Citat:
Ursprungligen postat av
mistermike
Du glommer ju det tredje alternativet- att satta stopp for brotten sjalv.
Golar du till polisen sa blir du klippt forr eller senare pga polisens inkompetens.
It takes a wolf to catch a wolf.
Det tredje alternativet skapar ett stort problem. Först det med att ta lagen i egna händer vilket inte är accepterat. Dessutom kan jag själv åka dit för misshandel om personen har falska vittnen på sin sida för att lära mig en läxa. Det inte ovanligt att kriminella utnyttjar systemet på detta sätt. Har hört många såna fall.
Skulle jag bli en så kallad hämnare som väntar slugt tills den kriminella är helt själv och sedan skadar personen så kommer polisen antagligen prioritera att ta fast mig.
Sedan är det stor risk för ett eskalerat våld. En upptrappning som kan sluta med att någon blir mördad. Jag slår ner någon för att han gjort fel. Han övertygar sina polare att han gjort rätt och jag inte borde lagt mig i. Dom hoppar på mig. Jag i min tur ringer mina polare som ska backa upp mig, och vips så har vi värsta gängbråket där dom mest respekterade i grupperna fungerar som konfliktlösare. Det är i bästa fall, i värsta fall har vi sett exempel på nu med skjutningarna i förorterna. Och vad hände med brottsoffret som blev misshandlad? Han har glömts bort totalt och håller sig förmodligen borta från gängkriget.