sammanpassas, varken mot ändkanter eller mot den
rivna kanten längsmed (den totala tejpbredden stämde inte överens då de rivna delarna
lades jämsides). Det finns många olika sorter tejprullar och det är mindre förväntat att
tejpbitarna skulle se ut som de gör om de kommer från någon annan tejprulle än om de
kommer från tejprullen BD1/316-13/S034.

Q hänger upp sig på "det är samma typ av tejp" och "det finns många olika tejprullar". Men forensikerns angivna slutsats är ju faktiskt inte att det är sannolikhet +1 för en typmatchning utan för att de kommer från just den specifika tejprullen som hittades hemma hos KJ. Denna slutsats kan bygga på att det ändå finns små skillnader mellan tejprullar av samma märke när man tittar på dem i mikroskop och även slutsatserna kring hur delningskanterna såg ut.

Jag tycker att vi bilägger denna tejptvist nu med att konstatera det här och gemensamt hoppas (det ligger ju rimligen i allas intresse) att ansvarig forensiker får förklara sig lite mer i detalj vid rättegången och precisera vad hen egentligen anser sig ha kommit fram till.
Citera
2013-10-27, 12:48
Medlem
RaffaPancamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Okej, så plussettan var åstadkommen från en ren Y-kromosomamplifiering. Då är det för det första inget märkligt att det är 1, och för det andra betyder det att både pappa och bror också skulle träffa med 1, eftersom dessa har samma Y-kromosom om killarnas mamma har skött sig. Då har det med all sannolikhet varit så att det har varit för mycket DNA från VB i provet för att man skulle ha kunnat göra en normal DNA-profilering på det manliga DNA:t.

För den som leker med tanken att KJs bror (som ger honom alibi) är inblandad i åtminstone dumpningen är detta klart intressant.
Sen kan väl närvaron av DNA möjligen ha en annan förklaring än att det kom dit i samband med styckning/dumpning.

Lite lurigt.
Citera
2013-10-27, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att det är VB själv som har tagit dit den rullen, det skulle också förvåna mig mycket om inte samma rullar, även nerblodade, finns i hennes träningsväska. Hos föräldrarna eller i studentlyan där hon ibland bodde. Det ingår nog i träningskitet om man håller på kroppsfysisk karate.

Att dom inte tog fingeravtryck från den rullen är ju märkligt.

EDIT. För säkerhets skull inte samma, men rullar av samma typ.

Han har ju gett en förklaring till tejprullen och hur den hamnat i hans ägo (stöld) och även hur den kunde hamnat i toa (plockat ur byxfickan och lagts upp), sen då han konfronteras med blod på den samt likadan tejp på offret så blev den placerad där av "annan". Han hade inte med tejpen i sin beräkning vilket i sig är sammantaget besvärande för honom.

Att tejpen hittades på VB är troligen så att han har missat vid dumpning på FP2 kanske i mörker.
Tejpen fanns på halsens framsida och hon låg vad jag förstår på mage med ansikte nedåt
Vad han använt tejpen till är en liten gåta, möjligen haft t.ex. en kasse över offrets huvud och med hjälp av tejpen hållit den fast. Ryckt bort den vid dumpningen och tejp blev kvar. Han kan ha använt mer tejp som följde med typ kassen men inte all tejp.
Citera
2013-10-27, 12:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du bör vara medveten om att Quarrel driver en agenda som går ut på att bortförklara allting som pekar mot KJ. Han har t ex avfärdat hela matchningsbeviset (han anser sig tydligen begripa detta bättre än SKL:s forensiker) med ett långsökt resonemang om hur en GM borde ha skurit i tejprullen.

Hela tjafset om tejprullen beror annars till stor del enligt min mening på att forensikern har uttalat sig ganska otydligt. Det finns fog för både Q:s tolkning och den motsatta om man tittar på vad som skrevs:

Q hänger upp sig på "det är samma typ av tejp" och "det finns många olika tejprullar". Men forensikerns angivna slutsats är ju faktiskt inte att det är sannolikhet +1 för en typmatchning utan för att de kommer från just den specifika tejprullen som hittades hemma hos KJ. Denna slutsats kan bygga på att det ändå finns små skillnader mellan tejprullar av samma märke när man tittar på dem i mikroskop och även slutsatserna kring hur delningskanterna såg ut.

Jag tycker att vi bilägger denna tejptvist nu med att konstatera det här och gemensamt hoppas (det ligger ju rimligen i allas intresse) att ansvarig forensiker får förklara sig lite mer i detalj vid rättegången och precisera vad hen egentligen anser sig ha kommit fram till.
Nej, ditt citat visar att matchning sker endast på typ av tejp. Det finns inget som stöder ditt påstående om att de tejpbitarna "kommer från just den specifika tejprullen som hittades hemma hos KJ".

Jag granskar kritiskt åklagarens spår, och hittar luckor i all bevisning och luckor i undersökning av alternativa spår. Om det är att ha en agenda får du tycka det, jag tycker inte att det är fel.
Citera
2013-10-27, 12:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
KJ är inblandad, men han är inte ensam, det är jag övertygad om. Jag tror inte att mordet var en spontan händelse, det var planerat, och att föräldrarnas utlandsresa blev avgörande faktor inom vilken tid mordet skulle utföras.

Du tycker inte att det är en smula besvärande för din teori att det var offret som tog initiativ till att de skulle träffas hemma hos KJ denna dag?
Citera
2013-10-27, 13:07
Moderator
KomissarieBecks avatar
Har äntligen kommit igenom hela FUP.

Visst polisen har inte hittat mordvapnet och ej heller mordplatsen men:

BO har försökt att ringa 112 under tiden hon befann sig i/omkring KJ:s lägenhet
Handskar i kofferten med DNA från KJ samt blod från BO.
Påse i kofferten med DNA från KJ samt blod från BO.
Tejprullen i lägenheten
DNA på vristerna hos BO efter att denna har tvättats ren.
Stora mängder blod i kofferten på KJ:s bil.

Jag har säkert missat mängder med flera bevis och motsägelser från GM men det
här tror jag faktiskt aldrig att han kommer undan.
Dock blir domen vård........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in