2013-10-27, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fractions
Absolut, men det är värdelöst utan bevis.

Jo, men nu är jag ju så naiv att jag tror att ifall detta händer så kommer det forskas fram lite bevis mot personen i frågan. Alternativt att ifall det finns en hotbild mot mig så får jag polisiärt skydd av något slag.

Citat:
Ursprungligen postat av -xanor-
bättre o inte lägga sig i , du får lära dig o '' titta åt andra hållet '' det blir ändå inte till din fördel om du golar ?

Det är det som samhället lärt sig i förorten idag. Det är så fel. För det är precis därför kriminaliteten är så hög. Det är det som gör att folk kan skjuta på varandra utan att någon sett eller hört något. Det blir en frizon för kriminella som detta tankesätt odlar fram. Det handlar inte om min fördel (kanske indirekt för att jag vill känna mig säker på gatan), det handlar om att hjälpa folk utsatta för brott.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-27 kl. 02:48.
Citera
2013-10-27, 02:45
Medlem
fractionss avatar
Citat:
bättre o inte lägga sig i , du får lära dig o '' titta åt andra hållet '' det blir ändå inte till din fördel om du golar ?
"Titta åt andra hållet" är det äckligaste jag hört. Tänk om det var du eller en närstående till dig som blev misshandlad, skulle du ha samma åsikt då? Civilkurage är viktigt! Däremot finns det en gräns, och olika sätt man kan handla på, för att inte utsätta sig själv för fara.
Citera
2013-10-27, 02:53
Medlem
-xanor-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fractions
"Titta åt andra hållet" är det äckligaste jag hört. Tänk om det var du eller en närstående till dig som blev misshandlad, skulle du ha samma åsikt då? Civilkurage är viktigt! Däremot finns det en gräns, och olika sätt man kan handla på, för att inte utsätta sig själv för fara.
det brukar man säga ! nu pratar jag inte om misshandel , jag nämde inga specifika brott din dumme jävel
Citera
2013-10-27, 02:56
Medlem
Citat:
det brukar man säga ! nu pratar jag inte om misshandel , jag nämde inga specifika brott din dumme jävel

Vilka specifika brott tycker du det är ok att titta åt andra hållet?
Citera
2013-10-27, 03:00
Medlem
-xanor-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren
Vilka specifika brott tycker du det är ok att titta åt andra hållet?
ngn som säljer droger tex men även där kan ju langaren sälja till minderåriga och då är det fel men en langare säljer ju inte för att det är kul ...eller när ngn kör bil utan körkort . och sen mindre brott såklart är väl fan ingen som bryr sig om ngn trimmar sin moped eller? eller
Citera
2013-10-27, 03:09
Medlem
Citat:
ngn som säljer droger tex men även där kan ju langaren sälja till minderåriga och då är det fel men en langare säljer ju inte för att det är kul ...eller när ngn kör bil utan körkort . och sen mindre brott såklart är väl fan ingen som bryr sig om ngn trimmar sin moped eller? eller

Men varför ska jag bry mig om langaren som säljer till minderåriga? Stackaren mår så dåligt att hans enda sätt att överleva är att underlätta för tonåringar att förstöra sina hjärnor. Bryr langaren sig ifall hans knark gör att en av dom unga som provar på hamnar på sjukhuset? Ser jag det så anmäler jag.

Vet du om att någon kör bil utan tillstånd är hen antagligen en samhällsfara. Tänk om hen kör på någon? Skulle du må bra av att veta att du lät personen köra bil tills detta hände?

Trimma sin moped... kanske inte. Men det inte kul se en 12 år gammal pojke köra på gågator i 70 km i timmen. I det fallet tycker jag det rätt att gola.

Edit: kan säga att jag är rätt liberal mot droger och prostitution. Så om en granne knarkar ner sig varje dag så hade jag inte anmält det. Om någon köper en hora hade jag inte anmält det. Kanske dubbelmoral, men min tanke är att så länge ingen kommer till skada så bryr jag mig inte. Även graffiti är jag inte emot. Det ser jag inte som skadegörelse. Ser jag en taggare göra en snygg graffitimålning på en tråkig grå vägg hade jag inte anmält för det heller. Men det är nog så långt jag kan sträcka mig.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-27 kl. 03:14.
Citera
2013-10-27, 03:16
Medlem
-xanor-s avatar
Citat:
Men varför ska jag bry mig om langaren som säljer till minderåriga? Stackaren mår så dåligt att hans enda sätt att överleva är att underlätta för tonåringar att förstöra sina hjärnor. Bryr langaren sig ifall hans knark gör att en av dom unga som provar på hamnar på sjukhuset? Ser jag det så anmäler jag.

Vet du om att någon kör bil utan tillstånd är hen antagligen en samhällsfara. Tänk om hen kör på någon? Skulle du må bra av att veta att du lät personen köra bil tills detta hände?

Trimma sin moped... kanske inte. Men det inte kul se en 12 år gammal pojke köra på gågator i 70 km i timmen. I det fallet tycker jag det rätt att gola.

känns ju som dubbelmoral kan jag ju tycka

är väl inte körkortetman kör med jag har mitt indraget tex skulle jag köra sämre än när jag hade körkort då eller. körkort är bara en lapp det är kunskaperna som sätter den gränsen. sen om ngn idiot som inte kan köra bil kör e ju en annan sak ?

om en 12 åring kör i 70 på gågator ja men en 15 + som har rätt oköra mopeden och trimmar o kör på vägen som normalt folk då? hans moped är ju olaglig men han kör ändå som folk .
det är mest tolkningsfrågor tkr jag .
Citera
2013-10-27, 03:23
Medlem
Citat:
känns ju som dubbelmoral kan jag ju tycka

är väl inte körkortetman kör med jag har mitt indraget tex skulle jag köra sämre än när jag hade körkort då eller. körkort är bara en lapp det är kunskaperna som sätter den gränsen. sen om ngn idiot som inte kan köra bil kör e ju en annan sak ?

om en 12 åring kör i 70 på gågator ja men en 15 + som har rätt oköra mopeden och trimmar o kör på vägen som normalt folk då? hans moped är ju olaglig men han kör ändå som folk .
det är mest tolkningsfrågor tkr jag .

