2013-10-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Intressant tolkning. Jag har ingen aning om den stämmer in på KJ, men det låter som en fullt möjlig autistisk persons sätt att tänka och prioritera.
Är KJ oskyldig så tänker han nog bara på att inte polisen ska få veta att han kört full.
Citera
2013-10-26, 15:51
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Sen kan du lägga till att det inte är så enkelt den här tiden på året att slänga ner hunden i älven som han säger i ett av förhören. I så fall har med fara för eget liv gått till strömfåran och slängt i den där. Erfarna fiskare brukar inte sitta så långt från strömfåran och pimpla, men jag tror inte någon vågar sig fram alldeles till kanten. Han kan ju knallat ut på hängbron också och på så sätt slängt ner hunden i vaken.

Alternativt har han sparat "paket" på lämpligt ställe och väntat till isen gått eller möjligtvis grävt ner hunden när tjälen gått ur jorden.

Det var nog inte det svar du ville ha, men det var vad jag tänkte på när jag ser att det rör sig om januari - februari.

Tack, alla svar är ju bra Jag kan själv inte komma på ngn bra förklaring till varför KJ ljuger i förhöret. Om man tänker lite "orimligt", då kan man tänka sig att anledningen till att KJ googlade på "hundens anatomi" direkt efter att hunden dött, var därför att han undrade hur den hade dött av strömmen den fick i sig, vad som hade hänt i kroppen. (Eller liknande).

Varför han sen ljög under förhöret var därför att han räknat ut att det hela kunde kopplas ihop med VB´s styckade kropp, alternativt att han blev stressad och inte egentligen mindes varför han googlat, och därför bara svamlade ihop något.
(För han kan ju inte haft besök av någon som lånade hans dator?).
Citera
2013-10-26, 15:56
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ja det är det är alldeles för konstigt för att bara vara slump. Framförallt skulle jag vilja veta vilka dagar som han brände iväg de flesta dö/döda och till vem? Var det ex den 3/5 då 95% av hans samtalskommunikation var just till VB så vore det lite väl slumpartat att hon mördades dagen efter. Sen säger jag inte att det var MB som personligen tog henne av daga, men detta är ingen slump och procenttalen för olika dagar är fakta och det är även fakta att det från hans mobil var 27 gånger vanligare med ord som dö och döda än ordet karate.

Detta har på något sätt med mordet att göra, men hur och vad? Att man sen i förhören inte penetrerar detta mer är förbannat märkligt.
Håller med dig att det är förbannat konstigt... men var analysen av sms/telefontrafiken klar när förhöret med MB hölls?
Citera
2013-10-26, 16:11
Medlem
Citat:
Kan inte släppa detta med frekvensen av orden dö och döda i MBs samtalskommunikation. Kan det vara så att AB lånat sin fars mobil på kvällarna? Har så svårt att förstå att en 50-årig gubbe som är restaurangägare och bedriver barnträning inom karaten ska ha dö och döda som näst vanliga ordet/orden när han kommunicerar med mobilen. Att sex är det särklass vanligast förknippar jag med hans gubbsjuka och bekräftelsebehov, men dö och döda?

1. Iochförsig så är FUP:en rätt intressant av många skäl.

2. Givetvis är det väldigt komprometterande att använda orden sex, dö, döda så ofta. Men även vittnesmålen är ju halvt komprometterande också. Tex. 99% utsagan som förstås är ett tecken på mycket hög intelligens, i sin egentliga betydelse. Samt förstås SMS som tex. s. 900

menade du på riktigt att du vill döda mig? Hoppas du inte skojade mig. Hatar är starkt ord lika stark som du, om hatar då vill man döda någon.
00:43
Vatchareeya Bangsuan
Mikael finns det *horor i sverige?
den 27 april
08:20
Micke Berg

