• 1
  • 2
2013-10-27, 02:58
Medlem
Det är jag det. Jag förstår inte mig på den mentaliteten som finns i förorten att det fel att gola ner någon som gjort fel till polisen. Enda anledningen till att folk inte vill att du ska tjalla ner någon är ju så att dom kan fortsätta göra fel mot folk. Hade jag varit kriminell så skjuter jag mig ju i foten kan tyckas. Men nu är jag inte det utan bor i ett fattigt område med mycket kriminalitet runtomkring. Då blir det naturligt att vistas bland kriminella och hälsa på dessa lite snabbt och sedan gå sin väg. Men varför förväntar dom sig att jag ska följa deras kod om att inte gola?

Ja, jag kan ju förvänta mig stryk och utfrysning av detta absurda samhälle, och det kan ju vara så att polisen totalt skiter i eller inte tror på mina uppgifter. Men det kanske är värt det ändå?
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-27 kl. 02:02.
Citera
2013-10-27, 02:02
Medlem
Nepposs avatar
Vad vinner du personligen på att sätta någon i knipa?
Vad för brott skulle du gola någon på?
Citera
2013-10-27, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neppos
Vad vinner du personligen på att sätta någon i knipa?
Vad för brott skulle du gola någon på?

Så att personen inte gör samma sak igen. Ifall personen är en fara för andra. Skulle personen inte bry sig och utsätta någon för fara igen så blir det större konsekvenser. Anmäler jag inte så blir det inga konsekvenser.

Som jag ser det så bryr ju sig den personen som gjort fel bara om sig själv och skiter i den han skadat, så varför ska jag bry mig om hans välmående och inte gola ner honom?
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-27 kl. 02:07.
Citera
2013-10-27, 02:12
Medlem
fractionss avatar
Gör det som känns rätt för dig och var true mot dig själv, det är en viktig egenskap! Med det sagt så måste man också kunna väga för/nackdelar. Ibland lönar det sig inte om man utsätter sig själv för fara. Polisen lär ju inte ge dig nå skydd, och då står du där själv. Så som sagt, tänk på ditt eget bästa också.
Citera
2013-10-27, 02:14
Medlem
Nepposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren
Så att personen inte gör samma sak igen. Ifall personen är en fara för andra. Skulle personen inte bry sig och utsätta någon för fara igen så blir det större konsekvenser. Anmäler jag inte så blir det inga konsekvenser.

Som jag ser det så bryr ju sig den personen som gjort fel bara om sig själv och skiter i den han skadat, så varför ska jag bry mig om hans välmående och inte gola ner honom?

Så om hen gör ett brott som inte utsätter en annan för fara, skulle du fortfarande bry dig?
Citera
2013-10-27, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fractions
Gör det som känns rätt för dig och var true mot dig själv, det är en viktig egenskap! Med det sagt så måste man också kunna väga för/nackdelar. Ibland lönar det sig inte om man utsätter sig själv för fara. Polisen lär ju inte ge dig nå skydd, och då står du där själv. Så som sagt, tänk på ditt eget bästa också.

Ja, det är väl det som är dilemmat här. Rädslan för konsekvenserna. Men är jag för rädd att anmäla exempelvis en misshandel så kommer personen fortsätta misshandla. Skulle jag bli misshandlad för att jag polisanmält så blir ju påföljderna större fr personen och dessutom lättare att identifiera personen som misshandlat. Sen kanske jag blir misshandlad till döds. Men det känns inte bra för mig att gå runt och veta att jag indirekt hjälper en kriminell person komma undan.

Citat:
Ursprungligen postat av Neppos
Så om hen gör ett brott som inte utsätter en annan för fara, skulle du fortfarande bry dig?

Beror på vilket brott. Om du menar att jag skulle bry mig ifall jag skulle se någon ta droger framför mig, så hade jag inte brytt mig. Om det inte skulle vara på jobbtid då. Skulle jag se någon sälja droger så hade jag nog sagt det till myndigheter.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-27 kl. 02:20.
Citera
2013-10-27, 02:20
Medlem
Citat:

Du glommer ju det tredje alternativet- att satta stopp for brotten sjalv.
Golar du till polisen sa blir du klippt forr eller senare pga polisens inkompetens.
It takes a wolf to catch a wolf.
Citera
2013-10-27, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistermike
Du glommer ju det tredje alternativet- att satta stopp for brotten sjalv.
Golar du till polisen sa blir du klippt forr eller senare pga polisens inkompetens.
It takes a wolf to catch a wolf.

Det tredje alternativet skapar ett stort problem. Först det med att ta lagen i egna händer vilket inte är accepterat. Dessutom kan jag själv åka dit för misshandel om personen har falska vittnen på sin sida för att lära mig en läxa. Det inte ovanligt att kriminella utnyttjar systemet på detta sätt. Har hört många såna fall.

Skulle jag bli en så kallad hämnare som väntar slugt tills den kriminella är helt själv och sedan skadar personen så kommer polisen antagligen prioritera att ta fast mig.

Sedan är det stor risk för ett eskalerat våld. En upptrappning som kan sluta med att någon blir mördad. Jag slår ner någon för att han gjort fel. Han övertygar sina polare att han gjort rätt och jag inte borde lagt mig i. Dom hoppar på mig. Jag i min tur ringer mina polare som ska backa upp mig, och vips så har vi värsta gängbråket där dom mest respekterade i grupperna fungerar som konfliktlösare. Det är i bästa fall, i värsta fall har vi sett exempel på nu med skjutningarna i förorterna. Och vad hände med brottsoffret som blev misshandlad? Han har glömts bort totalt och håller sig förmodligen borta från gängkriget.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-27 kl. 02:29.
Citera
2013-10-27, 02:27
Medlem
fractionss avatar
Det är en fin tanke, men som du säkert vet själv så slutar inte folk vara kriminella bara för att dom blir anmälda, inte ens om dom får sitta. Och det behöver inte vara samma person som misshandlar dig sen, personen kan lika gärna skicka nån annan på dig. Och har du inte några bevis för vem det var så är det lönlöst.
Citera
2013-10-27, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fractions
Det är en fin tanke, men som du säkert vet själv så slutar inte folk vara kriminella bara för att dom blir anmälda, inte ens om dom får sitta. Och det behöver inte vara samma person som misshandlar dig sen, personen kan lika gärna skicka nån annan på dig. Och har du inte några bevis för vem det var så är det lönlöst.

Då är åtminstone allmänheten säker från den personen så länge hen sitter. Skulle personen skicka någon på mig så går det ju misstänka varför det hände. Det lite ovanligt att en okänd person går fram och oprovocerat hoppar på dig. Om det är på fyllan är det något annat. Men en hämndaktion i detta fall är enklare att spåra. Om jag nu inte polisanmäler varje person runtomkring mig. Då har jag massvis med fiender och då borde jag kanske ha förhöjt personskydd på något sätt.
Citera
2013-10-27, 02:40
Medlem
-xanor-s avatar
bättre o inte lägga sig i , du får lära dig o '' titta åt andra hållet '' det blir ändå inte till din fördel om du golar ?
Citera
2013-10-27, 02:42
Medlem
fractionss avatar
Citat:
Skulle personen skicka någon på mig så går det ju misstänka varför det hände.
Absolut, men det är värdelöst utan bevis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in