2013-10-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av love-life
Med tanke på att du inte har skrivit några svar i det så nej, är väl bara för att veta vem som inte lämnat tillbaka ett häfte om det saknas ett.

AHA, så man skrev över provnummer till frågehäftena?

Isf är det ju lugnt.
Citera
2013-10-26, 19:58
Medlem
Ni som har fått bra resultat på VER och inte har en naturbegåvning för det, utan faktiskt har pluggat upp det, har ni några tips? Jag fick 1.4 första gången (förra gången) och 1.4 nu igen, en poäng mindre till och med. Känns väldigt surt att inte ha höjt sig där.
Citera
2013-10-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trondja22
Känns väldigt osannolikt att 55p bara skulle motsvara 1.2.

Skönt att höra :P Svårt att se på det hela objektivt då det är ens eget resultat man talar om :P man tänker alltid på det värsta scenariot
Citera
2013-10-26, 20:02
Medlem
Vill gärna ha råd från er nu..
Jag skrev 1.5-1.55 idag, hade tänkt förbereda mig men var precis på resa i 4 veckor så har inte haft möjlighet att simulera provtidfällen, arbeta in matematiken o.dl. Med andra ord inte rört studier över huvud taget på denna månaden.

Jag går gymnasiet just nu (åk 3) och har A i alla ämne än så länge, men börjar bli riktigt skoltrött så kommer realistiskt sett inte kunna hålla det detta läsåret.

Jag skulle vilja ha 22 i betygssnitt, eller minst 1.8 på HP för att känna mig säker.

Vad hade ni satsat på? Försöka fortsätta plugga saker jag inte orkar eller ta det lugnt och sen förbereda mig rejält inför våren med HP? Det är sista chansen på HP liksom. Är det ens möjligt för mig att få 1.8 tror ni?

Mvh
Citera
2013-10-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weibo55
Jag skrev 1.5-1.55 idag, hade tänkt förbereda mig men var precis på resa i 4 veckor så har inte haft möjlighet att simulera provtidfällen, arbeta in matematiken o.dl. Med andra ord inte rört studier över huvud taget på denna månaden.

Jag går gymnasiet just nu (åk 3) och har A i alla ämne än så länge, men börjar bli riktigt skoltrött så kommer realistiskt sett inte kunna hålla det detta läsåret.

Jag skulle vilja ha 22 i betygssnitt, eller minst 1.8 på HP för att känna mig säker.

Vad hade ni satsat på? Försöka fortsätta plugga saker jag inte orkar eller ta det lugnt och sen förbereda mig rejält inför våren med HP? Det är sista chansen på HP liksom. Är det ens möjligt för mig att få 1.8 tror ni?

Mvh

Hur f*n kan du ha A i alla ämnen och bara 1.5 på hp?!
Citera
2013-10-26, 20:04
Medlem
Är provledare och det där med att skriva sitt svarthäftesnummer på provhäftet är inte särskillt viktigt, gör det om er provledare säger till er att göra det men hetsa inte upp er över det nu i efterhand. Gäller som sagt mest i större salar.

Kollade igenom provhäftena under utprovningstiden, tyckte DTK var svårast som vanligt, men ovanligt minad under pass 3.

Jobbade själv på för att höja mig på högskoleprovet för bara något år sedan, så man led verkligen med de mest nervösa stackarna i min sal.
Citera
2013-10-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weibo55

Mvh
Klart det är möjligt för dig att få 1.8. Kommer satsa mot samma mål själv nästa år. Vidare får jag ta och gratulera dig för alla A, antar att du går NATNAT? Själv har jag tyvärr två B:n utöver mina A:n.

Hade jag varit i din sits hade jag ändå satsat mest på skolan, vilket jag också kommer att göra. Antar att du vill bli läkare med de där höga kraven? Tror att vi kommer kunna komma in så länge vi har över 22.00 i snitt, men man vet aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Hur f*n kan du ha A i alla ämnen och bara 1.5 på hp?!
Vad är det där för en dum fråga? Jag har nästan lika bra betyg och fick 1.45 på mitt första högskoleprov. Det säger verkligen inte ett skit om hur bra studieteknik man har för att få höga betyg.
Senast redigerad av Trondja22 2013-10-26 kl. 20:08.
Citera
2013-10-26, 20:09
Medlem
orillions avatar
Citat:
Ni som har fått bra resultat på VER och inte har en naturbegåvning för det, utan faktiskt har pluggat upp det, har ni några tips? Jag fick 1.4 första gången (förra gången) och 1.4 nu igen, en poäng mindre till och med. Känns väldigt surt att inte ha höjt sig där.

Läs, läs, och läs mer.
Jag har som ett av mina största fritidsintressen att läsa och har gjort det sedan jag var ~12 år gammal. Nu är jag väl ingen naturbegåvning som så men jag spikar konsekvent 1.8 på den verbala delen och har gjort det några gånger i rad. Vad jag försöker säga är att detta inte är något jag haft en begåvning för utan "pluggat upp" genom att ha haft ett intresse och således läst.

En följdfråga kan då vara "vad ska jag läsa"? Mitt svar är "allt mellan himmel och jord"! Läser själv mycket science fiction samt vetenskapliga artiklar, men jag har inga problem med att plöja deckare, fantasy och biografier - just nu är jag mitt i en grym biografi om Caesar av Adrian Goldsworthy.
Citera
2013-10-26, 20:11
Medlem
Citat:
Klart det är möjligt för dig att få 1.8. Kommer satsa mot samma mål själv nästa år. Vidare får jag ta och gratulera dig för alla A, antar att du går NATNAT? Själv har jag tyvärr två B:n utöver mina A:n.

Hade jag varit i din sits hade jag ändå satsat mest på skolan, vilket jag också kommer att göra. Antar att du vill bli läkare med de där höga kraven? Tror att vi kommer kunna komma in så länge vi har över 22.00 i snitt, men man vet aldrig.
Ja det är det jag går. Du också?
Gratulerar själv, 2 B kommer ju inte göra någon skillnad.
Jag vet inte riktigt än med utbildning, känner dock med de kraven vi skrivit att det mesta är "säkrat", för att kunna vara lugn liksom.

Får väl bli betyg till största del som du rekommenderade, är bara så trött på det nu, tyvärr.
Citera
Medlem
kaffidaxs avatar
Skrev högskoleprovet för första gången idag. Helt slut i huvudet efteråt men känner mig rätt nöjd ändå:

verb: 62
kvant: 34

Ska bli spännande att se vad det landar på. Nu ska jag dricka vin!
Citera
Medlem
Var tvungen gissa på ganska många så är inte alls säker på att jag kommer få ett bra resultat... Jag misslyckas totalt med NOG, vet inte alls hur jag ska tänka
Citera
2013-10-26, 20:12
Medlem
Håller helt med orillion. Läser man regelbundet böcker som inte är tänkta för förskolan / ungdomar kommer man klara sig bra på VERB. Jag var klar efter 40 minuter och hade redan trippelkollat allt. Blev att rulla tummarna i 15 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in