3. Dock så kan man ju sett till en snabb överskådlig syn av den inkompletta bevishögen i FUP:en dra slutsatsen att BO:VB de facto var en brud som var på jakt efter en man att skaffa sig barn med, detta då i samverkan med någon halv-pimp med namnet Alexander. Så varje gång BO:VB hittat något nytt objekt för beundran så verkar en fas av kartläggning och destruktion ha inletts då i syfte att ta kontrollen över objektet för beundran och essentiellt framtvinga ett förhållande genom tex. att förstöra tidigare förhållanden, skaffa sig juridiska fördelar med komprometterande dödssnack, ryktesspridning, facerape på facebook osv. osv. Sett ur den synvinkeln är det ju lite svagt av polisen att inte undersöka MB:s barn från tidigare förhållanden då BO:VB utgör en risk för deras arvsgods och därför skulle kunna ha ett ekonomiskt uppsåt i det hela utöver allt som framförs gentemot MB, i FUP och okonfirmerat på flashback. Däremot inte sagt att de på något vis är skyldiga till brottet, eftersom BO:VB tydligen bytt objekt för beundran även om det nog är som så att BO:VB förorsakat en hel del skada för MB, enligt FUP.

4. Det verkar som att bevismaterialet i FUP:en även övertolkats av vissa och att beskrivningen av dessa inte är konform inom FUP:en tex. avseende plastkassen och handsken.

På plastkassen (S075) har även tre fingeravtryck framkallats. Resultaten talar med
visshet för att ett av avtrycken härrör från vänster långfinger på den person som
daktyloskoperats i namnet Johansson, Karl Kristoffer med pnr 910429-3635. De
resterande avtrycken har inte kunnat individualiseras till person.

Vatchareeya Bangsuans blod på handskarna (S076) som blivit utsatt för väta i samband
med, eller efter att de blivit besudlade är det förväntade om handskarna har använts vid
hantering av kroppen och/ eller benen när de blivit tvättade. Kristoffer Johanssons DNA
i handskarna är det förväntade om det är han som använt handskarna. Någon DNA från
annan person har inte påträffats.

Sju besudlingar undersöktes ytterligare med LCN DNA-analys.
I tre av dessa påvisades DNA som kan jämföras mot person.
Resultaten talar starkt för att DNA:t i en av besudlingarna
(vänster ringfinger) kommer från Bangsuan (Grad +3), om kan
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.
Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte kommer från
Johansson (Grad -4). Resultaten talar för att DNA:t i två av
besudlingarna (vänster långfinger och nedanför vänster
pekfinger) kommer från Bangsuan (Grad +2). Resultaten talar
extremt starkt för att DNA:t inte kommer från Johansson
(Grad -4). I fyra besudlingar kunde DNA som kan jämföras mot
person inte påvisas.

5. Vidare framgår att bilen som fynden gjordes i stått parkerad på tre olika platser, nämligen polishusets garage, hos mt. gm. och hos mt. gm. föräldrar. Polisens beskrivning av sin arbetsmetodik avseende fordonen utgör inte heller någon grund för förtroende i övrigt och i det hela kan man göra tolkningen att bilen inte varit förvaringsplats för hela BO:VB men någon gång under kort tid innehållit en del BO:VB som skvimpat lite blod i bilen. Plastkassens blodbesudling i kombination med fingeravtrycken är förstås ytterst besvärande för åtalet då det enda som bevisats är att mt. gm. burit kassen på ett ganska normalt sätt i mataffären även om man kan undra varför övriga fingeravtryck inte kunnat identifieras osv. Däremot kvarstår det nog för försvaret att förklara hur det kan komma sig att BO:VB:s blod finns i bilen. Handsken och kassen har däremot hanterats främst av någon annan även om de uppenbarligen tillhör mt. gm. och har funnits i fordonet.

6. I övrigt kan man ur FUP:en utläsa vilken pajasorkester det är som spelar tex. på sidorna:
s. 456
s. 458 - en massa smörja.
s. 585 – totala klåpare.
s. 629 – tackar nog alla kriminella för. Computer forensics Engineer är nu en titel utan betydelse.
s. 952 Total inkompetens.

