2013-10-26, 17:51
Medlem
KnackehaxanMias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Så du tycker alltså hans förslag till tvångs test, med nål rätt i magen, med risk skada foster och mamma och sen tvångsabort på gallskrikande kvinna om det är hans och han inte vill?
Sen psykakuten för mamman direkt eller?

Skitbra förslag verkligen.

Näe, jag gillar inte iden med nål i magen, tvångssterilisering och hela det köret. Jag tyckte dock att hans poäng var sund - det är inte rättvist att tvinga en kille till föräldraskap mot hans vilja.
Citera
2013-10-26, 17:52
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Angående p-piller för män så är det naturligvis krav från bland annat politikerna som styr vilka läkemedel vi skall ha och hur forskningen skall bedrivas. Eller att vi gör läkemedelsbolagen uppmärksamma på att det finns en jättemarknad för detta.

Tror du verkligen att det är vitrockarna i labbet som över en kopp kaffe bestämmer vilka läkemedel de skall bygga idag? Skulle ett politiskt och/eller ekonomiskt intresse finnas för ett visst läkemedel, så tas det fram.

Detta är iofs en annan debatt men ändå. Du vet uppenbarligen inte hur läkemedel tas fram idag. En löjligt stor majoritet nya lm kommer från privata lm-bolag med vinstintressen. Det är inte politiska beslut som ligger bakom, som du trodde. I stort sett är det så att vitrockarna i labbet kan bestämma över en kaffe vilket lm de vill ta fram, ja. Surprise?
Citera
2013-10-26, 17:53
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruccoless
Vill du inte bli pappa så skydda dig ! Även om det finns massa urblåsta brudar som säger dom äter P-piller så är det ofta inte sant eller så är dom a; la FL style blir på smällen ändå. Och en kvinnas kropp kan du aldrig styra över, den är hennes och enbart hennes ,hon bestämmer ang, abort eller behålla

Mycket riktigt och precis som en kvinna har rätt att kasta barnet i papperskorgen bör även mannen ha rätt att bestämma huruvida han vill vara med och finansiera hennes val eller inte
Citera
Medlem
mrjockezs avatar
De är väl frivilligt att använda kondom eller har ja missat nåt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
Näe, jag gillar inte iden med nål i magen, tvångssterilisering och hela det köret. Jag tyckte dock att hans poäng var sund - det är inte rättvist att tvinga en kille till föräldraskap mot hans vilja.

Nej precis det är inte rättvist.

Det för med sig olägenheter och bra saker för bägge könet att vi biologiskt är så olika.

Men en del har enormt svårt att acceptera att män och kvinnor är extremt olika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiz.khaf
I viss mån krävs hela satsen, hur tror du det skulle sett ut ifall man sprutade ut EN spermie? Hahaha så korkat argument från din sida.
Spermierna som utgör fostret finns i mannens kropp så vart vill du komma? Nej du är för dum för att diskutera med

Du som kom med floskeln: att spermierna är levande organismer men inte ägget och därför ska män bestämma över abort. Inte jag.

Och nej. spermierna utgör INTE fostret. Du har inte små foster i testiklarna ok.
Du har spermier som bär 1 könskromosom.
Det krävs 2 st för att skapa ett foster, det andra kommer från kvinnan och hennes ägg.
herregud människa läs lite biologi från 3:ans biologibok.
Citera
2013-10-26, 17:56
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Nej då, han gav bort sina spermier till henne. Du vet väl att mannen sprutar i vaginan?

Det är ju ett filosofiskt synsätt man skulle kunna respektera, om du i linje med detta förespråkar att männen inte då har något ansvar för vad som kan tänkas ha hänt med dem efter 9 månader.

Anser du det rimligt att födda barn bara är kvinnans, och att mannen varken har rättigheter eller skyldigheter efter samlag. I så fall är du ju ganska långt ifrån dagens lagstiftning... vilken jag inledningsvis i tråden fick intrycket av att du försvarade.
Citera
2013-10-26, 17:57
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varm-korvgubbe
Om man har sex utan intentioner att skaffa barn, alltså med preventivmedel som p-piller eller kondom och kvinna ändå mot förmodan blir gravid. Då kan kvinna bestämma att hon vill behålla barnet som är lika mycket bådas. Här tycker jag att mannen ska få bestämma lika mycket, och då graviditet inte var tanken ska abort vara fallet om en av parterna vill det.
Allt annat är sexism och ett icke jämställt samhälle.