Ja men det är situationer du sätter dig i. Då måste du tolka moralen och värdesätta om det värt att anmäla något. Varför har du indraget körkort? Är det för att du kört för fort för många gånger? Vart någonstans körde du för fort? Körde du för fort runt en skola där 30 är stenhårt tycker jag det helt rätt att du ska vänta med att köra bil. Har du kört 150 på 110 väg 10 gånger så spelar det mindre roll. åkte du fast för rattfylla så är det rätt att du inte ska få köra. Körkort är som du säger ett intyg på att du kan köra bil. Om du inte har intyget finns det ingen garanti att du är en säker förare.

Om en 15 åring kör vettigt på en trimmad moppe och det ändå låter som en jävla motorsåg och du måste ha hörselskydd varje gång han åker förbi dig så blir det rätt irriterande. Om den är trimmad och han kör varsamt utan att det låter förjävligt så är det nog lugnt för min del. Sen om han har hjälm eller inte är inte min ensak. Kanske är dumt att riskera livet för en cool frilla i den åldern, men jag var likadan, så moralkakor tänker jag inte sälja på honom.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-27 kl. 03:26.
Citera
2013-10-27, 03:27
Medlem
-xanor-s avatar
Citat:
Ja men det är situationer du sätter dig i. Då måste du tolka moralen och värdesätta om det värt att anmäla något. Varför har du indraget körkort? Är det för att du kört för fort för många gånger? Vart någonstans körde du för fort? Körde du för fort runt en skola där 30 är stenhårt tycker jag det helt rätt att du ska vänta med att köra bil. Har du kört 150 på 110 väg 10 gånger så spelar det mindre roll. åkte du fast för rattfylla så är det rätt att du inte ska få köra. Körkort är som du säger ett intyg på att du kan köra bil. Om du inte har intyget finns det ingen garanti att du är en säker förare.

Om en 15 åring kör vettigt på en trimmad moppe och det ändå låter som en jävla motorsåg och du måste ha hörselskydd varje gång han åker förbi dig så blir det rätt irriterande. Om den är trimmad och han kör varsamt så är det nog lugnt för min del. Sen om han har hjälm eller inte är inte min ensak. Kanske är dumt att riskera livet för en cool frilla i den åldern, men jag var likadan, så moralkakor tänker jag inte sälja på honom.

vf jag har indraget körkort spelar ingen roll men jag gjorde fel , men skulle jag köra nu så utgör jag ingen fara för allmänheten. som du själv säger så är det en tolkningsfråga om att anmäla och det var det jag ville komma fram till från början
Citera
2013-10-27, 03:33
Medlem
Citat:
vf jag har indraget körkort spelar ingen roll men jag gjorde fel , men skulle jag köra nu så utgör jag ingen fara för allmänheten. som du själv säger så är det en tolkningsfråga om att anmäla och det var det jag ville komma fram till från början

Du påstår dig inte vara en fara. Det finns en anledning till att du inte får köra bil, alltså fått indraget körkort. När du inte vill säga varför kan jag tänka mig att det var något grovt. Du bedömer inte själv om andra ska tycka du är en fara eller inte, det är folket runtomkring dig. Trafikverket blir det i detta fall. Jag skulle inte känna mig säker med dig som förare. Och då skulle jag antagligen anmäla dig. Som sagt, golare utan polare här.
Senast redigerad av Kopparbergaren 2013-10-27 kl. 03:38.
Citera
2013-10-27, 03:37
Medlem
-xanor-s avatar
Citat:
Säger att du inte är en fara. Det finns en anledning till att du inte får köra bil, alltså fått indraget körkort. Att du inte vill säga varför kan jag tänka mig att det var något grovt. Du bedömer inte själv om andra ska tycka du är en fara eller inte, det är folket runtomkring dig. Trafikverket blir det i detta fall. Jag skulle inte känna mig säker med dig som förare. Och då skulle jag antagligen anmäla dig. Som sagt, golare utan polare här.
nja inväntar provsvar då det visade positivt på deras snabbtest urin, så tror dom att jag var påverkad när jag körde o det var jag inte så inväntar provresultat för blod som då kan rentvå mig o bevisa att jag inte var påverkad när jag körde , det som visas i urinen är bara ett spår av vad som en gång varit en drog eller vad man ska säga. skulle aldrig köra påverkad därför jag säger att jag inte skulle utgöra ngn fara
Citera
2013-10-27, 03:40
Medlem
Citat:
nja inväntar provsvar då det visade positivt på deras snabbtest urin, så tror dom att jag var påverkad när jag körde o det var jag inte så inväntar provresultat för blod som då kan rentvå mig o bevisa att jag inte var påverkad när jag körde , det som visas i urinen är bara ett spår av vad som en gång varit en drog eller vad man ska säga. skulle aldrig köra påverkad därför jag säger att jag inte skulle utgöra ngn fara

Jaha, så du är under utredning och fått indraget körkort under tiden? Då skulle jag inte gola. Skulle du köra konstigt medan jag satt i bilen hade jag nog börja misstänka positiva svar och anmäla dig. Eller jag hade nog tagit ett allvarligt snack med dig först och insisterat på att jag skulle köra istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in