7. I summering, mt. gm. är nog åtminstone medhjälpare eller huvudansvarig, men det kan finnas fler gm eller medhjälpare.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-10-26 kl. 16:15.
Citera
2013-10-26, 16:14
Medlem
Har MB och hans närmaste goda alibin för 4/5 och några dygn senare?

Antagandet om sannolikt dödsdatum (4--5/5) var preliminärt och osäkert. Mycket av rättsläkarens bedömning tror jag handlar om rättsentomologens bedömning (död 8-18 dgr innan fyndet av torson gjordes, räknat från fynddatum 22/5) - som ju lämnar öppet ett stort tidsspann för dödens inträffande (i praktiken allt mellan den 4--14/5) - och antaganden baserade på uppgifter som polisen samlat in.

Detta case verkar knepigt, med en neuropsykiatriskt handikappad mtGM, med en våldskapabel och hetsig karategubbe MB som haft intensiv kontakt med VB ända till hennes sista dagar, och några andra hatfulla personer i hans krets och VB själv som en tillsynes lite avvikande person.
Citera
2013-10-26, 16:42
Medlem
Cyborg_ses avatar
MB hömtar VB någonstans mellan hans hem och hennes hem, VB är hungrig och vill ha mat (men fick aldrig något i sin lilla mage enligt FUP'en) MB säger "vi drar till min restaurang ska jag fixa nått gott".
Vid framkomsten visar det sig ligga mycket plast ? på golvet eftersom en viss renovering pågår... VB klär av sig vid något tillfälle för att bli bestigen ? Hungrig + lov om mat = musöppnare? och plötsligt efter en diskussion om saker som upprör blir MB less på detta psykfall och använder verktyg som finns på plats pga. ombyggnaden ?? och hon slutar sina dagar. byggplast på golvet = inga spår ? Köket består av rostfria bänkar och är lätt att städa med medel som används för att just desinfektera och städa i restaurangkök ? ena benet "skärs av" med ett verktyg som gör fina "märken" och detta tar för lång tid, så på andra benet används kniven bara till mjukdelarna och sedan använder sig GM av sin stora? tyngd att helt sonika bryta av höftkula, som en van jägare kanske gör... visst, ett ganska bra filmmanus men kanske ett scenario ..??!?!?!

Ok, telefon spårning och annat kanske inte passar in, men wtf lite måste man ju spåna
Citera
2013-10-26, 16:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, här har du däremot helfel. Om du har tjugo sant oberoende bevisfakta och kan visa rimligt tvivel om samtliga, innebär det med all sannolikhet att alternativförklaringen till dessa samtliga bevisfakta innehåller så många oberoende relativt osannolika ad hoc-antaganden att den likafullt inte på minsta sätt faller inom ramen för rimligt tvivel.

Säg att rimligt tvivel är att det bara är 5% chans att en bevisning skulle ha kunnat uppkomma om den tilltalade inte vore skyldig. Säg sedan att du har tio sant oberoende bevisfakta där det är 50% chans att de skulle kunna föreligga om den tilltalade inte vore skyldig - dvs varje bevisfaktum kan förklaras bort med en alternativhypotes som har 50% sannolikhet att vara sann. Låter som mycket rimligt tvivel, eller hur? Då har du tio stycken oberoende alternativhypoteser som alla måste vara sanna för att den tilltalade inte ska vara skyldig. Sannolikheten för att det ska inträffa är 1/1024, eller 0.1% - långt under den gräns vi satte för rimligt tvivel.