Bra, nån som har fattat topic.
Citera
2013-10-26, 17:58
Medlem
För att det ska bli jämställt så måste ju aborter förbjudas. Men det har väl någon redan kläckt.
Det finns däremot ett annat sätt som skulle förändra hela bilden av ett blivande föräldraskap mot mannens vilja.
Om man efter födseln bevisar att mannen i fråga är far till barnet så tillskrivs han automatiskt hela vårdnaden. Då skulle nog kvinnan tänka sig för mer än en gång innan hon går vidare. Idag är det ju inte så att mannen automatiskt har rätt till någonting.
Citera
2013-10-26, 18:00
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Om mamman säger att det är inte ditt barn och så föder hon det och så säger men oj då det är visst ditt barn.
Då ska mamman förlora sin rätt till barnet. Barnet ska gå till pappan som då kan välja att behålla det själv eller ge bort det för adoption.

Fattar inte hur det än idag kan vara så ojämställt att pappor knappt har något att säga till om ifall ett barn ska födas eller inte. Det är tur för mig att jag kommer från en kultur där kvinnan fortfarande är underställd mannens önskningar. Och sådana här problem inte kommer uppstå. Men något måste göras för att lösa problemet här i Sverige och för alla stackars svenska män som blir pappor mot sin vilja. Flytta pengar i budgeten från feministpropaganda till forskning kring DNA-test innan barnets fötts, så att man inte behöver sticka nålar, tycker jag är ett bra steg ett mot ett mer jämlikt samhälle.
Citera
2013-10-26, 18:02
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruPimpinett
Hela ditt resonemang låter omoget och konstigt. Att bli föräldrar är resultat av ett samarbete, inte en one mans show. Om en man och en kvinna möts och har sex utan att ens känna varandra och kvinnan blir gravid, så kan inte mannen förvänta sig ha bestämmande rätt om barnet ska födas eller inte. Eftersom kvinnan är den som ska bära barnet i nio månader och det är hennes kropp som belastas av graviditeten (ja, det tär på kroppen) så är det hennes val om hon vill gå igenom det. Män måste förstå att barn är något man skaffar med en kvinna man står nära och litar på. En god relation är grunden till ett bra föräldraskap. Om en kvinna vill göra abort så har där med största sannolikhet aldrig funnits någon gemensam vilja att bli föräldrar. Och vem vill ha barn tillsammans med någon som inte också vill ha det? Män som har oskyddat sex med kvinnor de inte vill ha barn med måste tänka om eftersom det är kvinnans kropp och därför ytterst hennes val vad som sker om hon blir gravid. Det är därför helt mannens eget ansvar att se till att han inte blir pappa mot sin vilja.

Men du är väl ytterligare en sådan man som ser den manliga sexualiteten som okontrollerbar, eller?

okay, så kvinnan ska bära barnet i nio månader även om mannen inte vill ha barnet?
Då kan väl mannen, kvitta det mot 9 månaders underhåll? Eller, lite för sveda och värk också. Säg 18 månader.

Hela debatten är ju skev. Det pratas hela tiden om hur det är ett samarbete mellan två människor att det blir till ett barn, men så är det ju de facto inte. En kvinna kan bestämma hur utgången ska bli. Det kan inte en man.

Kondomer kan spricka, P-piller är inte 100%.
Även där, om man har tagit till alla medel som finns för att skydda sig, och det ändå blir ett barn. Då är det till 100% kvinnans val.

Så kom inte och säg nått annat.
Självklart bör en man kunna ifrånsäga sig ansvaret över sin avkomma utifall kvinnan på helt eget bevåg väljet att fullfölja graviditeten. Men då ska det var klart från början, papper skrivs på (detta ska då gärna ske innan gränsen för när abort är tillåten, så mamman kan ändra sig) och sen försvinner pappan ur barnet och mammans liv för alltid. Ingen tillbakaka.

Men rätt ska va rätt.
Citera
2013-10-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
Då ska mamman förlora sin rätt till barnet. Barnet ska gå till pappan som då kan välja att behålla det själv eller ge bort det för adoption.

Fattar inte hur det än idag kan vara så ojämställt att pappor knappt har något att säga till om ifall ett barn ska födas eller inte. Det är tur för mig att jag kommer från en kultur där kvinnan fortfarande är underställd mannens önskningar. Och sådana här problem inte kommer uppstå. Men något måste göras för att lösa problemet här i Sverige och för alla stackars svenska män som blir pappor mot sin vilja. Flytta pengar i budgeten från feministpropaganda till forskning kring DNA-test innan barnets fötts, så att man inte behöver sticka nålar, tycker jag är ett bra steg ett mot ett mer jämlikt samhälle.

Du skulle gärna se att svenskarna började leva enligt din utländska kultur? Svenskarna ska alltså integreras till de utifrån kommande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in