Citat:
Ursprungligen postat av
Fiana
<SNIP - lång text borttage>
Då detta blev en stor textmassa så får jag väl bjuda på en
TL;DR
1. FUP är skrämmande illa skriven med alltför många slarvfel
2. Förhören med den misstänkte har skett på ett så, med vedebörandes funktionsnedsättning i åtanke, klantigt sätt att det troligen inte innehåller många korrekta detaljer samt att tillvägagångssättet i sig gjort eventuella framtida förhör troligen inte kan ge mycket bättre resultat.
3. Det är i det närmaste helt meningslöst att försöka "sätta dit" en person med denna typ av dåligt minne genom att fråga om samma sak flera gånger gällande detaljer. De minns helt enkelt inte i många fall även om det som sas första gången var sanning.
4. Vill man veta närmare varför jag sammanfattar det till 1 och 2 får man lov att helt enkelt läsa texten.
Jag vill också tacka för två långa, ibland något röriga som du själv är inne på men ändå intressanta inlägg.
Jag har gjort samma reflektion som du att KJ visar upp en något atypisk symptombild för AS. Han är definitivt inte typen som svarar "JA" på frågan om han kan räcka en smöret och sen inte gör något mer. Hans förmåga till socialt samspel och knytande av kontakter är definitivt bättre än hos snittpersonen med AS. Därför tror jag inte att kritiken som rör att han som en klassisk "aspie" bara skulle besvara frågor utifrån en mycket bokstavlig, snäv tolkning är särskilt relevant. I övrigt kan jag se att det ligger mycket i din analys av hur förhören bedrivits. Dock ska man alltid minnas när man läser förhör att vi till skillnad från förhörsledarna inte har tillgång till den misstänktes övriga reaktioner utöver det rent verbala innehållet i svaren.
Dina reflektioner kring förmågan att minnas lögner kontra sanning är väldigt intressanta. När det gäller omständigheterna under vilka hon har lämnat lägenheten så stämmer det väldigt väl med det jag känt när jag läst dessa delar av förhören. Det han svarar har helt enkelt en för stark klang av innantilläxa, närmast teater (med reservation för att jag lika lite som någon annan har HÖRT förhören). Fasthållandet och upprepandet av avfärden vid kl nio, Family Guy och att hon var glad och han fick en kram ligger helt enkelt inte i linje med hur han besvarar andra frågor. Det var något annat som hände här, den saken är helt klar.
Jag är inte säker på att ultimat skickliga förhörsledare hade fått ett väsentligt bättre resultat. På de avgörande punkterna glider den misstänkte undan på ett sätt jag tror är mycket svårt att hantera. Han tar sin tillflykt till "vet inte" eller ger sig in i långa bortförklaringar som antingen är konspiratoriska ("fiender" försöker "sätta dit" honom) eller tekniska (resonemang om tejprullar och annat). Att avgöra när han faktiskt inte minns och när han inte svarar för att han saknar rimlig förklaring och/eller ett sanningsenligt svar avslöjar saker som är komprometterande för honom, hur ska man kan kunna göra det?
Familjemedlemmarna kan man fundera över precis som du gör. Att de försöker ge svar som ska låta så bra som möjligt för KJ (överdriver hans hjälplöshet, förtiger sannolikt saker i hans person och förflutna som inte ser så bra ut) är naturligt. Vet de mer? Jag har inget svar på frågan. Utesluta det kan man inte göra. Förhörsutskrifterna låter inte som att någon pressats särskilt hårt på denna punkt.
Slutligen en randanmärkning om språk: Jag har själv suttit och gnällt och ironiserat många gånger över dåligt språk i beslut och utredningar inom min egen verksamhet. Med åren har jag dock blivit lite mer försonlig och insett att allt inte handlar om att undvika syftningsfel och felstavningar. Alla personer är inte lika duktiga språkligt, men de kan för den sakens skull vara mycket duktiga inom sitt fack ändå. Man kan inte kräva att allt som produceras i exempelvis en stor polisutredning ska vara fläckfritt och närmast hålla professionell skribent-klass. Språket är ytan, innehållet det väsentliga. Ytan får inte bli så grumlig att man inte ser vad som finns, men man måste som betraktare också klara av att inte stirra sig blind på små krusningar och reflexer istället för att titta på vad som finns under. Mina två cent i den frågan...