Det är inte så enkelt i praktisk bevisprövning, dels för att man inte kan räkna med sannolikheter som jag har gjort i en dom, och dels för att olika indicier inte bara har en given sannolikhet på bortförklaringen, utan också en given bevistyngd som kan vara mer eller mindre stark, men principen som mitt förenklade räknestycke illustrerar är solklar: Flera alternativhypoteser som var och en för sig befinner inom rimligt tvivel kan mycket väl leda till en total alternativhypotes för att bortförklara samtliga indicier som är så osannolik att den inte längre ryms inom rimligt tvivel.
Oj, här sätter du ett sannolikhetsmått på rimligt tvivel.
Du läser mig oerhört illa om du uppfattade att jag satte absoluta sannolikhetsvärden på rimligt tvivel. Jag inledde med att göra ett helt godtyckligt antagande och satte rimligt tvivel till mer än 5%. Det kan sättas till precis vadsomhelst i ett givet läge - det enda viktiga i mitt exempel var att visa att det är mer osannolikt att tio ad hoc-hypoteser alla stämmer, än vad det är att en gör det. Det spelar ingen roll om man kan sätta ett värde på sannolikheten för ad hoc-hypotesen eller ej. Det är alltid mindre sannolikt att flera ad hoc-hypoteser alla är sanna än att någon enskild av dem är det, helt oberoende av om vi kan sätta sannolikhetsvärden på dem eller ej. Så måste det vara, så länge vi lever i det logiska universum vi gör. Det kan inte Diesen eller någon annan ändra på.

Citat:
Om det råder 0.1 % sannolikhet för att en person är oskyldig råder inte rimligt tvivel på hens skuld.
De sannolikhet jag angav är alltså bara räkneexempel för att visa på principen. De exakta värdena är ointressanta. Det enda intressanta är det alltid är mer osannolikt att flera hypoteser alla slår in, än att någon av de enskilda hypoteserna gör det.

Citat:
Här håller inte Diesen med dig. Man kan inte använda matematik på sannolikheter för att avgöra vad som är rimligt tvivel. http://www.juridicum.su.se/process/bevis/doktrin/Bevis1.htm
Diesens resonemang som du länkar är i det avseendet simplistiskt och naivt. Han tror att man kan bedöma och beräkna sannolikheten för att åklagarens gärningsbeskrivning är sann. Det kan man bara högst indirekt. Vad man kan göra, är att beräkna hur osannolika de antaganden är som krävs för att den skulle vara osann.

Jurister kan inte nödvändigtvis någon sannolikhetslära eller en matte alls, och det finns ingen anledning att tro att Diesen skulle vara ett undantag. Han har ju, vad jag förstår, ägnat större delen av sin lediga tid åt proletariatets diktatur, snarare än att befordra sina matematiska kunskaper.
Citera
2013-10-26, 16:49
Medlem
Fettsugnings avatar
Christian Diesens teoretiska resonerande är färgat av både det ena och det andra och bör i det praktiska rättslivet i allt väsentligt bortses ifrån. På den punkten är vi rörande överens.

Dock. Om viss bevisning i en indiciekedja diskvalificeras så försvagas ju indiciekedjan. Det behövs det ingen jurist för att förstå.
Citera
2013-10-26, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
MB hömtar VB någonstans mellan hans hem och hennes hem, VB är hungrig och vill ha mat (men fick aldrig något i sin lilla mage enligt FUP'en) MB säger "vi drar till min restaurang ska jag fixa nått gott".
Vid framkomsten visar det sig ligga mycket plast ? på golvet eftersom en viss renovering pågår... VB klär av sig vid något tillfälle för att bli bestigen ? Hungrig + lov om mat = musöppnare? och plötsligt efter en diskussion om saker som upprör blir MB less på detta psykfall och använder verktyg som finns på plats pga. ombyggnaden ?? och hon slutar sina dagar. byggplast på golvet = inga spår ? Köket består av rostfria bänkar och är lätt att städa med medel som används för att just desinfektera och städa i restaurangkök ? ena benet "skärs av" med ett verktyg som gör fina "märken" och detta tar för lång tid, så på andra benet används kniven bara till mjukdelarna och sedan använder sig GM av sin stora? tyngd att helt sonika bryta av höftkula, som en van jägare kanske gör... visst, ett ganska bra filmmanus men kanske ett scenario ..??!?!?!

Ok, telefon spårning och annat kanske inte passar in, men wtf lite måste man ju spåna
Absolut måste man spåna och kolla vad som tidsmässigt är möjligt att åstadkomma, alibin osv. Men man måste komma ihåg VB:s blod på tejprullen i KJ:s lgh (och tejp som sannolikt kommer från den rullen och påträffades på VB) och de flera blodfynden i hans bils bagageutrymme; fynd som är fakta.
Citera
2013-10-26, 16:50
Medlem
Citat:
Sen kan du lägga till att det inte är så enkelt den här tiden på året att slänga ner hunden i älven som han säger i ett av förhören. I så fall har med fara för eget liv gått till strömfåran och slängt i den där. Erfarna fiskare brukar inte sitta så långt från strömfåran och pimpla, men jag tror inte någon vågar sig fram alldeles till kanten. Han kan ju knallat ut på hängbron också och på så sätt slängt ner hunden i vaken.

Alternativt har han sparat "paket" på lämpligt ställe och väntat till isen gått eller möjligtvis grävt ner hunden när tjälen gått ur jorden.

Det var nog inte det svar du ville ha, men det var vad jag tänkte på när jag ser att det rör sig om januari - februari.
Han la hunden på en pulka och puttade på står det i Fup.
Citera
2013-10-26, 17:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
De har ju SMS_at med varandra. Varför skulle VB ens ha hans mobilnummer om de vore helt obekanta med varandra? Tror du hon har bett MB om numret under förevändning att hon ville höra rösten på hans son? Och sen SMS:at fel?

Nä, jag är rätt övertygad om att AB har knullat VB även han. Tänka sig, buksvåger med din egen far, inte illa
'
Den övertygelsen tror jag kan man bortse ifrån och som vanligt har du inga underlag för ett sånt påstående. Det är mycket knulla, anal, osv från dig, så är det en slags fixering?
Sonen pratar just om Flashback i FUP han säger så här-

1090
Jag har dock läst i Flashback att någon har misstänkt mig för mordet på kvinnan. På något
sätt har någon kopplat ihop mig med min pappa som var hennes tränare. Jag förstod inte
sambandet. Jag menar att det inte var så roligt att man skrev så om mig.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-26 kl. 17:22.
Citera
2013-10-26, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Personligen tror jag att han kör " - Jag minns inte" varje gång polisen närmar sig något som bränner. Den perfekta kommentaren för honom som jag får känslan av utnyttjar sin sjukdom till att skylla på tidsuppfattning, minne och slarv. Sen kunde minnet vara helt lysande när det gällde vem av hans polare han plockade upp/släppte och i vilken ordning när de skulle söka efter VB eller leka krig.

När jag läste förhöret och man hamnade i en situation där jag tänkte " Hmm, hur kommer han att nästla sig ur detta nu!? Nu är det intressant!" så kom ett enkelt " - Jag minns inte!" från honom. Någon gång vävde han in följdsvaren i att han har aspbergers och därför inte kommer ihåg tider, glömmer lätt och är slarvig. Frusterande som fan att läsa.

Frustrerande märker jag att vissa tycker att det är men så tycker inte jag.
Det är väl ganska tydligt att han inte "minns" annat än det som är viktigt för honom och att det
sedan blir underligt i andras ögon kan inte hjälpas. Han väljer inte själv sitt komihåg.
Jag gav dig just ett exempel på att han också glömmer bort saker som är till hans fördel i denna utredning. Och när han blir påmind om det väljer han ändå inte det för oss klokare alternativet fastän brodern uppmanar honom att informera polisen om att han varit via honom efter 21.00 den 4 maj.
Vad skall han med ett giltigt körkort till ifall han döms för styckmordet kanske vi tänker, men så tänker
tydligen inte KJ.

Som sagt var redan, förhören är värdelösa, synd nog för alla inblandade. Sixten och Peter klarade
inte av detta. Men dom är inte ensamma med att misslyckas, hela rättsväsendet får ofta kritik för
att inte kunna hantera varken offer eller förövare med funktionshinder och andra handikapp,
polisen är själv medvetna om detta och har tagit till sig av kritiken.
Vi får väl se vad dom hittar på, jag läste någonstans att dom har fram till 2016 på sig att "åtgärda" detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in